Mijn grote droom project (actief gefilterde dipole speakers) ligt al een tijdje zo goed als stil wegens tijd- en ruimte gebrek maar in de tussentijd poep ik nog wel eens wat kleine projectjes uit. In maart heb ik zo een klein draadje gestart omtrent het bouwen van een actief Hoorn reflex luidsprekertje met de Visaton FRS8. Voor het betreffende luidsprekertje zie de showcase.
In het bouwtopic had ik al aangegeven dat ik bij Rumoh een setje Fountek FE85 had besteld. Deze zou min of meer zo in het zelfde ontwerpje passen (wat ik dus ook van plan was), mits er een bescheiden filtertje wordt gebruikt. Het duurde echter heel lang voor de FE85 binnen waren, het blijkt dat deze driver enorm populair is en Fountek kon er niet genoeg uitleveren. Inmiddels zijn ze enkele weken geleden dan toch eindelijk gekomen en zou ik het experiment kunnen gaan uitvoeren. Helaas zijn de Mini hoorn reflex luidsprekertjes al een hele tijd geleden naar de nieuwe eigenaar vertrokken en na wat modeleren bleek het ontwerpje toch ook niet optimaal voor de Fountek.
Dus, na een paar zeer drukke maanden waarin zo goed als niet gehobbyd is ga ik maar eens een nieuw kastje maken voor deze super goedkope maar ook supermooie drivertjes. Een filtertje zal zeker nodig zijn is al gebleken dus het wordt een iets duurder projectje, het kastje kan echter ook nóg kleiner waardoor het aan schattigheid nog meer kan winnen
De komende dagen zal ik hier de voortgang bijhouden en wat plaatjes posten.
Mvg Reinder