Nieuw ontwerp voor de fronts in de woonkamer. (CONCEPT)
Moderator: Beheerdersteam
Nieuw ontwerp voor de fronts in de woonkamer. (CONCEPT)
Beste iedereen.
ik zat van de week eens wat te prutsen in sketchup en dit is wat er uit is gerold.
Mijn vraag aan jullie is is dit een haalbaar ontwerp en waar moet ik allemaal rekening mee gaan houden.
De units die ik beschikbaar heb zijn:
Eton 5-880 hex midwoof
Eton 25-sd1 tweet
en voor het laag Visaton W250-s of eventueel Css SDX10 (hiervan zou ik er dan alleen nog 1 bij moeten kopen.
Eventuele andere opties voor units zijn ook welkom mits het redelijk 'budget' blijft.
Ik denk er over om de laagkasten actief te filteren. Danwel met plateamp of met aparte versterkers en opamps. En de topkasten conventioneel gefilterd te houden.
ik zat van de week eens wat te prutsen in sketchup en dit is wat er uit is gerold.
Mijn vraag aan jullie is is dit een haalbaar ontwerp en waar moet ik allemaal rekening mee gaan houden.
De units die ik beschikbaar heb zijn:
Eton 5-880 hex midwoof
Eton 25-sd1 tweet
en voor het laag Visaton W250-s of eventueel Css SDX10 (hiervan zou ik er dan alleen nog 1 bij moeten kopen.
Eventuele andere opties voor units zijn ook welkom mits het redelijk 'budget' blijft.
Ik denk er over om de laagkasten actief te filteren. Danwel met plateamp of met aparte versterkers en opamps. En de topkasten conventioneel gefilterd te houden.
Re: Nieuw ontwerp voor de fronts in de woonkamer. (CONCEPT)
Mooi ontwerp. Kun je al iets zeggen over de maten.
Re: Nieuw ontwerp voor de fronts in de woonkamer. (CONCEPT)
Ja dat kan wel maar alleen grofweg.
ze zijn getekend als zijnde 30cm breed 40cm diep en ongeveer 90 hoog.
De laagkast heeft zoals ie nu is een dikke 35 liter inhoud.
Dit heeft wel als gevolg dat ie voor de visaton units eigenlijk te klein is, die vragen toch wel om een 75 tot 100 liter in BR.
Tenminste dat ik wat ik me nog kan herinneren van een oude simulatie die ik ooit eens gedaan heb.
Maar misschien dat er mensen zijn hier die dat tegen kunnen spreken of misschien truken weten om ze toch in 35 a 40 liter goed spelend te krijgen. Uiteraard liefst zo laag mogelijk.
ze zijn getekend als zijnde 30cm breed 40cm diep en ongeveer 90 hoog.
De laagkast heeft zoals ie nu is een dikke 35 liter inhoud.
Dit heeft wel als gevolg dat ie voor de visaton units eigenlijk te klein is, die vragen toch wel om een 75 tot 100 liter in BR.
Tenminste dat ik wat ik me nog kan herinneren van een oude simulatie die ik ooit eens gedaan heb.
Maar misschien dat er mensen zijn hier die dat tegen kunnen spreken of misschien truken weten om ze toch in 35 a 40 liter goed spelend te krijgen. Uiteraard liefst zo laag mogelijk.
Re: Nieuw ontwerp voor de fronts in de woonkamer. (CONCEPT)
100 ltr voor een BR, als ik op de site kijk kan dat ook kleiner.
http://www.visaton.de/de/high_end/tieft ... 0xs_8.html
http://www.visaton.de/de/high_end/tieft ... 0xs_8.html
Re: Nieuw ontwerp voor de fronts in de woonkamer. (CONCEPT)
Kijk eens naar de drieweg van Henk-Jan!
Een goed laag doorlopende reflex in 35 liter lukt m.i. vooral goed met 7-8" woofers. Maar je kunt natuurlijk altijd actief corrigeren (die SDX10 vráágt daarom).
Een goed laag doorlopende reflex in 35 liter lukt m.i. vooral goed met 7-8" woofers. Maar je kunt natuurlijk altijd actief corrigeren (die SDX10 vráágt daarom).
Re: Nieuw ontwerp voor de fronts in de woonkamer. (CONCEPT)
Walt heeft een mooie bijpassende woofer in de te-koop-sectie staan. Overigens lijkt het me wel zonde om een dergelijke speaker zo te plaatsen als in je tekening. Een enigszins vrije en symmetrische plaatsing klinkt veel beter.
Re: Nieuw ontwerp voor de fronts in de woonkamer. (CONCEPT)
De woofers staan inderdaad feitelijk in een hoek. Wordt de bas niet veel te zwaar en boemerig op deze manier? Misschien is een gesloten kast meer op zijn plaats als dit de feitelijke plaats is waar ze moeten staan.Martijn M schreef:... Een enigszins vrije en symmetrische plaatsing klinkt veel beter.
