Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker.
Moderator: Beheerdersteam
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
Wat is er nou zo moeilijk aan even een ohmmeter pakken Anne? Beste kun je het schakelpunt ergens op 1/4 van de voedingsspanning houden met dat schema. Denk dat je met een 10K NTC en 2K2 - 4K7 al aardig goed zit voor iets van 50 graden
B.t.w. als je de keuze hebt waarom zou je lager gaan dan 10K voor de NTC? Meet gewoon de NTC bij 50 graden en maak R10 dan 3x zo groot als de gemeten waarde. Heb je ruim regelbereik.
B.t.w. als je de keuze hebt waarom zou je lager gaan dan 10K voor de NTC? Meet gewoon de NTC bij 50 graden en maak R10 dan 3x zo groot als de gemeten waarde. Heb je ruim regelbereik.
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
(nu weet ik eigenlijk niet meer wie ik moet geloven...
)
Is deze spreuk bekend in La Flamande ?
Maar wel bedankt voor de schematips, ik hoop van het weekend te kunnen starten met het opbouwen op het breadboard.
Peter, dus ik kan het beste de 10K versie bestellen ?
http://www.dickbest.nl/index.php?_a=vie ... 162&page=1
De pot verwijt de ketel dat hij zwartziet...Ah!buis schreef:Peter moet weer moeilijk doen.
Is deze spreuk bekend in La Flamande ?
Maar wel bedankt voor de schematips, ik hoop van het weekend te kunnen starten met het opbouwen op het breadboard.
Peter, dus ik kan het beste de 10K versie bestellen ?
http://www.dickbest.nl/index.php?_a=vie ... 162&page=1
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
Pas maar op daar in LaHaie dat ik je met sinterklaas niet in de zak kom steken
NTC 10k lijkt me een goed idee,waarom meer stroom erdoor dan nodig
.Met iets van een 10k eraan lukt 't wel.Een kleinere weerstand geeft wel een spanning meer in 't midden bij hoge temp. maar dan zit je buiten het regelbereik bij 25° .
Wel makkelijk om te zien of het werkt door enkel de NTC vast te houden.
Anne
NTC 10k lijkt me een goed idee,waarom meer stroom erdoor dan nodig
Wel makkelijk om te zien of het werkt door enkel de NTC vast te houden.
Anne
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
Ja draai je er maar uit
Volgens mij wil Ray helemaal niet dat ie afschakelt als ie hem beetpakt
Maar gewoon bij 50 graden of zo.
Die 10K is prima. Pas wel op met vastschroevn. Die alu M3 is niet erg sterk.
Overigens kun je die NTC wel gelijk aan pin 5 van IC38 knopen en dan met een potmeterje naar de V+ van IC38, Heb je ook gelijk de hysterese van die schmitt trigger ingang. (En niet zeuren over het LED'je, daar verzin je maar wat op
)
Die 10K is prima. Pas wel op met vastschroevn. Die alu M3 is niet erg sterk.
Overigens kun je die NTC wel gelijk aan pin 5 van IC38 knopen en dan met een potmeterje naar de V+ van IC38, Heb je ook gelijk de hysterese van die schmitt trigger ingang. (En niet zeuren over het LED'je, daar verzin je maar wat op
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
Ik ging voor het gemak uit van een brug,vandaarPjotr schreef:Was het maar waar.
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
Uhhh, brug ?
Heren, even 2 dingen :
-Ik zou het liefste van een 4K7 NTC gebruik maken want die heeft een M4 aansluiting en is dus wat groffer en (hoop ik) degelijker.
kan dat ook ?
-Nu bedacht ik mij dat ik hier in deze versterker twee koelblokken heb, en de schakeling bedoelt is voor één.
Ik ga ervan uit dat twee NTC's parelel schakelen niet zomaar kan ?
Of is het beter om de schakeling twee keer apart op te bouwen en de uitgangen dan paralel zetten ?
Heren, even 2 dingen :
-Ik zou het liefste van een 4K7 NTC gebruik maken want die heeft een M4 aansluiting en is dus wat groffer en (hoop ik) degelijker.
kan dat ook ?
-Nu bedacht ik mij dat ik hier in deze versterker twee koelblokken heb, en de schakeling bedoelt is voor één.
Ik ga ervan uit dat twee NTC's parelel schakelen niet zomaar kan ?
Of is het beter om de schakeling twee keer apart op te bouwen en de uitgangen dan paralel zetten ?
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
Zou dan maar gelijk naar eentje met M8 zoeken
Maar die van 4K7 kan ook hoor. En heb jij als recycler niet wat NTC'tjes van een oud mobo over? Van die plakdingen die je op een P3 doos kon plakken.
