MOB3W upgrade met C-Quenze midwoofer

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: MOB3W upgrade met C-Quenze midwoofer

Bericht door jeroen_d »

markbakk schreef:
Toch: over het laag, als twee keer twaalf inch al krap is voor een afdoende laag (die SLS'en hebben een best redelijke Xmax), waar moet dat dan heen voor een echte dipoolsub? Ik heb stiekem al eens zitten tekenen aan vier keer tien boven en onder de midsectie, maar als ik jou zo beluister zou je naar vier keer twaalf moeten.

Aan de andere kant: nu je aparte subs gebruikt, zijn de SLS12's in jouw ogen niet wat te groot, zou je met twee keer tien of acht ook voldoende hebben?
Tja, wat is voldoende. Ten eerste: het blijkt dat de SLS-12 subwoofer er niet van houdt om echt te wapperen, de XLS-versies van Peerless kunnen dit beter zonder bijgeluiden te gaan maken.

Dan ook nog dit: We hebben ook al een discussie gehad over het feit dat ik de C-Quenze al vanaf 150Hz laat werken. Dat komt overeen met de grote dipoolwoofers, 2 stuks 12 inch per kant met een xmax van +/-8mm gebruiken vanaf 45Hz. Ik doe dat nu en merk dat dan pas het systeem ook helemaal in balans is. Woofers te hard laten werken gaat niet goed, uitzonderingen daargelaten die bijzonder presteren bij groot signaalgedrag.

Dipoolbas voor het onderste octaaf heeft naar mijn overtuiging geen enkele meerwaarde. De roommodes zijn daar zeer discreet en met wat slimheid heel goed onder controle te houden. Zelfs te gebruiken, om bv op 20Hz veel druk te maken zonder vreselijk veel uitslag. Dat gaat toch het beste met een monopool. Ook voor de fysieke druk zelfs tot onder 20Hz. Een grote dipool kan wel geluidsgolven maken op lage frequenties, maar geen geluidsdruk opbouwen in je ruimte zoals een monopool dat doet gebruikmakend van de 'room gain', en deze fysieke beleving mis je dan (dat is ook iets wat de Orion mist, ook al beweert Linkwitz dat hij de Thor subwoofers niet nodig heeft. Ik denk dat daar teveel speelt dat de Orion nu als kant-en-klaar speaker commercieel wordt verkocht en ik ben ook een beetje bang dat hij niet optimaal van de Thor subs gebruik maakt, ook voor sommige klassieke muziek waar hij het liefst naar luistert heb je die druk echt nodig voor de juiste beleving).
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: MOB3W upgrade met C-Quenze midwoofer

Bericht door jeroen_d »

Op mijn 'to do' lijstje stond nog dat ik enkele fraaie foto's moest maken bij fatsoenlijk weer. Dat lijkt me een mooie afsluiting van dit project. Het bevalt nog steeds enorm goed met de nieuwe C-Quenze midwoofer.
Bijlagen
front.jpg
back.jpg
front_close.jpg
back_close.jpg
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: MOB3W upgrade met C-Quenze midwoofer

Bericht door bas focal m180 »

Ziet er echt mooi eruit Jeroen , de C-Quenze past optisch kwa grote en kleur beter dan de visaton .

Eigenlijk vindt ik de achterkant mooier dan de voorkant (wie niet) .
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: MOB3W upgrade met C-Quenze midwoofer

Bericht door dre »

prachtige speaker!

waar kun je die kopen? :sure:
Gebruikersavatar
reddoortranscendence
Berichten: 280
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 11:38
Locatie: Waalwijk

Re: MOB3W upgrade met C-Quenze midwoofer

Bericht door reddoortranscendence »

Prachtige speakers!

Ik ben mijn eerste stap op dipool gebied aan het maken.
Eerst maar eens low budget expirimenteren voordat ik aan zoiets als deze begin. :)
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: MOB3W upgrade met C-Quenze midwoofer

Bericht door AatV »

Erg fraai geworden, maar kijk uit voor dat onkruid tussen de tegels. :mrgreen: Voordat je het weet zit het door je hele tuin!

groet,
Aat
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Re: MOB3W upgrade met C-Quenze midwoofer

Bericht door sietse »

AatV schreef:
Erg fraai geworden, maar kijk uit voor dat onkruid tussen de tegels. :mrgreen: Voordat je het weet zit het door je hele tuin!

groet,
Aat
en in de baffles...kleur is bijna het zelfde als die van de tegels.. :twisted: :twisted: :lol:

Mooi geworden jeroen.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: MOB3W upgrade met C-Quenze midwoofer

Bericht door jeroen_d »

Dank voor de complimenten!
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: MOB3W upgrade met C-Quenze midwoofer

Bericht door markbakk »

Chapeau voor de high-end 'interne' bekabeling :-&
Geintje...
Serieus fraaie speakers geworden, ogen ook mooi in balans! Ze blijven maar groot lijken gek genoeg, terwijl dat natuurlijk erg meevalt. En ik vind het concept erg goed doordacht.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: MOB3W upgrade met C-Quenze midwoofer

Bericht door wouter »

Jij ook bedankt Jeroen, dit is voor mij niet alleen een zelfbouwproject. Wat mij betreft is het een statement van nuchterheid en dat High End niets met voodoo te maken heeft. Een toegankelijk project wanneer je het budget er voor hebt en waarschijnlijk qua prestaties vergelijkbaar met de mooiste fabrieksluidsprekers van een soortgelijk formaat, maar dan zonder astronomische bedragen.

Net als met andere 'bijzondere' projecten, gaaf dat dit gewoon met iedereen gedeeld wordt!

