meten met holmimpulse voor x over wizard

... is weten!

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

meten met holmimpulse voor x over wizard

Bericht door rikpost »

Hallo mede hobbyisten.
Is er iemand bekend met het exporteren van text files met het meetprogramma Holmimpulse?
Ik heb imiddels twee actieve 4 kanaals versterkers van het merk groundsound .
Ik droomde er al een tijd van om een hoogwaardig vier weg systeem te bouwen .
Echter ik heb geen ervaring met het ontwerpen van analoge filters.
Vandaar dat ik voor aktief heb gekozen maar ik heb ook geen ervaring met meet software.
Nu moet ik de losse luidsprekers meten (kan niet met deze software van groundsound) vandaar holm impulse!
En dan als textfile importeren in het programma X OVER WIZZARD STANDAARD.
Nu heb ik wat metingen als proefje gemaakt ,weet niet of ze goed zijn en of mijn mic hier wel geschikt voor is.
Het is een groot membraam condenser microfoon ,eigenlijk voor zang.
is er misschien iemand die het leuk vind om mij hier mee te helpen.
Ik heb het forum behoorlijk uitgespit maar ben nog niet veel wijzer geworden .
ik hoor het graag
groeten Richard
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: meten met holmimpulse voor x over wizard

Bericht door hannesie »

Misschien is het wat makkelijker als je je woonplaats ook geeft, dan kan het misschien makkelijker zijn om je helpen.
De microfoon lijkt mij in ieder geval niet zo geschikt.
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: meten met holmimpulse voor x over wizard

Bericht door rikpost »

ik woon in Heinenoord vlak bij Rotterdam.
Maar het is niet gelijk de bedoeling om iemand langs te vragen ,het mag wel natuurlijk maar ik wilde niemand belasten in die mate.

gr Richard
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: meten met holmimpulse voor x over wizard

Bericht door markbakk »

rikpost schreef:
weet niet of ze goed zijn en of mijn mic hier wel geschikt voor is.
Het is een groot membraam condenser microfoon ,eigenlijk voor zang.
Er zijn maar weinig zangmicrofoons en/of grootmembraanmicrofoons die boven de 5kHz 'recht' meten. Zelfs (of juist? :mrgreen: ) de beroemde Neumann-knollen lopen enorm op, ruim meer dan 5dB on-axis. Voor laag meten moet je sowieso een rondomgevoelig kapsel gebruiken.
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: meten met holmimpulse voor x over wizard

Bericht door rikpost »

ik heb al een beetje op het forum zitten spitten en de Behringer ecm 8000 word veel besproken, ze zijn ook nog steeds leverbaar voor een tientje of 5 .
Ik ben er alleen nog niet achter of het wel of geen nut heeft om een gecalibreerd mic aan te schaffen ,de meningen lopen hier nog al over uiteen.
Overigens ben ik maar wat gaan expirimenteren met de Groundsound versterkers .
Ik heb ëën versterker gepakt en een stereo opzetje gemaakt met een paar sony speakers .
Ik heb op het gehoor de overgangs frequentie bepaald en de demping van de tweeter.
Ik was aangenaam verast met het resultaat.
Echter ben ik natuurlijk wel benieuwd als ik ga meten en de text files van de units in de X over software laad wat er dan uitkomt.
Ik krijg geen reactie op het gebruik met Holmimpulse , ik zie wel dat Arta veel besproken word maar daar is denk ik een licencie voor nodig om dergelijke file,s te exporteren.
Ergo het meten staat bij mij in de kinderschoenen
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: meten met holmimpulse voor x over wizard

Bericht door hannesie »

Ik heb wel wat geprobeerd met HolmImpulse, het is wel wat anders maar in essentie meet je wel hetzelfde, maar tot nog toe ook juist de Burst Decay juist bekeken voor het laag.

http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 1#p1563051

Of je de gegevens in kunt lezen in een ander programma heb ik nog niet naar gekeken. :oops:
Gebruikersavatar
Bertje
Ook commercieel actief
Berichten: 1311
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
Locatie: Lunteren
Contacteer:

Re: meten met holmimpulse voor x over wizard

Bericht door Bertje »

Holmimpulse wel gebruikt en bevalt prima, is net wat fijner dan Arta in gebruik vind ik. Exporteren van textfiles niet gebruikt dus daar kan ik je niet verder mee helpen.
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: meten met holmimpulse voor x over wizard

Bericht door rikpost »

