Mini Hoorn reflex nr. 2

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
meiborg

Mini Hoorn reflex nr. 2

Bericht door meiborg »

Hallo forumgenoten,

Mijn grote droom project (actief gefilterde dipole speakers) ligt al een tijdje zo goed als stil wegens tijd- en ruimte gebrek maar in de tussentijd poep ik nog wel eens wat kleine projectjes uit. In maart heb ik zo een klein draadje gestart omtrent het bouwen van een actief Hoorn reflex luidsprekertje met de Visaton FRS8. Voor het betreffende luidsprekertje zie de showcase.

In het bouwtopic had ik al aangegeven dat ik bij Rumoh een setje Fountek FE85 had besteld. Deze zou min of meer zo in het zelfde ontwerpje passen (wat ik dus ook van plan was), mits er een bescheiden filtertje wordt gebruikt. Het duurde echter heel lang voor de FE85 binnen waren, het blijkt dat deze driver enorm populair is en Fountek kon er niet genoeg uitleveren. Inmiddels zijn ze enkele weken geleden dan toch eindelijk gekomen en zou ik het experiment kunnen gaan uitvoeren. Helaas zijn de Mini hoorn reflex luidsprekertjes al een hele tijd geleden naar de nieuwe eigenaar vertrokken en na wat modeleren bleek het ontwerpje toch ook niet optimaal voor de Fountek.

Dus, na een paar zeer drukke maanden waarin zo goed als niet gehobbyd is ga ik maar eens een nieuw kastje maken voor deze super goedkope maar ook supermooie drivertjes. Een filtertje zal zeker nodig zijn is al gebleken dus het wordt een iets duurder projectje, het kastje kan echter ook nóg kleiner waardoor het aan schattigheid nog meer kan winnen :D. Eigenlijk dus weer een totaal nieuw luidsprekertje voortbordurend op het oude thema.

De komende dagen zal ik hier de voortgang bijhouden en wat plaatjes posten.

Mvg Reinder
Bijlagen
fe85.jpg
fe85.jpg (37.01 KiB) 1539 keer bekeken
meiborg

Re: Mini Hoorn reflex nr. 2

Bericht door meiborg »

Omdat ik het zo simpel mogelijk wil houden beperk ik mij waarschijnlijk tot baffle step compensatie voor het filtertje. Fountek staat er om bekend behoorlijk accurate metingen te gebruiken in zijn productinformatie en omdat ik mijn drivertjes nog niet los heb gespeeld & gemeten ga ik er voor als nog van uit dat de geposte frequentie plot redelijk klopt.

Die is heel netjes en dus hoop ik niet aan de gang te hoeven met compensatie netwerkjes etc. Ik vraag mij alleen af waarom ik niks zie van cone breakup van het aluminium membraam. Misschien is de rolrand in die mate stug dat het deze iets tempert, ik weet het niet. Wanneer ik hem zelf ga meten zal ik het wel zien en komt er naar voren of er nog meer fratsen in het filter moeten.

Ik maak het kastje weer ongeveer zoals de eerste met natuurlijk een aangepast volume en andere hoornreflex poort. Inhoud van het kastje is 1,8 liter, poort is 12 cm2 x 18cm lang. Onder de winisd resultaten. Hier baseer ik de hoorn reflex berekening op. Bijgevoegd ook de MJK BSC correctie bij een 14cm baffle breedte.

Het hoorn reflex kanaal houdt als star opp. 25% aan, eind opp 75% (dit beviel goed bij de eerste mini hoorn reflex). De afmetingen worden dan:

l =((15000 x 27)/(125^2 x 1,8))-(0,8 x wortel 27) en dus l = 10,24cm, start opp. = 6,75cm2 en eind opp. = 20,25cm2.

Mvg Reinder
Bijlagen
BFS fountek fe85.JPG
fountek fe85 plot.jpg
Winisd FE85 plot.JPG
Winisd FE85 air velocity.JPG
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Het topic staat in een gedeelte waar het forum wordt besproken, dus ik verplaatst hem even naar het luidsprekergedeelte.
meiborg

Bericht door meiborg »

Nouja, das ook frappant! Toch iets verkeerd gedaan dan :rofl: Bedankt!

Mvg Reinder
grimoire
Contacteer:

Bericht door grimoire »

ik ben benieuwd!
het actieve hoornreflex setje staat op mijn lijstje en die gaat hier zeker nog gebouwd worden 8)
wil die frs8 wel eens horen namelijk
meiborg

Bericht door meiborg »

Vanochtend wat aan het simuleren geslagen in Hornresp, kijken wat de hoorn reflex doet met de laag weergave. Ik begin toch wat te twijfelen wat het beste design doel is: klein en fijn door middel van een hoorn reflex, of een tl maken afgestemd op 70hz.

