Open baffle systeem met nagenoeg 0 kennis maar wel spullen

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Paul groot
In memoriam †
Berichten: 293
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 12:00
Locatie: rijswijk

Bericht door Paul groot »

Martijn M schreef:
11 incher ETON 250 onder de nieuwprijs.
:evil: Niet gek he?
Mooie tip, maar ik ga voor nieuwe spulletjes.
Gebruikersavatar
Paul groot
In memoriam †
Berichten: 293
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 12:00
Locatie: rijswijk

Bericht door Paul groot »

Zo……………….. 2 stuks 12 inch ETON zijn besteld.
Dan is die kogel maar door de kerk.
Ik verwacht mooier laag van de ETON dan van de Thiel….. we (ik) zullen het nooit weten, ik kan men geld maar 1 keer uitgeven.
De C173 T6-90 heb ik ook aangevraagd maar is niet een uitgaaf welke onbezonnen gedaan kan worden.
Ik moet ook eerst de onzekerheden tav het filteren oplossen.
Dit is een zodanig lastige materie voor mij dat ik wellicht de handdoek in de ring moet gooien en het filteren moet uitbesteden.
Affijn,
Ik kan pas over 2 weken starten met bouwen, dus ik heb nog even……….

Gr
Paul
Gebruikersavatar
Paul groot
In memoriam †
Berichten: 293
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 12:00
Locatie: rijswijk

Bericht door Paul groot »

Vooruitlopend op de klus wordt het binnenkort tijd dat ik de inhoud van de laag-kast bepaal met de ETON 12 incher erin.
Doel is de laagkast te maken die geschikt is voor pop, jazz en klassiek.
Ik heb hiervoor het WinISD pro gedownload en mee zitten spelen als Sietse uitlegt.
Dank je wel Sietse.
Met behulp van het gegeven voorbeeld en de invoervolgorde als Sietse beschrijft was ik in staat de boel te saven.

Daarna ook de parameters van de ETON ingevoerd, in de driver editor, maar dat heb ik nog niet kunnen saven, geeft ie toch nog een rits nonconformaties. Alles nagelopen maar tot op heden nog niet succesvol. En dan moet je de heleboel telkens opnieuw invoeren. Ach alle begin is lastig.
De help files uitgeprint, erbij gehouden want 90% van de begrippen zijn nieuw voor me.

Het ge-savede project heeft een extensie wdr, en de te openen projecten moeten wpr hebben.
Dus spelen met de transfer magnitude met het voorbeeld-geval heb ik ook nog niet.
Wel met bestaande typen en dat is leuk als je “kastinhouden”wijzigt etc.

Ook het filter verhaal van Sietse (icm Jeroen d) gelezen en er schijnt licht aan het einde van de tunnel zal ik maar zeggen.
Misschien kan ik tzt een basis filter samenstellen.

Ik geef nog lang niet op. Op een gegeven moment moet het lukken.
Tips??? Bij het invoeren van de driver editor om naar een transfer magnitude te kunnen overstappen?

Gr
Paul
Juriaan
Ook commercieel actief
Berichten: 46
Lid geworden op: di 03 jun 2008, 11:27
Locatie: Schinveld

Bericht door Juriaan »

in de bibliotheek van zelfbouwaudio staat een artikel met de volgorde waarop je de parameters het best kunt invoeren .

http://www.zelfbouwaudio.nl/index.php?o ... 3&Itemid=2
Gebruikersavatar
Paul groot
In memoriam †
Berichten: 293
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 12:00
Locatie: rijswijk

Bericht door Paul groot »

Hallo Jurian,
Ja die heb ik gevolgd maar dan doe ik kennelijk nog iets niet goed.
Lastig hoor, op afstand adviseren....
Maar bedankt,
paul
Juriaan
Ook commercieel actief
Berichten: 46
Lid geworden op: di 03 jun 2008, 11:27
Locatie: Schinveld

Bericht door Juriaan »

je zou even kunnen posten wat isd aangeeft wat er fout is ..
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Ik voer alleen in:

Qes, Qms, fs, Vas, Mms, Re, Le, xmax, Pe.

