vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door rikpost »

Het idee om een nieuw systeem te gaan bouwen is ontstaan uit het willen opwaarderen van mijn huidige luidsprekers.
Twintig jaar geleden heb ik de Dynaudio Gemini,s gebouwd .
Vijf jaar geleden heb ik ze verbouwd en geintregeerd in een drieweg systeem waarbij het laag aktief word aangestuurd.
aangepast formaat dynaudio.jpg
aangepast formaat dynaudio 2.jpg
aangepast formaat dynaudio 2.jpg (25.12 KiB) 6940 keer bekeken
DSC01763.JPG
De Gemini,s zijn daar enorm op vooruit gegaan omdat ze niet meer zover door hoeven lopen.

Een jaar of twee geleden kreeg ik het idee om van de Gemini,s een drieweg systeem te maken, dus een vierweg in totaal, door een dynaudio D54 middentoner toe te voegen.
Ik heb nog een set nieuw in doos weten te bemachtigen.
De tijd ontbrak echter om te gaan bouwen en de tijd verstreek, ik heb daarom ook nog gezocht naar een paar Esotar tweeters .
Uiteindelijk heb ik een paar Xanadu,s DS17 gekocht speciaal voor de tweeters .
Maar van bouwen kwam echter nog niets ,uiteindelijk zag ik op marktplaats een nieuwe set middentoners de esotar M560D.
En je begrijpt het al ,ik kon het niet laten!

Nu begon het toch een probleem te worden met het formaat van de topkasten omdat de Esotar units een stuk groter zijn .
Ik wilde namelijk ook de 17qwl gaan gebruiken inplaats van de 15 centimeters .
Bij het tekenen begon het al snel en kind met een waterhoofd te worden ,en dat vond ik nog al zonde van al het werk wat ik er eerder aan heb gehad.
Ik besloot daarom dan maar voor een compleet nieuw systeem te gaan .
Ik ben nog altijd heel blij met mijn huidige luidsprekers maar ik kan erg genieten van het bouwen.

Nu heb ik niet genoeg kennis van filters om zelf een filter te bouwen ,en voor een vierweg systeem ga ik mij daar al helemaal niet aan wagen!
Ik heb daarom lang gezocht naar een alternatief .
De keuze is gevallen op Grounsound omdat mij dat erg flexibel leek .
Als het nieuwe materie voor je is is het echter ook minder eenvoudig dan men je wil doen geloven .
Lees ook mijn andere draadje! ,Meten met Holmimpulse.

Voor het laag en het midlaag heb ik Audio technology aangeschreven en verteld hoe ik de units wil toepassen .
Robert adviseerde mij een vier ohm versie van de 12inch in verband met de balans in het aktief systeem .
Dat was bij Audio technology geen probleem .

Nu heb ik in grove lijnen een ontwerp gemaakt .
Het word een gesloten systeem waarbij de laagmid in een bol komt van gietmortel (met dank voor de insperatie aan Arno <mooi werk :rock: )
Omdat dit het meest lastige is ga ik daar mee beginnen ,lukt het niet dan gaat het hele ontwerp op de schop!

Ik heb al ideeën over hoe ik het ga aanpakken .
ik dacht eerst de kogel te maken en bij succes op het forum te posten maar dit is natuurlijk veel leuker,lees spannender.
Ik zal proberen een zo volledig mogelijk verslag te maken .
Idee:en en tips worden natuurlijk welkom ontvangen!
Laatst gewijzigd door rikpost op wo 12 sep 2012, 22:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door jeroen_d »

Wat een binnenkomer zeg :rock:

Ik ben heel benieuwd naar je project!
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 243
Lid geworden op: ma 18 jan 2010, 16:33

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door serum »

Ah! met groundsound, bedoel je de 4 weg DSP unit?

kijk voor de aardigheid eens op minidsp.com, die hebben tegenwoordig een digitaal in, digitaal uit 2x 4 weg systeem, zodat je weer met 4 separate dacs kan werken.

Met filteren kan je aardig wat kanten op.

