(niet flauw bedoelt hoor, maar Jeroen vind inspelen doorgaans onzin dacht ik, dus ik ben wel benieuwd waar hij hier op doelt, ik vermoed de buisjes...)
Groetjes Walter
Moderator: Beheerdersteam
Overigens heeft Douglas Self juist v.w.b. het inspeeleffect een testje gedaan (zie linear audio deel 1) om te bepalen of condensatoren minder vervormen in de loop van de tijd. Hij gebruikte hiervoor een polyster condensator en een weerstand in serie. Bij deze condensator was vervorming aan het begin van de test 0,002% (-94 dB) en een dagje later was de vervorming gezakt naar 0,0003% (-110 db)Walt schreef:Ik ben wel benieuwd welke componenten Jeroen wil laten inspelen, vast niet de condensatoren?![]()
Groetjes Walter
Ik hecht er niet al te veel waarde aan, maar de buisjes zijn gevoelig voor temperatuur dus er zit mogelijk een inspeeleffect in.Walt schreef:Ik ben wel benieuwd welke componenten Jeroen wil laten inspelen, vast niet de condensatoren?![]()
(niet flauw bedoelt hoor, maar Jeroen vind inspelen doorgaans onzin dacht ik, dus ik ben wel benieuwd waar hij hier op doelt, ik vermoed de buisjes...)
Groetjes Walter
Leuke metingenHet is duidelijk dat door spelen met de belasting aan de uitgang het vervormingspectrum kan worden beïnvloed. Daarom is de impedantiematch met de eindversterker zo belangrijk bij buizenvoorversterkers. Ze kunnen zomaar anders gaan klinken met een andere belasting.
Ik vermoed dat het allemaal feilloos werkt als de buizenbuffer vrijwel zuiver als spanningsversterker mag werken. Zodra er maar enigszins stroom geleverd moet gaan worden, dalen de even harmonischen iets en stijgen de oneven harmonischen flink. Ik weet niet of de ervaren buizenfanaten hier meer over kunnen vertellen.AatV schreef:De uitkomst van de metingen bij een belastingsimpedantie van 8,9 kOhm (RL) is eigenlijk niet wat ik zou verwachten. De uitgangsimpedantie van de kathodevolger van het buffertrapje is - als ik het netjes bereken - ongeveer 200 Ohm en daarmee zo'n 44 keer lager dan RL. Had niet verwacht dat deze belasting zo'n grote invloed zou hebben. Goed om dit hier te constateren!
groet,
Aat
Ik ook.jeroen_d schreef:ik ben benieuwd!