Nee, je kunt ze niet parallel of in serie zetten. heb je echt 2 aparte comparators voor nodig. Als die OC zijn kun je daarvan wel de uitgangen parallel zetten (Wired OR), een LM393 o.z.i.
Maar die van 4K7 kan ook hoor. En heb jij als recycler niet wat NTC'tjes van een oud mobo over? Van die plakdingen die je op een P3 doos kon plakken.
Nee, je kunt ze niet parallel of in serie zetten. heb je echt 2 aparte comparators voor nodig. Als die OC zijn kun je daarvan wel de uitgangen parallel zetten (Wired OR), een LM393 o.z.i.
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
En nu in Jip-en Janneke taal, graag !Pjotr schreef:Als die OC zijn kun je daarvan wel de uitgangen parallel zetten (Wired OR), een LM393 o.z.i.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28472
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
Wat is er mis met de ouderwetse oplossing:
Gewoon in serie met je netspanning, werkt altijd!

Gewoon in serie met je netspanning, werkt altijd!
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
Ok, op speciaal verzoek dan voor het slapen gaan:ray5150 schreef:En nu in Jip-en Janneke taal, graag !Pjotr schreef:Als die OC zijn kun je daarvan wel de uitgangen parallel zetten (Wired OR), een LM393 o.z.i.
Jip & Janneke
Solderen in het Pass versterkertje
Jip heeft een eigen Pass versterkertje. Hij mag hem zelf omspitten. En Janneke helpt. Nu is het versterkertje omgespit en vader zegt: Vanmiddag zal ik jullie helpen. Dan gaan we solderen. Weerstandjes solderen. En condensatortjes. Wacht maar tot vanmiddag.
Maar Jip en Janneke zijn zo ongeduldig. Ze willen nu meteen iets doen. Vader is naar kantoor en Jip zegt: Zullen we zelf weertandjes solderen? Goed, zegt Janneke. Hoe moet dat? Ik weet niet, zegt Jip. Weet jij het?
In onze schuur liggen een heleboel bakjes met weerstanden, zegt Janneke. Laten we die maar halen. Dan gaan ze naar de schuur bij Jannekes huis. Daar ligt heel veel. Kijk deze, zegt Janneke. En ze pakt er een paar.
En deze, zegt Jip en hij pakt een handvol. Ze hebben nu een heleboel weerstandjes en condensatortjes in allerlei kleuren. En ze gaan er mee naar Jips werkbankje.
Kijk, zegt Jip, we boren gaatjes, kijk zo, en we zetten de weerstandjes erin. En dan vast solderen. O, wat werken ze hard. Eerst een rij paarse weerstanden. Dan een rij groene condensatoren. Ziezo, zegt Janneke. Je Pass is klaar. Hoera.
Als vader thuis komt, roept Jip: Vader, we hebben al weerstanfjes gesoldeerd. En het wordt ook al lekker heet. O ja, zegt vader. Laat eens kijken. Maar als ze gaan kijken... o jee, de weerstandjes zijn helemaal bruin. En sommige zijn stinken heel vies. Het is niet mooi meer. Janneke moet ervan huilen. Het was zo prachtig, snikt ze. Ja zegt vader. Maar als je een echte Pass wil hebben in een echte kast, dan moet je eerst nadenken. En niet zo maar alles erin stoppen. Kom nu gaan we het goed doen.
Ze halen de verkoolde weerstanden eruit. En vader doet voor, hoe je moet solderen. Het versterkertje is nu weer helemaal schoon. En vader zegt: Wacht maar, over een poosje kinkt hij fantastisch. En daar wachten ze nu op.
(Vrij naar Jip & Janneke - Zaaien in het tuintje)
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
Dan moet het maar wezen
.
Parallel zetten gaat niet,ruwweg als beide lauw zijn geeft dat dezelfde weerstand als een koud ander heet,heb je niks aan.In serie,een heet en een koud ook zoiets als beide lauw,helpt ook niet.
Voor elke NTC een eigen schakeling (IC met twee LM311-achtigen),als dan (te)heet het LEDje (schema)doet branden kun je beide schakelingen eraan hangen.Zoiets als een lamp aandoen met twee schakelaars.
Maar het kan wel met een aanpasing van die met één.Hang er een tekening aan hoe.
En dat Peter niet komt zeuren over de temp.gevoeligheid van de diodes,die vallen in het niets vergeleken met de verandering van NTC's
.
