Vervanger van de klassieke Smoorspoel.

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Vervanger van de klassieke Smoorspoel.

Bericht door Pjotr »

Mr Tube schreef:
Ik bedoel dus de voeding zoals in dit project:

http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... hilit=6h30
Ja zeg, daar heb je het ook over een MM pre-amp. Daar dendert ieder spoortje rimpel versterkt door naar de uitgang.

Voedingen ontwerp je naar wat nodig hebt, een 50W klasse-AB PP versterker stelt weer heel andere eisen. Dat schakelingetje van Anne is gewoon leuk omdat het er makkelijk zonder veel nadenken in te solderen valt. Maar of dat nu optimaal is? Maakt ook niet uit, het doet i.i.g. wat de goede kant op.
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: Vervanger van de klassieke Smoorspoel.

Bericht door TheoK »

Ik heb versterkers horen spelen met het printje van Dalojan erin.
Daar is echt helemaal niks mis mee.
En echt compleet bromvrij. Helemaal stil. En de klank is gewoon uitmuntend.
Vandaar dat ik besloten heb om het te proberen in mijn HF10.
Omdat die nog niet helemaal bromvrij is.

De discussie over het wel en niet gebruiken van een gewone smoorspoel
of een electronische zal altijd wel blijven.
Ik ga het binnenkort zelf ervaren :wink:
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Vervanger van de klassieke Smoorspoel.

Bericht door nl3prc »

Mr Tube schreef:
Ik bedoel dus de voeding zoals in dit project:

http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... hilit=6h30
Das leuk gevonden ben niet tegen CRC filtering maar ga dan toch omdat het tegenwoordig kan voor de NMOS.
Vindt het aantal aan µF's in iedergeval voor een voorversterker een beetje overdreven.
Gebruikersavatar
Dalojan
In memoriam †
Berichten: 555
Lid geworden op: do 12 aug 2010, 19:30
Locatie: Oosterwolde
Contacteer:

Re: Vervanger van de klassieke Smoorspoel.

Bericht door Dalojan »

TheoK schreef:
Ziet er allemaal veelbelovend uit.
Is dit koelplaatje groot genoeg?
Hoe groot de koelplaat moet zijn is van meerdere factoren afhankelijk. Factoren zijn, omgevings temperatuur van de koel plaat, gedisipeerd vermogen, gewenste temperatuur van de FET en thermische weerstand tussen FET en koelplaat.

Stel je bouwt het in de versterker kast, het wordt daarin maximaal 40 graden, de FET wil je niet heter laten worden dan 50 graden. Dan heb je een temperatuur verschil van 10 graden. Als over de FET in normaal gebruik 12 volt staat en en loopt in normaal gebruik maximaal 300mA dan heb je een disipatie van 12 x 0.3 = 3.6 Watt . Je gebruikt een mica plaatje met een Thermische weerstand van 0.5 graden per watt dan heb je over het mica plaatje een temperatuur verschil van 3.6 x 0.5 = 1.8 graden . Trek dat af van de beschikbare 10 graden en dan houd je 8.2 / 3.6 = 2.28 graden per watt over. Dan heb je dus een koelplaat van 2.28 K/Watt nodig. Of de thermische weerstand van een mica plaatje 0.5 graden er watt is weet ik niet, het is maar een reken voorbeeld. De bij koel elementen opgegeven waarde is altijd theoretisch dus met geen thermische overgangsweerstand tussen halfgeleider en koelplaat, gebruik van koelpasta verlaagt de overgangsweerstand mits niet meer gebruikt is als noodzakelijk, hier schaad overdaad! De pasta is bedoeld als poriënvuller en niet om er een dikke laag tussen te krijgen.

Het antwoord op de vraag of een koelplaat groot genoeg is kan dus alleen gegeven worden als je alle andere voorwaarden en omstandigheden kent.
Mr Tube
Berichten: 1473
Lid geworden op: ma 13 feb 2006, 21:27
Locatie: IJmuiden

Re: Vervanger van de klassieke Smoorspoel.

