Wat kan zelfbouw toch mooi zijn
EL84PP HF10 Verbouwen.
Moderator: Beheerdersteam
Re: EL84PP HF10 Verbouwen.
Zoals vermeld ben ik bezig om toch mijn eigen HF10 in een mooier frame te maken.
Van het ontwerp van de versterker ben ik niet afgeweken.
Alleen de voeding wat gewijzigd. Dikke Elco's van JJ zijn de vervangers.
Alvast wat plaatjes over hoever ik nu ben. Ik ga nu niet verder. Te heet op de hobbykamer.
Van het ontwerp van de versterker ben ik niet afgeweken.
Alleen de voeding wat gewijzigd. Dikke Elco's van JJ zijn de vervangers.
Alvast wat plaatjes over hoever ik nu ben. Ik ga nu niet verder. Te heet op de hobbykamer.
Re: EL84PP HF10 Verbouwen.
Hoi TheoK,
Waar heb jij die mooie aluminium bovenplaat vandaan?
Die ziet er mooi strak uit !
Waar heb jij die mooie aluminium bovenplaat vandaan?
Die ziet er mooi strak uit !
Re: EL84PP HF10 Verbouwen.
Mooi werk Theo!
Waar zijn de meters voor aan de voorzijde?
Groetjes George
Waar zijn de meters voor aan de voorzijde?
Groetjes George
Re: EL84PP HF10 Verbouwen.
Die plaat is 3 mm alu en heb ik gekregen van de meubelmaker.
En heb ik gespoten met een goudkleurtje van Action. En daarna een laagje blanke lak erop.
En anders laat ik ze knippen bij mijn ex-zwager.
Die meters George zijn VU-meters.
Toch een beetje meer bling bling erop. En de ledjes komen er ook weer onder.
Tevens alles trafo's vervangen door Hammonds en heb er Hammond choke's in staan.
Nog een paar plaatjes van het begin.
Die komen van mijn telefoon. Niet optimale kwaliteit.
Als aansturing van de VU-meters wou ik onderstaand ontwerp proberen.
En heb ik gespoten met een goudkleurtje van Action. En daarna een laagje blanke lak erop.
En anders laat ik ze knippen bij mijn ex-zwager.
Die meters George zijn VU-meters.
Toch een beetje meer bling bling erop. En de ledjes komen er ook weer onder.
Tevens alles trafo's vervangen door Hammonds en heb er Hammond choke's in staan.
Nog een paar plaatjes van het begin.
Die komen van mijn telefoon. Niet optimale kwaliteit.
Als aansturing van de VU-meters wou ik onderstaand ontwerp proberen.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: EL84PP HF10 Verbouwen.
Dat ziet er profi uit Theo, mooi man. Die (VU) meters he, is het geen idee die aan de achterkant van de gaten te bevestigen? De kastbouwer heeft zo te zien een goede frees, frees je aan de voorzijde de scherpe rand van het gat eraf.
(Plaatje gejat van John Eekels z'n site)
(Plaatje gejat van John Eekels z'n site)
- Bijlagen
-
- 3_.jpg (17.18 KiB) 372 keer bekeken
Re: EL84PP HF10 Verbouwen.
Da's ook een mooi idee Barry.
Maar de kast is al geschuurd en gelakt.
Zal het er met hem overleggen.
Ik zit nog wel met de vraag of dat ontwerp voor de aansturing van de VU-meters goed is.
Kan ik die gewoon op de audioingang aansluiten? Als dat kan dan blijven de meters ook bij zacht volume bewegen.
Of moeten ze op de speakeruitgang?
Maar de kast is al geschuurd en gelakt.
Zal het er met hem overleggen.
Ik zit nog wel met de vraag of dat ontwerp voor de aansturing van de VU-meters goed is.
Kan ik die gewoon op de audioingang aansluiten? Als dat kan dan blijven de meters ook bij zacht volume bewegen.
Of moeten ze op de speakeruitgang?
