Onze Bill, KT 88 PP.... KLAAR!!

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

bcvdb

Re: Onze Bill, KT 88 PP ( gepest door ossilaties )

Bericht door bcvdb »

RobertD schreef:
Trek de stuurbuizen er eens uit en kijk dan eens of te oscillatie er nog steeds is.
Dan sluit je al een deel van het circuit uit.

Let er wel op dat de ECC99 (of 6N6P) ingesteld wordt via de 6SN7. Dus alle drie eraf halen.
Ik heb bij een andere schakeling weleens gemerkt dat je de 6N6P - als je die tenminste gebruikt - veel sneller warm loopt dan de ECC99, het verdient aanbeveling om de 6N6P wat minder stroom te laten voeren. (Ik heb je draadje niet helemaal meer doorgenomen dus weet ik niet welke buizen je exact gebruikt).
We gebruiken de ecc99 en 6sn7 als voorbuizen. Dus ik haal die buizen eruit en dan meten?
Ik kan dan geen signaal meer aanbieden op de ingang toch? Maar dan hoef ik hem ook niet kort te sluiten?

Bedankt alvast!!
Dalojan
In memoriam †
Contacteer:

Bericht door Dalojan »

Oorzaak van oscillaties zijn moeilijk te vinden als het maar onder bepaalde condities voorkomt. Zo te zien is het behoorlijk hoog frequent en dat maakt het extra moeilijk. Belangrijk is in dat geval dat je extra goed kijkt naar de massa (ground) aansluittingen rond de eindbuizen en de invloeden van de lengtes draad die je gebruikt hebt. Als je ziet dat als je b.v. met een (goed geïsoleerde) schroevendraaier een buis aansluiting aan raakt op het moment dat de oscillatie optreed en er veranderd dan duidelijk wat als je naar het signaal op een scoop kijkt dan heb je een punt van aandacht te pakken. Aanraken met de schroevendraaier mag voor laagfrequent nagenoeg geen invloed hebben. Zo kan je redelijk snel punten vinden waar mogelijk een oorzaak zal kunnen zitten.
Wat mij opvalt is dat de kathode weerstanden van de KT88 behoorlijk verschillende weg hebben naar GND en mogelijk zou verleggen en verkorten daarvan een punt kunnen zijn. De KT88 is een buis die het op hoge frequenties ook heel goed doet en dus ook op die frequenties makkelijk instabiliteit kan laten zien. Omdat de RC netwerken tussen A en G2 er in zitten zal daar de oorzaak niet direct gezocht moeten worden, ook via kathode meekoppeling kan het aardig mis gaan. Misschien hebt het overbruggen van de buffer elco in de voeding met een folie condensator van 0.1 uf ook. Elco's zijn immers geen fijne C's als het op hoge frequenties aan komt.

Succes met het temmen van het HF monster dat zich verscholen heeft!
bcvdb

Bericht door bcvdb »

Zoooooo, na een lange (gedwongen) pauze vandaag de draad maar weer opgepakt. Het hebben van een fulltime baan zorgt voor de nodige tijdsbesteding voor deze "student". haha

Ik heb alle suggesties geprobeerd die aangedragen zijn door jullie.

- Op advies de voorbuizen verwisseld, zelfde probleem. Ossilatie bij een signaal met de scoop, en ossilatie bij kortgesloten ingang. Met kort gesloten ingang ontstaat de ossilatie na ongeveer 1 minuut en dit is maar in 1 kanaal.

- Op advies de voorbuizen verwijdert. ossilatie was weg, maar het hele signaal is dan weg.

- Op advies een 0,1 uf MKP C over de 500uF buffer elco. Verandert niets

- Op advies de draden van de anodeweerstanden naar de nul even lang gemaakt. Geen verschil

- Op advies her en der op de eindbuisvoeten getikt met een (goed geisoleerde) schroevendraaier. Als ik dit doe bij pin 5 dat wordt de ossilatie beduidend erger... maar dat is ook de signaalingang. Dus lijkt me logisch

Verder is het zo dat als de volume knop bij de metalen behuizing vastpak, EN ik pak de aanuitschekalaar vast, dan is de ossilatie bijna weg :shock: Niet helemaal, maar dat scheelt nog HEEEL weinig.

Zijn er nog zaken die ik kan doen/controleren. Ik heb alle massa's gecontroleerd en die lijken mij allemaal goed, allemaal even lang. De in en uitgangen zijn goed gescheiden. De anti-ossilatieschakeling zit op zijn plaats...

Kan iemand hier soep van maken?