Bericht door Mr Tube »

Pjotr schreef:
Mr Tube schreef:
Ik bedoel dus de voeding zoals in dit project:

Ja zeg, daar heb je het ook over een MM pre-amp. Daar dendert ieder spoortje rimpel versterkt door naar de uitgang.
Ik stel veel hogere eisen aan de signaal en ruisverhouding bij een lijntrap dan bij een MM/MC voortrap, let wel ik heb het over signaal en ruisverhouding! Bij een lijntrap heb je te maken soms met een aanzienlijke gainreserve, als je een SR verhouding wenst van 80dB dan kun je gainreserve daar nog eens bij optellen want je gaat toch wel uit van het normale luisternivo. Om die reden wilde ik het rimpelsignaal dat bijna 1 op 1 doorgaat naar de uitgang op -120dB hebben, een ander voordeel is dat de capaciteit zo groot is dat het ook traag reageert op netspanningsvariaties (anders zie je nog wel eens wat konus gewapper). Voor de MM/MC trap wil je de SR verhouding op 80dB houden en dan voldoet dezelfde voeding ook prima, die zit voor de volumeregelaar waardoor die 80dB zeer acceptabel is. In de praktijk is het beter want je moet van het signaal nivo op de anode van de eerste buis uitgaan en daar is het al zo'n 40dB versterkt.

Ik geef toe dat een paar Caps minder ook wel had gekund ik denk dat 10uV rimpel nog steeds niet hoorbaar is, ik wilde alleen dat die mooie en dure 6H30 buizen niets tekort kwamen. Verder is het plaatsen van MKP condensatoren over de Elco's aan de versterkerzijde geen overbodige luxe, je maakt de filterwerking dan echt breedbandig want HF rotzooi wil je ook niet hebben.
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Vervanger van de klassieke Smoorspoel.

Bericht door nl3prc »

Ben je niet bang dat door al die elco's je juist ruis gaat maken in je voeding.
Gebruikersavatar
Dalojan
In memoriam †
Berichten: 555
Lid geworden op: do 12 aug 2010, 19:30
Locatie: Oosterwolde
Contacteer:

Re: Vervanger van de klassieke Smoorspoel.

Bericht door Dalojan »

nl3prc schreef:
Ben je niet bang dat door al die elco's je juist ruis gaat maken in je voeding.
Snap ik het nu goed dat als je een ruisvrije voeding wilt hebben dat je de condensatoren er uit moet laten? Ik ben benieuwd naar de achterliggende reden waarom meer elco's parallel meer ruis veroorzaken.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Vervanger van de klassieke Smoorspoel.

Bericht door Kappa7 »

Dalojan schreef:
nl3prc schreef:
Ben je niet bang dat door al die elco's je juist ruis gaat maken in je voeding.
Snap ik het nu goed dat als je een ruisvrije voeding wilt hebben dat je de condensatoren er uit moet laten? Ik ben benieuwd naar de achterliggende reden waarom meer elco's parallel meer ruis veroorzaken.
Gokje :?
Zou deze ruis ook van de weerstand kunnen komen?
Het is immers een RCRCRC filter.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Vervanger van de klassieke Smoorspoel.

Bericht door Pjotr »

Naar mijn idee komt die ruis van ZBA. Gewoon niet komen :D
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Vervanger van de klassieke Smoorspoel.

Bericht door Ah!buis »

Er is een tijd van komen en een tijd van gaan :o of op z'n Italiaans lago di Como en Vasco da Gama :? .
'tIs al niet vroeg meer,dus ga'k maar :lol:
Anne
Gebruikersavatar
Dalojan
In memoriam †
Berichten: 555
Lid geworden op: do 12 aug 2010, 19:30
Locatie: Oosterwolde
Contacteer:

Re: Vervanger van de klassieke Smoorspoel.

Bericht door Dalojan »

Kappa7 schreef:
Dalojan schreef:
nl3prc schreef:
Ben je niet bang dat door al die elco's je juist ruis gaat maken in je voeding.
Snap ik het nu goed dat als je een ruisvrije voeding wilt hebben dat je de condensatoren er uit moet laten? Ik ben benieuwd naar de achterliggende reden waarom meer elco's parallel meer ruis veroorzaken.
Gokje :?
Zou deze ruis ook van de weerstand kunnen komen?
Het is immers een RCRCRC filter.
Weerstanden produceren nu eenmaal ruis en wel om twee redenen: thermische ruis en die is afhankelijk van de weerstand waarde en temperatuur en ze produceren ook nog ruis afhankelijk van de stroom die er door loopt en die ruis is mede afhankelijk van het gebruikte weerstand materiaal en constructie.

De achter geschakelde C vormt gelukkig weer een frequentie afhankelijke belasting en zorgt er voor dat het ruis niveau afneemt bij hogere frequenties. Het is hoogst zelden dat de ruis uit deze weerstanden enige merkbare invloed hebben, meestal komt de ruis uit de versterker die deze voeding gebruikt.

Met name bij phono versterkers is daarom keuze van weerstand waardes en type en keuze van versterkend element en gain distributie van groot belang om de ruis laag te houden. Als je in een phono pre een ingang condensator gebruikt is ook daar de kwaliteit van belang omdat er geen enkel component bestaat die geen ohms aandeel heeft, en dat aandeel produceert ruis. En bij een ingang C staat die (ruis) weer in serie met het signaal, wordt er dus bij opgeteld nog voor je gaat versterken.

