Nieuw ontwerp voor de fronts in de woonkamer. (CONCEPT)

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
hrscharft
Berichten: 1507
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 1:17
Locatie: Delfzijl

Nieuw ontwerp voor de fronts in de woonkamer. (CONCEPT)

Bericht door hrscharft »

Beste iedereen.

ik zat van de week eens wat te prutsen in sketchup en dit is wat er uit is gerold.

Mijn vraag aan jullie is is dit een haalbaar ontwerp en waar moet ik allemaal rekening mee gaan houden.

De units die ik beschikbaar heb zijn:

Eton 5-880 hex midwoof
Eton 25-sd1 tweet

en voor het laag Visaton W250-s of eventueel Css SDX10 (hiervan zou ik er dan alleen nog 1 bij moeten kopen.


Eventuele andere opties voor units zijn ook welkom mits het redelijk 'budget' blijft.

Ik denk er over om de laagkasten actief te filteren. Danwel met plateamp of met aparte versterkers en opamps. En de topkasten conventioneel gefilterd te houden.
Bijlagen
2.jpg
1.jpg
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Nieuw ontwerp voor de fronts in de woonkamer. (CONCEPT)

Bericht door Zweitse »

Mooi ontwerp. Kun je al iets zeggen over de maten.
Gebruikersavatar
hrscharft
Berichten: 1507
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 1:17
Locatie: Delfzijl

Re: Nieuw ontwerp voor de fronts in de woonkamer. (CONCEPT)

Bericht door hrscharft »

Ja dat kan wel maar alleen grofweg.

ze zijn getekend als zijnde 30cm breed 40cm diep en ongeveer 90 hoog.
De laagkast heeft zoals ie nu is een dikke 35 liter inhoud.

Dit heeft wel als gevolg dat ie voor de visaton units eigenlijk te klein is, die vragen toch wel om een 75 tot 100 liter in BR.
Tenminste dat ik wat ik me nog kan herinneren van een oude simulatie die ik ooit eens gedaan heb.

Maar misschien dat er mensen zijn hier die dat tegen kunnen spreken of misschien truken weten om ze toch in 35 a 40 liter goed spelend te krijgen. Uiteraard liefst zo laag mogelijk.
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Nieuw ontwerp voor de fronts in de woonkamer. (CONCEPT)

Bericht door Zweitse »

100 ltr voor een BR, als ik op de site kijk kan dat ook kleiner.

http://www.visaton.de/de/high_end/tieft ... 0xs_8.html
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Nieuw ontwerp voor de fronts in de woonkamer. (CONCEPT)

Bericht door markbakk »

Kijk eens naar de drieweg van Henk-Jan!
Een goed laag doorlopende reflex in 35 liter lukt m.i. vooral goed met 7-8" woofers. Maar je kunt natuurlijk altijd actief corrigeren (die SDX10 vráágt daarom).
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: Nieuw ontwerp voor de fronts in de woonkamer. (CONCEPT)

Bericht door Martijn M »

Walt heeft een mooie bijpassende woofer in de te-koop-sectie staan. Overigens lijkt het me wel zonde om een dergelijke speaker zo te plaatsen als in je tekening. Een enigszins vrije en symmetrische plaatsing klinkt veel beter.
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: Nieuw ontwerp voor de fronts in de woonkamer. (CONCEPT)

Bericht door John P »

Martijn M schreef:
... Een enigszins vrije en symmetrische plaatsing klinkt veel beter.
De woofers staan inderdaad feitelijk in een hoek. Wordt de bas niet veel te zwaar en boemerig op deze manier? Misschien is een gesloten kast meer op zijn plaats als dit de feitelijke plaats is waar ze moeten staan.
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: Nieuw ontwerp voor de fronts in de woonkamer. (CONCEPT)

Bericht door Martijn M »

Bij het ontwikkelen van het filter kun je rekening houden met de versterking in het laag als gevolg van hoekplaatsing. Ik zie vooral problemen in het mid en hoog, met die zeer vroege reflectie tegen de linker wand, terwijl de rechter speaker meer 'vrij' staat. Wellicht kan een wat sterker bundelende speaker hier uitkomst bieden.
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: Nieuw ontwerp voor de fronts in de woonkamer. (CONCEPT)

Bericht door John P »

Een dempingsmateriaal tegen de binnenkant van het linker muurtje zal dit ook kunnen verhelpen.
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Nieuw ontwerp voor de fronts in de woonkamer. (CONCEPT)

