1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi
Moderator: Beheerdersteam
Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi
ook heb ik er een nachtje overgeslapen
ik ga toch het musicom schema volgen
switschen tussen pentode en triode vind ik denk ik goed
ook de brug gelijkrichter vind ik goed maar de standby schakelaar hoeft niet
kan iemand mij tips geven over wat voor soort onderdelen ik nodig heb
zeg maar een boodschappen lijstje maken van bv de soorten weerstanden en condensators?
bvbdank
ik ga toch het musicom schema volgen
switschen tussen pentode en triode vind ik denk ik goed
ook de brug gelijkrichter vind ik goed maar de standby schakelaar hoeft niet
kan iemand mij tips geven over wat voor soort onderdelen ik nodig heb
zeg maar een boodschappen lijstje maken van bv de soorten weerstanden en condensators?
bvbdank
Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi
weet waar je aan begint met weinig tot geen ervaring
En in die musicom zit geen diode blokje maar twee losse diodes 1N4007
En in die musicom zit geen diode blokje maar twee losse diodes 1N4007
- Bijlagen
-
- 1N_1N4001-1N4007.pdf
- (169.77 KiB) 48 keer gedownload
Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi
hoi ja dat wist ik
is het het beste als ik mij helemaal aan het schema houd
en moet ik de choke ook weglaten dan ?
fijn dat je er weer bent
heb jij ook vertrouwen in dit schema?
groet foirixi
is het het beste als ik mij helemaal aan het schema houd
en moet ik de choke ook weglaten dan ?
fijn dat je er weer bent
heb jij ook vertrouwen in dit schema?
groet foirixi
Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi
In principe ligt het voedings gedeelte ook aan de voedings trafo die je gaat gebruiken.
je heb hier toch al snel een trafo voor nodig die 120 ma op 220 volt levert of zoals op de tekeking 220-0-220 volt ook heb je op die trafo een wikkeling nodig die 6,3 volt is bij 3 Amperé.
Ik werk zelf nooit met inductie spoelen ik maak gewoon de capaciteit van de elco's groter denk aan 470 µF bij 400 volt in plaats van 47 µF dit kan hier makkelijk met een diode zoals 1N4007.
http://www.dickbest.nl/
http://www.tube-town.net/ttstore/
http://www.tonefactory.nl/shop2/
je heb hier toch al snel een trafo voor nodig die 120 ma op 220 volt levert of zoals op de tekeking 220-0-220 volt ook heb je op die trafo een wikkeling nodig die 6,3 volt is bij 3 Amperé.
Ik werk zelf nooit met inductie spoelen ik maak gewoon de capaciteit van de elco's groter denk aan 470 µF bij 400 volt in plaats van 47 µF dit kan hier makkelijk met een diode zoals 1N4007.
http://www.dickbest.nl/
http://www.tube-town.net/ttstore/
http://www.tonefactory.nl/shop2/
Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi
ik heb 4 leuke elco`s van 100 uf 400volt kunnen deze ook?
eris een, de derde elco in het schema van de voeding die zit op de kop moet dit?
ik ga die winkels chekken
eris een, de derde elco in het schema van de voeding die zit op de kop moet dit?
ik ga die winkels chekken
Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi
met die 100 µF kan het
Ja ik zie het nu ook nee dat klopt natuurlijk niet dan gaat hij stuk en wordt dan zo warm dan hij klapt
Ja ik zie het nu ook nee dat klopt natuurlijk niet dan gaat hij stuk en wordt dan zo warm dan hij klapt
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi
http://www.jukebox-revival.nl heeft ook alles wat je zoekt. Ook Hammond onderdelen. Ze zitten in Etten-Leur, als dat dichtbij is zou ik het spul afhalen.
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi
Zo'n standby schakelaar is niet zo'n gek idee wanneer je met solidstate gelijkrichters gaat werken.foirixi schreef:ook heb ik er een nachtje overgeslapen
ik ga toch het musicom schema volgen
switschen tussen pentode en triode vind ik denk ik goed
ook de brug gelijkrichter vind ik goed maar de standby schakelaar hoeft niet
kan iemand mij tips geven over wat voor soort onderdelen ik nodig heb
zeg maar een boodschappen lijstje maken van bv de soorten weerstanden en condensators?
bvbdank
Pas ook goed op met de schakelaar triode-penthode ; deze mag je nooit omschakelen wanneer de versterker aan staat. Dat kost je je EL84 !!
Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi
Ik neem aan dat je aan 1 kant niet veel heb want je wilt natuurlijk stereo oke ik heb even wat lopen tekenen en kom dan op het volgende zie plaatje.
Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi
Jongens, ik zou geen 1n4007's gebruiken, zijn voor audio niet zo geschikt. Beter is een BYV type of een schottky evt. Ook kun je bij voedingen voor buizenamps niet zomaar ongestraft de elko's in die voeding enorm verhogen..geeft nare fase verschijnselen..signaal loopt immers ook door die voeding he!
grtz,
Peetey
grtz,
Peetey
Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi
ja fantastisch
zo heb ik stereo
dan kan ik de line out en de input plug weglaten
misschien een idee om het schema te simuleren
als je zin hebt hoor
zo heb ik stereo
dan kan ik de line out en de input plug weglaten
misschien een idee om het schema te simuleren
als je zin hebt hoor
Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi
weetje ik laat het schema even op me inwerken
misschien kun je het nog vereenvoudigen?
zoals die in en uitpluggen weglaten
en waarom die stand by goed zou zijn ben ik benieuwd naar?
mvg foirixi
misschien kun je het nog vereenvoudigen?
zoals die in en uitpluggen weglaten
en waarom die stand by goed zou zijn ben ik benieuwd naar?
mvg foirixi
Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi
er zou ook een combinatie gemaakt kunnen worden van de 2 schema`s met en zonder triode instelling zodat het enige verschil de schakelaar is tussen het triode schema en het pentode schema ook omdat hier al simulaties van zijn
en het schema is dan officieel van jou dan vergeten we het musicom schema bv
en het schema is dan officieel van jou dan vergeten we het musicom schema bv
Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi
tone factory vind ik de meest overzichtelijke site
waarvan de spullen toepasbaar zijn, niets overbodigs
maar gewoon wat je waarschijnlijk nodig hebt voor het bouwen
van buizen versterkers.
waarvan de spullen toepasbaar zijn, niets overbodigs
maar gewoon wat je waarschijnlijk nodig hebt voor het bouwen
van buizen versterkers.
Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi
Tonefactory is een zeer goed bedrijf.
Maar hij is wel duurder dan tube-town en jukebox-revival.
Maar hij is wel duurder dan tube-town en jukebox-revival.
Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi
Ik zou niet weten waarom dit zo'n slechte diode voor de voeding zou zijnpeetey schreef:Jongens, ik zou geen 1n4007's gebruiken, zijn voor audio niet zo geschikt. Beter is een BYV type of een schottky evt. Ook kun je bij voedingen voor buizenamps niet zomaar ongestraft de elko's in die voeding enorm verhogen..geeft nare fase verschijnselen..signaal loopt immers ook door die voeding he!
grtz,
Peetey
Als er signaal door je voeding heen moet dan zit er toch iets niet goed
En een schottky vindt ik ook een beetje overkill.
Ook mag je wel hogere capaciteit draaien op deze diodes this immers geen buizen gelijkrichter
Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi
Ik zat nog even te kijken naar dat pdf file wat je hier heb geplaatst maar die gaat dan uit in stereo dat je twee ECC83 gaat gebruiken.foirixi schreef:weetje ik laat het schema even op me inwerken
misschien kun je het nog vereenvoudigen?
zoals die in en uitpluggen weglaten
en waarom die stand by goed zou zijn ben ik benieuwd naar?
mvg foirixi
ik zou zeker geen standbij switch plaatsen alleen gloeien zonder spanning op de anode en schermrooster sloopt de buizen.
En die in en uigangen zijn natuurlijk als voorbeeld je kan zelf kiezen welke je daar voor gebruikt meestal wordt op de ingang tulp gebruikt en op de uitgang eentje waar je het draad kan vast schroeven of klemmen
Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi
schroefverbindingen heb ik voor de speakerkabels daar zitten vorken aan
W&M ls kabels heb ik en ook de interlink naar de eindversterker is van W&M
is een Duitsmerk
en ik heb neutrik voor de tulps
heb trouwens een NAD voorversterker
en ook heb ik een alps log potmeter van 100 k stereo voor de el84
W&M ls kabels heb ik en ook de interlink naar de eindversterker is van W&M
is een Duitsmerk
en ik heb neutrik voor de tulps
heb trouwens een NAD voorversterker
en ook heb ik een alps log potmeter van 100 k stereo voor de el84
Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi
wat de pdf file betreft de voedingen en uitgangstrafos lijken op elkaar
de voeding die ik voor deze versterker wil gebruiken is wat zwaarder
de voeding die ik voor deze versterker wil gebruiken is wat zwaarder
Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi
wat zijn de gegevens van die trafo's zoals wat levert hij op elke wikkeling
dat zijn wel dingen die je even moet weten.
dat zijn wel dingen die je even moet weten.
