Volumeregeling en ingang met PGA2310

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

SuperR

Re: Volumeregeling en ingang met PGA2310

Bericht door SuperR »

Sorry wat betreft het "eerste blauwe stuk". Ik viel een beetje over de zin waarin je zegt dat de gain 20 is, waardoor je max 125mV het IC zou mogen insturen.
Verder (uit de spec sheet)
For the LM4780 the gain should be set no lower than 10V/V and no higher than 50V/V.
Hij kan dus wel iets lager, maar dat is niet echt aan te raden. Eigenlijk wil je een lekker hoge gain, om verstoringen (vanwege de dynamica van je luidspreker) "fanatiek/fel" te onderdrukken. Te hoog is ook niet goed. (control theory verhaal). Ik zou die gain dus gewoon lekker in de 20-regionen laten.

Daarnaast is de THD+N van de PGA's dermate laag dat, ongeacht je volumesetting, de ruisvloer van je DAC n.a.w. hoger is. Ik zou het volgende aanraden;
Line level insturen, dus zoveel mogelijk bitjes gebruiken en die analoog maken.
Dan stuur je die naar je PGA. De 0dB setting is nu dus ook line level. Zoals eerder gezegd is dat al te veel voor de LM4780, want dan clipt er van alles. Dus, je gaat, zoals bij veel versterkers in de -90 tot -3 dB range het IC aansturen.
Daar is niks mis mee, je verandert enkel een weerstandarray waardoor de gain van een opamp hoger of lager wordt.
Laatst gewijzigd door SuperR op wo 26 sep 2012, 12:07, 1 keer totaal gewijzigd.
ronnydepony

Bericht door ronnydepony »

OK, OK, OK gelieve het niet te wild maken voor mij.

Heb eens naar de prijzen gekeken en inderdaad, Je hebt bijna 2 PGA2311 voor de prijs van 1 PGA2310.

Daar dit als test dient en inderdaad zal getest worden op de LM4780 is het hier nu beter om de PGA2311 te kiezen.

Dan neem ik relais van 5V, ULN2003, PGA2311 en heb ik maar 1 spanning meer nodig en dat is 5V.
SuperR

Bericht door SuperR »

Wild is het niet hoor. Ik probeer gewoon hardop mee te denken.
Dan neem ik relais van 5V, ULN2003, PGA2311 en heb ik maar 1 spanning meer nodig en dat is 5V.
Daar begon het eigenlijk mee. Ik adviseerde om enkel wat +5Vdc's te maken en een -5Vdc, omdat +12 en +15Vdc's in dit geval onnodig zijn.

Dan pak je bijvoorbeeld 1 van deze om de analoge kant van je PGA te voeden;
http://dickbest.nl/index.php?_a=viewProd&productId=3481
En eventueel 1 van die printtrafo's om de relais te schakelen, je uc te voeden en de digitale kant van je PGA te voeden.
http://dickbest.nl/index.php?_a=viewProd&productId=3510

Paar LM317's en LM337's er aan en je kunt los.
Laatst gewijzigd door SuperR op wo 26 sep 2012, 12:23, 1 keer totaal gewijzigd.
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Als ik jouw was zou ik hier eens serieus naar kijken:

http://www.amb.org/audio/lcduino1/

Bryan heeft in zijn code ook aansturing voor de PGA's meegenomen en verder is alles zelf te configureren.

Het grote voordeel? De software is al geschreven en "open source".

Ik heb hier zelf zo'n Lcduino liggen en ik moet zeggen dat dat heel mooi werkt! Het enige wat je dan nog zou moeten doen is een net printontwerp voor de PGA's te maken.
SuperR

Bericht door SuperR »

Nu maak je het Ronny helemaal moeilijk :)
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

SuperR schreef:
Nu maak je het Ronny helemaal moeilijk :)
:lol: Alleen makkelijker! Waarom het wiel voor de tweede keer uitvinden??????
SuperR

Bericht door SuperR »

edit; Flauw
Laatst gewijzigd door SuperR op wo 26 sep 2012, 12:45, 1 keer totaal gewijzigd.
ronnydepony

Dacht ook dat ik hier eens gemakkelijk digitaal volumeregeling kon neerzetten. maar minder is waar.

@ds23man die duino had je al eens voorgesteld, zal er nog eens naar kijken.

heb ondertussen op google nog maar eens pga2311 en pga2310 gegoogled.

kan natuurlijk ook direct voor een totale voorversterker gaan, zoals "the audio link" van elektor.

ben ondertussen ook al arduino projecten tegengekomen met pga***

ben ook nog eens gaan rondneuzen op picbasic.nl, is wel PIC gerelateerd maar wel in het nederlands :D

Zo kan ik nog een eindje doorgaan,.............................................
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Ik zou inderdaad eens even bij bestaande projecten kijken, want er komt nogal wat kijken bij de software......
Vinculum
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

ronnydepony schreef:
kan natuurlijk ook direct voor een totale voorversterker gaan, zoals "the audio link" van elektor.
Dat was mijn eerste zelfbouwvoorversterker! Mooi ding en leuk om te maken. Bouwverslag
SuperR

