6N23P buis in combinatie met 6N6P,,iemand een idee?

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: 6N23P buis in combinatie met 6N6P,,iemand een idee?

Bericht door Ah!buis »

Die twee kathodes moeten aan elkaar.Er zijn twee weerstanden getekend omdat ze samen de helft moeten zijn van die van boven (halve waarde niet standaard).
De uitgangsimpedantie is heel laag.Als je bij de triode linksboven de kathode op/neer trekt komt z'n rooster grotendeels mee (spanningsdeler Rk en Ri vanonder).Met die van rechtsboven is het anders,merkt bij het rooster niets van gerommel aan de kathode,is een echte kathodevolger met een aktieve naar onder trekker.De uitgang impedantie is dan ook 1/S (anode,voor wisselstroom,geaard).Met zo'n 8mA/V geeft dat 125ohm.
Anne
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: 6N23P buis in combinatie met 6N6P,,iemand een idee?

Bericht door AatV »

Had de schakeling iets langer moeten bekijken. :oops: Ben zelfs weleens een dergelijke schakeling tegengekomen waarbij de SRPP een gewone weerstandversterker was....
Of de onderste kathodes werkelijk verbonden moeten zijn, zie ik zo snel nog niet, maar inderdaad heb je bij het rechtse trioden een soort kathodevolger gecreëerd, waarbij ik me door het tegengestelde signaal bij de onderste buis zit af te vragen of je nu een soort stroombron over de weerstand van 510 Ohm ontworpen hebt, of dat het zelfs werkt als een White kathodevolger, met een nog lagere uitgangsimpedantie dan 1/S. Moet dit nog eens goed bestuderen.
Zou het bijna gaan bouwen om een en ander na te meten, ware het niet dat ik nog te veel onafgemaakte projectjes heb.

groet,
Aat
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: 6N23P buis in combinatie met 6N6P,,iemand een idee?

Bericht door democles »

Bedankt,Anne

Wilde het alleen even vragen omdat dat met die combi kathodes nogal glad ijs was voor mijn beleving............. :mrgreen:

Oke,we bijten ons vast.............................. :mrgreen:

Nu de voeding nog................. :|

Aat, proberen doe ik wel,rustig,rustig........... :mrgreen: [wordt dan geen meet object,maar een luister ervaring] ook leuk :wink:

In ieder geval bedankt jongens :goeie:

Kunnen we binnenkort weer los :mrgreen:

De flex weer uit het vet,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,yeah,

6N23P,we zullen eens zien wat dit buisje kan :rock:
Bijlagen
this is it.JPG
this is it.JPG (35.76 KiB) 376 keer bekeken
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: 6N23P buis in combinatie met 6N6P,,iemand een idee?

Bericht door Ah!buis »

Om het uit te proberen en niet te zwaar belast hoeft die 47µF aan de uitgang niet zo dik.Da's nml. goed voor zo laag als 1k belasting.Met bijv. 100k eraan gehangen volstaat 220-470nF.
Trouwens bij nader inzien is die 1M aan de uitgang met 47µF wel erg groot(100k lijkt er meer op),niet met 470nF.
Anne
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: 6N23P buis in combinatie met 6N6P,,iemand een idee?

Bericht door democles »

Anne,

Zal iets van 470K,2,2uF aan de uitgang hangen,meestaL Genoeg voor mijn KT88 eindbakken

Begin meestal met 1uF,en kijk dan of het genoeg is voor de bas...[maar 100K,is leuk,weet niet of het werkt :( ]
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: 6N23P buis in combinatie met 6N6P,,iemand een idee?

Bericht door democles »

Ben even aan het stoeien geweest,met de voeding..

Kom op ongeveer 185v uit,is dat een bezwaar,of moet het 200v zijn?

Dit alles,met de onderdelen die ik nog had liggen.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: 6N23P buis in combinatie met 6N6P,,iemand een idee?