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: EL84PP HF10 Verbouwen.
Tsja, wat wil je ermee, is het voor de fun of heeft het ook een functie? Op de speakeruitgang ben je natuurlijk afhankelijk van je volume, met als gevolg dat als je op woonkamer niveau luistert je metertjes het niet doen.
Denk dat het op de ingang wel wil met dit schakelingetje, gewon proberen. De componentjes in het schakelingetjes kosten 3 x niks, bouw 'm anders eerst op op een testbordje.
Wat dat frezen betreft, denk wel dat het veel mooier is... heb hetzelfde probleem gehad met Voyager, de 300B SE.
Eerst er zo voor, niet echt fraai, later verzonken in de kast, Kees heeft een mooi frontplaatje voor me gemaakt dat voor de ingefreesde meter zit. Geen VU trouwens, maar ruststroom van de 300B's.
Denk dat het op de ingang wel wil met dit schakelingetje, gewon proberen. De componentjes in het schakelingetjes kosten 3 x niks, bouw 'm anders eerst op op een testbordje.
Wat dat frezen betreft, denk wel dat het veel mooier is... heb hetzelfde probleem gehad met Voyager, de 300B SE.
Eerst er zo voor, niet echt fraai, later verzonken in de kast, Kees heeft een mooi frontplaatje voor me gemaakt dat voor de ingefreesde meter zit. Geen VU trouwens, maar ruststroom van de 300B's.
Re: EL84PP HF10 Verbouwen.
Dat lijkt idd veel mooier.
Zal vriend meubelmaker eens even lief aan gaan kijken.
Ga er vanmiddag toch even heen.
Die meters zijn gewoon voor de bling bling en het
zou mooi zijn als ze het ook deden bij laag volume.
Heb de onderdelen al binnen.
Zo gauw het boven in de hobbykamer wat koeler wordt ga ik weer verder.
De zon brandt er pal op. Voor mij veel te heet.
Zal vriend meubelmaker eens even lief aan gaan kijken.
Die meters zijn gewoon voor de bling bling en het
zou mooi zijn als ze het ook deden bij laag volume.
Heb de onderdelen al binnen.
Zo gauw het boven in de hobbykamer wat koeler wordt ga ik weer verder.
De zon brandt er pal op. Voor mij veel te heet.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: EL84PP HF10 Verbouwen.
Eventueel na het frezen de kast nog een keer licht schuren en opnieuw lakken, ik neem aan dat je beits hebt gebruikt, is ook weer niet zoveel werk. Daarna even kijken of het gefreesde teveel afsteekt bij de rest, anders nog een keer lakken. Denk wel dat het er een stuk fraaier van wordt!
Inderdaad is dat bij wat hobby vriendelijkere temperaturen wat beter te doen ja
Inderdaad is dat bij wat hobby vriendelijkere temperaturen wat beter te doen ja
Re: EL84PP HF10 Verbouwen.
Ziet er heel mooi uit,Theo 
VU meters er in,zal ik onthouden voor het volgende project
VU meters er in,zal ik onthouden voor het volgende project
- sander1238
- Berichten: 1762
- Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
- Locatie: wanroij
Re: EL84PP HF10 Verbouwen.
zoekt die meubelmaker nog meer vrienden?
mooi werk theo (en vriend meubelmaker)
zou de VU meters aan de ingang maken, dan weet je zeker dat ze het altijd doen onafhankelijk van het volume.
ben zeer benieuwd naar het resultaat, in houd het zeker bij
sander
mooi werk theo (en vriend meubelmaker)
zou de VU meters aan de ingang maken, dan weet je zeker dat ze het altijd doen onafhankelijk van het volume.
ben zeer benieuwd naar het resultaat, in houd het zeker bij
sander
Re: EL84PP HF10 Verbouwen.
Als je hem vraagt dan wil hij dat best wel doen Sander.
Alleen hij doet dat niet voor niets.
VU-meters democles heb ik hiervan afgekeken.
