Zelfbouw CD-speler met Lite-On loopwerk

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Mooi, een betaald pakket dus?

Groeten,
Mischa
Paultjuhh
Berichten: 221
Lid geworden op: di 25 dec 2007, 12:45
Locatie: Amstelveen
Contacteer:

Bericht door Paultjuhh »

mischa72 schreef:
Mooi, een betaald pakket dus?

Groeten,
Mischa
Voor dit pakket hoor je inderdaad te betalen ja :wink:
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

Als je die print gaat maken voor de TTL naar SPDIF conversie dan mag je er voor mij ook 1 laten maken.
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Hoi Paul,

Ik heb je reeds gemeld dat ik vind dat het printje er goed uitziet, maar nu ik het ding eens beter ben gaan bekijken valt me iets op.

Je bent je uiterste beste aan het doen om een mooie voedingsprint te maken met diverse spanningen. Toch kies je er hier opnieuw voor om een voedingsdeel aan te brengen op de print. Als je in plaats hiervan de voeding uit een ander deel van de schakeling trekt (+5V en +12V heb je in ruime mate aanwezig) kun je de print de helft kleiner maken.

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Bericht door BertDB »

daar ben ik het wel mee eens ..
Ik zou wel een condensatortje plaatsen van 47µ en 100n bij het binnenkomen van de voeding op dit printje, kwestie van op het printje zelf een klein buffertje te hebben :wink:
Paultjuhh
Berichten: 221
Lid geworden op: di 25 dec 2007, 12:45
Locatie: Amstelveen
Contacteer:

Bericht door Paultjuhh »

@Vinculum, ik kan zo een gerber file exporteren, veel PCB makers accepteren Gerbers voor productie. Anders even wachten of er mogelijk een groupbuy komt. Ik denk dat het voor mij te veel werk gaat worden om in grotere getalen PCB's te gaan etsen, zeker omdat ik nu richting de eindexamens van school aan het werken ben.

@Mischa72
De helft kleiner zal niet lukken, al heb ik wel een beetje ruimte kunnen besparen op de print door de gelijkrichting weg te halen. Een kleine buffer heb ik wel behouden op advies van xbake. Om deze ook weg te halen zou wel iets in de ruimte schelen, maar het printje is nu al zo klein dat verdere ruimtebesparingen 'overdone' zullen zijn. Er is nu namelijk nog maar een printje van 37x26 milimeter over.

@xbake
Uw gebeden zijn verhoord en het buffertje zit erop :wink:


Andere verandering in de plannen: DAC gaat naar de (voor)versterker toe in plaats van de CD-speler. Dan pas ik de (voor)versterker zo aan dat ook de optische ingang van de DAC gebruikt kan worden. Meer over de (voor)versterker komt later nog. Ben nu nog bezig met het tekenen van de kanaalselectie :wink:
Laatst gewijzigd door Paultjuhh op do 06 nov 2014, 23:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Paultjuhh
Berichten: 221
Lid geworden op: di 25 dec 2007, 12:45
Locatie: Amstelveen
Contacteer:

Bericht door Paultjuhh »

Aangezien de DAC naar de (voor-)versterker toe gaat hoef ik ook geen +-12VDC spanning te leveren binnen de CD speler. Het enige wat nu nog in de CD speler zal komen zijn digitale signaalkringen en daar hoeven geen bijzonder schone voedingen voor gebruikt te worden. Voor de DAC zelf komt er uiteraard wel een nette voeding, maar dat later :wink:

Onderstaande schema is dus back-to-basic zonder al te veel toeters en bellen. In de image staat nog de componentenlijst en een stukje uitleg. Vraag over deze uitleg: klopt het en zo ja, is het voor een beginner in begrijpelijke taal verwoord?

Schema's voor de (voor) versterker wil ik straks nog even controleren en dan zo snel mogelijk op het forum zetten.
Bijlagen
CD speler voeding.GIF
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

niks mis mee, volgens mij klopt het als een bus.

[edit] wacht effe, volgens mij kan een 1N4007 maximaal 1 Ampere hebben . yep, de datasheets geven mij gelijk.
Je zal een type moeten hebben die een hogere stroom aankan zoals de 1N5408.

anders hebben de 78SXX ook geen nut, kan je net zo goed een 78XX nemen...

[Edit2] sorry niet goed gekeken. ik ging ervan uit je de 1N4007 ging gebruiken voor de gelijkrichting. maakt niet uit, het is toch allemaal pure theorie.
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Bericht door BertDB »

de diode zit er mijn inziens enkel om de achterliggende schakeling te beschermen als de regelaar stuk gaat (zodat er geen te hoge spanning op komt te staan) ? Ze staat ook in sperzin voor de stroom, dus ze moet helemaal geen stroom doorlaten :wink: (meen ik mij vaag te herinneren uit de theorielessen :shock: )
Paultjuhh
Berichten: 221
Lid geworden op: di 25 dec 2007, 12:45
Locatie: Amstelveen
Contacteer:

Bericht door Paultjuhh »

@ray5150
De 1n4007's zijn alleen gebruikt voor het geval dat er kortsluiting in het achterliggende schema komt, dat voorkomt dat de regelaartjes doorbranden. En het is ook om problemen met grotere condensatoren te voorkomen. Deze kunnen teveel energie bevatten en als deze zich gaan ontladen via de regelaar, dan zal deze stuk gaan. Daar is de diode met name voor bedoeld volgens mij.
Voor de gelijkrichting ga ik 1000V/3A brugcellen gebruiken, ruim voldoende dus als ik maximaal 2A ga trekken.

