1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

foirixi
Berichten: 203
Lid geworden op: zo 09 sep 2012, 17:06

1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi

Bericht door foirixi »

hoi allemaal
eigenlijk ben ik kunstschilder
eigenlijk ook luidspreker bouwer
supreme soundbody`s met 8-1/2 inch
9710m01 type 2 ticonal karlson couplers nieuw design
hiervoor wil ik een el 84 se versterker maken
6watt is zat genoeg voor de 10 watt luidsprekers 97 db

vraag is wie kan / wil mij helpen?

heb zelf al spullen genoeg denk ik
tot en met een scoop
ben serieus

en zet door

maar weet niet echt veel van electronica

mvg foirixi
foirixi
Berichten: 203
Lid geworden op: zo 09 sep 2012, 17:06

Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi

Bericht door foirixi »

ik heb op marktplaats een oud versterkertje gekocht
nml een 2x ecl82 se versterker met gelijkrichter ez 8o
deze wil ik voor het project gebruiken
heb ook een 19 inch kastje waar het in kan
i p v ecl 82 wil ik gaan gebruiken een ecc 83 met el 84 se 2x dus stereo

kan dit zo maar?

mvg
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi

Bericht door nl3prc »

Ten eerste ben ik bang dat die UITGANGS TRAFO'S waarschijnlijk niet geschikt zijn om daar een EL84 op te zetten.
Ook zal de voeding niet berekend zijn om daar twee EL84 buizen op te laten werken de EZ80 is maar 90 Ma dan heb ik het nog niet eens over de voedings trafo gehad van die ECL82 amp want die zal ook wel niet genoeg kunnen leveren
Twee buizen EL84 trekken toch al snel 96 ma anode plus 11 ma schermrooster dan ga je al over de max van de EZ80 buis
Bijlagen
EL84.gif
EZ80.gif
EL84_philips.pdf
(382.19 KiB) 87 keer gedownload
ECL82-philips-2.pdf
(105.64 KiB) 71 keer gedownload
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi

Bericht door Kappa7 »

Kijk eens of je dan misschien ergens een Aurexx op de kop kan tikken.
Dat is eigenlijk wat jij hier beschrijft.
Als dit je eerste versterker project is dan is dit leuk om mee te beginnen en er is zeker een goed resultaat te behalen.
Daarnaast is deze goed gedocumenteerd en zijn er voldoende upgrade mogelijkheden.
http://www.arexx.com/arexx.php?cmd=goto&cparam=p_aurexx
http://www.mennovanderveen.nl/nl/downlo ... ing-nl.pdf
http://www.mennovanderveen.nl/nl/index.html

Standaard is deze versterker redelijk maar volg de stappen die zijn gemaakt van de gegeven link en het kan een hele goede versterker worden.

Groetjes George
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi

Bericht door RobertD »

Waarom ga je niet gewoon verder met de ECL82 SE ?
Die levert voor jouw speakers genoeg vermogen.

Een ECL82 is een buis met daarin een halve ECC83 en een eindpenthode die heel erg lijkt op een EL84.

Kun je een heel leuk, compact versterkertje mee bouwen.
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi

Bericht door nl3prc »

En je haalt met die ecl82 pentode iets van 3,5 watt zie pdf'je
Bijlagen
ECL82.gif
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi

Bericht door nl3prc »

Ik heb ook nog even snel een simulatie gemaakt met LTspice hoe je simpel een ecl82 ampje kan maken.
Bijlagen
ecl82_3w5_amp.JPG
ecl82_3w5_amp.zip
(2.15 KiB) 74 keer gedownload
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi

Bericht door Walt »

Heb je wat meer info over je Karlson Couplers? Ik heb in het verleden ook het 12" en 15" model gehad, zelfs een 18" uitvoering...

Groetjes Walter
foirixi
Berichten: 203
Lid geworden op: zo 09 sep 2012, 17:06

Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi

Bericht door foirixi »

ja ik heb ze zelf ontworpen de 12 inch uiteen gevouwen
staande gemaakt
en een hoorn in verkorte versie toegevoegt
met daarin een 8,5 inch 9710 m01 type 2 ticonal
momenteel is iemand bezig tekeningen te maken in 3d ook
een werktekening
deze wil ik ook graag publiceren

maar ik heb ook hulp nodig bij mijn versterker
geen standby
in triode
een selium brugcel
zo simpel mogelijk
het resultaat moet op mijn scoop te meten zijn als een zuiver sinus signaal

1x ecc 83 -2x el 84 se
ik heb de meeste spullen en een 19 inch kast met montage plaat voorberijdt
dit moet echt doorgaan, moet gewoon,zo voel ik het
en ik heb er hoge verwachtingen van
foirixi
Berichten: 203
Lid geworden op: zo 09 sep 2012, 17:06

Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi

Bericht door foirixi »

de supreme soundbody`s
Bijlagen
supreme soundbody`s
supreme soundbody`s
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi

Bericht door nl3prc »

