6N23P buis in combinatie met 6N6P,,iemand een idee?
Moderator: Beheerdersteam
Re: 6N23P buis in combinatie met 6N6P,,iemand een idee?
Die twee kathodes moeten aan elkaar.Er zijn twee weerstanden getekend omdat ze samen de helft moeten zijn van die van boven (halve waarde niet standaard).
De uitgangsimpedantie is heel laag.Als je bij de triode linksboven de kathode op/neer trekt komt z'n rooster grotendeels mee (spanningsdeler Rk en Ri vanonder).Met die van rechtsboven is het anders,merkt bij het rooster niets van gerommel aan de kathode,is een echte kathodevolger met een aktieve naar onder trekker.De uitgang impedantie is dan ook 1/S (anode,voor wisselstroom,geaard).Met zo'n 8mA/V geeft dat 125ohm.
Anne
De uitgangsimpedantie is heel laag.Als je bij de triode linksboven de kathode op/neer trekt komt z'n rooster grotendeels mee (spanningsdeler Rk en Ri vanonder).Met die van rechtsboven is het anders,merkt bij het rooster niets van gerommel aan de kathode,is een echte kathodevolger met een aktieve naar onder trekker.De uitgang impedantie is dan ook 1/S (anode,voor wisselstroom,geaard).Met zo'n 8mA/V geeft dat 125ohm.
Anne
Re: 6N23P buis in combinatie met 6N6P,,iemand een idee?
Had de schakeling iets langer moeten bekijken.
Ben zelfs weleens een dergelijke schakeling tegengekomen waarbij de SRPP een gewone weerstandversterker was....
Of de onderste kathodes werkelijk verbonden moeten zijn, zie ik zo snel nog niet, maar inderdaad heb je bij het rechtse trioden een soort kathodevolger gecreëerd, waarbij ik me door het tegengestelde signaal bij de onderste buis zit af te vragen of je nu een soort stroombron over de weerstand van 510 Ohm ontworpen hebt, of dat het zelfs werkt als een White kathodevolger, met een nog lagere uitgangsimpedantie dan 1/S. Moet dit nog eens goed bestuderen.
Zou het bijna gaan bouwen om een en ander na te meten, ware het niet dat ik nog te veel onafgemaakte projectjes heb.
groet,
Aat
Of de onderste kathodes werkelijk verbonden moeten zijn, zie ik zo snel nog niet, maar inderdaad heb je bij het rechtse trioden een soort kathodevolger gecreëerd, waarbij ik me door het tegengestelde signaal bij de onderste buis zit af te vragen of je nu een soort stroombron over de weerstand van 510 Ohm ontworpen hebt, of dat het zelfs werkt als een White kathodevolger, met een nog lagere uitgangsimpedantie dan 1/S. Moet dit nog eens goed bestuderen.
Zou het bijna gaan bouwen om een en ander na te meten, ware het niet dat ik nog te veel onafgemaakte projectjes heb.
groet,
Aat
Re: 6N23P buis in combinatie met 6N6P,,iemand een idee?
Bedankt,Anne
Wilde het alleen even vragen omdat dat met die combi kathodes nogal glad ijs was voor mijn beleving.............
Oke,we bijten ons vast..............................
Nu de voeding nog.................
Aat, proberen doe ik wel,rustig,rustig...........
[wordt dan geen meet object,maar een luister ervaring] ook leuk
In ieder geval bedankt jongens
Kunnen we binnenkort weer los
De flex weer uit het vet,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,yeah,
6N23P,we zullen eens zien wat dit buisje kan
Wilde het alleen even vragen omdat dat met die combi kathodes nogal glad ijs was voor mijn beleving.............
Oke,we bijten ons vast..............................
Nu de voeding nog.................
Aat, proberen doe ik wel,rustig,rustig...........
In ieder geval bedankt jongens
Kunnen we binnenkort weer los
De flex weer uit het vet,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,yeah,
6N23P,we zullen eens zien wat dit buisje kan
- Bijlagen
-
- this is it.JPG (35.76 KiB) 382 keer bekeken
Re: 6N23P buis in combinatie met 6N6P,,iemand een idee?
Om het uit te proberen en niet te zwaar belast hoeft die 47µF aan de uitgang niet zo dik.Da's nml. goed voor zo laag als 1k belasting.Met bijv. 100k eraan gehangen volstaat 220-470nF.
Trouwens bij nader inzien is die 1M aan de uitgang met 47µF wel erg groot(100k lijkt er meer op),niet met 470nF.
Anne
Trouwens bij nader inzien is die 1M aan de uitgang met 47µF wel erg groot(100k lijkt er meer op),niet met 470nF.
Anne
Re: 6N23P buis in combinatie met 6N6P,,iemand een idee?
Anne,
Zal iets van 470K,2,2uF aan de uitgang hangen,meestaL Genoeg voor mijn KT88 eindbakken
Begin meestal met 1uF,en kijk dan of het genoeg is voor de bas...[maar 100K,is leuk,weet niet of het werkt
]
Zal iets van 470K,2,2uF aan de uitgang hangen,meestaL Genoeg voor mijn KT88 eindbakken
Begin meestal met 1uF,en kijk dan of het genoeg is voor de bas...[maar 100K,is leuk,weet niet of het werkt
Re: 6N23P buis in combinatie met 6N6P,,iemand een idee?
