Verlaagd plafond

Over mods aan je luisteromgeving

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
cobaltjeh
Berichten: 1583
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 14:12
Locatie: Dongen

Verlaagd plafond

Bericht door cobaltjeh »

In mijn nieuwe huis is de bovenverdieping momenteel gereserveerd als hobby / muziek kamer. Dit waren van oorspong 2 kleine slaapkamers, waarvan ik een grote heb gemaakt door een muur er uit te breken. Hierdoor is het plafond niet helemaal netjes omdat op de plaats van de muur het spuitwerk ontbreekt.

Daarnaast is de akoestiek in de kamer vreselijk, betonnen plafond met spuitwerk. Drie flinke ramen met houten jaloezie, en een harde laminaatvloer.
Ik wil in de kamer graag gebruik maken van inbouwspots, en een verlaagd plafond met akoestische demping.

Het maken van een compleet verlaagd plafond is niet mogelijk, aangezien de kozijnen van de ramen tot aan het plafond lopen.
Nu dacht ik aan een vrijhangend verlaagd plafond, echter alle kant een klare oplossingen zijn echt onbetaalbaar.

Ik dacht toen, dat moet ik zelf voor een stuk minder geld kunnen. Gewoon een frame maken van vurenhout, deze opvullen met isolatiemateriaal. En vervolgens afwerken met een mooi stofje wat je er over spant.

Aangezien ik geen steenwol etc in het huis wil hebben dacht ik aan het volgende product:
http://shop.merford.nl/particulier_nede ... -1647.html

In deze panelen kan ik ook nog wat led/halogeenspots inbouwen om het geheel mooi af te werken.

Wat denken jullie, gaat dit verbeteringen geven in het akoestische klimaat van de ruimte?
Dat ik het geheel netjes kan maken, twijfel ik niet aan. Het is de vraag alleen of het ook echt verbetering gaat geven.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Verlaagd plafond

Bericht door Kappa7 »

Het is maar voor welke frequentie je het wil in zetten.
Untitled.jpg
Untitled.jpg (29.09 KiB) 2202 keer bekeken
Daarnaast speelt de afstand tussen de plafonds nog een rol voor de afstemming van de frequentie.
Het beste is dan een plaat te nemen Gips plaat of iets dergelijks en dar de isolatie op te leggen tussen de plafonds dus.
Gebruikersavatar
cobaltjeh
Berichten: 1583
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 14:12
Locatie: Dongen

Re: Verlaagd plafond

Bericht door cobaltjeh »

Ik zit zelf te denken aan 6 platen van 1000mm x 600mm panelen, en dan 2 platen per paneel. En dan de D40/50 variant.

Dus in totaal 3 grote panelen.

De bedoeling is om ze aan de bovenkant open te houden, en van onderen te laten rusten op een gespannen doek.

Ik hoop met deze demping het klimaat van de ruimte te verbeteren, om echt bepaalde frequenties en problemen op te lossen kan ik later eventueel nog gebruik maken ban basstraps en panelen op de muur.
Het is nu vooral het stemgebied (vrouw) in de muziek die een probleem is, maar dat is nogal een flink frequentiebereik.
Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 1885
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 16:36
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Verlaagd plafond

Bericht door Ivo »

Zie deze, je kunt ze ook met witte stof maken en aan het plafond bevestigen. De reacties hierop zijn erg positief.
Gebruikersavatar
cobaltjeh
Berichten: 1583
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 14:12
Locatie: Dongen

Re: Verlaagd plafond

Bericht door cobaltjeh »

Ivo schreef:
Zie deze, je kunt ze ook met witte stof maken en aan het plafond bevestigen. De reacties hierop zijn erg positief.
Linkje vergeten? :oops:
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Verlaagd plafond

Bericht door markbakk »

Kappa7 schreef:
Het beste is dan een plaat te nemen Gips plaat of iets dergelijks en dar de isolatie op te leggen tussen de plafonds dus.
Je bouwt dan een (gedempte) plaatresonator. Ik denk dat alleen het akotherm op een houten frame beter werkt. Vooral en alleen wanneer je tussen het 'plafond' van akotherm en het echte plafond nog een ruimte vrijhoudt (een spouw) van zo'n 10-20 cm. Hoe meer hoe beter, bij 20cm bereik je zelfs vrij laagfrequent (rond 100Hz) redelijk hoge dempingswaarden.