Bericht door Ah!buis »

Met 1µ of 2µ2 is 470k heel best,die 100k eerder voor de 47µ.
Een lagere voedingsspanning maakt om te proberen niet veel uit.De uitgansimpedantie neemt toe (is toch al erg laag) en je kunt minder verder uitsturen,maar is ook zat voor een voorversterker.Omdat je in de wat krommere deel van de krommen terecht komt is de vervorming in theorie ook groter.Meer een "buizengeluid :? " :D .
Anne
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: 6N23P buis in combinatie met 6N6P,,iemand een idee?

Bericht door democles »

Oke,bedankt Anne

Het wordt dus even zoeken op het net,naar een trafo met 150v sec.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: 6N23P buis in combinatie met 6N6P,,iemand een idee?

Bericht door Ah!buis »

Je had toch een trafo 230V ? Na de gelijkrichter eerst een smoorspoel (een echte 10H)en dan pas de elko,krijg je ongeveer 220V= wel met enige belasting (met buisgelijkrichter ong. 200V),zonder loopt 't op naar 300V.
Anders een leuke,niet dure, trafo voor 2x150V is de T-185 van TubeTown.Die kan veel meer trekken,komt nog wel van pas :sure:
Anne
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: 6N23P buis in combinatie met 6N6P,,iemand een idee?

Bericht door democles »

Laat ik die T-185 net hebben liggen,,,[gebruik ik in mijn DAC projecten]

Maar na EZ 81 buisgelijkrichter en met twee smoorspoelen van 30 He/550 Ohm,bleef er in het Duncan Amp programma,185v over,met 20mA belasting....

Volgens mij doe ik iets verkeerd :-s

Die 230V/1A trafo vond ik te dik voor dit projectje.
Bijlagen
voeding.JPG
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: 6N23P buis in combinatie met 6N6P,,iemand een idee?

Bericht door nl3prc »

Heb je wel rekening gehouden met het ingegeven voltage of je dit wel goed hebt ingegeven 230 Veff is natuurlijk anders dan Vmax in simulaties moet je namelijk Vmax ingeven en dat is dan 230 Veff X 1,414 (wortel2) = 325,22 V
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: 6N23P buis in combinatie met 6N6P,,iemand een idee?

Bericht door democles »

Het was even zoeken naar een ,,screen capture ,,program,

Maar,gelukt.
Bijlagen
voeding 6N23P.jpg
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: 6N23P buis in combinatie met 6N6P,,iemand een idee?

Bericht door Ah!buis »

Dat met de smoorspoel voorop was voor de 230V trafo.
De 2x150V moet met halfgeleider-diodes als je 200V nodig hebt.En dan wel eerst een C erachter,dan pas evt een L.
Anne
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: 6N23P buis in combinatie met 6N6P,,iemand een idee?

Bericht door democles »

Oke,met diodes,

Hoe doe ik dat met de 2x150V van de trafo?

1x 150v en de draad[midden aftakking],die anders aan massa kwam, aan de diode brug hangen?
Bijlagen
150v voeding.jpg
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: 6N23P buis in combinatie met 6N6P,,iemand een idee?

Bericht door Ah!buis »

Een brug :o hoe kom je daar nou weer bij :? .
"Gewoon" de EZ81 vervangen door twee diodes (begin 's met twee 1N4007).De kathode zit daar aan de kant waar er een ring op staat.Het midden van de trafo blijft de nul.
Heb enkel een brug liggen,niet erg,de twee ~~ elk aan een 150V en de + is ..... de + O:) .De min niet gebruiken.
Anne
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: 6N23P buis in combinatie met 6N6P,,iemand een idee?

Bericht door democles »

Bedankt,Anne

Dus de EZ81 vervangen door 2 diodes........ik snap het :wink:

Het was even zoeken in de simulatie,, zoiets dus
Bijlagen
voeding.jpg
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: 6N23P buis in combinatie met 6N6P,,iemand een idee?