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =7&t=16093
Het zijn trouwens dezelfde meters als ik heb.
De meters aan de binnenzijde plaatsen is helaas geen optie Barry.
Zijn vrij lang en komen dan boven het voetje van de ECC83 te hangen.
Jammer. Maar aan de voorkant staat ook niet mis vind ik.
Alleen hij doet dat niet voor niets.
VU-meters democles heb ik hiervan afgekeken.
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =7&t=16093
Het zijn trouwens dezelfde meters als ik heb.
De meters aan de binnenzijde plaatsen is helaas geen optie Barry.
Zijn vrij lang en komen dan boven het voetje van de ECC83 te hangen.
Jammer. Maar aan de voorkant staat ook niet mis vind ik.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: EL84PP HF10 Verbouwen.
Nog bekend hoe het verder met dat project is afgelopen trouwens?TheoK schreef:Als je hem vraagt dan wil hij dat best wel doen Sander.
Alleen hij doet dat niet voor niets.
VU-meters democles heb ik hiervan afgekeken.
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =7&t=16093
Het zijn trouwens dezelfde meters als ik heb.
De meters aan de binnenzijde plaatsen is helaas geen optie Barry.
Zijn vrij lang en komen dan boven het voetje van de ECC83 te hangen.
Jammer. Maar aan de voorkant staat ook niet mis vind ik.
Dat het met de meters niet past zou je zo niet zeggen Theo als je de foto's bekijkt. Past het net niet of helemaal niet? Omdat je kast wel vrij dik is zou je aan de achterkant nog wat kunnen winnen doordaar wat weg te frezen, en dan alsnog aan de voorkant er een mooi randje aan maken. Maarja, als het niet ken ken het niet natuulijk.
Trouwens, die meters, heb je met of zonder ingebouwde shunt weerstand? Een shunt weerstand wordt parallel over een meter gezet om er grotere stromen mee te kunnen meten. Soms zitten ze al ingebouwd.
Dan nog een tip, ik heb een meter gemold doordat de voorkant, dus de flens zeg maar los op de ronde behuizing erachter zit. Ik was bij mijn 300B's aan het passen en meten toen die voorkant van de meter (doordat 'ie een beetje klem in de kast zat) los liet toen ik 'm weer uit de kast wilde halen. Daarbij beschadigde het spoeltje waar de naald vd meter in zit. Wel geprobeerd te fixen, is deels gelukt maar de nauwkeurigheid was eraf. Bij jou is die kans niet zo groot als je 'm erop schroeft, maar pas ermee op, hij zat er bij mij vrij los op. Heb toen op ebay een nieuwe gekocht.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: EL84PP HF10 Verbouwen.
Zit trouwens nog even naar die schakeling te kijken, die moet zat versterking geven om 'm op de ingang van je versterker aan te sluiten, mag geen probleem zijn. Als de meter te snel/langzaam reageert zou je nog wat met de capaciteit direkt voor de meter kunnen varieren.
Re: EL84PP HF10 Verbouwen.
De bak is 43,5 cm bij 30,5 cm.democles schreef:Theo,wat zijn de afmetingen van je kast?
Buiten maten.
Ik heb geen idee Barry hoever dat project is.
Of er een weerstand over de shunt inzit weet ik niet.
Ik ga dat ontwerp gewoon proberen en kijk wel wat er gaat gebeuren.
Als de meter aan de binnenkant komt gaat hij zo dicht bij het voetje zitten
zodat ik niet fatsoenlijk de onderdelen erop kan zetten.
Ik laat ze aan de buitenkant. Is ook wel mooi.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: EL84PP HF10 Verbouwen.
Ha Theo,
Even voor mijn begrip, hoe heb je het er nu in zitten? Volgens mij een EZ81 gelijkrichter voor iedere kant, 2 stuks, dus, ECC83 in de voortrap met de achter de dubbele EL84's.