De overige benodigde parameters worden berekend door winISD. Als je zelf bijvoorbeeld Qts invoert, krijg je vaak een foutmelding doordat een afronding hier of daar niet in het straatje van winISD past.
Juriaan
Ook commercieel actief
Berichten: 46
Lid geworden op: di 03 jun 2008, 11:27
Locatie: Schinveld

Bericht door Juriaan »

even gekeken wat het probleem was ,
ook meteen maart ff de driver in questie ingevoerd .

voorbeeldje :

Afbeelding
Gebruikersavatar
Paul groot
In memoriam †
Berichten: 293
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 12:00
Locatie: rijswijk

Bericht door Paul groot »

Jongens wat gaaf al die hulp,
inmiddels heb ik een wdr file van Camiel gekregen.
Ik kan weer verder,
leuk..leuk.....
:D
gr
paul
Gebruikersavatar
Paul groot
In memoriam †
Berichten: 293
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 12:00
Locatie: rijswijk

Bericht door Paul groot »

Nog een week voordat ik aan de slag mag... kan....
Wat zijn ze mooi..Zelfs in doos..... :D
Bijlagen
ETON12.JPG
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Groot, maar dat past goed bij jouw naam :wink:
Gebruikersavatar
Paul groot
In memoriam †
Berichten: 293
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 12:00
Locatie: rijswijk

Bericht door Paul groot »

:lol:

Zie afbeelding;
Toen ik vroeg aan Marijke (mijn vrouw), wat vind je?
Zie ze, …….”een wasmachine met droogrek”……..
Nou, na deze complimenterende, opbeurende en motiverende opmerking zei ik: Je krijgt er 2 krijgt dit jaar schat, circa 3 meter uit elkaar…. Ha ha…. In de woonkamer.!!!!!!
Wanneer valt Moederdag ook al weer dit jaar? :twisted:

--Ik hoop en verwacht dat de enkele 12 inch unit van ETON voldoende zal zijn.
Aangesloten op zijn eigen versterkertje dat ca. 10 db meer presteert dan de aitossen op mid en hoog verwacht ik (hoop ik) geen extreme volume correctie te hoeven toepassen middels weerstanden of volume regelingen.
Tevens in aanmerking nemende dat de Thiels niet hoog rendement zijn zal dat wellicht goed gaan.
Kwestie van afwachten, meten en corrigeren.
Ik heb gelukkig voor het filterwerk hulp toegezegd gekregen van een zeer ervaren bouwer van dit forum.

Nou mede forummers. 100 liter.
Wat moet/kan er beter……………..?
Mag hoger maar kan niet dieper……..

FYI ofschoon ik het advies heb gekregen een Bas reflex (BR) systeem te maken wordt het een gesloten systeem omdat ik de laagte-piek die door die BR-poort wordt veroorzaakt voor muziek niet nodig denk te hebben. Laagte “klappen” als in de film daar heb ik de sub voor. Tot 120 hz..

Ik heb nog geen plank gezaagd of gat geboord maar moet even denken aan de uitspraak van Martijn M; Muziek is slechts een middel om naar je installatie te luisteren.
Dat gefilosofeer en geklus he?... dat is zo leuk.


Gr
Paul
Bijlagen
IMG_0001.jpg
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1577
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 22:27
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

Ik zou hem smaller en hoger maken zoveel als mogelijk... Dat oogt minder lomp / slanker.. Tweeter op oorhoogte houden, en even uitvinden wat de afstand tussen de onderste middentoner en de kast van de woofer minimaal moet zijn.

Misschien is het juist voor de afmetingen eens te kijken naar de merken waar je al eerder naar refereert, en dan bedoel ik enkel optisch, niet qua aantal liters voor de woofer.
Gebruikersavatar
Paul groot
In memoriam †
Berichten: 293
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 12:00
Locatie: rijswijk

Bericht door Paul groot »

Paul schreef:
Ik zou hem smaller en hoger maken zoveel als mogelijk... Dat oogt minder lomp / slanker.. Tweeter op oorhoogte houden, en even uitvinden wat de afstand tussen de onderste middentoner en de kast van de woofer minimaal moet zijn.

Misschien is het juist voor de afmetingen eens te kijken naar de merken waar je al eerder naar refereert, en dan bedoel ik enkel optisch, niet qua aantal liters voor de woofer.
Hoger = minder lomp, slanker.
Ja mee eens…veranderd....zie afbeelding…….(niet op schaal)

Tweeter zit nu op 93cm en mijn oren als ik zit op 110cm, dus ik kan 17cm hoger.
Ik zal echter, niet getekend, de overgang van kast naar open baffle “ronden” als in het voorbeeld op de opening van dit topic. Dus de top van de laagkast.