Ben even aan het stoeien geweest,met de voeding..
Kom op ongeveer 185v uit,is dat een bezwaar,of moet het 200v zijn?
Dit alles,met de onderdelen die ik nog had liggen.
Kom op ongeveer 185v uit,is dat een bezwaar,of moet het 200v zijn?
Dit alles,met de onderdelen die ik nog had liggen.
Re: 6N23P buis in combinatie met 6N6P,,iemand een idee?
Met 1µ of 2µ2 is 470k heel best,die 100k eerder voor de 47µ.
Een lagere voedingsspanning maakt om te proberen niet veel uit.De uitgansimpedantie neemt toe (is toch al erg laag) en je kunt minder verder uitsturen,maar is ook zat voor een voorversterker.Omdat je in de wat krommere deel van de krommen terecht komt is de vervorming in theorie ook groter.Meer een "buizengeluid
"
.
Anne
Een lagere voedingsspanning maakt om te proberen niet veel uit.De uitgansimpedantie neemt toe (is toch al erg laag) en je kunt minder verder uitsturen,maar is ook zat voor een voorversterker.Omdat je in de wat krommere deel van de krommen terecht komt is de vervorming in theorie ook groter.Meer een "buizengeluid
Anne
Re: 6N23P buis in combinatie met 6N6P,,iemand een idee?
Oke,bedankt Anne
Het wordt dus even zoeken op het net,naar een trafo met 150v sec.
Het wordt dus even zoeken op het net,naar een trafo met 150v sec.
Re: 6N23P buis in combinatie met 6N6P,,iemand een idee?
Je had toch een trafo 230V ? Na de gelijkrichter eerst een smoorspoel (een echte 10H)en dan pas de elko,krijg je ongeveer 220V= wel met enige belasting (met buisgelijkrichter ong. 200V),zonder loopt 't op naar 300V.
Anders een leuke,niet dure, trafo voor 2x150V is de T-185 van TubeTown.Die kan veel meer trekken,komt nog wel van pas
Anne
Anders een leuke,niet dure, trafo voor 2x150V is de T-185 van TubeTown.Die kan veel meer trekken,komt nog wel van pas
Anne
Re: 6N23P buis in combinatie met 6N6P,,iemand een idee?
Laat ik die T-185 net hebben liggen,,,[gebruik ik in mijn DAC projecten]
Maar na EZ 81 buisgelijkrichter en met twee smoorspoelen van 30 He/550 Ohm,bleef er in het Duncan Amp programma,185v over,met 20mA belasting....
Volgens mij doe ik iets verkeerd
Die 230V/1A trafo vond ik te dik voor dit projectje.
Maar na EZ 81 buisgelijkrichter en met twee smoorspoelen van 30 He/550 Ohm,bleef er in het Duncan Amp programma,185v over,met 20mA belasting....
Volgens mij doe ik iets verkeerd
Die 230V/1A trafo vond ik te dik voor dit projectje.
Re: 6N23P buis in combinatie met 6N6P,,iemand een idee?
Heb je wel rekening gehouden met het ingegeven voltage of je dit wel goed hebt ingegeven 230 Veff is natuurlijk anders dan Vmax in simulaties moet je namelijk Vmax ingeven en dat is dan 230 Veff X 1,414 (wortel2) = 325,22 V
Re: 6N23P buis in combinatie met 6N6P,,iemand een idee?
Het was even zoeken naar een ,,screen capture ,,program,
Maar,gelukt.
Maar,gelukt.
Re: 6N23P buis in combinatie met 6N6P,,iemand een idee?
Dat met de smoorspoel voorop was voor de 230V trafo.
De 2x150V moet met halfgeleider-diodes als je 200V nodig hebt.En dan wel eerst een C erachter,dan pas evt een L.
Anne
De 2x150V moet met halfgeleider-diodes als je 200V nodig hebt.En dan wel eerst een C erachter,dan pas evt een L.
Anne
Re: 6N23P buis in combinatie met 6N6P,,iemand een idee?
Oke,met diodes,
Hoe doe ik dat met de 2x150V van de trafo?
1x 150v en de draad[midden aftakking],die anders aan massa kwam, aan de diode brug hangen?
Hoe doe ik dat met de 2x150V van de trafo?
1x 150v en de draad[midden aftakking],die anders aan massa kwam, aan de diode brug hangen?
Re: 6N23P buis in combinatie met 6N6P,,iemand een idee?
Een brug
hoe kom je daar nou weer bij
.
"Gewoon" de EZ81 vervangen door twee diodes (begin 's met twee 1N4007).De kathode zit daar aan de kant waar er een ring op staat.Het midden van de trafo blijft de nul.
Heb enkel een brug liggen,niet erg,de twee ~~ elk aan een 150V en de + is ..... de +
.De min niet gebruiken.