Bericht door SuperR »

Het begon hier ook weer te kriebelen. Zie hier, de "Bare PGA". Aan de linker kant komen straks wat Arduino draadjes binnen, rechts het audio gebeuren en onder de voeding met kleine regulators, op een 5*5 cm printje. Vanwege de lage prijs laat ik dit denk ik in China maken. Heb ik meteen een excuus om ook mijn mini zekering-bordje te laten maken. Geen mute, geen losse audio gnd in en uit, maar dat maakt het extra-"bare"
Bijlagen
bare_PGA.png
Vinculum
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

@Superrr
Tja hier zou ik ook wel intresse in hebben. Ik zoek dus nog een super simpele mid-fi pga achtige low-cost volumeregeling voor weinig centen. Dit ziet er uit dat het voldoet. Open een nieuw topic er over en je hebt een volgeling. :mrgreen:
SuperR

Bericht door SuperR »

Prima. Ik zet mijn verhaaltje vanavond wel online. Mooi dat je interesse hebt, kunnen we mooi wat kosten delen :)
BertDB

Bericht door BertDB »

Een volgeling .. het klinkt wat sekte-achtig :mrgreen: :rofl:

Ik heb hier nog een vloot PGA2311's liggen (ooit eens gesampled).
Mocht er behoefte aan zijn, let me know :)
Dalojan
In memoriam †
Contacteer:

Bericht door Dalojan »

SuperR schreef:
Sorry wat betreft het "eerste blauwe stuk". Ik viel een beetje over de zin waarin je zegt dat de gain 20 is, waardoor je max 125mV het IC zou mogen insturen.
Verder (uit de spec sheet)
For the LM4780 the gain should be set no lower than 10V/V and no higher than 50V/V.
Hij kan dus wel iets lager, maar dat is niet echt aan te raden. Eigenlijk wil je een lekker hoge gain, om verstoringen (vanwege de dynamica van je luidspreker) "fanatiek/fel" te onderdrukken. Te hoog is ook niet goed. (control theory verhaal). Ik zou die gain dus gewoon lekker in de 20-regionen laten.

Daarnaast is de THD+N van de PGA's dermate laag dat, ongeacht je volumesetting, de ruisvloer van je DAC n.a.w. hoger is. Ik zou het volgende aanraden;
Line level insturen, dus zoveel mogelijk bitjes gebruiken en die analoog maken.
Dan stuur je die naar je PGA. De 0dB setting is nu dus ook line level. Zoals eerder gezegd is dat al te veel voor de LM4780, want dan clipt er van alles. Dus, je gaat, zoals bij veel versterkers in de -90 tot -3 dB range het IC aansturen.
Daar is niks mis mee, je verandert enkel een weerstandarray waardoor de gain van een opamp hoger of lager wordt.
De relatie tussen hoge gain van de eindversterker en dynamica van de luidspreker ontgaat mij, een beetje uitleg is dus welkom. Hoe de verdeling is van de totale gain tussen de trappen heeft volgens mij niets te doen met de luidspreker dynamica.

Volume regeling moet altijd gebeuren na de DAC omdat je anders aan resolutie gaat missen, maar dat is denk ik de gebruikelijke manier. Het iets verlagen van de gain van de LM4780 kan dus best een voordeel opleveren als je maar iets boven de 10 blijft zal stabiliteit dus geen probleem opleveren en wat meer bandbreedte en een fractie minder vervorming opleveren, als is het verschil niet veel het is wel meegenomen.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

@Ronny,je moet de 2003 hebben,de 2004 is voor hogere ingangsspanningen (>6V).
@SuperR,
Er is wel hier en daar iets mis met de voeding op je printje :o .
Dan is er nog de VD+ vanuit de µC voeding.Volgens de data van de PGA2311 mag VA+ en VD+ niet meer dan 0,3V verschillen,is op deze manier lang niet zeker.Bij de PGA2310 staat die beperking niet vermeld.
Anne
Bijlagen
maxV.JPG
Dalojan
In memoriam †
Contacteer:

Bericht door Dalojan »

Ook is het goed om het stukje documentatie van de PGA231X wat gaat over hoe deze chip aan te sturen en schakel klikken bij het volume regelen. vereisten zijn lage stuur impedantie en geen DC op de ingang. In de hier gegeven schakeling is geen van beide gegarandeerd en dat kan onverwachte resultaten opleveren. Bij een te hoge bron impedantie neemt de vervorming heel snel toe en dat kan niet de bedoeling zijn als je deze chip hebt uitgekozen, als het niet zo van belang is zijn er mogelijk goedkopere oplossingen.
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

De pga chips moet je altijd met buffers gebruiken, anders gaat het echt niet goed!
SuperR

Bericht door SuperR »