Bericht door Vinculum »

markbakk schreef:
Maar je kunt natuurlijk altijd actief corrigeren (die SDX10 vráágt daarom).
Ik heb dat dus ook gedaan bij mijn subs en dat werkt top! Die SDX10's kunnen zo ontzettend veel hebben dus je hebt wel wat speelruimte voor een LT'tje ofzo.
Gebruikersavatar
hrscharft
Berichten: 1507
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 1:17
Locatie: Delfzijl

Re: Nieuw ontwerp voor de fronts in de woonkamer. (CONCEPT)

Bericht door hrscharft »

@zweitse ;)

dan wel de goeie woofert bekijken.
http://www.visaton.de/en/chassis_zubeho ... 50s_8.html
De link die jij gaf is voor de 250 XS en niet de 250 S

De 250s doet volgens visaton:

39Hz in 70 liter
34Hz in 100 liter

@Martijn en John

Als ik de ruimte had gehad om ze vrijer te plaatsen had ik dat ook zeker gedaan alleen is de ruimte er gewoonweg niet hier in huis.

Voor wat betreft de Etons die Walt aanbied, idd heel erg mooie units maar nog redelijk aan de prijs zeker als ik ook nog eens de brandstof meereken om ze op te halen.
Tevens zijn dit ook nog eens 11" woofers waardoor de kast nog weer wat breder/hoger/dieper moet worden en ze echt helemaal in een hoek komen te staan.

@ Iedereen.

iedereen alvast bedankt voor alle input. Het uitgangs punt is eigenlijk toch wel om de units te gebruiken die ik al heb zeker voor de laagkasten. Voor de tops overweeg ik om tegen die tijd nieuw aan te schaffen omdat ik dan mijn huidige fronts niet van een aantal units hoef te beroven en die dan eventueel naar een nieuwe eigenaar door kunnen schuiven.

Gesloten laag is overigens eventueel ook een optie hoor zeker als dit beter uit zou pakken.
Mijn sdx 10 speelt op het moment ook in een 35 liter gesloten kast met een conrad plate amp waar de boost nog in zit (als ie er al in zit) en ik moet zeggen die heeft echt MEER dan OEMPF genoeg. De plate amp is nog nooit verder dan 1/3e tot 1/2e open geweest

Groet,

Harm.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Nieuw ontwerp voor de fronts in de woonkamer. (CONCEPT)

Bericht door wouter »

En een 8" Eton als laagmiddentoner? Daar al meer meningen over gehoord?
Gebruikersavatar
hrscharft
Berichten: 1507
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 1:17
Locatie: Delfzijl

Re: Nieuw ontwerp voor de fronts in de woonkamer. (CONCEPT)

Bericht door hrscharft »

En een 8" Eton als laagmiddentoner? Daar al meer meningen over gehoord?
Wat bedoel je daar precies mee wouter?
Om in de laagkast in te zetten of om ook echt als laagmid te gebruiken in de top?

Gr,

Harm.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Nieuw ontwerp voor de fronts in de woonkamer. (CONCEPT)

Bericht door wouter »

Eh, :oops: ik heb niet goed gelezen blijkbaar. Er staat een Eton 5 880, en dat is natuurlijk een 5 1/4" danwel '15' cm middentoner. Ik meende dat hier een 8" aan de tweeter gekoppeld zou worden, en bij Eton zijn die 8" daarvoor minder geschikt denk ik. Al wilde ik je niet aan het twijfelen brengen, maar goed - verkeerd gelezen. 15 cm mid is natuurlijk beter!
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Nieuw ontwerp voor de fronts in de woonkamer. (CONCEPT)

Bericht door MechanicalAnimal »

hrscharft schreef:
ik zat van de week eens wat te prutsen in sketchup en dit is wat er uit is gerold.
Geweldig, tijdloos design!

Doet me denken aan 1 van mijn persoonlijke favo's, namelijk de Wilson Audio Watt/Puppy-speakers :goeie:
Hrschaft1.jpg
Gebruikersavatar
hrscharft
Berichten: 1507
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 1:17
Locatie: Delfzijl

Re: Nieuw ontwerp voor de fronts in de woonkamer. (CONCEPT)

Bericht door hrscharft »

edit: bijlagen verwijderd.
Laatst gewijzigd door hrscharft op zo 09 sep 2012, 16:58, 1 keer totaal gewijzigd.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Nieuw ontwerp voor de fronts in de woonkamer. (CONCEPT)

Bericht door wouter »

Als je ze zo dicht langs een wand hebt staan zou ik een meer bundelend luidsprekerconcept overwegen...
Gebruikersavatar
hrscharft
Berichten: 1507
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 1:17
Locatie: Delfzijl

Re: Nieuw ontwerp voor de fronts in de woonkamer. (CONCEPT)

Bericht door hrscharft »

Zou je dat misschien nog wat meer willen toelichten Wouter?