Voordeel van de hoorn reflex is dat het echt een schattig doosje wordt, nadeel is dat de korte xmax van de Fountek wel de beperkende factor is en de afstem frequentie met een hoorn reflex wat achterblijft bij de TL.

Voordeel van de TL is een wat verder doorlopend laag tot 70hz en de uitslag van de driver wordt iets beter gecontroleerd, nadeel is dat deze weer een stukje forser wordt en onder de afstem frequentie valt het laag (nog) sneller af dan bij de hoorn reflex.

Ik ben nog niet helemaal klaar met simuleren maar zal zodra het klaar is een vergelijking posten van de simulaties in Hornresp.

Mvg Reinder
meiborg

Bericht door meiborg »

Hieronder de resultaten uit hornresp. Dit lijkt niet al te best, dat komt doordat Hornresp de kastmaterialen berekent als onbeweeglijk. Alle pieken etc. zijn in een "echte" kast uiteraard wel aanwezig maar niet lang zo geprononceerd als Hornresp berekent. De grafiek van de hoorn reflex met de FRS 8 zag er ongeveer hetzelfde uit maar zoals de metingen lieten zien zie je daar (bijna) niks van terug in real life.

De afval in het hoog zal in het echt natuurlijk ook niet zo zijn als weergegeven, Hornresp rekent het kastontwerp door maar kan niet goed uit de voeten met de driver zelf, daarvoor wordt er denk ik met te weinig T / S parameters gesimuleerd.

Je vraag je misschien af, wat kan je dan met dit soort uitkomsten? Heel simpel, in grote lijnen kun je toch zien wat ongeveer het frequentieverloop & f3 wordt en je kan door nog wat te spelen met de lengte en oppervlaktes van de hoorn reflex poort kijken of er nog iets getuned kan worden. Daar ben ik ook ngo mee bezig maar een klein vergelijk met de hornresp simulatie van de FRS* wil ik jullie niet onthouden.

Mvg Reinder
Bijlagen
Hornresp simulatie van de fountek fe85 in hoorn reflex
Hornresp simulatie van de fountek fe85 in hoorn reflex
Hornresp simulatie van de Visaton FRS* in hoorn reflex
Hornresp simulatie van de Visaton FRS* in hoorn reflex
Laatst gewijzigd door meiborg op do 23 aug 2012, 0:56, 1 keer totaal gewijzigd.
meiborg

Bericht door meiborg »

En hier de resultaten voor een TL gebaseerd op de TL allignement v3.1.

Zoals je ziet ook een grillige grafiek, Hornresp kan geen gedempte TL simuleren, ik denk dat het daar door komt (of dat hoop ik haha).

In ieder geval is de keus toch gevallen op hoornreflex, dat komt omdat deze voor mijn vriendin worden en zij wil kastjes gemaakt van opelkaar gelijmde Action rvs schalen. Frot daar maar eens een TL in :rofl: duidelijk gevalletje form before function dus, denk namelijk dat met een TL er veel meer uit te halen valt.

Mvg Reinder
Bijlagen
Fountek fe85 tl.JPG
rvs schalen van de action
rvs schalen van de action
MH

Bericht door MH »

Haha,

Ik heb nog twee van die bollen liggen, klaar om units in te schroeven.. bij mij komen die bollen niet door de ballotagecommissie... (citaat: "Het is net of die dingen me aankijken....") :roll: :roll: :roll:

Kortom, ze liggen nu al een half jaar in de schuur te wachten op een onzekere toekomst.. Bij interesse, roep maar!

Link: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... ief+action

NB, kun je een standaard kwijt? Dan kun je de TL daarin verwerken!
meiborg

Bericht door meiborg »

Helemaal geen slecht idee! ik ga dat voorzichtig in de week leggen ;)

Mvg Reinder
MH

Bericht door MH »

Wat je zou kunnen doen is een soort dikke houten pasring te maken en hieraan gelijk de voet = TL-lijn te bevestigen. Dan hangt de bol er achter... nu ff geen tijd voor een tekening, vanavond zal ik wel ff een tekeningetje posten..
meiborg

Bericht door meiborg »

Nou, de voet kwam niet door de ballotage commissie :| we gaan dus gewoon door als hoorn reflex.

Inmiddels al de gaten voor de drivers in de dubbelwandige schalen gemaakt. Aangezien de dremel kwijt is heb ik de boormachine gebruikt :rock: ging als een trein werkend met een oud staal boortje als "freesje". Volgende stap is, de holte tussen de binnen- en buitenschaal vullen om de boel te dempen en verzwaren. Ik weet nog niet waarmee maar denk aan iets van gips of gietmortel.