Ik vind het nu ook mooi bij elkaar passen, mooier dan met de AL130 (al vind ik het als geheel nog niet echt een schoonheid 8-[ maar ja, vorm volgt functie)
Gebruikersavatar
Tymen
Berichten: 123
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 21:14
Locatie: Haarlem

Re: MOB3W upgrade met C-Quenze midwoofer

Bericht door Tymen »

Erg fraai gemaakt!
Hoe meer ik me inlees, hoe meer ik ervan overtuigd raak dat je weloverwogen keuzes hebt gemaakt tijdens het ontwerpproces.
Zou ze graag eens willen beluisteren als ik klaar ben met mijn Orion systeem.

Ps Mag ik vragen welke drivers je gebruikt in de losse (monopole) woofers? Wat waren je overwegingen hierbij?
audioot
In memoriam †
Berichten: 1242
Lid geworden op: za 21 mei 2005, 21:26
Locatie: eke belgie

Re: MOB3W upgrade met C-Quenze midwoofer

Bericht door audioot »

feliiz Jeroen
volgend jaar in breda?
mvg
audioot
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: MOB3W upgrade met C-Quenze midwoofer

Bericht door knuisje »

Ja, die zou ik zeer graag eens horen! :sure:
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: MOB3W upgrade met C-Quenze midwoofer

Bericht door jeroen_d »

Tymen schreef:
Zou ze graag eens willen beluisteren als ik klaar ben met mijn Orion systeem.
Je bent welkom hoor!
Ps Mag ik vragen welke drivers je gebruikt in de losse (monopole) woofers? Wat waren je overwegingen hierbij?
XLS-12. Die had ik nog liggen van een oud project. Ik heb nog even gezocht, maar vond eigenlijk niet zo snel iets beters dat in een kleine kast kon en relatief weinig 'boost' nodig had. Verder zijn het gewoon heel erg goede subwoofers.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: MOB3W upgrade met C-Quenze midwoofer

Bericht door jeroen_d »

audioot schreef:
feliiz Jeroen
volgend jaar in breda?
mvg
audioot
Het spijt me, geen Breda. Ik ben veel te bang voor beschadigingen. Kom gewoon een keer langs als je het wil horen. Dan zijn de akoestische omstandigheden ook veel beter dan in Breda.
Leobus
Berichten: 564
Lid geworden op: di 09 aug 2005, 21:40
Locatie: Duiven

Re: MOB3W upgrade met C-Quenze midwoofer

Bericht door Leobus »

jeroen_d schreef:
audioot schreef:
feliiz Jeroen
volgend jaar in breda?
mvg
audioot
Het spijt me, geen Breda. Ik ben veel te bang voor beschadigingen. Kom gewoon een keer langs als je het wil horen. Dan zijn de akoestische omstandigheden ook veel beter dan in Breda.
Dat je ze niet wilt verslepen, snap ik heel goed. Helaas ben ik door schade wijzer geworden.
Mooie plaatjes overigens. Ik vind ze met de grotere en zwarte midunit er ook beter uitzien.
Ik moet maar weer eens een reisje maken om ze een keer te komen beluisteren. Ik ben best wel benieuwd.

Groet,

Leobus
Ronkel
Berichten: 2181
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Re: MOB3W upgrade met C-Quenze midwoofer

Bericht door Ronkel »

Inderdaad erg fraai geworden, zeker een verbetering t.o.v. de versie met AL130. Zowel qua kleur als qua proporties! =D>
Gebruikersavatar
anonamemouse
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"

Re: MOB3W upgrade met C-Quenze midwoofer

Bericht door anonamemouse »

Ik wil heel graag een keer komen luisteren, kan je een keer als je tijd hebt PBen om een afspraak te maken?
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: MOB3W upgrade met C-Quenze midwoofer

Bericht door MechanicalAnimal »

Blijft een geweldig gezicht zo'n open baffle :goeie: Echt heel fraai gemaakt :D
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Re: MOB3W upgrade met C-Quenze midwoofer

Bericht door sietse »

op naar de side loaded open baffle.... :twisted: :twisted: :goeie: :bounce: :bounce: :bounce:
:lol: :lol:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: MOB3W upgrade met C-Quenze midwoofer

Bericht door Pjotr »

sietse schreef:
op naar de side loaded open baffle.... :twisted: :twisted: :goeie: :bounce: :bounce: :bounce:
:lol: :lol:
Die bestaat al. Heeft ook een plaatje van op het forum gestaan, kan het alleen niet terug vinden.
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Re: MOB3W upgrade met C-Quenze midwoofer

Bericht door sietse »

Is het deze? Houtjes heb ik al een tijdje staan. Nou nog het doen.. :D
Bijlagen
openbaffle.jpg
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: MOB3W upgrade met C-Quenze midwoofer

Bericht door Wowly »

Kheb ze gehoord. Heb maar een paar referentie systemen, maar deze hoort er absoluut bij. Dit is waar zelfbouw goed voor is: na te bouwen, betaalbaar (relatief) en ongehoord goede value for money........

Ja ik wil (ook bezitten)
RobT
Berichten: 151
Lid geworden op: vr 29 jul 2005, 18:13
Locatie: Deventer

Re: MOB3W upgrade met C-Quenze midwoofer

Bericht door RobT »

Prachtig project dit, de 'hebbuh'factor is groot!
Dat kabeltje onder de korfspaak door, niet bang dat kan resoneren tegen de korf?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: MOB3W upgrade met C-Quenze midwoofer

Bericht door jeroen_d »

Haha, nee hoor dat draadje doet niks.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”