@xbake
Voor de werking van de diode, zie hierboven bij het antwoord aan ray5150 :wink: En ze laten als het goed is helemaal niks door aan energie op het moment dat de schakeling naar behoren werkt.
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Bericht door BertDB »

@paul

inderdaad, zo was het :oops:
ik wist dat ik ze best altijd plaats, maar het 'waarom' zit toch alweer ver.. :cry:
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

Ik heb dit topic nu al 2x doorgespit maar ik kom nog niet echt uit die TTL/SPDIF converter. Is er een final version? Met BOM en schema?
En gaat er een groupbuy komen voor de prints?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

1 X 74HC04
1 X condensator 100 Nano
1 X weerstand 91 Ohm
1 X weerstand 360 Ohm.

Poeh hee, dat is me nogal een lijst.
Eventueel kan je er een 78L05 bij zetten om de voedingspanning te stabiliseren.

Schema staat hier, helemaal onderaan.

Als je de tijd rekent die je kwijt bent om een print te ontwerpen en te fabriceren, kan je het al drie keer opbouwen op een stukje gaatjesprint.
cornelis
Berichten: 44
Lid geworden op: ma 15 okt 2012, 21:33

SPDIF omzetter

Bericht door cornelis »

Allereerst zal ik mij even voorstellen. Mijn naam is Kees Huizinga. Mede door dit forum heb ik de "Hong Kong dac"gebouwd en is daar vorige week een cd-speler op basis van een CD-ROM speler bijgekomen. In eerste instantie had ik de uitgang van de speler van een TTL/SPDIF omzetter voorzien. Op andere fora las ik dat de dac ook TTl signalen kan verwerken. 300Ohm en 100nf in serie afgesloten met 100Ohm werkt prima. Beter zelfs dan met IC. Het stereobeeld is een stuk stabieler. Daarbij moet ik wel aantekenen,dat ik het schakelingetje op gaatjesprint heb opgebouwd. Graag had ik nog wat foto's mee gestuurd, maar toen ik dat probeerde, verdween de hele tekst. Ik zal eerst nog maar eens gaan lezen hoe dat moet.
Kees Huizinga
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: SPDIF omzetter

Bericht door ray5150 »

kees huizinga schreef:
In eerste instantie had ik de uitgang van de speler van een TTL/SPDIF omzetter voorzien. Op andere fora las ik dat de dac ook TTl signalen kan verwerken.
Doel je nu op de CS8416 SP/DIF Receiver? ik ga de datasheet nog eens napluizen. laat nog hierover van me horen.
cornelis
Berichten: 44
Lid geworden op: ma 15 okt 2012, 21:33

Bericht door cornelis »

Hoi Ray,
Het gaat hier inderdaad om de CS8416. Op de site van Lampizator kun je informatie vinden en daar staat ook dat het IC TTL signalen kan verwerken. Zoals je waarschijnlijk op de foto's hebt gezien(ben perongeluk een nieuw bericht begonnen),heb ik zijn modificaties (Oscon en buizentrapje) nagebouwd.
Kees Huizinga
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Bericht door BertDB »

kijk, dat is leuk ! :lol:
vanavond ook maar even proberen :P
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Bericht door knuisje »

Uit de datasheet van de CS8416:
The circuit shown in Figure 20 may be used when external RS422 receivers, optical receivers or other TTL/CMOS logic outputs drive the CS8416 receiver section.
Dus met twee capjes van 10nF ben je er al. 8)
Bijlagen
cs8416TTL.PNG
cs8416TTL.PNG (7.78 KiB) 1833 keer bekeken
Laatst gewijzigd door knuisje op di 24 mar 2009, 17:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Bericht door BertDB »

allemaal mooi natuurlijk :P , maar daar kan ik nog niet uit afleiden waar Kees die waarden vandaan haalt. :lol:

Kan je dat zelf even toelichten Kees ?
cornelis
Berichten: 44
Lid geworden op: ma 15 okt 2012, 21:33

Bericht door cornelis »

hier zijn wat links die een en ander verduidelijken:

http://www.diyaudio.com/forums/showthre ... did=137415

http://www.epanorama.net/documents/audio/spdif.html

http://www.heikopurnhagen.net/index_attic.html

De laatste link is interessant voor degenen die toch met een omzetter willen werken.
groeten kees
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Bericht door BertDB »

thx !

ow, en wees welgekomen op het forum !! :wink:
Plaats reactie