Oke tot dusver :
Een zangmicrofoon is niet geschikt om te meten mede door het grote formaat ( Reflecties) en werkt niet goed op hoge frequenties .
Dit laatste omdat het een groot membraam is en en niet zo snel kan volgen ,dit is dan mijn intrepetatie ,correct me if i,am wrong!
Holmimpulse zou een goed meetprogramma zijn ! .
Ik heb een gebruikershandleiding gedownload ,ik ga er maar eens voor zitten .
Maar moet mijn mic nu wel of niet gecalibreerd zijn .bij Rumo bieden ze ook gecalibreerde mics aan is zo,n microfoon geschikt
En termen zoals van Hannesie zoals Burst Decay en zo zeggen mij geen ......
overigens bedankt voor de link Hannesie ,maar het gaat mij al snel wat te ver omdat ik nog maar net met de materie bezig ben .
Misschien dat Arno weer in de picture komt dat is voor een leek goed te volgen.
Wel grappig, wat begonnen is als bijzaak is nu hoofdzaak weer een hobby er bij!!
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: meten met holmimpulse voor x over wizard

Bericht door hannesie »

Misschien is het goed om de microfoons eens te vergelijken, we wonen niet zover uit elkaar.

Tunneltje door en het probleem bij de horens pakken.

In exporteren en importeren van bestanden lijkt mij ook wel iets leuks, als een beetje computerfreak. :mrgreen:
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: meten met holmimpulse voor x over wizard

Bericht door rikpost »

Hallo Hans.
Nou, dat lijkt mij leuk en leerzaam !
Maar bedoel je dan dat we mijn huidige mic ,de Samson VR88 vergelijken met jouw mic.
Of die gecalibreerde van Rumo .
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: meten met holmimpulse voor x over wizard

Bericht door hannesie »

Ik heb al eens eerder een vergelijk gemaakt met een andere microfoon en opzet.
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 9#p1560319

Waar dus de verschillen kunnen zitten is dan wel aantrekkelijk om dat te weten.
Dat kan dan met je huidige.

Daarnaast is het mogelijk om eens te kijken naar de mogelijke export vanuit Holmimpuls of anders Arta.
Het programma wat jij gebruikt of nodig hebt voor voor de Xover wizard is dan misschien ook te bekijken, ik ken het niet.

Ik heb nu de free X-over gedownload en geïnstalleerd, ik ga eens kijken wat het inhoud. :mrgreen:
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: meten met holmimpulse voor x over wizard

Bericht door rikpost »

Hallo hans
Nou ik neem je atente aanbod graag aan !
Wel leuk om te zien ,het vergelijk met de mic,s .
zeg het maar your place or mine.
En wanneer je tijd hebt natuurlijk !
Misschien is het handig dat ik een aantal opties geef dan kun je zelf even kijken wanneer je eventueel een gelegenheid zou hebben.
groeten Richard
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: meten met holmimpulse voor x over wizard

Bericht door hannesie »

OK, doen we de rest via PB, en we laten wat van ons horen als het interessant is. :mrgreen:
Gebruikersavatar
medal-mike
Berichten: 37
Lid geworden op: zo 29 apr 2012, 15:36
Locatie: Margraten

Re: meten met holmimpulse voor x over wizard

Bericht door medal-mike »

Hallo Rikpost,

Heb je al eens van REW (Room EQ wizzard) gehoord? :idea:
Is ook een gratis programma, ziet er prachtig uit, en zit een heel duidelijke handleiding bij.
Oorspronkelijk bedoeld om de equalizers zo goed mogelijk af te stellen, maar je kunt er dus ook gewoon speakers mee meten (in de luister opstelling of stand alone).

Ik heb er zelf nog niet zoveel ervaring mee, misschien dat anderen nog meer gedetailleerde informatie hebben.

succes
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: meten met holmimpulse voor x over wizard

Bericht door hannesie »

Wat ik wel weet is dat dat goed is te gebruiken met de MiniDsp.

http://www.minidsp.com/applications/auto-eq-with-rew
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: meten met holmimpulse voor x over wizard

Bericht door rikpost »

Hallo Mike
Bedankt voor de tip, ik ga het eens bekijken wanneer ik tijd heb .
hoe eenvoudiger hoe beter voorlopig :wink:

Als ik het goed begrijp zijn de mini dsp,s vergelijkbaar met de Groundsound filters ?
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: meten met holmimpulse voor x over wizard

Bericht door hannesie »

Gisteren maar eens even met Richard aan het stoeien geweest om de metingen van HolmImpulse te importeren in het programma van de X-Over Wizard te krijgen.

Met de versie die hij wilde gebruiken, (XOverWizard II Standard v1.17)die we dus van 'het net' wilden downloaden ging het fout. Er kwam een virus melding, en uiteraard hebben we dat dan maar niet gebruikt.