Re: Nieuw ontwerp voor de fronts in de woonkamer. (CONCEPT)
Bij het ontwikkelen van het filter kun je rekening houden met de versterking in het laag als gevolg van hoekplaatsing. Ik zie vooral problemen in het mid en hoog, met die zeer vroege reflectie tegen de linker wand, terwijl de rechter speaker meer 'vrij' staat. Wellicht kan een wat sterker bundelende speaker hier uitkomst bieden.
Re: Nieuw ontwerp voor de fronts in de woonkamer. (CONCEPT)
Een dempingsmateriaal tegen de binnenkant van het linker muurtje zal dit ook kunnen verhelpen.
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Nieuw ontwerp voor de fronts in de woonkamer. (CONCEPT)
Ik heb dat dus ook gedaan bij mijn subs en dat werkt top! Die SDX10's kunnen zo ontzettend veel hebben dus je hebt wel wat speelruimte voor een LT'tje ofzo.markbakk schreef:Maar je kunt natuurlijk altijd actief corrigeren (die SDX10 vráágt daarom).
Re: Nieuw ontwerp voor de fronts in de woonkamer. (CONCEPT)
@zweitse 
dan wel de goeie woofert bekijken.
http://www.visaton.de/en/chassis_zubeho ... 50s_8.html
De link die jij gaf is voor de 250 XS en niet de 250 S
De 250s doet volgens visaton:
39Hz in 70 liter
34Hz in 100 liter
@Martijn en John
Als ik de ruimte had gehad om ze vrijer te plaatsen had ik dat ook zeker gedaan alleen is de ruimte er gewoonweg niet hier in huis.
Voor wat betreft de Etons die Walt aanbied, idd heel erg mooie units maar nog redelijk aan de prijs zeker als ik ook nog eens de brandstof meereken om ze op te halen.
Tevens zijn dit ook nog eens 11" woofers waardoor de kast nog weer wat breder/hoger/dieper moet worden en ze echt helemaal in een hoek komen te staan.
@ Iedereen.
iedereen alvast bedankt voor alle input. Het uitgangs punt is eigenlijk toch wel om de units te gebruiken die ik al heb zeker voor de laagkasten. Voor de tops overweeg ik om tegen die tijd nieuw aan te schaffen omdat ik dan mijn huidige fronts niet van een aantal units hoef te beroven en die dan eventueel naar een nieuwe eigenaar door kunnen schuiven.
Gesloten laag is overigens eventueel ook een optie hoor zeker als dit beter uit zou pakken.
Mijn sdx 10 speelt op het moment ook in een 35 liter gesloten kast met een conrad plate amp waar de boost nog in zit (als ie er al in zit) en ik moet zeggen die heeft echt MEER dan OEMPF genoeg. De plate amp is nog nooit verder dan 1/3e tot 1/2e open geweest
Groet,
Harm.
dan wel de goeie woofert bekijken.
http://www.visaton.de/en/chassis_zubeho ... 50s_8.html
De link die jij gaf is voor de 250 XS en niet de 250 S
De 250s doet volgens visaton:
39Hz in 70 liter
34Hz in 100 liter
@Martijn en John
Als ik de ruimte had gehad om ze vrijer te plaatsen had ik dat ook zeker gedaan alleen is de ruimte er gewoonweg niet hier in huis.
Voor wat betreft de Etons die Walt aanbied, idd heel erg mooie units maar nog redelijk aan de prijs zeker als ik ook nog eens de brandstof meereken om ze op te halen.
Tevens zijn dit ook nog eens 11" woofers waardoor de kast nog weer wat breder/hoger/dieper moet worden en ze echt helemaal in een hoek komen te staan.
@ Iedereen.
iedereen alvast bedankt voor alle input. Het uitgangs punt is eigenlijk toch wel om de units te gebruiken die ik al heb zeker voor de laagkasten. Voor de tops overweeg ik om tegen die tijd nieuw aan te schaffen omdat ik dan mijn huidige fronts niet van een aantal units hoef te beroven en die dan eventueel naar een nieuwe eigenaar door kunnen schuiven.
Gesloten laag is overigens eventueel ook een optie hoor zeker als dit beter uit zou pakken.
Mijn sdx 10 speelt op het moment ook in een 35 liter gesloten kast met een conrad plate amp waar de boost nog in zit (als ie er al in zit) en ik moet zeggen die heeft echt MEER dan OEMPF genoeg. De plate amp is nog nooit verder dan 1/3e tot 1/2e open geweest
Groet,
Harm.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Nieuw ontwerp voor de fronts in de woonkamer. (CONCEPT)
En een 8" Eton als laagmiddentoner? Daar al meer meningen over gehoord?
Re: Nieuw ontwerp voor de fronts in de woonkamer. (CONCEPT)
Wat bedoel je daar precies mee wouter?En een 8" Eton als laagmiddentoner? Daar al meer meningen over gehoord?
Om in de laagkast in te zetten of om ook echt als laagmid te gebruiken in de top?
