Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker.

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door Pjotr »

Wat is er nou zo moeilijk aan even een ohmmeter pakken Anne? Beste kun je het schakelpunt ergens op 1/4 van de voedingsspanning houden met dat schema. Denk dat je met een 10K NTC en 2K2 - 4K7 al aardig goed zit voor iets van 50 graden

B.t.w. als je de keuze hebt waarom zou je lager gaan dan 10K voor de NTC? Meet gewoon de NTC bij 50 graden en maak R10 dan 3x zo groot als de gemeten waarde. Heb je ruim regelbereik.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door ray5150 »

(nu weet ik eigenlijk niet meer wie ik moet geloven... :roll: )
Ah!buis schreef:
Peter moet weer moeilijk doen :shock: .
De pot verwijt de ketel dat hij zwartziet... :mrgreen:
Is deze spreuk bekend in La Flamande ? :wink:

Maar wel bedankt voor de schematips, ik hoop van het weekend te kunnen starten met het opbouwen op het breadboard.

Peter, dus ik kan het beste de 10K versie bestellen ?
http://www.dickbest.nl/index.php?_a=vie ... 162&page=1
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door Ah!buis »

Pas maar op daar in LaHaie dat ik je met sinterklaas niet in de zak kom steken :lol:
NTC 10k lijkt me een goed idee,waarom meer stroom erdoor dan nodig :o .Met iets van een 10k eraan lukt 't wel.Een kleinere weerstand geeft wel een spanning meer in 't midden bij hoge temp. maar dan zit je buiten het regelbereik bij 25° .
Wel makkelijk om te zien of het werkt door enkel de NTC vast te houden.
Anne
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door Pjotr »

Ja draai je er maar uit :lol: Volgens mij wil Ray helemaal niet dat ie afschakelt als ie hem beetpakt :rofl: Maar gewoon bij 50 graden of zo.

Die 10K is prima. Pas wel op met vastschroevn. Die alu M3 is niet erg sterk.

Overigens kun je die NTC wel gelijk aan pin 5 van IC38 knopen en dan met een potmeterje naar de V+ van IC38, Heb je ook gelijk de hysterese van die schmitt trigger ingang. (En niet zeuren over het LED'je, daar verzin je maar wat op :lol: )
Gebruikersavatar
cool
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 09 okt 2006, 11:35
Locatie: Den Haag

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door cool »

Pjotr schreef:
Was het maar waar. :D
Ik ging voor het gemak uit van een brug,vandaar :shock:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door ray5150 »

Uhhh, brug ?
brooklyn-bridge.jpg
brooklyn-bridge.jpg (29.56 KiB) 507 keer bekeken
:rofl:

Heren, even 2 dingen :

-Ik zou het liefste van een 4K7 NTC gebruik maken want die heeft een M4 aansluiting en is dus wat groffer en (hoop ik) degelijker.
kan dat ook ?

-Nu bedacht ik mij dat ik hier in deze versterker twee koelblokken heb, en de schakeling bedoelt is voor één.
Ik ga ervan uit dat twee NTC's parelel schakelen niet zomaar kan ?
Of is het beter om de schakeling twee keer apart op te bouwen en de uitgangen dan paralel zetten ?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door Pjotr »

Zou dan maar gelijk naar eentje met M8 zoeken :lol:

Maar die van 4K7 kan ook hoor. En heb jij als recycler niet wat NTC'tjes van een oud mobo over? Van die plakdingen die je op een P3 doos kon plakken.

Nee, je kunt ze niet parallel of in serie zetten. heb je echt 2 aparte comparators voor nodig. Als die OC zijn kun je daarvan wel de uitgangen parallel zetten (Wired OR), een LM393 o.z.i.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door ray5150 »

Pjotr schreef:
Als die OC zijn kun je daarvan wel de uitgangen parallel zetten (Wired OR), een LM393 o.z.i.
En nu in Jip-en Janneke taal, graag ! :lol:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door Pjotr »

Anne legt het je wel uit :lol:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door ds23man »

Wat is er mis met de ouderwetse oplossing:
click.jpg
click.jpg (5.55 KiB) 488 keer bekeken

Gewoon in serie met je netspanning, werkt altijd!