Veel glas in je luisterruimte pakt overigens voor lage frequenties gunstig uit. Glas is een prima laagabsorber (werkt als paneelresonator). Verder zul je selectief demping moeten toepassen op de wanden. Ook hier geldt dat je beter kunt beginnen met breedbandabsorbers (zoals die onder je plafond) dan met specifiek afgestemde absorbers, zoals plaat- en helmholtzresonatoren.
Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 1885
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 16:36
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Verlaagd plafond

Bericht door Ivo »

cobaltjeh schreef:
Ivo schreef:
Zie deze, je kunt ze ook met witte stof maken en aan het plafond bevestigen. De reacties hierop zijn erg positief.
Linkje vergeten? :oops:
Yep, SWMBO leidde me even af. :lol:

Bij deze.
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 16&t=14611
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Verlaagd plafond

Bericht door ray5150 »

SWMBO ? :?
Gebruikersavatar
cobaltjeh
Berichten: 1583
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 14:12
Locatie: Dongen

Re: Verlaagd plafond

Bericht door cobaltjeh »

ray5150 schreef:
SWMBO ? :?
Die kende ik ook nog niet :mrgreen:.

http://m.urbandictionary.com/#define?term=swmbo
Gebruikersavatar
cobaltjeh
Berichten: 1583
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 14:12
Locatie: Dongen

Re: Verlaagd plafond

Bericht door cobaltjeh »

De bedoeling is om voorlopig alleen de vervelende nagalm in de ruimte weg te krijgen, de daadwerkelijke verbeteringen voor muziek worden later nog aangepakt.

De panelen komen minimaal z'on 10cm van het plafond. Eventueel meer, maar ik moet even kijken hoe zit het beste uit komt. Het plafond is 260 hoog dus de ruimte is er wel.
Ik wil de demping tussen het hout leggen. Deze blijft aan de bovenkant dus gewoon 'open', aan de onderkant komt een wit doek.

Ik twijfel alleen nog aan de hoeveelheid, en dichtheid van de platen.

Nu denk ik aan 6 platen Akotherm D40/50, dit zit ongeveer op 130 euro, als het veel duurder wordt kan ik beter gaan kijken naar kant en klare plafond oplossingen.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Verlaagd plafond

Bericht door markbakk »

cobaltjeh schreef:
Nu denk ik aan 6 platen Akotherm D40/50.
Als je naar Akotherm's eigen absorptiediagram kijkt, zie je dat het verschil tussen D40/100 en D20/100 vrij minimaal is. Wanneer je dit soort materialen met een dikte van 50mm op een redelijke spouw (>50mm) toepast, kun je rustig lagere densiteiten nemen. Dus in jouw geval zal de D20/50 of zelfs D20/40 ook prima voldoen. Wat niet wil zeggen dat D40/50 niet nog wat beter is, maar het prijsverschil is eigenlijk niet gerechtvaardigd.

Check wel nog of met name de lage densiteit niet gaat doorzakken in een frame. Meestal zul je deze platen wel enige vorm van ondersteuning moeten geven.
Gebruikersavatar
cobaltjeh
Berichten: 1583
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 14:12
Locatie: Dongen

Re: Verlaagd plafond

Bericht door cobaltjeh »

markbakk schreef:
cobaltjeh schreef:
Nu denk ik aan 6 platen Akotherm D40/50.
Als je naar Akotherm's eigen absorptiediagram kijkt, zie je dat het verschil tussen D40/100 en D20/100 vrij minimaal is. Wanneer je dit soort materialen met een dikte van 50mm op een redelijke spouw (>50mm) toepast, kun je rustig lagere densiteiten nemen. Dus in jouw geval zal de D20/50 of zelfs D20/40 ook prima voldoen. Wat niet wil zeggen dat D40/50 niet nog wat beter is, maar het prijsverschil is eigenlijk niet gerechtvaardigd.

Check wel nog of met name de lage densiteit niet gaat doorzakken in een frame. Meestal zul je deze platen wel enige vorm van ondersteuning moeten geven.
Het schilt inderdaad de helft van de prijs, dan gebruik ik liever meer panelen dan enkele met hogere densiteit.