Je bedoelt Kharma en Avalon?..... maar dat zijn gesloten systemen.
Daar is het laag (2x) in relatieve diepe kasten ondergebracht, dat de ik ook, 1 keer dan.
Vb; Kharma Grand Exquisite is
Cm 200 x 57.8 x 40=hoog / diep / breed.
Ik zal mijn “brouwsel” echter niet durven vergelijken met Kharma…….

--“De minimale afstand tussen de onderste middentoner en de kast van de woofer.”--
Das een goeie. Hoe doe je dat? Waar moet je dan op letten?

PS
laag zit nu in 115 liter.....

Gr
Paul
Bijlagen
hogere versie.jpg
Gebruikersavatar
Paul groot
In memoriam †
Berichten: 293
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 12:00
Locatie: rijswijk

Bericht door Paul groot »

Ik zie net dat de smallere maat niet kan.
De EOTON is al ca. 32 cm en dan blijft er te weinig "vlees" over, dus denk maar aan 40 breed maar de rest ongewijzigd....80 hoog etc.

paul
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1577
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 22:27
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

Voor die afstand tussen mid en bovenkant laagkast kun je denk ik het beste even diverse topics van Jeroen D nalezen, die heeft die overweging ook gemaakt, ook kun je kijken naar het topic van Dre, dat is ook een open baffle mid / hoog op een gesloten kast.

Dat de smallere kast niet kan, jammer maar voor het geluid zal het niet veel uitmaken iig. Bv facetten zouden de kast optisch kleiner kunnen maken, maar ik weet niet of jij dat mooi vindt.
Gebruikersavatar
Paul groot
In memoriam †
Berichten: 293
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 12:00
Locatie: rijswijk

Bericht door Paul groot »

Okee thanks

ik ga e.e.a. nalezen,

gr
paul
Gebruikersavatar
Paul groot
In memoriam †
Berichten: 293
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 12:00
Locatie: rijswijk

Bericht door Paul groot »

Paul schreef:
Voor die afstand tussen mid en bovenkant laagkast kun je denk ik het beste even diverse topics van Jeroen D nalezen, die heeft die overweging ook gemaakt, ook kun je kijken naar het topic van Dre, dat is ook een open baffle mid / hoog op een gesloten kast.

Dat de smallere kast niet kan, jammer maar voor het geluid zal het niet veel uitmaken iig. Bv facetten zouden de kast optisch kleiner kunnen maken, maar ik weet niet of jij dat mooi vindt.
Ja facetten was ik van plan om rondingen te maken maar dat is nu te veel tekenwerk in excel.....
Surfend zie ik dan de inhuod niet extreem hoeft van het laag waardoor ik tussen 80 en 100 liter kan blijven.


Jeroen d topic; (van Dre nog niet gevonden)
viewtopic.php?t=5765&highlight=

mooi project,
de belangrijke indrukken (voor mij) /opmerkingen op een rijtje gezet;

----Niet achteroverhellend, omdat de symmetrie dan nog beter is vooral op het overnamepunt tussen mid en tweeter.

----De mid en tweeter zitten erg dicht op elkaar, tussen de centra zit 13,1cm. Dan blijft tussen de frameranden slechts 4,5mm over. Bedenk dat de mid en tweeter ingebouwd zitten in de baffle. Je ziet nu van de mid maar 11cm doorsnede, terwijl de framerand een doorsnede van 15,3cm heeft. De tweeter is 9cm hoog en het centrum zit op 5cm van de onderkant van de tweeter.

----effectief om bij gebruik van een lichtere tweeter te zorgen dat de baffle rond de tweeter zo zwaar mogelijk gemaakt wordt.............? ( bv door gebruik van lood ? )

Tweeter en mid erg dicht bij elkaar…….= winst?
Ik gebruik als laminaat een plaat aluminiumlegering (tussen mdf) dat erg stijf is op de baffle. Alu van mij is stijf als rvs.

Mijn woofer is iets gekanteld uit bereik,……stofzuigers en peuters.

Dus mid en tweeter inklemmen als het ware.
Ik neem 2 x 22mm dus ik zal een frees kopen…..
Mijn mid-hoog baffle is erg dik……….Te dik??

Oppassen voor dunne baffle kan resonantie geven.

Dat tweetertje is mooi.