Ik hoor het graag,

Groetjes Bart en Cor
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Verder is het zo dat als de volume knop bij de metalen behuizing vastpak,
Zit die behuizing dan niet aan de massa :? .
Anne
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Ja, doe eens even een overzichtsplaatje van het binnenwerk. (Liefst met een hoge resolutie.)

Een blauwe Alps potmeter in een houten behuizing heeft altijd een aarddraadje naar massa nodig.

Dat de oscillatie weg is wanneer je de stuurbuizen eruit hebt is een goed teken, dan zit het niet in de combinatie eindbuis/uitgangstrafo.

Eventueel kun je de gloeispanning voor de 6SN7 gelijkrichten, dat kan een brommetje schelen.
bcvdb

Bericht door bcvdb »

De behuizing van de alps zit aan de massa via een draadje en de plaat is de massa. Het sterpint zit daar in en maakt goed contact. Ik meet geen weerstand tussen waar dan ook op de plaat en het massapunt.

Gloeispanning gelijkrichten is nog wel een optie. Zal eens een klein printje maken.

Verder schiet me te binnen dat 1 kanaal veel meer versterkt dan het andere. Factor 2.
Ik weet zo de volt/div settings van de scoop niet meer. Maar op het ene kanaal meette ik 2 divisions. Meetpennen zonder iets te veranderen op het andere kanaal 1 div. 8-[

Raaaaaar
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

bcvdb schreef:
Verder schiet me te binnen dat 1 kanaal veel meer versterkt dan het andere. Factor 2.
Ik weet zo de volt/div settings van de scoop niet meer. Maar op het ene kanaal meette ik 2 divisions. Meetpennen zonder iets te veranderen op het andere kanaal 1 div. 8-[

Raaaaaar
Dan zou ik eerst daar maar eens gaan zoeken.
Meet alle weerstanden eens door en vergelijk die met het kanaal dat wel goed is.
Vervolgens spanningen meten en vergelijken in het circuit.
Dan moet je al een eind kunnen komen lijkt mij.

Je hebt namelijk en reverentie in het kanaal dat wel goed is.
Dalojan
In memoriam †
Contacteer:

Bericht door Dalojan »

bcvdb schreef:
Zoooooo, na een lange (gedwongen) pauze vandaag de draad maar weer opgepakt. Het hebben van een fulltime baan zorgt voor de nodige tijdsbesteding voor deze "student". haha

Ik heb alle suggesties geprobeerd die aangedragen zijn door jullie.

- Op advies de voorbuizen verwisseld, zelfde probleem. Ossilatie bij een signaal met de scoop, en ossilatie bij kortgesloten ingang. Met kort gesloten ingang ontstaat de ossilatie na ongeveer 1 minuut en dit is maar in 1 kanaal.

- Op advies de voorbuizen verwijdert. ossilatie was weg, maar het hele signaal is dan weg
.

- Op advies een 0,1 uf MKP C over de 500uF buffer elco. Verandert niets

- Op advies de draden van de anodeweerstanden naar de nul even lang gemaakt. Geen verschil

- Op advies her en der op de eindbuisvoeten getikt met een (goed geisoleerde) schroevendraaier. Als ik dit doe bij pin 5 dat wordt de ossilatie beduidend erger... maar dat is ook de signaalingang. Dus lijkt me logisch

Verder is het zo dat als de volume knop bij de metalen behuizing vastpak, EN ik pak de aanuitschekalaar vast, dan is de ossilatie bijna weg :shock: Niet helemaal, maar dat scheelt nog HEEEL weinig.

Zijn er nog zaken die ik kan doen/controleren. Ik heb alle massa's gecontroleerd en die lijken mij allemaal goed, allemaal even lang. De in en uitgangen zijn goed gescheiden. De anti-ossilatieschakeling zit op zijn plaats...

Kan iemand hier soep van maken?

Ik hoor het graag,

Groetjes Bart en Cor
Uit de blauw gemerkte delen krijg ik de indruk dat de versterker oscilleert door terugwerking naar het ingangs cirquit, dat dus zowel de ingangs buizen of ten minste de fase draaier er deel van uit maakt. De bedrading naar het gemeenschappelijke GND punt kan je hier in aardig parten spelen, veranderd er iets in de amplitude of frequentie van de oscillatie als je aan die bedrading wat veranderd. Wat is ongeveer de frequentie van de oscillatie, ik neem nu gemaks halve aan dat dit boven 100kHz ligt.
Vinculum
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

Offtopic: het is oscillaties niet ossilaties. Sorry kon het niet laten... :oops:
bcvdb

Bericht door bcvdb »

Vinculum schreef:
Offtopic: het is oscillaties niet ossilaties. Sorry kon het niet laten... :oops:
:mrgreen: excussie!!