Ik wil het je niet meteen voor je ogen laten duizelen, maar verdiep je voor de aardigheid eens in een rephase applicatie. Ik ben me er net sinds een paar dagen in aan het verdiepen, maar waar het in vogelvlucht op neer komt is dat je met een IIR filter niet fase coherent is op het cross-over punt. Dit kan je oplossen: Je kan dit door een PC/Mac uit laten voeren. Je hebt bv. een applicatie als loudspeaker phase arbitrator, http://www.thuneau.com/arbitrator.htm . Als je deze manual doorneemt, wordt je eea duidelijk. Deze applicatie genereert een impuls response, welke je weer in convulation software over je oorspronkelijke signaal zet. Hierdoor bied je het signaal, voor zover ik het begrepen heb, 'omgekeerd vervormd' aan aan je filter, welke het crossoverdeel weer fase-kloppend maakt. Ook de fasevervuiling van een reflexpoort kan je meenemen in deze slag. Het fijne weet ik er ook nog niet van, wellicht kan iemand het hier verder kan toelichten. Ik vond het zelf de moeite van het onderzoeken waard.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door hannesie »

Uiteraard ga ik dit ook volgen. :D

En ook beluisteren, reken maar van Yessss.
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door rikpost »

Hallo Serum .
Ik snap natuurlijk gelijk waar je het over hebt !
chinese text.jpg
:rofl:
Geintje .
Maar ik heb de filters en de versterkers al in huis ,al een tijdje overigens .
Groundsound heeft tegenwoordig ook digitaal in met de dnc 28 maar die kost een lieve duit .
Verder maak ik me over de xtra da omzetting niet zo,n zorgen met de resolutie waarmee dat gaat .
Maar bedankt voor je reply , ik denk dat het een ontwikkeling is die heel snel evolueerd!

Het gemak waarmee je aanpassingen kunt maken is natuurlijk het grootste voordeel t.a.v de analoge variant .
Hier nog een plaatje met een testopstelling die ik heb gemaakt met twee sony luidsprekertjes .
Ik heb het filter gehoormatig ingesteld en het klinkt in ieder geval een stuk frisser dan met het filter wat er fabrieksmatig in zat ,dat was een hoopvolle constatering.
froef opstelling groundsound.JPG
Kijk ook eens naar mijn andere draadje meten met holmimpulse voor x over in de rubriek meten

Enne Hans ,als je eens naar mijn huidige set wil komen luisteren ben je natuurlijk ook van harte welkom!
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 243
Lid geworden op: ma 18 jan 2010, 16:33

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door serum »

Hey! is dat een DSP/ 8 amps in 1 van groundsound? Mooiste gang van 'actief gaan' vond ik dat de versterkers in de luidsprekers kunnen, maar jij hebt alles in 1 doos in het midden staan? (of zie ik iets verkeerd?)

Heb je de meetsoftware bij de groundsound? Dat is wel een belangrijke stap voor dergelijk filteren. Erg praktisch, vind ik, dat actief filteren. Vooral de delay is een mooi iets in mijn beleving!
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door hannesie »

Enne Hans ,als je eens naar mijn huidige set wil komen luisteren ben je natuurlijk ook van harte welkom!
Doen we binnenkort. :)
Gebruikersavatar
CoenvanDongen
Berichten: 875
Lid geworden op: za 11 feb 2012, 12:08
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door CoenvanDongen »

Ga ik ook volgen! Klinkt als een goede combinatie die je voor ogen hebt :D
Ben ook erg benieuwd naar de gietmortel (extra druk :twisted: ) want dit staat ook op mijn zelfbouw-verlanglijstje.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door SARK »

rikpost schreef:
Ik heb het filter gehoormatig ingesteld en het klinkt in ieder geval een stuk frisser dan met het filter wat er fabrieksmatig in zat ,dat was een hoopvolle constatering.
Het zou nog frisser klinken als je die onderbroek in de wasmand doet :-&
Bijlagen
Vuile was buitenhangen.JPG
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door rikpost »

Serum.
Het is een vierweg dsp met versterkers ik heb er zo dus twee .en de software voor de filters koop je er los bij.
Met een seperaat meetprog moet je de units meten ,er is ok een geintregeerde oplossing maar die is erg prijzig !
Wel makkelijker denk ik ,ik heb hier nog al wat opstart problemen mee!