----…..kun je zien dat de mid konisch is uitgefreesd. Het verloop in diameter gaat van 114mm naar 110mm.

Waarom?

Ik lees dat er erg veel simulaties worden gedaan……

----Ik luister nu naar een ongefilterde AL130. Het is opvallend hoe weinig storend de resonantie op 8000Hz is. Natuurlijk is het geen kwalitatief goed hoog, maar het klinkt niet metalig of zo. Wat dat betreft zijn resonanties in de buurt van 4000Hz denk ik veel vervelender.

Ongefilterd luisteren kan dus ook als proef.

Afstand mid/tweeter en woofer niet gevonden.

Mooi spuitwerk.

Er wordt weer veel gemeten…….

Ik ga die magneten van mij ondersteunen.!!!

HEC delft…..

----Ben je niet bang dat de kabel tegen de woofers aan gaat klapperen, nu je ze zo dicht er langs haalt?

Laag is open gebleven, geen kast.

Bandspoelen ipv draad……..

Stekker verbindingen….ik ga solderen.

Mooie topic en set.
Gebruikersavatar
Paul groot
In memoriam †
Berichten: 293
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 12:00
Locatie: rijswijk

Bericht door Paul groot »

...........en nu ga ik de gaten mooier maken dan ik op mijn huidige speakers heb gemaakt.
Ik heb een (de eenvoudigste) Bosch frees gekocht.
Eerst even daarmee proefdraaien.
Bijlagen
Bovenfrezen.jpg
Bovenfrezen.jpg (9.65 KiB) 1537 keer bekeken
Gebruikersavatar
Paul groot
In memoriam †
Berichten: 293
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 12:00
Locatie: rijswijk

Bericht door Paul groot »

Ofschoon het pas fase 2 is zie ik op de http://www.linkwitzlab.com/orion_ec.htm site dat het orion type 2 dikke randen aan beide zijden heeft.
Verder heb ik de teleurstelling gelezen van een bouwer die zijn OB flanken niet haaks had gemaakt maar 90 graden had afgeschuind (sorry, ik weet niet meer de link).
Die 2 dikke randen zouden het OB effect geen goed moeten doen, echter, de reviews vertellen iets anders. De rechte randen zorgen voor extra stijfheid. (aanname).
1) Dus, ik moet de OB op de uiteinden/ randen haaks houden.
2) Zorg voor stijfheid van de OB.
Ik ga sowieso sandwichen met aluminium, en AlMgSi legering plaat van 1 mm met MDF (18mm?) aan beide kanten.
Dit om die stijfheid te verkrijgen en het OB plankje toch zo dun mogelijk te houden en geen dikke rand te hoeven toepassen.
Verder op de OB in een latere fase zal ik de driver magneet extra ondersteunen.

Zomaar wat overpeinzingen.

Paul
Bijlagen
orion-eu.jpg
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Het wel of niet gebruiken van het frame verschilt noggal per toepassing.

De resonantie die binnen het frame ontstaat is te beinvloeden met de afmetingen. Wanneer je met de driver ver genoeg onder die resonantie crosst is er niks aan de hand. Voor een midbaffle blijft gelden dat zo een frame niet gewenst is. Gewoon zo plat mogelijk bouwen en zo vormgeven dat een respons ontstaat die goed te bewerken is met een filter.
Gebruikersavatar
Paul groot
In memoriam †
Berichten: 293
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 12:00
Locatie: rijswijk

Bericht door Paul groot »

Montana schreef:
Gewoon zo plat mogelijk bouwen ............................
Montana,
Wil je aub toelichten wat je met "plat" bedoeld?

thanks
paul
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Paul groot schreef:
Montana schreef:
Gewoon zo plat mogelijk bouwen ............................
Montana,
Wil je aub toelichten wat je met "plat" bedoeld?

thanks
paul
Wilde je nou d'apolito gaan voor mid of met een enkele unit werken?

Met plat bedoel ik een bafle van bijv 12mm multiplex of 4mm mdf icm 8mm multiplex (icm bijv 1 cm loodbitumen aan de zijkant, zodat je gelijk af bent van je paneelresonanties.) De midunit moet op een zeer dunne baffle gemonteerd worden om resonanties te voorkomen die zouden ontstaan als de unit nog omgeven wordt door baffle aan de magneetkant..