:sure:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door Pjotr »

ray5150 schreef:
Pjotr schreef:
Als die OC zijn kun je daarvan wel de uitgangen parallel zetten (Wired OR), een LM393 o.z.i.
En nu in Jip-en Janneke taal, graag ! :lol:
Ok, op speciaal verzoek dan voor het slapen gaan:

Jip & Janneke

Solderen in het Pass versterkertje

Jip heeft een eigen Pass versterkertje. Hij mag hem zelf omspitten. En Janneke helpt. Nu is het versterkertje omgespit en vader zegt: Vanmiddag zal ik jullie helpen. Dan gaan we solderen. Weerstandjes solderen. En condensatortjes. Wacht maar tot vanmiddag.

Maar Jip en Janneke zijn zo ongeduldig. Ze willen nu meteen iets doen. Vader is naar kantoor en Jip zegt: Zullen we zelf weertandjes solderen? Goed, zegt Janneke. Hoe moet dat? Ik weet niet, zegt Jip. Weet jij het?
In onze schuur liggen een heleboel bakjes met weerstanden, zegt Janneke. Laten we die maar halen. Dan gaan ze naar de schuur bij Jannekes huis. Daar ligt heel veel. Kijk deze, zegt Janneke. En ze pakt er een paar.
En deze, zegt Jip en hij pakt een handvol. Ze hebben nu een heleboel weerstandjes en condensatortjes in allerlei kleuren. En ze gaan er mee naar Jips werkbankje.

Kijk, zegt Jip, we boren gaatjes, kijk zo, en we zetten de weerstandjes erin. En dan vast solderen. O, wat werken ze hard. Eerst een rij paarse weerstanden. Dan een rij groene condensatoren. Ziezo, zegt Janneke. Je Pass is klaar. Hoera.

Als vader thuis komt, roept Jip: Vader, we hebben al weerstanfjes gesoldeerd. En het wordt ook al lekker heet. O ja, zegt vader. Laat eens kijken. Maar als ze gaan kijken... o jee, de weerstandjes zijn helemaal bruin. En sommige zijn stinken heel vies. Het is niet mooi meer. Janneke moet ervan huilen. Het was zo prachtig, snikt ze. Ja zegt vader. Maar als je een echte Pass wil hebben in een echte kast, dan moet je eerst nadenken. En niet zo maar alles erin stoppen. Kom nu gaan we het goed doen.

Ze halen de verkoolde weerstanden eruit. En vader doet voor, hoe je moet solderen. Het versterkertje is nu weer helemaal schoon. En vader zegt: Wacht maar, over een poosje kinkt hij fantastisch. En daar wachten ze nu op.


(Vrij naar Jip & Janneke - Zaaien in het tuintje)
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door ds23man »

:rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :arrow: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :-$ :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :idea: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :shock: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :^o :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :lol: :rofl: :rofl: :rock: :rock: :rock:



:foto:

:proost:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door Ah!buis »

Dan moet het maar wezen :D .
Parallel zetten gaat niet,ruwweg als beide lauw zijn geeft dat dezelfde weerstand als een koud ander heet,heb je niks aan.In serie,een heet en een koud ook zoiets als beide lauw,helpt ook niet.
Voor elke NTC een eigen schakeling (IC met twee LM311-achtigen),als dan (te)heet het LEDje (schema)doet branden kun je beide schakelingen eraan hangen.Zoiets als een lamp aandoen met twee schakelaars.
Maar het kan wel met een aanpasing van die met één.Hang er een tekening aan hoe.
En dat Peter niet komt zeuren over de temp.gevoeligheid van de diodes,die vallen in het niets vergeleken met de verandering van NTC's :lol: .
Anne
Bijlagen
2C.JPG
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door Ah!buis »

Nou ik toch bezig ben,ook de andere manier 8) .
Anne
Bijlagen
2LM.JPG
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door Pjotr »

Je kunt ook beide "-" ingangen aan hetzelfde potmeterje knopen. Zo groot is de onderlinge spreiding van die NTC's niet en het komt niet op 1/10 graad nauwkeurig.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door ds23man »