Gr,
Harm.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Nieuw ontwerp voor de fronts in de woonkamer. (CONCEPT)
Eh,
ik heb niet goed gelezen blijkbaar. Er staat een Eton 5 880, en dat is natuurlijk een 5 1/4" danwel '15' cm middentoner. Ik meende dat hier een 8" aan de tweeter gekoppeld zou worden, en bij Eton zijn die 8" daarvoor minder geschikt denk ik. Al wilde ik je niet aan het twijfelen brengen, maar goed - verkeerd gelezen. 15 cm mid is natuurlijk beter!
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: Nieuw ontwerp voor de fronts in de woonkamer. (CONCEPT)
Geweldig, tijdloos design!hrscharft schreef:ik zat van de week eens wat te prutsen in sketchup en dit is wat er uit is gerold.
Doet me denken aan 1 van mijn persoonlijke favo's, namelijk de Wilson Audio Watt/Puppy-speakers
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Nieuw ontwerp voor de fronts in de woonkamer. (CONCEPT)
Als je ze zo dicht langs een wand hebt staan zou ik een meer bundelend luidsprekerconcept overwegen...
Re: Nieuw ontwerp voor de fronts in de woonkamer. (CONCEPT)
Zou je dat misschien nog wat meer willen toelichten Wouter?
Overigens zit ik hier nog met de hier op het forum welbekende WAF. De afmetingen van deze ontwerpen zijn al dusdanig dat het er nog net door komt bij de ballotage comissie.
Voor wat betreft de laagkast, die is op dit moment krap aan 49 liter. daar moet de driver en de bracing dan nog van af en komt de demping nog weer bij. Laat ik zeggen dat ik op om en nabij de 45 liter uit kom en dus net aan genoeg voor de driver die jij voorstelde in een gesloten kast.
De afmetingen van de topkast staan nog vrijwel vrij -behalve dan dat het wel een beetje in harmonie moet zijn met de rest- .
Overigens zit ik hier nog met de hier op het forum welbekende WAF. De afmetingen van deze ontwerpen zijn al dusdanig dat het er nog net door komt bij de ballotage comissie.
Voor wat betreft de laagkast, die is op dit moment krap aan 49 liter. daar moet de driver en de bracing dan nog van af en komt de demping nog weer bij. Laat ik zeggen dat ik op om en nabij de 45 liter uit kom en dus net aan genoeg voor de driver die jij voorstelde in een gesloten kast.
De afmetingen van de topkast staan nog vrijwel vrij -behalve dan dat het wel een beetje in harmonie moet zijn met de rest- .
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: Nieuw ontwerp voor de fronts in de woonkamer. (CONCEPT)
Keer een andere vorm proberen voor de topkast?hrscharft schreef:Ben er nog steeds niet helemaal uit qua verhoudingen voor de Top.
Re: Nieuw ontwerp voor de fronts in de woonkamer. (CONCEPT)
Van welke site heb je deze foto ?MechanicalAnimal schreef:Keer een andere vorm proberen voor de topkast?hrscharft schreef:Ben er nog steeds niet helemaal uit qua verhoudingen voor de Top.
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: Nieuw ontwerp voor de fronts in de woonkamer. (CONCEPT)
uuhhmmm.....het linkje uit mijn topic werk helaas niet meer
maar ik heb hem teruggevonden voor je
Duetta Grandiosa
http://www.lautsprecherbau.de/Magazine/ ... e,90898,64
Ik heb kort overwogen om de topkast van mijn Galactica's zo vorm te geven, met een scherpere knik naar achteren. Uiteindelijk echter gezien de balans in het ontwerp niet voor gekozen.
maar ik heb hem teruggevonden voor je
Duetta Grandiosa
http://www.lautsprecherbau.de/Magazine/ ... e,90898,64
Ik heb kort overwogen om de topkast van mijn Galactica's zo vorm te geven, met een scherpere knik naar achteren. Uiteindelijk echter gezien de balans in het ontwerp niet voor gekozen.
Re: Nieuw ontwerp voor de fronts in de woonkamer. (CONCEPT)
Zo op de zondag even met sketchup zitten stoeien en hieronder het finale ontwerp
Vind em zelf erg geslaagd geworden.
Nu hopen dat de bouw ervan net zo geslaagd wordt.
Vind em zelf erg geslaagd geworden.
Nu hopen dat de bouw ervan net zo geslaagd wordt.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28479
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Nieuw ontwerp voor de fronts in de woonkamer. (CONCEPT)
Ziet er retestrak uit! Alleen, en dat is hier al vaker gezegd, je luisteropstelling is gewoon niet ok. Ik zou eerst eens naar die opstelling kijken en een eventuele herinrichting in sketchup zetten om de "tegenpartij" te overtuigen ( daarbij neem ik aan dat die er is).
Re: Nieuw ontwerp voor de fronts in de woonkamer. (CONCEPT)
Dat mijn opstelling niet optimaal is weet ik maar daar is gewoonweg weinig anders mee te doen. hieronder een plaatje van de volledige kamer.