Oke hier twee schema's de eerste is gewoon pentode geschakeld en de twede is triode geschakeld
Let hier wel op dat hij in pentode 6 Watt kan halen en in Triode maar 2 Watt.
Ook kan je zien dat je dit weer terug kan halen vanuit het datasheet
Bijlagen
el84_6w_amp.JPG
el84_6w_amp.zip
(2.34 KiB) 70 keer gedownload
el84_2w_amp-triode.JPG
el84_2w_amp-triode.zip
(2.36 KiB) 65 keer gedownload
el84-pentode-geschakeld.JPG
el84-triode-geschakeld.JPG
foirixi
Berichten: 203
Lid geworden op: zo 09 sep 2012, 17:06

Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi

Bericht door foirixi »

hoi
bedankt voor de schema`s ik denk toch dat ik voor de triode instelling kies
kon het maar ietsje meer zijn dan,maar als dat niet kan ga ik ervoor
heb ik een grote bak met 2x2 watt versterkertje grappig toch
en eee als het maar sublieme watjes zijn, dan is het goed

kun je mij iets verstellen over de benodigde onderdelen ?
wat voor soort weerstanden en condensatoren

aan het begin en het einde van de schema`s zit een rondje met +en- tekens waarom zit het daar wat voor seleniumbrugcel heb ik nodig een soort type nr bv?

en ee heel erg bedankt dat je wilt helpen!!
mvg
foirixi
Berichten: 203
Lid geworden op: zo 09 sep 2012, 17:06

Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi

Bericht door foirixi »

misschien is het verstandig te vragen wat eventueel voors en tegens zijn van de triode schakeling?

ik heb begrepen dat je in triode niet zit met terug koppeling
wat anders erg ingewikkeld is

en dat het geluid veel beter is

overigens wat zijn de eisen aan een choke
ik heb een van 63volt 10 tot 15000 hz sec. 1 en sec, 2 aan uitgangen
een soortv trafo lijkt mij ook te gebruiken als choke
hij is maar iets groter dan de ugt`s
foirixi
Berichten: 203
Lid geworden op: zo 09 sep 2012, 17:06

Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi

Bericht door foirixi »

ohja de ene kant is laagspanning
en de andere kant hoogspanning
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi

Bericht door nl3prc »

aan het begin en het einde van de schema`s zit een rondje met +en- tekens waarom zit het daar wat voor seleniumbrugcel heb ik nodig een soort type nr bv?

en ee heel erg bedankt dat je wilt helpen!!
Die twee rondjes zijn : aan de linker kant een bron met een sinus golf : aan de andere kant rechter kant simuleert een voeding van 250 volt DC

ik gebruik over het algemeen byslag weerstanden van ongeveer 1 watt.
voor de rectiefier (diodes) gebruik ik meestal een diode blokje KBPC106 deze kan tot 600 volt

En ja met triode schakeling heb je wat minder vervorming maar aan de andere kant wil je juist bepaalde vervorming omdat dit gunstig is voor het geluid ( klinkt prettiger in de oren dan een strakke transistor versterker )

ik zou ten alle tijden voor gewoon een pentode geschakelde versterker gaan.
Bijlagen
KBPC110.pdf
(411.01 KiB) 74 keer gedownload
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi

Bericht door nl3prc »

In topic van de RH84 staat trouwens ook een schema http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=7&t=8744
Hier heb je de optie om hem zowel pentode als zijnde triode te schakelen
Bijlagen
Tube_power_amp_5w_EL84.gif
foirixi
Berichten: 203
Lid geworden op: zo 09 sep 2012, 17:06

Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi

Bericht door foirixi »

hoi
nou ik ga er niet vanuit dat vervorming lekker is, heb er dingen overgelezen
en blijkt dat ondanks de zuiverheid de klank rijk blijft het gaat mij om diepte
podium indruk en articulatie, dat is de el 84 wel toevertrouwd
ik ga voor de hoogst mogelijke kwaliteit. dus .?

vraag hoe sluit je een choke aan?
ik heb gelezen dat als je een choke gebruikt
je geluid beter wordt doordat je minder grotecondensators nodig hebt
want die schijnen de ruimte voor het hoog op te vreten

mischien moet ik ook wat tijd nemen om het allemaal te absorberen
ik bedoel de kennis over de techniek

ben aan het leren
maar je hebt een spanning van 10 volt en van 250 volt
is die van 10 volt wissel of gelijkspanning en hoe is het gesteld met de hoogspanning 250 volt

weetje eerder werd de el84 gezien als instapbuis
nu wordt beweerd dat goed toegepast het buisje beter is dan sommige 300b versterkers

voor mij is het een belangrijk experiment
ik heb een betrekkelijk eenvoudige el84 versterker die niet correct ishelemaal maar deze klinkt beter dan dan een volwaardige el34 versterker
maargoed
ik heb reden genoeg om dit experiment aan te gaan
dus ik stap in en streef bewust naar het hoogste nivo wat ik uit mijn spullen kan halen
ben leergierig en geloof absoluut in de buis voor audio toepassing
ik heb bewijs in huis want ik heb zeer goede boxjes op klasse D versterker daar consumeer ik muziek mee
maar als ik echt wil luisteren doe ik mijn ticonals aan op een buizenversterker
dat geluid is gewoon fantastisch
het is gewoon ervaring luister ervaring
foirixi
Berichten: 203
Lid geworden op: zo 09 sep 2012, 17:06

Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi

Bericht door foirixi »

wat ik wel leuk vindt aan het musicom schema is de schakelaar van de voeding
die schakeld beide contacten
dus dat is beter dan een draad onderbreken
gelukkig heb ik zo`n schakelaar
foirixi
Berichten: 203
Lid geworden op: zo 09 sep 2012, 17:06

Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi

Bericht door foirixi »

dus ik begin gewoon met de voeding aan te sluiten dan de trafo meten
het controle ledje aansluiten met een weerstandje ertussen en een gelijkrichter
bij voorkeur bij de aansluiting voor de ecc 83

want de el84 vraagt meer stroom
ik heb overigens een heel stel condensators
van allerlei voltages

deze spullen zijn te vergelijken met dat van de ns12 van kontakt
ik bedoel de trafos ik heb ook een ns12 maar de trafo daarvan is lichtergebouwd

dus dan moet ik ook de amperage meten van de verschillende aftakkingen
enzovoort

wat ik nog wil zeggen is dat het voor mij geen soort buizen geloof is maar luister ervaring
de buis heeft iets van textuur en autoriteit wat een transistor niet heeft
structuur ruimte enzovoort dus daarom ben ik gemotiveerd en verheug ik mij op
mijn triode versterker
dan heb ik zelf kasten gebouwd voor de breedbander die tot zijn recht komt en een versterker voor de breedbander
zelfbouwen is toch leuk beter dan alles accepteren wat voorgekouwd is of trucjes leren zonder een kloe te hebben waar het overgaat

thanx
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi

Bericht door nl3prc »

Een choke is niet meer dan een spoel die rimpel op je voeding onderdrukt nou was het volgens mij nooit de bedoeling dat die meer ruimte maakt te opzichte van een Elco

In het verleden hadden ze geen geen diodes zoals silisium of germanium ze hadden alleen buizen diodes maar het nadeel is dat deze meestal niet zwaarder belast mogen worden dan 47 µF capaciteit
Om nu toch een redelijke bromvrij voeding te hebben maakten ze een LC kring om zo de brom van 50 Hz te ondedrukken en met relatief kleine capaciteit ( de buizen diode vindt zware capaciteit immers niet prettig )
Maar echt ruimte scheelt het niet want een echte choke daarvoor is ook lomp en groot neemt dus ook een hoop ruimte in.
Tegenwoordig mag je op een silicium diode wel grotere capaciteiten zetten dus dan is een spoel niet echt meer nodig.
En meestal zitten er maar twee aansluitingen op 1 in en 1 uit
In jouw geval zou de voeding 250 Volt DC ( gelijkspanning ) zijn en de gloeispanning 6,3 Volt wissel of gelijkspanning hoe je aan die 10 volt komt joost zal het weten.
foirixi
Berichten: 203
Lid geworden op: zo 09 sep 2012, 17:06

Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi

Bericht door foirixi »

6,3 moet dat zijn indd
kost wel moeite om het zo te krijgen waar ik visie voor heb
maar ik geef niet op
foirixi
Berichten: 203
Lid geworden op: zo 09 sep 2012, 17:06

Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi

Bericht door foirixi »

wat ik nodig heb is kennis in de gerichtheid van het idee
beschouwing en vormgeving zijn voor mij de belangrijkste eigenschappen
van electrotechniek weet ik niet zoveel

maar ik weet wel waar het naar toe moet
en ben bereid hier kennis in te investeren

maar een electrotechnicus zal ik niet worden
dat weet ik ook

voor mij is het geen puzzel ofzo

maar de oplossing voor mijn geluid
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi

Bericht door nl3prc »

This altijd lastig als je maar weinig tot niks van kennis hebt.
Ik zou zeggen lees het instap project eens goed door dat geeft je toch mischien wat meer info hoe ze alles van losse onderdelen tot een voledige versterker komt http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=7&t=8744
Laatst gewijzigd door nl3prc op do 13 sep 2012, 11:07, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi

Bericht door RobertD »

Leuk dat je zo enthousiast bent. Ik heb ook een EL84 SE versterker en die speelt prachtig.
Plaats eens een foto van de choke die je wilt gebruiken. Een gewone trafo kun je beter niet als choke gebruiken, de wikkelingen zijn niet gemaakt om gelijkstroom te voeren.

Wat is de reden voor de selenium gelijkrichter? Een single ended klink veel mooier met een buisgelijkrichter.
foirixi
Berichten: 203
Lid geworden op: zo 09 sep 2012, 17:06

Re: 1x ecc 83-2x el 84 se versterker / foirixi

Bericht door foirixi »

hoi ik wil een nieuwe choke kopen van hamond
wat voor waarden moet deze hebben?
bv hoeveel ampere henry en ohm?

foirixi
Plaats reactie