Daarnaast wilden we weten of er een verschil was te constateren tussen de microfoons die hij wilde gebruiken en mijn Superlux meetmicrofoon.
Na eerst even met elkaar te hebben gebabbeld over van alles en nog wat, als het maar Audio was, :lol: zijn we eens gaan kijken wat we konden doen.

Ik had al even gekeken en spullen klaar gezet om het totaal te realiseren, dus het was op het kleine netbookje wat ik gebruik voor het meten vrij snel helder dat de resolutie van het beeldscherm ons wat parten speelden.
De verschillende meetsignalen die gekozen kunnen worden werden niet lekker weergegeven waardoor het wat moeilijker zoeken was, en ook de export van de metingen werd dus moeilijk lezen. :oops:
Maar het is gelukt!!
De opstelling was niet zo erg belangrijk, meer het zien of er door het meten met verschillende microfoons zichtbaar gemaakt konden worden.
Het resultaat.
Mic vergelijk.PNG
Er is dus een Sony microfoon gebruikt die een instelling had voor breed en smal meten.
Een Samson en dan de Superlux, het plaatje zegt wel genoeg, omdat er op de luisterplaats is gemeten (+ 3 meter)en de meting onder de 100 Hz niet goed werd opgepakt bij de laatste meting. De gevoeligheid lijkt wel het grootste verschil.

Daarna gestoeit met de ex/import naar de Freeware X-Over Wizard, dat ging na lang zoeken en lezen toch goed, omdat je bij het exporteren er een mogelijkheid is om de header van het export filetje niet mee te laten schrijven.
Dat ging dus goed na toch aardig geprutst te hebben.
De 2 eerste doelen zijn dus gerealiseerd. :mrgreen:
Ik ben benieuwd wat er volgen gaat :oops: , ik heb inmiddels wat meer gehoord en gezien waar het voor gaat dienen, en het lijkt wel of die mijnheer uit Denemarken (Per Skaning) een dump heeft gedaan in Heinenoord.
GroundSound en AT, dat kan wel eens heel mooi worden.

Laat ons meegenieten Richard........!!
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: meten met holmimpulse voor x over wizard

Bericht door rikpost »

Ja Hans.
Plannen genoeg zoals je gisteravond wel hebt gehoord .
Maar ik ga maar eens beginnen met een andere mic te bestellen met een calibratie file .
Gaaf dat het is gelukt om de textfiles in te lezen !
Als ik de mic binnen heb ga ik de sony speakertjes opnieuw meten en in de software laden .
Tenminste wanneer ik klaar ben met het huis schilderen ,zucht :(
Ik ben benieuwd wat er uitkomt! ,verslagje volgt!

De serieuze bouwplannen zullen in oktober plaats gaan vinden!

Enne overigens nogmaals de complimenten voor de mooie set die je hebt opgebouwd.

Goed voor elkaar Hans :rock:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: meten met holmimpulse voor x over wizard

Bericht door hannesie »

Vol verwachting klopt ons hart, en dan is het nog geen december. :lol:
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: meten met holmimpulse voor x over wizard

Bericht door rikpost »

Nou eindelijk .
Alles staat weer in de verf ,tijd voor leuke dingen.
Vandaag een meetmicrofoon besteld !
microfoon.jpg
microfoon.jpg (15.49 KiB) 778 keer bekeken
Als hij binnen is ga ik eens proberen om een beetje correcte meting uit te voeren en de meting in de Groundsound software te laden.
Benieuwd wat daar dan uitkomt kwa opzet ,en natuurlijk de klankmatige verschillen.
Ook zal ik de Samson vr 88 weer vergelijken met de nieuwe mic .
Eens kijken of ik dezelfde verschillen meet T.A.V. de Mic van Hans.

Hier nog een foto van de proef opstelling met de Sony luidsprekers.

Op het tafeltje ëen van de AT 12" woofers .
DSC02216.JPG
Het design voor de nieuwe luidsprekers begint al aardig vormen aan te nemen .
Grootste probleem is om iets te bouwen wat mooi oogt en ook kwa afmetinen nog een beetje in een normale woonkamer past.
De gesloten kast voor de 12" gaat 70ltr meten .
De behuizing voor de 18h 8 ltr .
Ik zag al wat mooie gietmortel projecten op het forum waar ik mij door heb laten inspireren.
Ik ga proberen om een bol te gieten welke met een beetje elegante constructie op de laag sectie gemonteerd word.
De midhoog en het hoog hebben geen volume nodig maar hebben we een forse diameter dus ik ga het allemaal maar een tekenen.

