Zelfbouw CD-speler met Lite-On loopwerk
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
Hoi Paul,
Ik heb je reeds gemeld dat ik vind dat het printje er goed uitziet, maar nu ik het ding eens beter ben gaan bekijken valt me iets op.
Je bent je uiterste beste aan het doen om een mooie voedingsprint te maken met diverse spanningen. Toch kies je er hier opnieuw voor om een voedingsdeel aan te brengen op de print. Als je in plaats hiervan de voeding uit een ander deel van de schakeling trekt (+5V en +12V heb je in ruime mate aanwezig) kun je de print de helft kleiner maken.
Groeten,
Mischa
Ik heb je reeds gemeld dat ik vind dat het printje er goed uitziet, maar nu ik het ding eens beter ben gaan bekijken valt me iets op.
Je bent je uiterste beste aan het doen om een mooie voedingsprint te maken met diverse spanningen. Toch kies je er hier opnieuw voor om een voedingsdeel aan te brengen op de print. Als je in plaats hiervan de voeding uit een ander deel van de schakeling trekt (+5V en +12V heb je in ruime mate aanwezig) kun je de print de helft kleiner maken.
Groeten,
Mischa
@Vinculum, ik kan zo een gerber file exporteren, veel PCB makers accepteren Gerbers voor productie. Anders even wachten of er mogelijk een groupbuy komt. Ik denk dat het voor mij te veel werk gaat worden om in grotere getalen PCB's te gaan etsen, zeker omdat ik nu richting de eindexamens van school aan het werken ben.
@Mischa72
De helft kleiner zal niet lukken, al heb ik wel een beetje ruimte kunnen besparen op de print door de gelijkrichting weg te halen. Een kleine buffer heb ik wel behouden op advies van xbake. Om deze ook weg te halen zou wel iets in de ruimte schelen, maar het printje is nu al zo klein dat verdere ruimtebesparingen 'overdone' zullen zijn. Er is nu namelijk nog maar een printje van 37x26 milimeter over.
@xbake
Uw gebeden zijn verhoord en het buffertje zit erop
Andere verandering in de plannen: DAC gaat naar de (voor)versterker toe in plaats van de CD-speler. Dan pas ik de (voor)versterker zo aan dat ook de optische ingang van de DAC gebruikt kan worden. Meer over de (voor)versterker komt later nog. Ben nu nog bezig met het tekenen van de kanaalselectie
@Mischa72
De helft kleiner zal niet lukken, al heb ik wel een beetje ruimte kunnen besparen op de print door de gelijkrichting weg te halen. Een kleine buffer heb ik wel behouden op advies van xbake. Om deze ook weg te halen zou wel iets in de ruimte schelen, maar het printje is nu al zo klein dat verdere ruimtebesparingen 'overdone' zullen zijn. Er is nu namelijk nog maar een printje van 37x26 milimeter over.
@xbake
Uw gebeden zijn verhoord en het buffertje zit erop
Andere verandering in de plannen: DAC gaat naar de (voor)versterker toe in plaats van de CD-speler. Dan pas ik de (voor)versterker zo aan dat ook de optische ingang van de DAC gebruikt kan worden. Meer over de (voor)versterker komt later nog. Ben nu nog bezig met het tekenen van de kanaalselectie
Laatst gewijzigd door Paultjuhh op do 06 nov 2014, 23:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Aangezien de DAC naar de (voor-)versterker toe gaat hoef ik ook geen +-12VDC spanning te leveren binnen de CD speler. Het enige wat nu nog in de CD speler zal komen zijn digitale signaalkringen en daar hoeven geen bijzonder schone voedingen voor gebruikt te worden. Voor de DAC zelf komt er uiteraard wel een nette voeding, maar dat later
Onderstaande schema is dus back-to-basic zonder al te veel toeters en bellen. In de image staat nog de componentenlijst en een stukje uitleg. Vraag over deze uitleg: klopt het en zo ja, is het voor een beginner in begrijpelijke taal verwoord?
Schema's voor de (voor) versterker wil ik straks nog even controleren en dan zo snel mogelijk op het forum zetten.
Onderstaande schema is dus back-to-basic zonder al te veel toeters en bellen. In de image staat nog de componentenlijst en een stukje uitleg. Vraag over deze uitleg: klopt het en zo ja, is het voor een beginner in begrijpelijke taal verwoord?
Schema's voor de (voor) versterker wil ik straks nog even controleren en dan zo snel mogelijk op het forum zetten.
niks mis mee, volgens mij klopt het als een bus.
[edit] wacht effe, volgens mij kan een 1N4007 maximaal 1 Ampere hebben . yep, de datasheets geven mij gelijk.
Je zal een type moeten hebben die een hogere stroom aankan zoals de 1N5408.
anders hebben de 78SXX ook geen nut, kan je net zo goed een 78XX nemen...
[Edit2] sorry niet goed gekeken. ik ging ervan uit je de 1N4007 ging gebruiken voor de gelijkrichting. maakt niet uit, het is toch allemaal pure theorie.
[edit] wacht effe, volgens mij kan een 1N4007 maximaal 1 Ampere hebben . yep, de datasheets geven mij gelijk.
Je zal een type moeten hebben die een hogere stroom aankan zoals de 1N5408.
anders hebben de 78SXX ook geen nut, kan je net zo goed een 78XX nemen...
[Edit2] sorry niet goed gekeken. ik ging ervan uit je de 1N4007 ging gebruiken voor de gelijkrichting. maakt niet uit, het is toch allemaal pure theorie.
