Poging 2: Bns 382 filter

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

André F
Berichten: 27
Lid geworden op: vr 13 jul 2012, 20:03

Poging 2: Bns 382 filter

Bericht door André F »

Zo als je kunt zien heb ik mijn BNS speaker gedemonteerd . Moet trouwens wel zeggen dat de klankkast wel degelijk is gemaakt.
Nu is mijn bedoeling om de klankkast te verstevigen en geheel te voorzien van loodbitumen.
Maar nu komt het, het filter wil ik zo laten maar dan alle onderdelen vervangen door betere onderdelen zoals elco's, spoelen en weerstanden.
Maar nu is mijn vraag: is dit zeer goed hoorbaar of is dit jammer van het geld en de tijd?
Of is het beter om een totaal nieuw filter te ontwikkelen?
Graag reactie.
Bijlagen
IMG_0289.JPG
IMG_0290.JPG
IMG_0291.JPG
IMG_0292.JPG
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Poging 2: Bns 382 filter

Bericht door dre »

de 3 condensatoren vervangen zal de meeste winst opleveren.

30uF,20uF en de oranje kan ik de waarde niet van lezen.

in de clarity cap range kun je voor elk budget wel wat vinden.

http://www.rumoh.eu/nl/4-capacitors

wat extra bracing en verbterde demping kan ook geen kwaad.
André F
Berichten: 27
Lid geworden op: vr 13 jul 2012, 20:03

Re: Poging 2: Bns 382 filter

Bericht door André F »

Bedankt voor je reactie .

Dus je denkt wel dat het de moeite waard is?
Wat er op het oranje ding staat is 0.47 100v,
en met de weerstanden is geen winst mee te behalen net als met de spoelen.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Poging 2: Bns 382 filter

Bericht door SARK »

Ik zou idd starten met de condensatoren maar ehm, vergeet je er niet eentje :?:
Bijlagen
Onbekend.jpg
André F
Berichten: 27
Lid geworden op: vr 13 jul 2012, 20:03

Re: Poging 2: Bns 382 filter

Bericht door André F »

Oeps...... goed dat je me er even op wijst!
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Poging 2: Bns 382 filter

Bericht door SARK »

Wat is het volledige opschrift :?:

Als je de condensatoren gaat vervangen durf ik nu al te stellen dat ze niet gaan passen op dat printplaatje, ga maar vast een schets maken om het op een plankie (vrij bedraad) te bevestigen. Als je het huidige filter naar een schema omzet dan weet je meteen welke onderdelen voor welke unit verantwoordelijk zijn.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Poging 2: Bns 382 filter

Bericht door wouter »

kunnen de spoelen meteen beter gepositioneerd worden...

De kasten waren van deze dure lijn inderdaad fraai gebouwd, ik heb de 232 gehad en 242 hier nog staan.

Als je het geluid mooi vind zou je inderdaad wat met de condensatoren van het mid en hoog kunnen doen. Het lijkt me niet kostenefficient om het allemaal aan te pakken, dus dat zijn keuzes op basis van nostalgie of smaak denk ik.

trouwens, wat zou 0,47uF eigenlijk doen? In een hoorbaar bereik vrijwel niets...
Bijlagen
coils_9.gif
André F
Berichten: 27
Lid geworden op: vr 13 jul 2012, 20:03

Re: Poging 2: Bns 382 filter

Bericht door André F »

Vandaag begin ik met het uitpluizen van het filter.
Welke functie die 0,47uF heeft zou ik ook niet weten.!
André F
Berichten: 27
Lid geworden op: vr 13 jul 2012, 20:03

Re: Poging 2: Bns 382 filter

Bericht door André F »

Volgens mij moet de tekening zo wel kloppen :D
Bijlagen
BNS 282 filter 001.JPG
IMG_0303.JPG
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Poging 2: Bns 382 filter

Bericht door SARK »

Volgens mij is dit het filter:
BNS 382 filter.jpg
Edit-Ik zie dat je al een tekening hebt gemaakt en zo te zien hebben we het zelfde getekend :wink: Ik heb ook de kleurcodes (draadkleur) er bijgezet en de polariteit van de units.
André F
Berichten: 27
Lid geworden op: vr 13 jul 2012, 20:03