P.s. Als er mensen zijn die graag zelf eens een kijkje willen nemen in onze Bill om dat "HF monster" te doden, en de prinses te redden. Dit is prima te combineren met een bezoekje aan de X-fi beurs in Veldhoven :sure: :sure: . Wij gaan zelf zondag omdat we zaterdag niet kunnen helaas... Natuurlijk staat er bij ons altijd een kopje koffie en een lekker koud pilsje klaar voor alle koene ridders... :D

http://x-fi-audioshow.nl/blog
audioot
In memoriam †

Bericht door audioot »

ik vind het raar dat het een kanaal meer versterkt dan het andere
ben je zeker dat je de schermroosters van het betreffende kanaal niet verwisseld hebt?
mvg
audioot
bcvdb

Bericht door bcvdb »

Hoi allemaal,

alweer een tijdje terug dat ik tijd heb gehad eraan te knutselen.
Ik ben iig bezig geweest met de verschillende volumes uit verschillende kanalen, ik heb her en der wat massa's opnieuw gesoldeerd en het probleem lijkt over te zijn :roll:
Ik begin steeds meer te twijfelen aan mijn meting van toen... misschien heb ik ergens iets over het hoofd gezien. Of het zat hem in een massa... Maar bij de laatste meting gaven beide signalen iig even veel output. Dus dat ik gelukkig over.

Daarnaast heb ik her en der wat spanningen gemeten en vergeleken, zoals aanbevolen en ik ben op iets interessants gestuit. Iets waar volgens mij het probleem kan liggen.

Zoals in de bijgevoegde schema's is te zien meet ik in het rechter kanaal, het kanaal waar de oscillatie inzit verschillende waardes. Het rechter kanaal veel hoger!! Zou deze te hoge spanning de oorzaak kunnen zijn van onze problemen? En misschien ook de oorzaak van de uitschakelplop?

Heb ook de oscillatie frequentie berekend. Een sinus is 5 divisions met een verdeling van 5us per/div.
T = 25uS
f = 1 / T --> 1 / 0.000025 = 40 KHz

Hoor het graag!

Mvg Bart en Cor
Bijlagen
voeding Bill.png
versterker Bill.png
Dalojan
In memoriam †
Contacteer:

Bericht door Dalojan »

bcvdb schreef:
Hoi allemaal,

alweer een tijdje terug dat ik tijd heb gehad eraan te knutselen.
Ik ben iig bezig geweest met de verschillende volumes uit verschillende kanalen, ik heb her en der wat massa's opnieuw gesoldeerd en het probleem lijkt over te zijn :roll:
Ik begin steeds meer te twijfelen aan mijn meting van toen... misschien heb ik ergens iets over het hoofd gezien. Of het zat hem in een massa... Maar bij de laatste meting gaven beide signalen iig even veel output. Dus dat ik gelukkig over.

Daarnaast heb ik her en der wat spanningen gemeten en vergeleken, zoals aanbevolen en ik ben op iets interessants gestuit. Iets waar volgens mij het probleem kan liggen.

Zoals in de bijgevoegde schema's is te zien meet ik in het rechter kanaal, het kanaal waar de oscillatie inzit verschillende waardes. Het rechter kanaal veel hoger!! Zou deze te hoge spanning de oorzaak kunnen zijn van onze problemen? En misschien ook de oorzaak van de uitschakelplop?

Heb ook de oscillatie frequentie berekend. Een sinus is 5 divisions met een verdeling van 5us per/div.
T = 25uS
f = 1 / T --> 1 / 0.000025 = 40 KHz

Hoor het graag!

Mvg Bart en Cor
hallo,

Weet je zeker dat je de spanningen rod de ECC99 goed genoteerd hebt, ik vermoed een beetje dat het koppel streepje naar de meet plek verkeerd staat. Het lijkt er op dat de helften van de 6SN7 niet gelijk zijn of de iets mis is met de ECC99 maar dan zou je daar ook drastisch verschillende anode spanningen op meten en die zie ik niet terug.
De vershillen in de voedings spanningen zijn hoofdzakelijk bij de ingangs trap en je zal daar dan ook de oorzaak van de spannings verschillen moeten zoeken. Jammer dat je voor mij een heel eind weg woont anders had ik je er graag mee geholpen want het moet toch een oplosbaar probleem zijn.
HansvdL

Bericht door HansvdL »