@ray5150
De 1n4007's zijn alleen gebruikt voor het geval dat er kortsluiting in het achterliggende schema komt, dat voorkomt dat de regelaartjes doorbranden. En het is ook om problemen met grotere condensatoren te voorkomen. Deze kunnen teveel energie bevatten en als deze zich gaan ontladen via de regelaar, dan zal deze stuk gaan. Daar is de diode met name voor bedoeld volgens mij.
Voor de gelijkrichting ga ik 1000V/3A brugcellen gebruiken, ruim voldoende dus als ik maximaal 2A ga trekken.
@xbake
Voor de werking van de diode, zie hierboven bij het antwoord aan ray5150
En ze laten als het goed is helemaal niks door aan energie op het moment dat de schakeling naar behoren werkt.
De 1n4007's zijn alleen gebruikt voor het geval dat er kortsluiting in het achterliggende schema komt, dat voorkomt dat de regelaartjes doorbranden. En het is ook om problemen met grotere condensatoren te voorkomen. Deze kunnen teveel energie bevatten en als deze zich gaan ontladen via de regelaar, dan zal deze stuk gaan. Daar is de diode met name voor bedoeld volgens mij.
Voor de gelijkrichting ga ik 1000V/3A brugcellen gebruiken, ruim voldoende dus als ik maximaal 2A ga trekken.
@xbake
Voor de werking van de diode, zie hierboven bij het antwoord aan ray5150
1 X 74HC04
1 X condensator 100 Nano
1 X weerstand 91 Ohm
1 X weerstand 360 Ohm.
Poeh hee, dat is me nogal een lijst.
Eventueel kan je er een 78L05 bij zetten om de voedingspanning te stabiliseren.
Schema staat hier, helemaal onderaan.
Als je de tijd rekent die je kwijt bent om een print te ontwerpen en te fabriceren, kan je het al drie keer opbouwen op een stukje gaatjesprint.
1 X condensator 100 Nano
1 X weerstand 91 Ohm
1 X weerstand 360 Ohm.
Poeh hee, dat is me nogal een lijst.
Eventueel kan je er een 78L05 bij zetten om de voedingspanning te stabiliseren.
Schema staat hier, helemaal onderaan.
Als je de tijd rekent die je kwijt bent om een print te ontwerpen en te fabriceren, kan je het al drie keer opbouwen op een stukje gaatjesprint.
SPDIF omzetter
Allereerst zal ik mij even voorstellen. Mijn naam is Kees Huizinga. Mede door dit forum heb ik de "Hong Kong dac"gebouwd en is daar vorige week een cd-speler op basis van een CD-ROM speler bijgekomen. In eerste instantie had ik de uitgang van de speler van een TTL/SPDIF omzetter voorzien. Op andere fora las ik dat de dac ook TTl signalen kan verwerken. 300Ohm en 100nf in serie afgesloten met 100Ohm werkt prima. Beter zelfs dan met IC. Het stereobeeld is een stuk stabieler. Daarbij moet ik wel aantekenen,dat ik het schakelingetje op gaatjesprint heb opgebouwd. Graag had ik nog wat foto's mee gestuurd, maar toen ik dat probeerde, verdween de hele tekst. Ik zal eerst nog maar eens gaan lezen hoe dat moet.
Kees Huizinga
Kees Huizinga
Re: SPDIF omzetter
Doel je nu op de CS8416 SP/DIF Receiver? ik ga de datasheet nog eens napluizen. laat nog hierover van me horen.kees huizinga schreef:In eerste instantie had ik de uitgang van de speler van een TTL/SPDIF omzetter voorzien. Op andere fora las ik dat de dac ook TTl signalen kan verwerken.
Hoi Ray,
Het gaat hier inderdaad om de CS8416. Op de site van Lampizator kun je informatie vinden en daar staat ook dat het IC TTL signalen kan verwerken. Zoals je waarschijnlijk op de foto's hebt gezien(ben perongeluk een nieuw bericht begonnen),heb ik zijn modificaties (Oscon en buizentrapje) nagebouwd.
Kees Huizinga
Het gaat hier inderdaad om de CS8416. Op de site van Lampizator kun je informatie vinden en daar staat ook dat het IC TTL signalen kan verwerken. Zoals je waarschijnlijk op de foto's hebt gezien(ben perongeluk een nieuw bericht begonnen),heb ik zijn modificaties (Oscon en buizentrapje) nagebouwd.
Kees Huizinga
Uit de datasheet van de CS8416:

Dus met twee capjes van 10nF ben je er al.The circuit shown in Figure 20 may be used when external RS422 receivers, optical receivers or other TTL/CMOS logic outputs drive the CS8416 receiver section.
- Bijlagen
-
- cs8416TTL.PNG (7.78 KiB) 1834 keer bekeken
Laatst gewijzigd door knuisje op di 24 mar 2009, 17:19, 1 keer totaal gewijzigd.
hier zijn wat links die een en ander verduidelijken:
http://www.diyaudio.com/forums/showthre ... did=137415
http://www.epanorama.net/documents/audio/spdif.html
http://www.heikopurnhagen.net/index_attic.html
De laatste link is interessant voor degenen die toch met een omzetter willen werken.
groeten kees
http://www.diyaudio.com/forums/showthre ... did=137415
http://www.epanorama.net/documents/audio/spdif.html
http://www.heikopurnhagen.net/index_attic.html
De laatste link is interessant voor degenen die toch met een omzetter willen werken.
groeten kees
