Arta Versterker plus RIAA Meetkastje

... is weten!

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Arta Versterker RIAA Meetkastje

Bericht door Zweitse »

Is dit een set om luidspreker mee te meten. Ik ben een beetje een leek op dit gebied, maar als ik het goed begrijp sluit je dit aan op een PC met geluidskaart en Arta om luidspreker te meten. Is er ook een componentenlijst aanwezig?
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8107
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Arta Versterker RIAA Meetkastje

Bericht door Kappa7 »

Hoi Zweitse,

Nee dit is een unit om versterkers mee door te meten.
Je gebruikt wel hetzelfde programma (arta) maar mist in dit apparaat de versterker om de luidspreker mee aan te sturen.

Met het meten van een versterker kan je te maken krijgen met hogere vermogens die dan op de ingang van je geluidskaart komen.
Deze module is dan om je kaart te beschermen.
Daarnaast heft deze module nog wat handigheidjes die het meten makkelijker maakt.

Wat meet je dan met dit kastje.
1. Spectrum analyzer.
2. Frequentie gedrag.
3. THD vervorming.
4. uitgang impedantie.
5. het impulsgedrag

Daarnaast heeft het ook een omgekeerde Riaa aanboort om een phono versterker mee door te kunnen meten.

Hier een kan je zien hoe die metingen er uit zien.
http://www.mennovanderveen.nl/nl/downlo ... METING.pdf
Deze zijn van de on gemodificeerde Aurexx

Groetjes George
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Arta Versterker RIAA Meetkastje

Bericht door Zweitse »

Helder. Misschien iets voor in de toekomst, maar voor dit moment te hoog gegrepen voor mij. Ik wil mij eerst eens verdiepen in het meten van luidsprekers, en wellicht daarna mij hier eens aan wagen.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8107
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Arta Versterker RIAA Meetkastje

Bericht door Kappa7 »

De PCB's zijn besteld. O:)
Nu maar afwachten hoelang het gaat duren.

Groetjes George
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3806
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Arta Versterker RIAA Meetkastje

Bericht door AatV »

Kappa7 schreef:
De PCB's zijn besteld. O:)
Nu maar afwachten hoelang het gaat duren.

Groetjes George
Ik wacht met je mee!

groet,
Aat
diymartin
Berichten: 111
Lid geworden op: zo 30 jan 2011, 22:40

Re: Arta Versterker RIAA Meetkastje

Bericht door diymartin »

Kappa7 schreef:
De PCB's zijn besteld. O:)
Nu maar afwachten hoelang het gaat duren.

Groetjes George
Ik ben misschien te laat :| maar ik zal ook best een PCB willen hebben.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8107
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Arta Versterker RIAA Meetkastje

Bericht door Kappa7 »

Geen probleem nu is er nog 1 bescikbaar.
diymartin
Berichten: 111
Lid geworden op: zo 30 jan 2011, 22:40

Re: Arta Versterker RIAA Meetkastje

Bericht door diymartin »

Dat is mooi !!, kan of moet ik al geld overmaken ?
Grtz. :D
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8107
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Arta Versterker RIAA Meetkastje

Bericht door Kappa7 »

Nee nog even wachten tot de printjes binnen zijn.
Dan zijn de exacte kosten bekent.

voor als nog klopt de berekening die ik eerder hier heb gemaakt.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8107
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Arta Versterker RIAA Meetkastje

Bericht door Kappa7 »

Kappa7 schreef:
De PCB's zijn besteld. O:)
Nu maar afwachten hoelang het gaat duren.

Groetjes George
Ze zijn verstuurd
carpin
Berichten: 92
Lid geworden op: do 24 sep 2009, 4:59
Locatie: s-Gravenhage

Re: Arta Versterker RIAA Meetkastje

Bericht door carpin »

Is er nog een print over?
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8107
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Arta Versterker RIAA Meetkastje

Bericht door Kappa7 »

carpin schreef:
Is er nog een print over?
Yep je hebt de laatste.

Als ze binnen zijn zal ik een PB sturen waar in ik jullie om de adressen zal vragen waar alles heen kan.

Groetjes George
carpin
Berichten: 92
Lid geworden op: do 24 sep 2009, 4:59
Locatie: s-Gravenhage

Re: Arta Versterker RIAA Meetkastje

Bericht door carpin »

Mooi, dank je wel Kappa7 :goedzo:
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8107
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Arta Versterker RIAA Meetkastje

Bericht door Kappa7 »

Zo he he ze zijn binnen.
P1060068.JPG
Ik vind ze er super netjes uit zien!

Al een paar onderdelen even gepast en nog geen rare dingen gevonden.

De overige vier kunnen nu ook op de post.
De reserveringen zijn voor
AatV
Barry2001
diymartin
carpin

Kunnen jullie mij in PB het adres toesturen waar deze printjes heen kunnen?

De kosten.
€12,- incl verzend kosten.

Schema + BOM zal ik nog een keer posten voor de zekerheid maar die staat niet op deze pc dus dat komt nog.


