Tja, wat is voldoende. Ten eerste: het blijkt dat de SLS-12 subwoofer er niet van houdt om echt te wapperen, de XLS-versies van Peerless kunnen dit beter zonder bijgeluiden te gaan maken.markbakk schreef:Toch: over het laag, als twee keer twaalf inch al krap is voor een afdoende laag (die SLS'en hebben een best redelijke Xmax), waar moet dat dan heen voor een echte dipoolsub? Ik heb stiekem al eens zitten tekenen aan vier keer tien boven en onder de midsectie, maar als ik jou zo beluister zou je naar vier keer twaalf moeten.
Aan de andere kant: nu je aparte subs gebruikt, zijn de SLS12's in jouw ogen niet wat te groot, zou je met twee keer tien of acht ook voldoende hebben?
Dan ook nog dit: We hebben ook al een discussie gehad over het feit dat ik de C-Quenze al vanaf 150Hz laat werken. Dat komt overeen met de grote dipoolwoofers, 2 stuks 12 inch per kant met een xmax van +/-8mm gebruiken vanaf 45Hz. Ik doe dat nu en merk dat dan pas het systeem ook helemaal in balans is. Woofers te hard laten werken gaat niet goed, uitzonderingen daargelaten die bijzonder presteren bij groot signaalgedrag.
Dipoolbas voor het onderste octaaf heeft naar mijn overtuiging geen enkele meerwaarde. De roommodes zijn daar zeer discreet en met wat slimheid heel goed onder controle te houden. Zelfs te gebruiken, om bv op 20Hz veel druk te maken zonder vreselijk veel uitslag. Dat gaat toch het beste met een monopool. Ook voor de fysieke druk zelfs tot onder 20Hz. Een grote dipool kan wel geluidsgolven maken op lage frequenties, maar geen geluidsdruk opbouwen in je ruimte zoals een monopool dat doet gebruikmakend van de 'room gain', en deze fysieke beleving mis je dan (dat is ook iets wat de Orion mist, ook al beweert Linkwitz dat hij de Thor subwoofers niet nodig heeft. Ik denk dat daar teveel speelt dat de Orion nu als kant-en-klaar speaker commercieel wordt verkocht en ik ben ook een beetje bang dat hij niet optimaal van de Thor subs gebruik maakt, ook voor sommige klassieke muziek waar hij het liefst naar luistert heb je die druk echt nodig voor de juiste beleving).