Anne
"Gewoon" de EZ81 vervangen door twee diodes (begin 's met twee 1N4007).De kathode zit daar aan de kant waar er een ring op staat.Het midden van de trafo blijft de nul.
Heb enkel een brug liggen,niet erg,de twee ~~ elk aan een 150V en de + is ..... de +
Anne
Re: 6N23P buis in combinatie met 6N6P,,iemand een idee?
Bedankt,Anne
Dus de EZ81 vervangen door 2 diodes........ik snap het
Het was even zoeken in de simulatie,, zoiets dus
Dus de EZ81 vervangen door 2 diodes........ik snap het
Het was even zoeken in de simulatie,, zoiets dus
Re: 6N23P buis in combinatie met 6N6P,,iemand een idee?
Gewoon op "PrtSc" (printscreen) drukken voor het hele scherm of "Alt Gr - PrtSc" voor het actieve window en dan crtl-V in mspaint of iets dergelijks.democles schreef:Het was even zoeken naar een ,,screen capture ,,program,
Maar,gelukt.
Saven als .jpg en klaar. Werkt al jaren
Re: 6N23P buis in combinatie met 6N6P,,iemand een idee?
Ja dat klopt wel aardig alleen snap ik die Gr niet zo in "Alt Gr - PrtSc"Gewoon op "PrtSc" (printscreen) drukken voor het hele scherm of "Alt Gr - PrtSc" voor het actieve window en dan crtl-V in mspaint of iets dergelijks.
Saven als .jpg en klaar. Werkt al jaren
Re: 6N23P buis in combinatie met 6N6P,,iemand een idee?
Volgens mij zie je over het hoofd dat in een srpp iedere afzonderlijke triode maar de helft van de totale B+ ziet, kijk maar naar de voltages in de schema'sdemocles schreef:Maar ja die spanning op de eerste trap
In zoverre is het me nu duidelijk,dat de 6N23P op 200v/ 5mA draait,met kathode weerstanden van 510 ohm![]()
Het schiet al een beetje op dus
Re: 6N23P buis in combinatie met 6N6P,,iemand een idee?
Hallo. MiniwattVolgens mij zie je over het hoofd dat in een srpp iedere afzonderlijke triode maar de helft van de totale B+ ziet, kijk maar naar de voltages in de schema's
Had natuurlijk moeten schrijven ,,in SRPP,, i.p.v. als individuele buis
En op de 1 of andere manier werkte,,print screen,,niet bij mijGewoon op "PrtSc" (printscreen) drukken voor het hele scherm of "Alt Gr - PrtSc" voor het actieve window en dan crtl-V in mspaint of iets dergelijks.
Saven als .jpg en klaar. Werkt al jaren![]()
Re: 6N23P buis in combinatie met 6N6P,,iemand een idee?
Ja, en wat nu..............................
Design,
Passen en meten dus,,
Even gekeken naar het schema........
We willen de bedrading natuurlijk zo kort mogelijk houden
Misschien de bovenste helft van de SRPP combineren in de eerste 6N23P,en de onderste twee , in de tweede 6N23P?
Is dit mogelijk?
Design,
Passen en meten dus,,
Even gekeken naar het schema........
We willen de bedrading natuurlijk zo kort mogelijk houden
Misschien de bovenste helft van de SRPP combineren in de eerste 6N23P,en de onderste twee , in de tweede 6N23P?
Is dit mogelijk?
- Bijlagen
-
- DSRPP.JPG (30.13 KiB) 234 keer bekeken
Re: 6N23P buis in combinatie met 6N6P,,iemand een idee?
Het beste is als de twee lnks,boven elkaar,zoveel mogelijk gelijk zijn.Als het buzen zijn van eenzelfde serie zullen ze onderling niet veel verschillen,dan doet het er niet toe.
Wat niet op het schema staan is de inwendige afscherming,zit aan pin 9,moet aan massa.
Anne
Wat niet op het schema staan is de inwendige afscherming,zit aan pin 9,moet aan massa.
Anne
Re: 6N23P buis in combinatie met 6N6P,,iemand een idee?
Bedankt,Anne
Scherm,aansluitpen 9, aan massa,dat wist ik,net zo als bij de 6N2P,6N6Pen6n1P,toch blij, dat je het voor de volledigheid vermeld
Even over gedacht en besloten het zo te doen...............
Maar dan wordt de bedrading langer, en weet ik niet of die 1K roosterstop weerstandjes nog wel nut hebben
Scherm,aansluitpen 9, aan massa,dat wist ik,net zo als bij de 6N2P,6N6Pen6n1P,toch blij, dat je het voor de volledigheid vermeld
Even over gedacht en besloten het zo te doen...............
Maar dan wordt de bedrading langer, en weet ik niet of die 1K roosterstop weerstandjes nog wel nut hebben
- Bijlagen
-
- id.JPG (31.14 KiB) 203 keer bekeken
Re: 6N23P buis in combinatie met 6N6P,,iemand een idee?
Geef je toch elk rooster z'n weerstand
,lijkt 't gelijk wat meer
.
Anne
Anne