Groetjes George
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Arta Versterker RIAA Meetkastje

Bericht door Pjotr »

Dat is vlot! Bij wie heb je ze u laten maken George?
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8107
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Arta Versterker RIAA Meetkastje

Bericht door Kappa7 »

Bij itead.
http://iteadstudio.com/store/index.php?cPath=19_20

Ik vond het zelf wel wat lang duren maar ik ben dan ook wel ongeduldig soms :lol:
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8107
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Arta Versterker RIAA Meetkastje

Bericht door Kappa7 »

En zo als beloofd de benodigde bestanden om ze te kunnen solderen.
Schema
Meet compleet.pdf
(248.43 KiB) 116 keer gedownload
BOM
Meet compleet.xls
(13 KiB) 63 keer gedownload
Voor de voeding heb je een + en - 12V nodig aangevuld met 5V
Eventueel ook met 9V erbij voor het paneel maar dat is dan ook weer afhankelijk van de keuze van je paneel meter.
De 4 stappen schakelaars zijn dubbel waarbij het eerste dek wordt gebruikt voor de demping van de ingang.
Het tweede dek wordt gebruikt om de punt te verplaatsen van het paneelmeter.
De ingestelde waarde van de paneel meter zal vast op 2V liggen en veranderd zelf niet.

SW6 wordt gebruikt om het linker of de rechter ingang te meten.
Met een midden stand staat de meter uit.
Deze is dus ook dubbel uit gevoerd.
De komma verplaatsing wordt hier mee ook geschakeld tussen links en rechts.

Ik hoop in de komende week tijd te vinden om de print te kunnen opbouwen (zit net thuis in een kleine verbouwing).

Groetjes George
Bijlagen
Meet compleet.xls
(13 KiB) 72 keer gedownload
carpin
Berichten: 92
Lid geworden op: do 24 sep 2009, 4:59
Locatie: s-Gravenhage

Re: Arta Versterker RIAA Meetkastje

Bericht door carpin »

De printen zien er uit als kunstwerkjes O:)
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8107
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Arta Versterker RIAA Meetkastje

Bericht door Kappa7 »

Ha bedankt.

't Was ook een hele puzzel om ze zo compact mogelijk te maken.
Je printje is op de bus je mag ze binnenkort live bewonderen.

Groetjes George
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3806
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Arta Versterker RIAA Meetkastje

Bericht door AatV »

De print is vanmorgen keurig verpakt binnengekomen. :D Ziet er compact uit! Ben blij dat ik een slodeerbout heb met een fijne punt. Zal helaas er voorlopig niet aan toe komen om het meetkastje in elkaar te zetten, want :
1. Heb nog andere zaken die ik nu eindelijk eens moet afmaken.
2. Het is zomer (hoewel als naar buiten kijk?)
Bedankt voor alle moeite George.

groet,
Aat
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8107
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Arta Versterker RIAA Meetkastje

Bericht door Kappa7 »

Ik heb net ook maar tin gehaald van 0.5mm dik gewoon 60/40 het is wel heel klein geworden zo. :D
Met de loodvrije tin die ik had was het geen suc6 was ook 1mm dik en dat is eigenlijk niet echt fijn werken.
Gelukkig had mijn elektroboertje in Harderwijk nog wat 60/40 tin liggen.

Groetjes en veel plezier er mee.
George
carpin
Berichten: 92
Lid geworden op: do 24 sep 2009, 4:59
Locatie: s-Gravenhage

Re: Arta Versterker RIAA Meetkastje

Bericht door carpin »

Ik heb hem ook ontvangen, loop de trap op en scheur de envelop open, valt de print eruit.
Gelukkig viel hij niet op zijn kant.
De print ziet er goed uit, de print is stukken groter dan ik dacht, veel weerstanden :D .
Ik ga hem langzaam opbouwen, kijken wat Dick Best heeft.

Dank je wel George
studiostevus
Berichten: 311
Lid geworden op: vr 08 jan 2010, 14:31

Re: Arta Versterker RIAA Meetkastje

Bericht door studiostevus »

... te laat! :roll:

Mocht er een bijbesteling komen, ben ik geinteresseerd!
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8107
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Arta Versterker RIAA Meetkastje

Bericht door Kappa7 »

Yep te laat.
Maar mocht er een tweede batch komen dan ga je mee.

Ook is het natuurlijk mogelijk de spullen zelf te bestellen de files staan allemaal hier te vinden.
Maar mocht je dat gaan doen zijner nog wel een paar dingen die ik tijdens de opbouw ben tegen gekomen.
Geen grote dingen maar wat kleine schoonheidsfoutjes.

Veder ben ik nog niet zo ver om een update te geven aangezien mijn eindversterker een iets hogere prio heeft dan het kastje.

Groetjes George
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8107
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Arta Versterker RIAA Meetkastje

Bericht door Kappa7 »

Inmiddels weer wat opgeschoten met het kastje.
De print zit in elkaar en ben nu bezig met de behuizing.

Hier vast een idee van de voor plaat.
Front plaat.png
we gaan van middag weer verder om het ook zo te maken.
Eerst even met de honden er op uit.

Groetjes George
Plaats reactie