houtwurm krijgt soldeeradvies....

Voor de elektronicahobbyist, solderen, etsen, etc.
Over de technieken dus, niet over de tools zelf.

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

houtwurm krijgt soldeeradvies....

Bericht door Henkjan »

ds23man schreef:
Alleen moet Henk Jan wel even op zoek gaan naar een zwaardere soldeerbout, diverse solderingen zien er niet echt lekker uit! :(
:cry: fijne vent, ik trots op m'n beste soldeerwerk ooit, krijg je zo'n compliment :cry:

aan de bout zal t niet liggen, dat type wordt door velen hier op t forum gebruikt. ik zal later wel een fatsoenlijke foto *) maken, mag je je oordeel concreet maken.

*) snap niet hoe je aan zo'n brakke foto kan zien dat er iets niet goed gesoldeerd is....
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: zware 3weg met CSS

Bericht door dre »

beter doorsolderen vriend! :mrgreen:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: zware 3weg met CSS

Bericht door Henkjan »

dre schreef:
beter doorsolderen vriend! :mrgreen:
kom eens voordoen :D
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: zware 3weg met CSS

Bericht door dre »

Henkjan schreef:
dre schreef:
beter doorsolderen vriend! :mrgreen:
kom eens voordoen :D
da`s goed!

morgenavond?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: zware 3weg met CSS

Bericht door Pjotr »

Henkjan schreef:

*) snap niet hoe je aan zo'n brakke foto kan zien dat er iets niet goed gesoldeerd is....
Ha ha, daar hoef je echt geen betere foto voor te maken hoor :P :lol:

Het ligt ook niet aan je bout (het lijkt wel of je een kippenbout gebruikt hebt) maar aan een te kleine punt denk ik en een te lage temperatuur. Afijn Dre komt het je wel piekfijn laten zien morgenavond :D
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: zware 3weg met CSS

Bericht door ray5150 »

Henkjan schreef:
ds23man schreef:
Alleen moet Henk Jan wel even op zoek gaan naar een zwaardere soldeerbout, diverse solderingen zien er niet echt lekker uit! :(
:cry: fijne vent, ik trots op m'n beste soldeerwerk ooit, krijg je zo'n compliment :cry:

aan de bout zal t niet liggen, dat type wordt door velen hier op t forum gebruikt. ik zal later wel een fatsoenlijke foto *) maken, mag je je oordeel concreet maken.

*) snap niet hoe je aan zo'n brakke foto kan zien dat er iets niet goed gesoldeerd is....
Er mag wel wat meer tin bij.... :hide: en die koperfolie zou ik rondom vastsolderen... :hide:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: zware 3weg met CSS

Bericht door ds23man »

Mmmmm, nu begin ik een beetje aan mezelf te twijfelen: dacht dat ik hier diverse ambulances heb voorbij zien komen! Of wordt ik nu gek? :-s
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: zware 3weg met CSS

Bericht door Henkjan »

ds23man schreef:
Mmmmm, nu begin ik een beetje aan mezelf te twijfelen: dacht dat ik hier diverse ambulances heb voorbij zien komen! Of wordt ik nu gek? :-s
wordt? :rofl: die zijn naar elders gegaan, zodat het hier on topic kan blijven
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: zware 3weg met CSS

Bericht door ray5150 »

Om nog even op het solderen terug te komen, Henkjan, Je gebruikt toch wel loodhoudende soldeer ?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: zware 3weg met CSS

Bericht door ds23man »

Henkjan schreef:
ds23man schreef:
Mmmmm, nu begin ik een beetje aan mezelf te twijfelen: dacht dat ik hier diverse ambulances heb voorbij zien komen! Of wordt ik nu gek? :-s
wordt? :rofl: die zijn naar elders gegaan, zodat het hier on topic kan blijven

Was even bang dat ik aan de pilletjes moest! :bounce: :bounce: :bounce:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: zware 3weg met CSS

Bericht door Henkjan »

ray5150 schreef:
Om nog even op het solderen terug te komen, Henkjan, Je gebruikt toch wel loodhoudende soldeer ?
ja
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: zware 3weg met CSS

Bericht door ds23man »

En welke bout?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: zware 3weg met CSS

Bericht door ray5150 »

ds23man schreef:
En welke bout?
Ik meen dat HJ zo'n Ali-jojo van 3 geeltjes heeft.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: zware 3weg met CSS

Bericht door Henkjan »

ray5150 schreef:
ds23man schreef:
En welke bout?
Ik meen dat HJ zo'n Ali-jojo van 3 geeltjes heeft.
idd, een Aoyue 937. ingesteld vlak onder de 400gr
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: zware 3weg met CSS

Bericht door Pjotr »

Ach als ie een dikke stift (3mm beitelstift) op zijn Ali Jojo schroeft braadt ie dat ook wel goed bruin hoor.