Vind je een smalle baskast niet mooier? Opzich moet het mogelijk zijn om een kast van 33 cm breed te maken. De midbaffle zou namelijk zo een 22-25cm moeten worden. De breedte beinvloed het afstraalgedrag en vormt ook een compromis voor wb de afval naar het laag toe. Smalle baffles hebben een mooier uniformer afstraalgedrag, maar moeten tot in het middengebied ondersteuning krijgen van de woofer. Brede baffles kan je lager aankoppelen met de woofer, maar stralen ongunstiger af..

Met digitale filters zou het allemaal geen probleem zijn natuurlijk, maar met passieve filters moet er wat gegoocheld worden

Flange 315mm
Cut-out 291mm
Depth 143mm
Gebruikersavatar
Paul groot
In memoriam †
Berichten: 293
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 12:00
Locatie: rijswijk

Bericht door Paul groot »

Dank je, ……..goeie uitleg,………… :D

-----Ja Dápolito ook met OB.
Tweetertje weer in het midden.
En nu de units zo dicht als fisiek mogelijk is bij elkaar.
Op de diverse voorbeelden zie ik de woofer een heel end van de mid en tweeter. Dat moet dus kennelijk..... :?:

-------Ik denk 2 stuks 4mm (of 6) MDF met een Alu plaat (1mm) ertussen een zeer stijf geheel gaat vormen, in ieder geval het proberen waard.
Kost in euri’s bijna niks, is alleen moeite om te maken.
Dit zou dus plat genoeg moeten zijn.
Totaal nog geen 10mm.
Ik zit alleen nog even te prakkiseren of ik constructie lijm (je weet wel, van die bruislijm) ga gebruiken voor deze sandwich of kit. De hechting op het Alu zal ik met een proefstukje eerst uitproberen.
Natuurlijk zal ik dat tzt tonen op dit forum en bevindingen schrijven.

-------Resonanties voorkomen aan de magneetkant…….
Ik zie wel dat bouwers op de achterzijde van dat dikke industrievilt aanbrengen. Dat heb ik liggen dus kan uitgeprobeerd worden.

-----Ja ik vind een smallere baskast ook veel mooier en het definitieve ontwerp staat helemaal nog niet vast. Ik ben nog een beetje aan het schetsen en zo.
Ik wil per se geen beweging in de baskast dus neem ik waarschijnlijk 2 x 22mm MDF.
Met op de woofer baffle ook nog een plaatje Alu ertussen.
Ik heb het liggen dus gebruik ik het.
Neemt de professionele bouwer diverse soorten houten ter verbetering van de kast, ik verwacht van de MDF/Alu resultaat. Bovendien wil ik het uitvoerbaar houden. We zullen zien.

-----De midbaffle tussen de 22 en 25cm.
Je “zegt” smallere baffle beter afstraal gedrag.
Dan ik ga iets smals maken als dat beter is.
De ETON kan tot de ca. 1000hz omhoog ter ondersteuning dus wellicht dat dat de goede kant opgaat. Ergens in het begin van dit topic wordt 300hz geadviseerd. Ik denk meer richting 700, maar mijn waarde is op niets gebaseerd. Slechts zo iets van........hij kan het, ik heb er voor betaald dus werken ding!!!!!! :twisted:

------Ik krijg hulp bij het filteren. Het wordt passief “for the time being”……
Ik ben bovendien benauwd dat actief filteren, bij mij dan, met de allerbeste componenten zou moet worden uitgevoerd omdat ik anders het hele rijtje mooie componenten, speler, voorversterker etc, etc. om zeep help.

Paul
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

De eton kan in de kast waarin hij komt liever niet ver doorlopen in het mid. Dat zal voor veel kleuring gaan zorgen, door paneelresonanties en interne staande golven. Stijve kasten met veel bracing resoneren rond het miedengebied en slappe kasten in het laag.

Als je de Accuton 6mm verzinkt moet je ook nog wat vlees overhouden.

Bitumen achterop de midbaffle helpt goed tegen paneelresonanties. Aluminium alleen niet, omdat dat erg stijf is. Het moet dus een combinatie worden waar ook bitumen in voorkomt.Dit kan je er later bijplakken en door wat extra ruimte te laten rond de midunit heeft het geen nadelige invloed op het afstraalgedrag.

Woofer moet natuurlijk ook dicht bij de andere units komen.

Ik zal wel even kijken wat nog acceptabel is als maat voor de midbaffle. De tweeter zou rond 2kHz gecrosst kunnen worden, dus er is wat speling.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”