Verder zit ik te peinzen hoe ik de tapse poort zal maken, ik ga vanavond proberen om deze met karton & houtlijm in elkaar te rollen / lijmen als experiment. Twee uitgeknipte cirkels met een houten balkje ertussen als "spacer" moeten de juiste vorm verzorgen.

Ook moeten de schalen nog op elkaar gelijmd worden, ook daar zijn suggesties welkom ;).

Mvg Reinder
Bijlagen
IMG-20120823-WA0000.jpg
IMG_20120823_122526.jpg
IMG-20120823-WA0001.jpg
IMG_20120823_135437.jpg
grimoire
Contacteer:

Bericht door grimoire »

zou ook een leuke bloempot/kandelaar zijn zo :mrgreen:

ben benieuwd hoe je er een hoorn van maakt!
MH

Bericht door MH »

Haha, DEJA VU!

Als je de rand even ontvet met BISON ontvetter en dan met twee componenten Epoxy (die grijze, voor metaal) aan elkaar lijmt zit het als een huis.
grimoire
Contacteer:

Bericht door grimoire »

Updates?
hrscharft

Bericht door hrscharft »

Leuk idee zo met die stalen bollen.

maar eehm HOEVEEL projecten staan er wel niet op die laatste foto :P

Ik tel namelijk een stuk of vier kale mdf kasten, twee stalen bollen, en nog een stel tl's of hoorns op de foto.

Overigens een virtuele appeltaart voor degene die de tl's / hoorns ook kan vinden.
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

hrscharft schreef:
Overigens een virtuele appeltaart voor degene die de tl's / hoorns ook kan vinden.
Ik zie maar één kast die als dusdanig herkenbaar is. De andere waar mijn oog op valt is een weerspiegeling vanuit de rechtse bol.
meiborg

Bericht door meiborg »

Haha sorry, het staat even stil inderdaad. Ik ben momenteel ook meer bezig met mijn versterker en een testopstelling voor de dipolen. Op de foto staan inderdaad twee tl's met tangband W4-655 en tangband 28-847s tweeters. Leuk projectje wat inmiddels naar een nieuwe eigenaar is die hem verder afwerkt. Eigenlijk iets te snel gegaan want ik wilde er nog een showcase van maken maar goed, er was interesse voor vanuit mijn kennissenkring en diegene wilde hem erg graag hebben.

Verder staan de bollen op twee gesloten subjes met AWM 124's, over genomen via dit forum want handig als laagsectie voor mijn dipolen (dat gaan uiteindelijk twee ripoles worden met dubbele Visaton W300S per kant maar goed die moet ik nog verder uitwerken, het gaat natuurlijk weer iets bijzonders worden).

Ja, projecten genoeg! De bollen staan even stil want mijn vriendin zit in een verhuizing en ik heb er even geen zin in :-# , moet specie gaan gieten en dat wordt een kliederboel ben ik bang, schuif het nog even voor mij uit :sure: .

Mvg Reinder
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Helaas geen appeltaart voor mij. :)

Begrijpelijk dat het boeltje even stil ligt, maar ik kijk uit naar het resultaat als je dit weer oppakt. Dergelijke creativiteit zie ik altijd graag.
meiborg

Bericht door meiborg »

We zijn weer voorzicgtig begonnen. Mijn vriendin heeft haar huis aardig op orde en wat er nog aan ontbreekt is een mooi geluidsetje, wat ze dus ook op zeer overtuigende wijze liet merken (opeens miste ik een KRK bij mijn digitale piano).

Tijd dus om eens verder te gaan! Wel zijn de plannen iets veranderd, Marp houd van creatieve plannen en twee van die bolletjes, pff das zo passé. Het worden daarom twee halve bollen, gewoon met de bolle kant omhoog. Daarin de fountek met een mooie kegel erboven om een rondstraler te maken, en natuurijk gewoon hoornreflex, dat blijft zo!

Het hoornreflex kanaal wordt gemaakt door onder de halve bol drie mdf schijven te plakken waarbij de bovenste de mond van het kanaal uitgefreesd heeft, het middelste mist een part van de cirkel om ook het verloop van smal naar breed te maken en het onderste is gewoon de "deksel".

Zojuist geprobeerd de cirkels te frezen met de dremel, dat was geen succes helaas. Tweede poging met Frees komt deze week wel, mijn cirkel geleider is kaduuk en heb geen materiaal in huis om een nette nieuwe te maken.

Mvg Reinder
Bijlagen
schetsje rondstraler.jpg
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”