Anne
Parallel zetten gaat niet,ruwweg als beide lauw zijn geeft dat dezelfde weerstand als een koud ander heet,heb je niks aan.In serie,een heet en een koud ook zoiets als beide lauw,helpt ook niet.
Voor elke NTC een eigen schakeling (IC met twee LM311-achtigen),als dan (te)heet het LEDje (schema)doet branden kun je beide schakelingen eraan hangen.Zoiets als een lamp aandoen met twee schakelaars.
Maar het kan wel met een aanpasing van die met één.Hang er een tekening aan hoe.
En dat Peter niet komt zeuren over de temp.gevoeligheid van de diodes,die vallen in het niets vergeleken met de verandering van NTC's
Anne
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
Nou ik toch bezig ben,ook de andere manier
.
Anne
Anne
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
Je kunt ook beide "-" ingangen aan hetzelfde potmeterje knopen. Zo groot is de onderlinge spreiding van die NTC's niet en het komt niet op 1/10 graad nauwkeurig.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28472
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
Je kunt ook twee van deze dingen inbouwen, kan je gelijk de temp realtime aflezen. Dat mag wel met zo'n kachel
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/1974 ... Detail=005
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/1974 ... Detail=005
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
En voor de prijs hoef je het ook niet te laten...

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
Da's wel heel erg simpel en gemakzuchtig, om er een fabrieks dingetje in te zetten...vind je ook niet ?ds23man schreef:Je kunt ook twee van deze dingen inbouwen, kan je gelijk de temp realtime aflezen. Dat mag wel met zo'n kachel![]()
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/1974 ... Detail=005
En dan ook nog van die mallotenzaak...nou nee.
Ik bouw hem voor ongeveer 1/10e van bovenstaande prijs. met nieuwe onderdelen. nu jij weer...Thorias schreef:En voor de prijs hoef je het ook niet te laten...![]()
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28472
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
ray5150 schreef:ds23man schreef:Je kunt ook twee van deze dingen inbouwen, kan je gelijk de temp realtime aflezen. Dat mag wel met zo'n kachel![]()
Ik bouw hem voor ongeveer 1/10e van bovenstaande prijs. met nieuwe onderdelen. nu jij weer...Thorias schreef:En voor de prijs hoef je het ook niet te laten...![]()
![]()
![]()
Nou, dan wil ik hierbij graag 10 bestellen!
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28472
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
Waarom niet??????ray5150 schreef:Kan niet.
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
Ik heb namelijk maar twee stuks gratis ICL7107....en die kost toch al gauw bijna 3 euro p/s... 
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
't was wel gratisJij koopt ook niet groot in!
![]()
Maar ter zake,omdat niemand (tot nu toe ?) m'n LS-beveiliging heeft gesimuleerd,dacht ik doe het dan maar zelf.
LTspice binnengehaald en begonnen het schema erin te tekenen.Maar pollens,ik word niet goed,wie verzint zoiets ,wat een narigheid
Dan liever potlood en papier
Anne
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
Toch geen gek idee, van Pjotr, om eens rond te kijken voor een kolomboormachine.
Eerst was ik er niet zo happig op, de schuur staat al zo vol met allerhande zaken en materialen.
Maar goed, na wat opruimen eens wat gaan rondkijken op Marktplaats en aangenaam verrast.
Die dingen blijken een stuk goedkoper dan verwacht, voor een paar tientjes heb je er al een...
Ja, het is een Kinzo...
het ziet er niet echt super uit, okee. maar boren doet hij wel.
Enkelfasig, 350 Watt en een boorkop voor maximaal 13 mm. voor mij is het meer dan voldoende.
De speling op de as valt me ontzettend mee. met een beetje TLC kan hij nog jaren mee.
Inmiddels heb ik hem al een beetje onder handen genomen met wat schoonmaakmiddel, vet en olie en daar is hij al aardig van opgeknapt.
Eerst was ik er niet zo happig op, de schuur staat al zo vol met allerhande zaken en materialen.
Maar goed, na wat opruimen eens wat gaan rondkijken op Marktplaats en aangenaam verrast.
Die dingen blijken een stuk goedkoper dan verwacht, voor een paar tientjes heb je er al een...
Ja, het is een Kinzo...
Enkelfasig, 350 Watt en een boorkop voor maximaal 13 mm. voor mij is het meer dan voldoende.
De speling op de as valt me ontzettend mee. met een beetje TLC kan hij nog jaren mee.
Inmiddels heb ik hem al een beetje onder handen genomen met wat schoonmaakmiddel, vet en olie en daar is hij al aardig van opgeknapt.