Re: Poging 2: Bns 382 filter

Bericht door André F »

Gelukkig dat alles klopt.
Zit er nog verschil in welke condensatoren ik gebruik voor hoog mid en laag?
André F
Berichten: 27
Lid geworden op: vr 13 jul 2012, 20:03

Re: Poging 2: Bns 382 filter

Bericht door André F »

Trouwens heb jij de tekening vanaf de afbeelding gemaakt.
Laatst gewijzigd door André F op ma 16 jul 2012, 22:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Poging 2: Bns 382 filter

Bericht door SARK »

André F schreef:
Trouwens heb jij de tekening vanaf de afbeelding gemaakt.
Yep, altijd leuk dat gepuzzel :idea:
André F
Berichten: 27
Lid geworden op: vr 13 jul 2012, 20:03

Re: Poging 2: Bns 382 filter

Bericht door André F »

Weet je welke ClarityCap ik moet hebben? Er staan 6 verschillende op de site van RumoH.
Dat de waarden overeenkomen dat snap ik maar er zit verschil in voltage.
André F
Berichten: 27
Lid geworden op: vr 13 jul 2012, 20:03

Re: Poging 2: Bns 382 filter

Bericht door André F »

Nou, het materiaal is besteld
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Poging 2: Bns 382 filter

Bericht door SARK »

Wat heb je precies besteld en ga je het filter nu opnieuw opbouwen op een plankie :?:
André F
Berichten: 27
Lid geworden op: vr 13 jul 2012, 20:03

Re: Poging 2: Bns 382 filter

Bericht door André F »

De condensatoren voor het filter,voor tweeter gebruik ik de Audyn Cap MKP-Plus.
En voor het mid en de bas gebruik ik de ClarityCap SA .
En dat alles op een plankie.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Poging 2: Bns 382 filter

Bericht door SARK »

Maar welke waardes :?:
André F
Berichten: 27
Lid geworden op: vr 13 jul 2012, 20:03

Re: Poging 2: Bns 382 filter

Bericht door André F »

Die op het schema staan
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Poging 2: Bns 382 filter

Bericht door SARK »

André F schreef:
Die op het schema staan
Maar waar haal je de 20 en 30μF vandaan dan, of heb je die zelf samengesteld :?:
André F
Berichten: 27
Lid geworden op: vr 13 jul 2012, 20:03

Re: Poging 2: Bns 382 filter

Bericht door André F »

Die heb ik van het schema gehaald zie bovenstaand. Staat op zowel het door mijzelf getekende schema als op die van jou...... Laat even weten of ik iets verkeerd begrepen heb dan kan ik de bestelling nog aanpassen.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Poging 2: Bns 382 filter

Bericht door Marp »

Hoe ben je in je bestelling aan 20μF en 30μF gekomen? Nam je daarvoor bijv. 2x 10μF en 2x 15μF die je parallel wilt plaatsen? Of heb je gewoon de dichts benaderende waarden besteld, te weten 22 en 33μF?

Update: we zijn inmiddels 3 dagen verder. Kan je nu de bestelling nog wel aanpassen?
André F
Berichten: 27
Lid geworden op: vr 13 jul 2012, 20:03

Re: Poging 2: Bns 382 filter

Bericht door André F »

Ik heb 2 keer 15 μF en 2 keer 10 μF gedaan.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Poging 2: Bns 382 filter

Bericht door SARK »

André F schreef:
Ik heb 2 keer 15 μF en 2 keer 10 μF gedaan.
Bijlagen
thumbs-up.jpg
thumbs-up.jpg (105.28 KiB) 1589 keer bekeken
André F
Berichten: 27
Lid geworden op: vr 13 jul 2012, 20:03

Re: Poging 2: Bns 382 filter

Bericht door André F »

De onderdelen zijn binnen dit moet echt wel gemonteerd worden opeen plankie :shock:
Bijlagen
filter 3 003.JPG
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”