Sark!
Ik weet het heeft veel weg van een onderbroek ,ik dacht niet dat het iemand op zou vallen!
Maar eigenlijk gaat het hier om een heel geavanceerd nieuw type filter!
Ik kan er nog niet veel over vertellen maar ik weet wel over een paar jaar hebben jullie er ook allemaal zo ëën ! :^o
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28477
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door ds23man »

Volgens mij geeft dat gatgordijn een "groundsound"...


:lagge: :lagge: :lagge: :lagge:
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door rikpost »

Nooit last van!!!
vlammen.jpg
vlammen.jpg (38.71 KiB) 6819 keer bekeken
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28477
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door ds23man »

:lucht:
Gebruikersavatar
cobaltjeh
Berichten: 1583
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 14:12
Locatie: Dongen

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door cobaltjeh »

Wat een ontzettend gave kast, Heb je de alu profielen ergens laten maken? Of is dit van ander materiaal?

Ik ben ook wel benieuwd naar de Groundsound oplossing, zelf speel ik met de mindisp 2x8.
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door rikpost »

nou ik zou graag met de eer strijken maar ehhh.. ik heb ze kant en klaar gekocht :oops:
Ik wilde eerst de losse onderdelen bestellen en zelf een cool back oplossing maken zo als Groundsound ze zelf ook verkoopt maar dan vier kanaals.
Echter het werd al snel te groot om in de luidspreker behuizing te plaatsen, omwille van de thermische reductie kwam ik op een alluminimum plaat van 220x1000mm bij 10 dik.
Robert bood toen aan om voor, a verry special price, twee van deze versterkers voor me te bouwen ,ze staan ook gewoon op de Groundsound website .
Ze zijn wel groot en zwaar 38kg per stuk.
Daar moet nog iets van een meubel voor gebouwd gaan worden .

Mooi werk overigens met de mini dsp en je zelgebouwde eindversterkers ,ziet er heel proffesioneel uit!

Zelf ben ik al vast wat aan het voorbereiden voor het gieten van de bol.
Het idee is om twee styropor ballen te gebruiken als mal.
1van 40cm en 1van 30 cm .de bal krijgt dan een wanddikte van 2,5 cm
De bedoeling is om de unit direct in de bol te plaatsen ,dus niet met een houten adapter.


Hier een 1:1 tekening om een idee te krijgen van hoe ik het wil gaan doen.
De tekening heb ik ook gemaakt om 1op1 op te meten waar ik de bol moet doorsnijden voor de gewenste opening.
tekening bol 11.JPG
Hier een plaatje van de bollen.
styropor ballen.JPG
Eerst moeten de dummies worden uitgefreest ,ik heb ok een hulpstuk op de freesmachine gemaakt om een kleinere diameter te kunnen frezen.
hulpstuk frees machine.JPG
De dummies uitgefreest
resultaat dummies 2.JPG
Deze heb ik in de vernis gezet om straks het lossen van de mal te vereenvoudigen ,maar misschien ga ik nog lossingshars gebruiken of ik maak een beetje parafine warm.
Bijlagen
negatief in de vernis.JPG
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door rikpost »

geod na alle perikelen van het niet lukken met de software zie rubriek meten met Holmimpulse voor x over wizzrard :?:

Is er ook nog iets wat tot nu toe wel goed gaat ,dus kleine update!
Ik moet natuurlijk een vaste maat hebben om van uit te werken en de styropor bollen te snijden .
Daar heb ik een kist voor gemaakt van wat oude kast planken van precies 40 maal 40 inwendig.
bal in de box.JPG
De zijkanten hebben precies de hoogte waar op de bol ook doorgesneden moet worden .