Je kunt ook twee van deze dingen inbouwen, kan je gelijk de temp realtime aflezen. Dat mag wel met zo'n kachel :mrgreen:

http://www.conrad.nl/ce/nl/product/1974 ... Detail=005
Gebruikersavatar
Thorias
Berichten: 27
Lid geworden op: za 10 okt 2009, 9:30
Locatie: Zele, België

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door Thorias »

En voor de prijs hoef je het ook niet te laten... :shock: :mrgreen:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door ray5150 »

ds23man schreef:
Je kunt ook twee van deze dingen inbouwen, kan je gelijk de temp realtime aflezen. Dat mag wel met zo'n kachel :mrgreen:

http://www.conrad.nl/ce/nl/product/1974 ... Detail=005
Da's wel heel erg simpel en gemakzuchtig, om er een fabrieks dingetje in te zetten...vind je ook niet ? :mrgreen:
En dan ook nog van die mallotenzaak...nou nee. :-&
Thorias schreef:
En voor de prijs hoef je het ook niet te laten... :shock: :mrgreen:
Ik bouw hem voor ongeveer 1/10e van bovenstaande prijs. met nieuwe onderdelen. nu jij weer... :^o :mrgreen: :rofl:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door ds23man »

ray5150 schreef:
ds23man schreef:
Je kunt ook twee van deze dingen inbouwen, kan je gelijk de temp realtime aflezen. Dat mag wel met zo'n kachel :mrgreen:

Thorias schreef:
En voor de prijs hoef je het ook niet te laten... :shock: :mrgreen:
Ik bouw hem voor ongeveer 1/10e van bovenstaande prijs. met nieuwe onderdelen. nu jij weer... :^o :mrgreen: :rofl:

Nou, dan wil ik hierbij graag 10 bestellen!
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door ray5150 »

Kan niet.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door ds23man »

ray5150 schreef:
Kan niet.
Waarom niet?????? :?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door ray5150 »

Ik heb namelijk maar twee stuks gratis ICL7107....en die kost toch al gauw bijna 3 euro p/s... :mrgreen:
IMG_0747.JPG
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door ds23man »

Jij koopt ook niet groot in!
:mrgreen:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door Ah!buis »

Jij koopt ook niet groot in!
:mrgreen:
't was wel gratis :kwijl: en hier in "La Flandre" kennen we ook wel gezegden zoals "wie het onderste uit de kan wil hebben...." (of was 't halen ?) :lol: .
Maar ter zake,omdat niemand (tot nu toe ?) m'n LS-beveiliging heeft gesimuleerd,dacht ik doe het dan maar zelf.
LTspice binnengehaald en begonnen het schema erin te tekenen.Maar pollens,ik word niet goed,wie verzint zoiets ,wat een narigheid :P .Heb de troep er weer afgegooid,blijf liever gezond :shock: .
Dan liever potlood en papier :D .Ziet er naar uit dat bij heel sterke lage tonen het alarm ook in werking treedt.Voor de zekerheid beter de C's dikker en een weerstandje erbij.
Anne
Bijlagen
TGR.JPG
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door ray5150 »

Toch geen gek idee, van Pjotr, om eens rond te kijken voor een kolomboormachine. :wink:
Eerst was ik er niet zo happig op, de schuur staat al zo vol met allerhande zaken en materialen.
Maar goed, na wat opruimen eens wat gaan rondkijken op Marktplaats en aangenaam verrast.
Die dingen blijken een stuk goedkoper dan verwacht, voor een paar tientjes heb je er al een...

Ja, het is een Kinzo... :-& het ziet er niet echt super uit, okee. maar boren doet hij wel.
Enkelfasig, 350 Watt en een boorkop voor maximaal 13 mm. voor mij is het meer dan voldoende. O:)
De speling op de as valt me ontzettend mee. met een beetje TLC kan hij nog jaren mee.
Inmiddels heb ik hem al een beetje onder handen genomen met wat schoonmaakmiddel, vet en olie en daar is hij al aardig van opgeknapt.
IMG_0942.JPG
Plaats reactie