De voeding, achter de gelijkrichter 47uF, dan smoorspoel, met daarachter 220uF.
En je hebt met verschillende opzetjes geexperimenteerd (sorry, het draadje is lang), je hebt uiteindelijk dat HF10 upgrade schema van Philips gebruikt?
Even voor mijn begrip, hoe heb je het er nu in zitten? Volgens mij een EZ81 gelijkrichter voor iedere kant, 2 stuks, dus, ECC83 in de voortrap met de achter de dubbele EL84's.
De voeding, achter de gelijkrichter 47uF, dan smoorspoel, met daarachter 220uF.
En je hebt met verschillende opzetjes geexperimenteerd (sorry, het draadje is lang), je hebt uiteindelijk dat HF10 upgrade schema van Philips gebruikt?
- sander1238
- Berichten: 1762
- Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
- Locatie: wanroij
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: EL84PP HF10 Verbouwen.
Ik hoop dat het een traFo set is anders heb ik een probleemsander1238 schreef:Volgens mij heeft barry een travo setje gekocht![]()
sander
- sander1238
- Berichten: 1762
- Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
- Locatie: wanroij
Re: EL84PP HF10 Verbouwen.
Ik heb het idee dat je ook een HF10 wil maken Barry.
Absoluut een goeie keus. Deze versterker speelt echt perfect.
Ik heb voor elk kanaal idd een EZ81. Dus 2 keer.
Daar zit een 47uF op en daarachter heb ik de smoorspoel.
Vandaar gaat hij naar een 100uF elco. En daar tap ik het af op het middenpunt van de UGT.
Dan volgt een weerstand van 1K. En daarachter een elco van 50uF.
En die gaat naar de ECC83.
Het versterker gedeelte is gelijk aan het schema. Daar heb ik niets gewijzigd.
Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is.
Wat ik nu heb beschreven heb ik nu in mijn nieuwe HF10 zitten.
Met de weerstanden op de voeding kun je een beetje experimenteren om de goeie voltage te krijgen.
Hoe die berekend worden snap ik nog steeds niet.
Het HF10 virus grijpt om zich heen.
Barry wil er een en Sander ook. Wie volgt

Absoluut een goeie keus. Deze versterker speelt echt perfect.
Ik heb voor elk kanaal idd een EZ81. Dus 2 keer.
Daar zit een 47uF op en daarachter heb ik de smoorspoel.
Vandaar gaat hij naar een 100uF elco. En daar tap ik het af op het middenpunt van de UGT.
Dan volgt een weerstand van 1K. En daarachter een elco van 50uF.
En die gaat naar de ECC83.
Het versterker gedeelte is gelijk aan het schema. Daar heb ik niets gewijzigd.
Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is.
Wat ik nu heb beschreven heb ik nu in mijn nieuwe HF10 zitten.
Met de weerstanden op de voeding kun je een beetje experimenteren om de goeie voltage te krijgen.
Hoe die berekend worden snap ik nog steeds niet.
Het HF10 virus grijpt om zich heen.
Laatst gewijzigd door TheoK op ma 20 aug 2012, 19:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: EL84PP HF10 Verbouwen.
Nog even een plaatje van wat ik vandaag gedaan heb.
Ben weer een stukje verder.
Kon weer een klein beetje op de hobbykamer zijn.
Ben weer een stukje verder.
Kon weer een klein beetje op de hobbykamer zijn.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: EL84PP HF10 Verbouwen.
Het weer wordt wat hobbyvriendelijker inderdaad, maar ben al lang blij met eens een keer een fatsoenlijke zomer
Maar je gaat goed daar.
Het kwam op het pad dus, de EL84's met de 12AX7's oftewel ECC83. Het setje heeft al eens eerder te koop gestaan bij een ander forumlid toen ik er naast vistte, voor dit geld kon ik het niet laten lopen. Loopt nog even niet zo'n vaart hoor, eerst wat lopende zaken maar eens afmaken, maar het lijkt me wel wat.