Ik ben wat aan het expirimenteren geweest om een gloeidraad te maken.
Met een accu lader en een stukje bloembinddraad heb ik het gewenste resultaat berijkt .
Voor de cijfer fetesjisten : draadje l=540mm ,diameter = 0.5 mm, spanning =8 volt amperage =4amp temperatuur =230 graden.
So mutch voor de 12v accu lader waar heel stoer zes amperre op staat ,bij 4 amp stort hij al helemaal in .
Volgens de wet van ohm levertie dus maar 2,6 amp in plaats van de beloofde 6 :rofl:

Vervolgens de bol snijden over de zijkanten van de kist
snijden van de baffle.JPG
Voor de kleine bol heb ik een soort snijmachine gemaakt ,de foto spreekt voor zich
styropor snijmachine voor kleine bol 2.JPG
met gloeidraad kleine bol uitsnijden unit.JPG
Van de week weer verder! :wink:
Bijlagen
proefje snijdraad.JPG
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28477
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door ds23man »

Rik, ik kan dit niet helemaal meer volgen! Waar gaat dit toe leiden????? :shock:
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door rikpost »

Eh nou voorlopig de voortgang van de fabrikage van de bol zoals ik eerder in dit topic opgaf.

Zie hier!
Het word een gesloten systeem waarbij de laagmid in een bol komt van gietmortel (met dank voor de insperatie aan Arno <mooi werk )
Omdat dit het meest lastige is ga ik daar mee beginnen ,lukt het niet dan gaat het hele ontwerp op de schop!

Ik heb al ideeën over hoe ik het ga aanpakken .
ik dacht eerst de kogel te maken en bij succes op het forum te posten maar dit is natuurlijk veel leuker,lees spannender.
Ik zal proberen een zo volledig mogelijk verslag te maken .

Want als dat niet lukt word het een heel ander ontwerp !
Vandaar eerst de bol .
Ik heb het natuurlijk allemaal duidelijk voor ogen maar als men er geen ... van snapt doe ik iets niet goed .
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28477
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door ds23man »

Dussss, een bol van gietmortel! Dacht dat ik al gewaagd bezig was met rioolpijpen! :mrgreen:
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door rikpost »

ik heb er slapenloze nachten van gehad, :-k nu maar hopen dat het lukt
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door hannesie »

Ik ben wel benieuwd, is dit de buitenmal?

Of ga je er een polyester mal of iets dergelijks van maken.
Vertel...........!!!! :mrgreen:
Edit: ik had de eerdere fototjes en verhaal over het hoofd gezien. :hide:
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door rikpost »

Ik hoop van de week wat foto,s te posten waardoor het allemaal wat duidelijker word .
Het complete plaatje op voorhand uitleggen zonder foto,s had me niet gelukt .
Komt tijd komt helderheid ,Zelf verzonnen :rofl: Die gebruik ik vaak ,vind ik de leukste!!!
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door rikpost »

Goed weer wat werk vericht dus tijd voor een update!

Omdat ik later niet in het gietmortel wil boren wil ik de draad busjes voor de units er direkt mee in gieten.
Te krijgen in elke bouwmarkt.
inboor houtmoeren.jpg
Even een spijkertje er haaks op solderen voor extra houvast! ,ik weet niet hoe vast staal in gietmortel zit ,dus.
inboor houtmoer met opgesoldeerde spijker.jpg
Hier is de dummie met de houtmoeren gelijmd in de buitenmal.
dummie gelijmd in de buitenschaal.jpg
Ik moet de bol straks natuurlijk ook ergens mee vastzetten .
Daar heb ik m8 houtmoeren voor gebruikt waar ik twee gips spijkers haaks op gelast heb.
zijankers van houtmoeren.jpg
Nog even een foto van de binnenschaal in de buitenschaal met de dummie ,nu word het misschien wat duidelijker :idea:
de binnenschaal ziet er zo uit !
binnenbol met dummie.jpg
Het hele zaakje word dan dwars door de kist vastgezet met een inslag moer op het hout in de binnenschaal .
Bijlagen
de helft in de kist.jpg
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28477
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door ds23man »

Ha. de mortel komt aan de binnenkant!
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door rikpost »

De binnenkant van de buitenkant ja :wink:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”