Ik zal tzt een ander topic openen bij, algemene luidsprekerbouw , want hier hoort dit niet thuis natuurlijk . :sure:
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: meten met holmimpulse voor x over wizard

Bericht door rikpost »

Nou ik heb mijn eerste meting met de nieuwe mic gemaakt .
filter op gehoor ingesteld.jpg
En ik denk eens kijken of ik ook een text file kan importeren in de groundsound software.
Mooi niet lukken natuurlijk ,wat ik ook probeer !.
Dus ik heb Hans via PB benaderd om te vragen of hij de file nog had die hij heeft gemaakt op de avond van het vergelijken van de mic,s.

Behulpzaam als altijd heeft hij mij het bestandje opgestuurd ,en deze kan ik wel laden.
impulse text hans.jpg
impulse text hans.jpg (27.88 KiB) 747 keer bekeken
Nu is dit een impulse respons maar daar kan de software ook mee overweg .
Na wat met de export setting rommelen kreeg ik dit er uit.
impulse text richard.jpg
impulse text richard.jpg (74.6 KiB) 747 keer bekeken
Lijkt mij toch hetzelfde ,maar die sliktie weer niet .
De demo van de textfile van Grounsound (frequentie curve) ziet er zo uit!
demo grounsound.jpg
demo grounsound.jpg (23.74 KiB) 747 keer bekeken
Het dichts mogelijk met wat ik in de buurt kom ziet er zo uit!
Holmimpulse frequentie curve.jpg
Holmimpulse frequentie curve.jpg (29.57 KiB) 747 keer bekeken
Heeft iemand nog ideeën ,ik word er ......van en ook nog......... :(
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: meten met holmimpulse voor x over wizard

Bericht door hannesie »

En er zijn blijkbaar weinig mensen die het probleem kennen.

Misschien dat we er samen nog een keer aan kunnen werken, dan kom ik wel naar jou toe.

Het blijft vreemd hoe 'eenkennig' groundsound is.

Ik kan het hier ook niet meer goed reproduceren hoe we dat toen voor elkaar kregen. :shock: :hide:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: meten met holmimpulse voor x over wizard

Bericht door ds23man »

Heb je in het exportmenu het vinkje bij information in headerfile weggehaald?
holm.png
Gebruikersavatar
wdd
Berichten: 103
Lid geworden op: za 19 jun 2010, 18:35
Locatie: Rotselaar (B)

Re: meten met holmimpulse voor x over wizard

Bericht door wdd »

Ik krijg dit bestand met Holmimpulse :
0;-30.139865172;-15.2597060688
5;-26.2095390097;-94.9648353745
10;-19.601101827;-152.123362359
15;-13.0492538936;-190.217734735
20;-8.80957811677;-212.018096767
25;-5.42899932363;-231.127779428
30;-3.40959997267;-245.395364958
35;-1.81955732984;-259.75856045
40;-0.86661507269;-270.483162769
45;-0.234392122585;-279.358451041
50;0.164888078927;-287.520708284
55;0.309585135923;-293.349639767
60;0.358782741806;-298.744306013
65;0.389420568608;-302.220364464
70;0.475313713139;-304.643248215

Ik gebruik dan wel de knop "export" in het tabblad "measurements" . Het menu "export all measurements" onder "file" geeft eeeen bestand zoals je laat zien :o
(of je nu ; als separator gebruikt of spaties of ... kun je in de menus kiezen).
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: meten met holmimpulse voor x over wizard

Bericht door ds23man »

Vreemd, ik krijg dit:

-10000;3.35803541171e-007
-9999;8.14470584284e-007
-9998;1.13068512196e-006
-9997;4.23811179738e-007
-9996;-3.08278291502e-007
-9995;-9.11027196601e-007
-9994;-1.04505744972e-006
-9993;-6.21964307572e-007
-9992;-8.11833742644e-008
-9991;2.28875781628e-007
-9990;6.26526761783e-007
-9989;6.19513097427e-007
-9988;3.95259466699e-007
-9987;-1.43008933401e-007
-9986;-5.88746322665e-007
-9985;-9.61009897423e-007
-9984;-1.02312691916e-006
-9983;-5.91482771931e-007
-9982;3.95550412075e-007
-9981;1.1018709752e-006
-9980;1.31304928702e-006
-9979;9.19026144168e-007
-9978;5.44763931859e-007
-9977;-3.49355505866e-007
-9976;-1.08303409964e-006
-9975;-1.16051857413e-006
-9974;-1.19829065141e-006
Plaats reactie