De enige compromis loze versterker is geen versterker . . .
Mr Tube
Berichten: 1473
Lid geworden op: ma 13 feb 2006, 21:27
Locatie: IJmuiden

Re: Vervanger van de klassieke Smoorspoel.

Bericht door Mr Tube »

Ik heb het nooit doorgerekend maar verwacht dat de ruisbijdrage van de componenten ver beneden de rimpelspanning van 1uV blijft, elco's worden boven een bepaalde frequentie minder goed en daardoor wordt de filtering voor HF ook minder, dat is de reden om er MKP condensatoren aan parallel te zetten bijvoorbeeld 10uF + 0,22uF om een zo breedbandig mogelijk filter te realiseren.
Gebruikersavatar
Dalojan
In memoriam †
Berichten: 555
Lid geworden op: do 12 aug 2010, 19:30
Locatie: Oosterwolde
Contacteer:

Re: Vervanger van de klassieke Smoorspoel.

Bericht door Dalojan »

Het parallel schakelen van een goede folie condensator is inderdaad de manier om ook de hoge frequenties kwijt te raken. B.v. een WIMA MKS doet wonderen omdat deze ook een heel lage zelfinductie hebben.
Gebruikersavatar
Jan Geert
Berichten: 1353
Lid geworden op: ma 19 sep 2011, 19:49
Locatie: Leiden

Re: Vervanger van de klassieke Smoorspoel.

Bericht door Jan Geert »

Ik ben toch wel benieuwd of hier nog verdere ontwikkelingen/ ervaringen zijn.
Ik heb 1 zo'n MEC50 liggen, voor de verdere opbouw van een Phonodude.
Voor de ombouw van Cleo5 >>> Cleo6 heb ik toch een set 'echte' smoorspoelen besteld.
MarcelvdG
Berichten: 1273
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 21:47
Locatie: Haarlem

Re: Vervanger van de klassieke Smoorspoel.

Bericht door MarcelvdG »

Als je in een phono pre een ingang condensator gebruikt is ook daar de kwaliteit van belang omdat er geen enkel component bestaat die geen ohms aandeel heeft, en dat aandeel produceert ruis. En bij een ingang C staat die (ruis) weer in serie met het signaal, wordt er dus bij opgeteld nog voor je gaat versterken.
Daarnaast verergert een koppelcondensator ook het effect van de ruisstroom van hetgeen erachter komt. Als je bijvoorbeeld een versterker voor magnetodynamische elementen maakt met 47 kohm parallel aan de ingang, levert die 47 kohm alleen al ongeveer 0,5869 pA/wortel(Hz) aan ruisstroom op. Schakel je dan een koppelcondensator van 220 nF tussen element en 47 kohm, dan levert die ruisstroom een ruisspanning over de condensator op van Xc*0,5869 pA/wortel(Hz), oftewel 21,23 nV/wortel(Hz) bij 20 Hz, 2,123 nV/wortel(Hz) bij 200 Hz. Gelukkig zijn je oren bij die lage frequenties niet al te gevoelig, maar de versterking is er vanwege de RIAA-correctie wel erg hoog. Met grotere koppelcondensatoren wordt dit effect uiteraard kleiner.
Gebruikersavatar
Dalojan
In memoriam †
Berichten: 555
Lid geworden op: do 12 aug 2010, 19:30
Locatie: Oosterwolde
Contacteer:

Re: Vervanger van de klassieke Smoorspoel.

Bericht door Dalojan »

Bij ingangen is alles wat weerstand heeft een bron van ruis en hoe gevoeliger de ingang hoe belangrijker het word om daar rekening mee te houden. Een weerstand in serie met de signaal bron is dan het laatste wat je hebben wilt, dus ook geen condensatoren want die hebben immers ook een zekere serie weerstand. Gebruik je transistoren in de eerste trap zoek er dan een uit met een zo laag mogelijke Rbb b.v. een BFW16A. Die heb ik ooit gebruikt voor een MC pre-pre voor mijn phono ingang en dat voldeed prima.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Vervanger van de klassieke Smoorspoel.