Overigens zit ik hier nog met de hier op het forum welbekende WAF. De afmetingen van deze ontwerpen zijn al dusdanig dat het er nog net door komt bij de ballotage comissie.

Voor wat betreft de laagkast, die is op dit moment krap aan 49 liter. daar moet de driver en de bracing dan nog van af en komt de demping nog weer bij. Laat ik zeggen dat ik op om en nabij de 45 liter uit kom en dus net aan genoeg voor de driver die jij voorstelde in een gesloten kast.

De afmetingen van de topkast staan nog vrijwel vrij -behalve dan dat het wel een beetje in harmonie moet zijn met de rest- .
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Nieuw ontwerp voor de fronts in de woonkamer. (CONCEPT)

Bericht door MechanicalAnimal »

hrscharft schreef:
Ben er nog steeds niet helemaal uit qua verhoudingen voor de Top.
Keer een andere vorm proberen voor de topkast?
Customized%20Duetta%20Grandiosa2.jpg
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Nieuw ontwerp voor de fronts in de woonkamer. (CONCEPT)

Bericht door Zweitse »

MechanicalAnimal schreef:
hrscharft schreef:
Ben er nog steeds niet helemaal uit qua verhoudingen voor de Top.
Keer een andere vorm proberen voor de topkast?
[url=http://forum.zelfbouwaudio.nl/download/file.php?id=60345&mode=view][img]http://forum.zelfbouwaudio.nl/download/file.php?id=60345&t=1[/img][/url] Customized%20Duetta%20Grandiosa2.jpg [ 42.32 KiB | 23 keer bekeken ]
Van welke site heb je deze foto ?
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Nieuw ontwerp voor de fronts in de woonkamer. (CONCEPT)

Bericht door MechanicalAnimal »

uuhhmmm.....het linkje uit mijn topic werk helaas niet meer :(

maar ik heb hem teruggevonden voor je :mrgreen:

Duetta Grandiosa

http://www.lautsprecherbau.de/Magazine/ ... e,90898,64



Ik heb kort overwogen om de topkast van mijn Galactica's zo vorm te geven, met een scherpere knik naar achteren. Uiteindelijk echter gezien de balans in het ontwerp niet voor gekozen.
Topkast%20aangepast.jpg
Topkast%20aangepast.jpg (7.95 KiB) 680 keer bekeken
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Nieuw ontwerp voor de fronts in de woonkamer. (CONCEPT)

Bericht door Zweitse »

Dank
Gebruikersavatar
hrscharft
Berichten: 1507
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 1:17
Locatie: Delfzijl

Re: Nieuw ontwerp voor de fronts in de woonkamer. (CONCEPT)

Bericht door hrscharft »

Zo op de zondag even met sketchup zitten stoeien en hieronder het finale ontwerp
Vind em zelf erg geslaagd geworden.

Nu hopen dat de bouw ervan net zo geslaagd wordt.
Bijlagen
3.jpg
harmalon.jpg
7.jpg
harmalon2.jpg
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Nieuw ontwerp voor de fronts in de woonkamer. (CONCEPT)

Bericht door ds23man »

Ziet er retestrak uit! Alleen, en dat is hier al vaker gezegd, je luisteropstelling is gewoon niet ok. Ik zou eerst eens naar die opstelling kijken en een eventuele herinrichting in sketchup zetten om de "tegenpartij" te overtuigen ( daarbij neem ik aan dat die er is).
Gebruikersavatar
hrscharft
Berichten: 1507
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 1:17
Locatie: Delfzijl

Re: Nieuw ontwerp voor de fronts in de woonkamer. (CONCEPT)

Bericht door hrscharft »

Dat mijn opstelling niet optimaal is weet ik maar daar is gewoonweg weinig anders mee te doen. hieronder een plaatje van de volledige kamer.
Bijlagen
huis2.jpg
Woonkamer.jpg
Bij men ouders zouden ze idd beter passen gheghe
Bij men ouders zouden ze idd beter passen gheghe
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”