Weller heb je alleen in de woestijn nodig :P
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: zware 3weg met CSS

Bericht door ray5150 »

ds23man schreef:
Koop nou gewoon een Weller, daar bak en braad je dat soort printen probleemloos mee!

Zucht, af en toe voel ik me een roepende in de woestijn.......
Onzin, met deze vriend bak ik het koper van de epoxy af als het moet, bij wijze van spreken....
soldeerstation_48W.jpg
soldeerstation_48W.jpg (69 KiB) 1380 keer bekeken
http://www.dickbest.nl/index.php?_a=vie ... uctId=1839
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: zware 3weg met CSS

Bericht door Henkjan »

Pjotr schreef:
Ach als ie een dikke stift (3mm beitelstift) op zijn Ali Jojo schroeft braadt ie dat ook wel goed bruin hoor.
3.2mm zelfs :!:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: zware 3weg met CSS

Bericht door Pjotr »

Henkjan schreef:
Pjotr schreef:
Ach als ie een dikke stift (3mm beitelstift) op zijn Ali Jojo schroeft braadt ie dat ook wel goed bruin hoor.
3.2mm zelfs :!:
Dan moet je zeker beter werk af kunnen leveren! Met zo'n stift op 350 - 380 graden moet het goed door kunnen vloeien. Wees ook niet te benauwd om in 1 keer voldoende soldeer toe te voegen. Voldoende soldeer zorgt ook voor een goede warmtegeleiding naar het koper. Het moet echt goed uitvloeien en niet als van die bolletjes zoals je nu hebt.
Laatst gewijzigd door Pjotr op ma 22 okt 2012, 21:27, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Bertje
Ook commercieel actief
Berichten: 1311
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
Locatie: Lunteren
Contacteer:

Re: zware 3weg met CSS

Bericht door Bertje »

Inderdaad wat ietwat te voorzichtig geweest, kan aan die koperfolie weinig stuk, dus langer braaien :lol:
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: zware 3weg met CSS

Bericht door jeroen_d »

Henkjan schreef:
ds23man schreef:
Alleen moet Henk Jan wel even op zoek gaan naar een zwaardere soldeerbout, diverse solderingen zien er niet echt lekker uit! :(
:cry: fijne vent, ik trots op m'n beste soldeerwerk ooit, krijg je zo'n compliment :cry:

aan de bout zal t niet liggen, dat type wordt door velen hier op t forum gebruikt. ik zal later wel een fatsoenlijke foto *) maken, mag je je oordeel concreet maken.

*) snap niet hoe je aan zo'n brakke foto kan zien dat er iets niet goed gesoldeerd is....
Ha Henkjan,

Ik heb ook bij jou thuis zitten solderen, nadat ik zag hoe je met die soldeerbout omging jeukten mijn handen teveel. Je moet flink heet stoken en goed laten doorvloeien. Dit lijkt nergens op zo. Maar met die soldeerbout is niks mis, daar kon ik prima mee werken.

Groetjes, even wat kritischer zijn op je werk, je kan het best. :mrgreen:
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Re: zware 3weg met CSS

Bericht door sietse »

Er zijn toch ook nog steeds diverse soldeerbouten in de handel? Ik heb er ééntje voor het "zware" werk, 60watt en ééntje voor elektronica op printplaten 30 watt. En vooral voor de zwaardere bouten zijn er meestal verschillende stiften verkrijgbaar die er in passen met verschillende puntdiktes en dus flexibel in gebruik. Althans toen ikke nog jong was.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: zware 3weg met CSS

Bericht door ray5150 »

Dat is nu nog steeds zo, Sietze. voor Weller zijn vele, verschillende maten punten te krijgen.
Hoe dat voor die Ali-jojo is weet ik niet, geen ervaring mee.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: zware 3weg met CSS

Bericht door Marp »

Idemdito. De gebruikte 3.2mm punt moet prima zijn voor dat filter, en zoals Jeroen al zegt zal dat boutje ook geen probleem vormen. Het lijkt inderdaad een kwestie van heter stoken en beter laten vloeien. Gewoon even Henkjan de gelegenheid geven om wat vaardigheid met zulke printjes op te doen. ;)
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: zware 3weg met CSS

Bericht door Henkjan »

ray5150 schreef:
Dat is nu nog steeds zo, Sietze. voor Weller zijn vele, verschillende maten punten te krijgen.
Hoe dat voor die Ali-jojo is weet ik niet, geen ervaring mee.
ook daarvoor verschillende stiften. die 3.2mm was de breedste die ik er bij heb
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: zware 3weg met CSS

Bericht door ds23man »

Gewoon doorstoken met die bout van je, die print is je schoonmoeder niet!
:mrgreen:
Plaats reactie