Bericht door Pjotr »

Ja zeg, op die manier kun je ook geen weerstand in de anode hangen om uitgangsspanning te verkrijgen. Wat een weerstand aan ruis doet hangt sterk af van de plaats waar hij zit maar zeker ook hoe groot de waarde is (hoe groter, hoe meer ruis), maar als de ruis van het versterkende element veel groter is dan die van de weerstand, hoef je je over de weerstand niet druk te maken: Alles in perspectief. Helemaal aan de ingang is de meest kritische plaats. In een CRC voeding zijn de waarden van de weerstanden dermate laag dat de ruis wel te verwaarlozen is. Wat betreft elco's, daar zit toch aardig wat verschil in. Sommige houden er bij 10 KHz mee op maar de meeste moderne gaan tot ver over de 100 KHz. Een MKP parallel aan de elco kan nooit kwaad.

http://en.wikipedia.org/wiki/Johnson%E2 ... uist_noise
MarcelvdG
Berichten: 1273
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 21:47
Locatie: Haarlem

Re: Vervanger van de klassieke Smoorspoel.

Bericht door MarcelvdG »

Dalojan schreef:
Bij ingangen is alles wat weerstand heeft een bron van ruis en hoe gevoeliger de ingang hoe belangrijker het word om daar rekening mee te houden. Een weerstand in serie met de signaal bron is dan het laatste wat je hebben wilt, dus ook geen condensatoren want die hebben immers ook een zekere serie weerstand. Gebruik je transistoren in de eerste trap zoek er dan een uit met een zo laag mogelijke Rbb b.v. een BFW16A. Die heb ik ooit gebruikt voor een MC pre-pre voor mijn phono ingang en dat voldeed prima.
Klopt, maar dat is dus niet het enige effect van een koppelcondensator op de ruis. Stel dat die 220 nF uit mijn voorbeeld een goede condensator is met een Q van 1000 (ik doe maar even net alsof de Q bij alle frequenties gelijk is), dan is zijn serieweerstand bij 20 Hz slechts 36,17 ohm en zijn eigen spanningsruis bij 20 Hz slechts 0,7652 nV/wortel(Hz). Dat is dus veel minder dan die ruim 20 nV/wortel(Hz) die onstaat door de stroomruis die over de reactantie van de condensator een spanningsval veroorzaakt. Met een bipolaire ingangstrap moet je helemaal uitkijken vanwege de hagelruis en 1/f-ruis van de basisstroom. Dit heeft overigens niets meer met het onderwerp van dit draadje te maken.
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Vervanger van de klassieke Smoorspoel.

Bericht door AatV »

Heb nog een aardige schakeling gevonden om een smoorspoel te vervangen uit de tijd voor de veldeffect transistor:
ripple filter met buizen.jpg
groet,
Aat
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Vervanger van de klassieke Smoorspoel.

Bericht door Ah!buis »

Ha,leuk,niks nieuws onder de zon zou je zeggen.
'tZijn wel Amerikanen,ze kunnen het niet laten te overdrijven :o
Als je de bijgevoegde grafiek bekijkt verliest de smoorspoel ,bij kleine stroom ,net zoveel spanning als de buis.
Moet wel een erg slechte spoel zijn :lol: .
Anne
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Vervanger van de klassieke Smoorspoel.

Bericht door AatV »

Het gebruik van een penthode in de rimpelonderdrukker heeft me aan het denken gezet; een tetrode zou toch als driver voor een eindbuis gebruikt kunnen worden, waarbij het signaal in tegenfase op g2 wordt gezet. Lijkt mij een m.i. bruikbare vorm van (lokale) tegenkoppeling. Zou natuurlijk kunnen zijn dat een dergelijke schakeling ergens gepubliceerd en geanalyseerd is (ik verwacht eigenlijk niet anders), maar ik ben het nog nooit tegengekomen… :?

Groet,
Aat
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Vervanger van de klassieke Smoorspoel.

Bericht door hannesie »

Bij de drogist hebben ze wel rimpelvullers. :lol: :lol:

Dat onderdrukken gaat nooit goed natuurlijk. :sure:
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Vervanger van de klassieke Smoorspoel.

Bericht door AatV »

hannesie schreef:
Bij de drogist hebben ze wel rimpelvullers. :lol: :lol:

Dat onderdrukken gaat nooit goed natuurlijk. :sure:
Moet je maar vragen aan mevrouw van Breukhoven. :mrgreen:

groet,
Aat
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Vervanger van de klassieke Smoorspoel.

Bericht door Zweitse »

TheoK schreef:
De discussie over het wel en niet gebruiken van een gewone smoorspoel
of een electronische zal altijd wel blijven.
Ik ga het binnenkort zelf ervaren :wink:
En?
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: Vervanger van de klassieke Smoorspoel.

Bericht door TheoK »

Kreeg hem bij mij niet aan de praat.
De spanning zakte volledig weg. Heb het aan de kant gelegd.
Plaats reactie