Hallo Bart en Cor, ik volg jullie topic al een tijdje en heb me toch maar eens aangemeld op het forum om te kunnen reageren. Ik heb Bill ook gemaakt en moest de aansluitlippen van de grote condensatoren eerst flink blank schuren voordat ik ze goed kon solderen.
Beide uitgangen moeten natuurlijk langzaam uitdoven als de spanning eraf gaat. Die plop zou kunnen duiden op een kapotte condensator (die dus niet meer langzaam ontlaadt) of ook een slechte soldeerverbinding. Ik heb tijdens het bouwen niets nagemeten en het er maar op gewaagd de netspanning er op te zetten. Geen enkele probleem, afgezien van een beetje brom (met het oor tegen de speakers). De brom is nu nagenoeg weg door de 6SN7 met gelijkspanning te gloeien.
Succes met de struggeling.
Hans
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Hoe ziet die voedingsspaning (die hoger is) eruit Bart, meet je niet daar ook de oscillatie mee? En post svp een duidelijke foto van het binnenwerk, wie weet komt daar wat uit..
Dalojan
In memoriam †
Contacteer:

Bericht door Dalojan »

Bart,

Nogmaals kijkend in jouw gemeten waarden in het schema concludeer ik dat bij het linker kanaal de spanning op het rooster en de kathode van de ECC99 gelijk zijn ( pen 7 en 3+8) dan zal daar een hoge anode stroom moeten lopen, als de ECC99 nog goed is tenminste. Kan ook rooster kathode sluiting in zitten. Bij het rechter kanaal het je het rooster van de ECC99 35 V negatief t.o.v. de kathode en dat is ook geen normale waarde, deze buis zou volledig dicht geknepen moeten zijn. Kijk eens naar C1 of die goed is. Als je hem er uit haalt doet de versterker het niet maar moeten de spanningen wel goed zijn, dat is de snelste check of die C1 niet de boosdoener is. De spanningen die je vermeld zijn zo vreemd dat het nog eens meten een goede zaak is, om er zeker van te zijn dat die waarden echt wel kloppen.

Groets,
Jan
bcvdb

Bericht door bcvdb »

Hoi Allemaal,

Dank voor de reacties. Ik ga de spanningen zeker nog eens nameten. Maar ben er wel vrij zeker van dat ze goed zijn. Heb ze duidelijk genoteerd toen... maar een dubbele chek kan nooit kwaad.

Daarnaast ga ik zeker even C1 chekken en de ecc99's omwisselen. Kijken of de spanningsverschillen dan van kant wisselen. Dat zou een defecte buis kunnen uitsluiten.

Daarnaast heb ik wel gemerkt dat 1 aansluiting van de 500uF elco lastig te solderen was. Ik zal die nog eens goed onder handen nemen. Of dat het verschil maakt denk ik niet, ik heb de plussen van beide 500uf's aan elkaar gehangen ooit om dat uit te sluiten, en de plop bleef erin... helaas.

Cor is momenteel een tweetal dagen naar het altijd exotische limburg om te wandelen... vrijdag gaan we weer aan slag!! Dan gaan we alle tips weer eens ter harte nemen!

Bart
IJsbier

Bericht door IJsbier »

De waarde van R8 klopt? Ipv 22k een 18k weerstand? Met een kleinere weerstand is er minder spanningsval, dus hogere B+++.
Of zijn de 2 * 1k weerstand (R3//R4) rechts niet goed aan elkaar vast gesoldeerd?
Alleen B+++ is een stuk hoger, dus opzich lijkt mij (tube noob), dat het probleem voor de ECC99's ligt.
Laatst gewijzigd door IJsbier op do 18 okt 2012, 20:47, 1 keer totaal gewijzigd.
audiotube

Bericht door audiotube »

Hallo Bart,

Ik ben ook een buizenfanaat en bouw ook zelf. Misschien heb ik een dom voorstel maar als ik naar je voeding kijk is rechts uitgevoerd met slechts twee diodes in de gelijkrichter. De retourleiding voor de nul voor beide kanalen loopt dus via de resterende diodes van links. Zoals je ziet is links correct en recht geeft oscillaties en laat vreemde waarden zien qua spanningsniveau. Nu is mijn voorstel om in de voeding in de rechterkant ook vier diodes te gaan gebruiken en ben even benieuwd wat je resultaten dan zullen zijn. Kleine moeite denk ik!
Succes met je versterker. :mrgreen:

Johan
AatV

Bericht door AatV »

audiotube schreef:
Hallo Bart,

Ik ben ook een buizenfanaat en bouw ook zelf. Misschien heb ik een dom voorstel maar als ik naar je voeding kijk is rechts uitgevoerd met slechts twee diodes in de gelijkrichter. De retourleiding voor de nul voor beide kanalen loopt dus via de resterende diodes van links. Zoals je ziet is links correct en recht geeft oscillaties en laat vreemde waarden zien qua spanningsniveau. Nu is mijn voorstel om in de voeding in de rechterkant ook vier diodes te gaan gebruiken en ben even benieuwd wat je resultaten dan zullen zijn. Kleine moeite denk ik!
Succes met je versterker. :mrgreen:

Johan
Elektrisch is de voeding voor beide kanalen identiek.

groet,
Aat
audiotube

Bericht door audiotube »

Sorry Aat maar ben ik niet helemaal met je eens! De nul of de retourleiding voor zowel de rechterkant als de linkerkant loopt via de greatzschakeling van links. :mrgreen:
AatV

Bericht door AatV »

audiotube schreef:
De nul of de retourleiding voor zowel de rechterkant als de linkerkant loopt via de greatzschakeling van links. :mrgreen:
Dus?

groet,
Aat
IJsbier

Bericht door IJsbier »

Hmmm, het was me nog niet opgevallen dat er 2 gelijkrichters zijn. Zou het niet het idee zijn om Links en Rechts vanuit gelijkrichter te voeden, als test?
audiotube

Bericht door audiotube »

Dat zeg ik! Proberen kan altijd en niet geschoten is altijd mis! :mrgreen:
bcvdb

Bericht door bcvdb »

Hoi Allemaal,

vandaag weer op zolder gezeten en alle tips ter harte genomen, maar het probleem is nog niet over helaas.
Ook heb ik het idee dat ik zelf een beetje de draad kwijt raak met welke info ik gedeeld heb en wat niet.

Ik heb nu beide kanten van de voeding gevoed vanuit de volledige diode brug. De 2 losse diodes voor de plus van het rechter kanaal doen nu niets.
En de elco's opnieuw gesoldeerd en geschuurd zodat deze zeker goed zitten gesoldeerd.

Heb ook de ECC's gewisseld. Geen verschil, maar heb wel iets anders interessants gemeten. en hier komt de gegeven info misschien weer parten spelen. Ik heb het wel eerder gepost, maar weet niet of iedereen het mee heeft gekregen.
Ik heb zelf het idee dat ik met 2 oscillaties te maken heb....

1 is met kort gesloten ingang. Dan ontstaat er uit het niets af en toe een extreem harde piep. Ik heb nu 2 flinke draadgewonden regelbare weerstanden van mijn werk (school) als dummyspeaker. Ik hoor die oscillatie dan terug alszijnde gerammel in de weerstand of in de buizen... kan het niet helemaal onderscheiden. Maar je hoort het e.e.a. rammelen en moeilijk doen. Ik kan deze ook niet gemeten krijgen omdat hij er af en toe is en geen mooie sinus maakt... Ik heb er een filmpje van op mijn telefoon, maar weet niet hoe ik die het makkelijkst op dit forum kan krijgen... Deze is er soms wel en soms niet.... en soms gaat hij ook niet meer weg tot ik de versterker uitzet.

de 2e is makkelijker te meten en vast te stellen... dat is de 40KHz oscillatie die op de foto's te zien in. Deze ontstaat in het signaal...

Ik heb de spanningen na gemeten en tijdens mijn eerste meting waren alle spanningen over gelijk :shock: Ik dacht dat ik gek werd, maar het viel mee gelukkig... Als de eerste Oscillatie er WEL is, is de spanning is de spanning 192 volt (de te hoge waarde t.o.v. het Linker kanaal) is die 1e oscillatie er NIET, dan is de spanning wel goed... Blijkbaar heb ik de vorige meting dus gedaan toen ook die oscillatie er was. :|

Daarnaast heb ik de C1 los gegooid, en toen meette ik dus de goede spanning, tot het moment dat de eerste oscillatie optrad.

Ik denk dat ik het beste eerst kan zorgen dat die 1e oscillatie eruit is voor ik me ga richten op die 2e :( Met die 1e erin ben ik bang dat ik teveel variabele heb tijdens het wel en niet aanwezig zijn van hem.

Binnenkort zal ik met een goede camera even wat foto's maken en deze op high res uploaden... dat kun je wat beter inzoemen op het e.e.a.

Iemand een idee waar de eerste oscillatie vandaan kan komen dan nog? Zonder voorbuizen treed hij niet op, dat had ik al vastgesteld.

Mvg Bart en Cor

@Dalojan: als we er echt niet aan uit komen, zou het mogelijk zijn dat wij een keer jou kant op komen? Het is" slechts" 2 uurtje rijden :D
Plaats reactie