ronnydepony schreef:Inderdaad, de schakeling "The Audio Link" van Elektor is een iets uitgebreidere versie van hetgene ik eerst heb gepubliceerd.
Voeding is ook met 7805 en 7905.
Dus als dit dan ook niet ideaal is; welke voorversterker zouden jullie dan bouwen ?
Liefst natuurlijk met uitmuntende eigenschappen

Is natuurlijk wel afhankelijk van het budget en de eisen die je stelt wat betreft bediening. Met een paar heel goede opamps en een ALPS potmeter en ingang keuze schakelaar haal je heel goed resultaat voor weinig geld maar moet je wel je stoel uit om het volume of bron te veranderen. Het blijft een compromis tussen kwaliteit, gemak, opties en geld. Met een PGA231x zijn veel leuke en handige opties mogelijk omdat je toch een micro controller nodig hebt voor de besturing van de chip, de meeste opties kosten behalve ontwikkelingstijd en daar mee gepaard gaande mee en tegenvallers geen extra geld, ook niet onbelangrijk. Limiet wordt gevormd door je fantasie, de microcontroller en je vaardigheid in het programmeren. Ik heb b.v de volgende opties in mijn preamp 'ingebakken' :
- RC5 infrarood afstand bediening (ingang selectie, volume, balans, mute, aan/uit, display helderheid)
- 1 knop bedienig (volume, balans, ingang keuze, aan/uit)
- soft aan/uit (volume langzaam op bij aanzetten en langzaam uit bij uitzetten)
- instelbare inschakel vertraging (om eindversterker eerst op stoom te laten komen)
- instelbare verschillen tussen gevoeligheden van de ingangen (om bron niveau verschillen te overbruggen, worden in EEPROM bewaard)
- automatisch soft dimmen van het display als er een bepaalde tijd niet bediend is
- aansturing LCD display (gekozen ingang, niveau links / rechts, mode: volume, balans, ingang keuze, mute)
- aantal geschakelde netspannings uitgangen (solid state relais)
- 4 relais gestuurde ingangen (uitbreidbaar tot 7 met externe relais)
- relais geschakelde uitgang naar de eindversterker
- ingestelde ingang en volume wordt bij uitschakelen bewaard en bij inschakelen weer gebruikt (Bewaard in EEPROM)
De kosten waren, zoals gebruikelijk, wel meer dan verwacht. Goede componenten blijken toch niet heel goedkoop te zijn en het zijn er toch wel veel componenten.