Bericht door sevenup »

democles schreef:
Het was even zoeken naar een ,,screen capture ,,program,

Maar,gelukt.
Gewoon op "PrtSc" (printscreen) drukken voor het hele scherm of "Alt Gr - PrtSc" voor het actieve window en dan crtl-V in mspaint of iets dergelijks.
Saven als .jpg en klaar. Werkt al jaren :)
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: 6N23P buis in combinatie met 6N6P,,iemand een idee?

Bericht door nl3prc »

Gewoon op "PrtSc" (printscreen) drukken voor het hele scherm of "Alt Gr - PrtSc" voor het actieve window en dan crtl-V in mspaint of iets dergelijks.
Saven als .jpg en klaar. Werkt al jaren
Ja dat klopt wel aardig alleen snap ik die Gr niet zo in "Alt Gr - PrtSc"
Gebruikersavatar
Miniwatt
Berichten: 863
Lid geworden op: zo 22 mei 2005, 19:02
Locatie: Den Haag

Re: 6N23P buis in combinatie met 6N6P,,iemand een idee?

Bericht door Miniwatt »

democles schreef:
Maar ja die spanning op de eerste trap :(

In zoverre is het me nu duidelijk,dat de 6N23P op 200v/ 5mA draait,met kathode weerstanden van 510 ohm :wink:

Het schiet al een beetje op dus :)
Volgens mij zie je over het hoofd dat in een srpp iedere afzonderlijke triode maar de helft van de totale B+ ziet, kijk maar naar de voltages in de schema's ;)
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: 6N23P buis in combinatie met 6N6P,,iemand een idee?

Bericht door democles »

Volgens mij zie je over het hoofd dat in een srpp iedere afzonderlijke triode maar de helft van de totale B+ ziet, kijk maar naar de voltages in de schema's ;)
Hallo. Miniwatt

Had natuurlijk moeten schrijven ,,in SRPP,, i.p.v. als individuele buis :wink:
Gewoon op "PrtSc" (printscreen) drukken voor het hele scherm of "Alt Gr - PrtSc" voor het actieve window en dan crtl-V in mspaint of iets dergelijks.
Saven als .jpg en klaar. Werkt al jaren :)
En op de 1 of andere manier werkte,,print screen,,niet bij mij :x
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: 6N23P buis in combinatie met 6N6P,,iemand een idee?

Bericht door democles »

Ja, en wat nu.............................. :?

Design,

Passen en meten dus,, :rock:

Even gekeken naar het schema........

We willen de bedrading natuurlijk zo kort mogelijk houden :mrgreen:

Misschien de bovenste helft van de SRPP combineren in de eerste 6N23P,en de onderste twee , in de tweede 6N23P?

Is dit mogelijk?
Bijlagen
DSRPP.JPG
DSRPP.JPG (30.13 KiB) 228 keer bekeken
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: 6N23P buis in combinatie met 6N6P,,iemand een idee?

Bericht door Ah!buis »

Het beste is als de twee lnks,boven elkaar,zoveel mogelijk gelijk zijn.Als het buzen zijn van eenzelfde serie zullen ze onderling niet veel verschillen,dan doet het er niet toe.
Wat niet op het schema staan is de inwendige afscherming,zit aan pin 9,moet aan massa.
Anne
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: 6N23P buis in combinatie met 6N6P,,iemand een idee?

Bericht door democles »

Bedankt,Anne

Scherm,aansluitpen 9, aan massa,dat wist ik,net zo als bij de 6N2P,6N6Pen6n1P,toch blij, dat je het voor de volledigheid vermeld :wink:

Even over gedacht en besloten het zo te doen...............

Maar dan wordt de bedrading langer, en weet ik niet of die 1K roosterstop weerstandjes nog wel nut hebben :-s
Bijlagen
id.JPG
id.JPG (31.14 KiB) 197 keer bekeken
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: 6N23P buis in combinatie met 6N6P,,iemand een idee?

Bericht door Ah!buis »

Geef je toch elk rooster z'n weerstand :o ,lijkt 't gelijk wat meer :D .
Anne
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: 6N23P buis in combinatie met 6N6P,,iemand een idee?

Bericht door democles »

Eerst zo maar eens proberen dus. :wink:
Plaats reactie