In het frame wil ik nog wat spotjes inbouwen, deze zullen dus tussenbalken etc krijgen. Het is even afwachten hoe zwaar de demping daadwerkelijk is. En wat voor verstevigingen ik er in moet maken. Eventueel nog wat extra 'elastische' band er tussen spannen voordat de afwerking er op komt.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Verlaagd plafond

Bericht door hannesie »

Je woont niet zo ver van Gorinchem, en de showroom van Merford is best interessant en daarnaast is de man die ik daar heb ontmoet een plezierig figuur.

Daar eens verder neuzen en kijken geeft ook wel meer informatie, dus interessant voor een bezoekje.
Gebruikersavatar
cobaltjeh
Berichten: 1583
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 14:12
Locatie: Dongen

Re: Verlaagd plafond

Bericht door cobaltjeh »

Ik ben daar ooit lang geleden eens geweest voor bitumen in de auto, toen was de verkoper in de winkel vrij duidelijk.

Bij kleine bestellingen, doen we niet meer als dozen schuiven. En gaan we geen tijd verspillen aan advies. (Uiteraard wel beleeft en netjes verwoord!)
Kan natuurlijk tegenwoordig veranderd zijn, aangezien ze nu ook specifiek op particulieren richten.

Maar een ritje daarheen ga ik zeker nog doen. Eerst maar eens uitwerken hoe ik de panelen wil hebben.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Verlaagd plafond

Bericht door hannesie »

Was dat ook al in dat nieuwe pand?
Ik heb toen eerst gebeld voor de vraag of het op voorraad was, en toen in de showroom mijn ogen (en oren) uitgekeken, ook door dat ik mij realiseerde dat de ruimte(showroom) bijzonder aangenaam vertoeven was, en dat gaf ik ook aan.
Er waren aardig wat voorbeelden te zien hoe het was gedaan, vandaar mijn reactie. :mrgreen:

Het was voor mij een openbaring. :shock:
Gebruikersavatar
cobaltjeh
Berichten: 1583
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 14:12
Locatie: Dongen

Re: Verlaagd plafond

Bericht door cobaltjeh »

Dat is ongeveer 5 jaar geleden denk ik, ik weet niet of ze toen al in het nieuwe pand zaten.

Eigenlijk wil ik die showroom niet zien, veel te mooie en dure! oplossingen. :rofl:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Verlaagd plafond

Bericht door hannesie »

Ze zitten nu in Gorinchem oost, als je dus naar Nijmegen rijdt, een van de laatste panden die je dan aan je rechterkant ziet.
Knipsel.PNG
Gebruikersavatar
cobaltjeh
Berichten: 1583
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 14:12
Locatie: Dongen

Re: Verlaagd plafond

Bericht door cobaltjeh »

Ik ga eens kijken of ik deze week de tijd kan vinden om een ontwerp te maken, deze zal ik hier dan wel plaatsen.

Een mooi en goedkoop ophangsysteem heb ik al gevonden: http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/produ ... query=deka
Stofje hebben ze ook: http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/60120636/
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Verlaagd plafond

Bericht door hannesie »

Het kan wel goedkoop zijn, maar als je er maar 2 Kg aan kan hangen?
Gebruikersavatar
cobaltjeh
Berichten: 1583
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 14:12
Locatie: Dongen

Re: Verlaagd plafond

Bericht door cobaltjeh »

hannesie schreef:
Het kan wel goedkoop zijn, maar als je er maar 2 Kg aan kan hangen?
Ik wil er 6 tot 8 per paneel gebruiken, in neem aan dat ik dan het gewicht mag verdelen over de haken. Het wordt stof met vurenhout, en wat nietjes, lijkt me niet zwaar.
Ik weet alleen niet wat de demping weegt.
Gebruikersavatar
cobaltjeh
Berichten: 1583
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 14:12
Locatie: Dongen

Re: Verlaagd plafond

Bericht door cobaltjeh »

Zou het nog interessant zijn om een meting te doen in de kamer, voor en na de aanpassingen in de kamer?