Je uitleg is duidelijk hoor, ik dacht dat je ook zonder smoorspoel hebt geexperimenteerd maar dat niet echt lekker kreeg. Die voedingsweerstand bepaalt de spanning die erover staat, volgens de wet van Ohm wordt de spanning over de weerstand groter als ook de weerstand groter wordt, en dus de spanning erachter lager, denk dat je dat bedoelt. De stroom is bekend, de spanning voor de weerstand min de spanning die je erachter wilt hebben wordt de spanning over de voedingsweerstand. Dit deel je door de stroom en je weet wat de weerstand moet worden.
2 gelijkrichters, duidelijk, heb op de trafo die ik gekocht heb 5V tot m'n beschikking dus het wordt een andere gelijkrichter, GZ34 ofzo, of misschien wel gewone diodes. Op de trafo zit:
2 x 260V / 120mA voor de hoogspanning
6.3V / 2A voor de gloei 12AX7, in parallel is dat 300mA p/stuk
3.15 x 2 / 3A voor de gloei van de EL84's. Die lusten volgens de datasheet 760mA p/stuk.
5V / 2A voor de gelijkrichter.
Zal het verder laten bezinken, en dan kijken wat ik ermee ga doen. Op korte termijn gaan eerst de lopende projecten voor, zoals gezegd. Zal je topic niet verder kapen
Oja, is 'ie in Beetserzwaag te bewonderen??
Het kwam op het pad dus, de EL84's met de 12AX7's oftewel ECC83. Het setje heeft al eens eerder te koop gestaan bij een ander forumlid toen ik er naast vistte, voor dit geld kon ik het niet laten lopen. Loopt nog even niet zo'n vaart hoor, eerst wat lopende zaken maar eens afmaken, maar het lijkt me wel wat.
Je uitleg is duidelijk hoor, ik dacht dat je ook zonder smoorspoel hebt geexperimenteerd maar dat niet echt lekker kreeg. Die voedingsweerstand bepaalt de spanning die erover staat, volgens de wet van Ohm wordt de spanning over de weerstand groter als ook de weerstand groter wordt, en dus de spanning erachter lager, denk dat je dat bedoelt. De stroom is bekend, de spanning voor de weerstand min de spanning die je erachter wilt hebben wordt de spanning over de voedingsweerstand. Dit deel je door de stroom en je weet wat de weerstand moet worden.
2 gelijkrichters, duidelijk, heb op de trafo die ik gekocht heb 5V tot m'n beschikking dus het wordt een andere gelijkrichter, GZ34 ofzo, of misschien wel gewone diodes. Op de trafo zit:
2 x 260V / 120mA voor de hoogspanning
6.3V / 2A voor de gloei 12AX7, in parallel is dat 300mA p/stuk
3.15 x 2 / 3A voor de gloei van de EL84's. Die lusten volgens de datasheet 760mA p/stuk.
5V / 2A voor de gelijkrichter.
Zal het verder laten bezinken, en dan kijken wat ik ermee ga doen. Op korte termijn gaan eerst de lopende projecten voor, zoals gezegd. Zal je topic niet verder kapen
Oja, is 'ie in Beetserzwaag te bewonderen??
Re: EL84PP HF10 Verbouwen.
Heej Barry, leuk dat je ook een HF10 bouwt... daar ben ik mee begonnen, en ben nu bezig met een KT88, jij doet het andersom 
Als je nog info zoekt erover kun je ook in mijn draadje kijken,
De bouw is wat chaotisch maar er staat wel een mooi voedingsschema bij dat Anne heeft ontworpen...
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =7&t=14285
Succes! Maak even een draadje als je eraan begint
wil hem graag volgen!
Als je nog info zoekt erover kun je ook in mijn draadje kijken,
De bouw is wat chaotisch maar er staat wel een mooi voedingsschema bij dat Anne heeft ontworpen...
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =7&t=14285
Succes! Maak even een draadje als je eraan begint