Er wordt geadviseerd om niet veel hoger dan 600ohm te gebruiken. (MiniDSP, 560 Ohm. Mijn geluidskaart 130 Ohm, naar het schijnt). Opampjes ervoor plakken kan geen kwaad natuurlijk.
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

En je moet je maximale signaalnivo goed in de gaten houden, de PGA kan max 3,5 volt rms verwerken en dan zit ie echt aan zijn max!
Dalojan
In memoriam †
Contacteer:

Bericht door Dalojan »

ds23man schreef:
De pga chips moet je altijd met buffers gebruiken, anders gaat het echt niet goed!
Buffers zijn voor het behalen van optimaal resultaat echt noodzaak! Maar overweeg wel goed welke je gaat gebruiken in verband met bandbreedte, vervorming en DC offset aan de uitgang (zeker voor de buffers aan de ingang) . DC aan de ingang van de PGA zal in veel gevallen schakel klikken gaan opleveren als je het volume regelt.

In de opzet van de schakeling zoals die hier gegeven is ontbreken de buffers en kan de voeding ook wat beter omdat perfecte symmetrie hier voordelen biedt. Regelaars uit de 7800 en 7900 serie is hier dus niet een optimale keuze, niet betreffende symmetrie en ook niet betreffende ruis eigenschappen. Voor je het weet zijn de prachtige eigenschappen van de PGA te niet gedaan door een onzorgvuldig ontwerp van de omringende componenten. Met mijn ontwerp kon ik eerder de ondergrens van mijn CLIO meet systeem bepalen dan de prestaties van de preamp met PGA en buffers.
BertDB

Bericht door BertDB »

De audiolink is opzich een prima device, maar met bovenstaande hier te lezen .. daar zitten géén buffers op !
Gewoon signaal in/uit en wat aansturing met display en ingangsselectie.
Houd daar dus rekening mee mocht je hiervoor kiezen
ronnydepony

Inderdaad, de schakeling "The Audio Link" van Elektor is een iets uitgebreidere versie van hetgene ik eerst heb gepubliceerd.

Voeding is ook met 7805 en 7905.

Dus als dit dan ook niet ideaal is; welke voorversterker zouden jullie dan bouwen ?
Liefst natuurlijk met uitmuntende eigenschappen :D
ronnydepony

Ik ga mij ook wat verder verdiepen in het programmeren, denk eraan om dit boek aan te schaffen :

http://www.elektor.nl/products/books/mi ... 4955.lynkx
Dalojan
In memoriam †
Contacteer:

Bericht door Dalojan »

ronnydepony schreef:
Inderdaad, de schakeling "The Audio Link" van Elektor is een iets uitgebreidere versie van hetgene ik eerst heb gepubliceerd.

Voeding is ook met 7805 en 7905.

Dus als dit dan ook niet ideaal is; welke voorversterker zouden jullie dan bouwen ?
Liefst natuurlijk met uitmuntende eigenschappen :D
Is natuurlijk wel afhankelijk van het budget en de eisen die je stelt wat betreft bediening. Met een paar heel goede opamps en een ALPS potmeter en ingang keuze schakelaar haal je heel goed resultaat voor weinig geld maar moet je wel je stoel uit om het volume of bron te veranderen. Het blijft een compromis tussen kwaliteit, gemak, opties en geld. Met een PGA231x zijn veel leuke en handige opties mogelijk omdat je toch een micro controller nodig hebt voor de besturing van de chip, de meeste opties kosten behalve ontwikkelingstijd en daar mee gepaard gaande mee en tegenvallers geen extra geld, ook niet onbelangrijk. Limiet wordt gevormd door je fantasie, de microcontroller en je vaardigheid in het programmeren. Ik heb b.v de volgende opties in mijn preamp 'ingebakken' :
- RC5 infrarood afstand bediening (ingang selectie, volume, balans, mute, aan/uit, display helderheid)
- 1 knop bedienig (volume, balans, ingang keuze, aan/uit)
- soft aan/uit (volume langzaam op bij aanzetten en langzaam uit bij uitzetten)
- instelbare inschakel vertraging (om eindversterker eerst op stoom te laten komen)
- instelbare verschillen tussen gevoeligheden van de ingangen (om bron niveau verschillen te overbruggen, worden in EEPROM bewaard)
- automatisch soft dimmen van het display als er een bepaalde tijd niet bediend is
- aansturing LCD display (gekozen ingang, niveau links / rechts, mode: volume, balans, ingang keuze, mute)
- aantal geschakelde netspannings uitgangen (solid state relais)
- 4 relais gestuurde ingangen (uitbreidbaar tot 7 met externe relais)
- relais geschakelde uitgang naar de eindversterker
- ingestelde ingang en volume wordt bij uitschakelen bewaard en bij inschakelen weer gebruikt (Bewaard in EEPROM)

De kosten waren, zoals gebruikelijk, wel meer dan verwacht. Goede componenten blijken toch niet heel goedkoop te zijn en het zijn er toch wel veel componenten.
Plaats reactie