Ik heb een meetmicrofoon, met bijhorende geluidskaart met mic versteker.
Echter ben ik nog niet zo thuis in de software / techniek van het meten.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Verlaagd plafond

Bericht door hannesie »

Lijkt mij best interessant, ik vermoed dat je dan een Sweep moet gebruiken om de resonanties te horen en meten uiteraard.
Ik denk dat het ook wel belangrijk is waar je in de kamer de meting doet.
Volgens mij, als je al weet waar je gaat zitten, dat dan een logische plek, denk ik, en mogelijk in hoeken?

Maar ik denk dat er vast wel mensen zijn die dat beter weten, ben ook wel benieuwd juist om zoiets te weten en leren.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Verlaagd plafond

Bericht door markbakk »

cobaltjeh schreef:
Ik weet alleen niet wat de demping weegt.
D20 = dichtheid 20kg/m3. D40 = dichtheid 40kg/m3. :sure:
cobaltjeh schreef:
Zou het nog interessant zijn om een meting te doen in de kamer, voor en na de aanpassingen in de kamer?
Je oren vertellen je meer dan metingen als je qua meten niet ervaren bent. Het meten aan een vrij kleine luisterruimte is sowieso iets voor pure akoestische professionals. Maar een 'voor-na'-meting van de response op de luisterplek is natuurlijk wel een mooi bewijs voor jezelf!
Gebruikersavatar
cobaltjeh
Berichten: 1583
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 14:12
Locatie: Dongen

Re: Verlaagd plafond

Bericht door cobaltjeh »

markbakk schreef:
cobaltjeh schreef:
Ik weet alleen niet wat de demping weegt.
D20 = dichtheid 20kg/m3. D40 = dichtheid 40kg/m3. :sure:
En dat omrekenen, naar een plaat. Daar ga ik vanavond even mijn hoofd op breken. :rofl:

Ok dus 100*60*5 / 1000000 = 0,03 m3 per plaat.

dus 40 x 0,03 = 1.2kg per plaat in de dichtheid D40

Al met al worden de spotjes en het hout toch al snel het zwaarste denk ik.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Verlaagd plafond

Bericht door Kappa7 »

cobaltjeh schreef:
De bedoeling is om voorlopig alleen de vervelende nagalm in de ruimte weg te krijgen, de daadwerkelijke verbeteringen voor muziek worden later nog aangepakt.

De panelen komen minimaal z'on 10cm van het plafond. Eventueel meer, maar ik moet even kijken hoe zit het beste uit komt. Het plafond is 260 hoog dus de ruimte is er wel.
Ik wil de demping tussen het hout leggen. Deze blijft aan de bovenkant dus gewoon 'open', aan de onderkant komt een wit doek.

Ik twijfel alleen nog aan de hoeveelheid, en dichtheid van de platen.

Nu denk ik aan 6 platen Akotherm D40/50, dit zit ongeveer op 130 euro, als het veel duurder wordt kan ik beter gaan kijken naar kant en klare plafond oplossingen.
In dat geval.
Is de ruimte al ingericht?
Vaak met wat meubels en een kleed op de vloer zijn de eerste reflecties wel een stuk minder geworden.
Is dan de ruimte nog niet naar je zin dan is het zin vol om met een spiegel te bepalen waar de eerste reflectie punten zitten.
Op die plek plaats je dan de paneel absorbers.
Dat kunnen dus prima de platen zijn die je hier aanhaalt.
Een mooi stofje er omheen en het is best aardig om te zien.
Het verlaagde plafond is pas iets wat je doet als het kleed en de panelen op de wanden niet geholpen heeft.
Deze kan je dan afstemmen op de probleem frequentie.

Eerst het plafond plaatsen en daarna gaan inrichten is misschien wel praktisch maar je weet dan nog niet waar de probleem frequenties dan zitten en ga je misschien een frequentie dempen die juist al helemaal geen probleem is in jou ruimte.
In dat geval zal het er zelfs slechter van worden.

Wil je precies bepalen waar jou probleem frequenties zitten?
Dat kan dus prima met Arta je zet alleen nu de meet micro op je luister plek neer en maak een frequentie plot van je ruimte
Je ziet dan snel genoeg welke punten versterkt worden en welke verzwakt.

Maar ga eerst maar eens met een spiegel de eerste reflecties op sporen en plaats daar eens een kast of een wand kleed.
Dan heb je de eerste 80% al gewonnen.

Groetjes George
Plaats reactie