Twintig jaar geleden heb ik de Dynaudio Gemini,s gebouwd .
Vijf jaar geleden heb ik ze verbouwd en geintregeerd in een drieweg systeem waarbij het laag aktief word aangestuurd. De Gemini,s zijn daar enorm op vooruit gegaan omdat ze niet meer zover door hoeven lopen.
Een jaar of twee geleden kreeg ik het idee om van de Gemini,s een drieweg systeem te maken, dus een vierweg in totaal, door een dynaudio D54 middentoner toe te voegen.
Ik heb nog een set nieuw in doos weten te bemachtigen.
De tijd ontbrak echter om te gaan bouwen en de tijd verstreek, ik heb daarom ook nog gezocht naar een paar Esotar tweeters .
Uiteindelijk heb ik een paar Xanadu,s DS17 gekocht speciaal voor de tweeters .
Maar van bouwen kwam echter nog niets ,uiteindelijk zag ik op marktplaats een nieuwe set middentoners de esotar M560D.
En je begrijpt het al ,ik kon het niet laten!
Nu begon het toch een probleem te worden met het formaat van de topkasten omdat de Esotar units een stuk groter zijn .
Ik wilde namelijk ook de 17qwl gaan gebruiken inplaats van de 15 centimeters .
Bij het tekenen begon het al snel en kind met een waterhoofd te worden ,en dat vond ik nog al zonde van al het werk wat ik er eerder aan heb gehad.
Ik besloot daarom dan maar voor een compleet nieuw systeem te gaan .
Ik ben nog altijd heel blij met mijn huidige luidsprekers maar ik kan erg genieten van het bouwen.
Nu heb ik niet genoeg kennis van filters om zelf een filter te bouwen ,en voor een vierweg systeem ga ik mij daar al helemaal niet aan wagen!
Ik heb daarom lang gezocht naar een alternatief .
De keuze is gevallen op Grounsound omdat mij dat erg flexibel leek .
Als het nieuwe materie voor je is is het echter ook minder eenvoudig dan men je wil doen geloven .
Lees ook mijn andere draadje! ,Meten met Holmimpulse.
Voor het laag en het midlaag heb ik Audio technology aangeschreven en verteld hoe ik de units wil toepassen .
Robert adviseerde mij een vier ohm versie van de 12inch in verband met de balans in het aktief systeem .
Dat was bij Audio technology geen probleem .
Nu heb ik in grove lijnen een ontwerp gemaakt .
Het word een gesloten systeem waarbij de laagmid in een bol komt van gietmortel (met dank voor de insperatie aan Arno <mooi werk
Omdat dit het meest lastige is ga ik daar mee beginnen ,lukt het niet dan gaat het hele ontwerp op de schop!
Ik heb al ideeën over hoe ik het ga aanpakken .
ik dacht eerst de kogel te maken en bij succes op het forum te posten maar dit is natuurlijk veel leuker,lees spannender.
Ik zal proberen een zo volledig mogelijk verslag te maken .
Idee:en en tips worden natuurlijk welkom ontvangen!