Vervanger van de klassieke Smoorspoel.

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Vervanger van de klassieke Smoorspoel.

Bericht door TheoK »

Ik wil dit toch even onder de aandacht brengen voor
alle buizenversterker bouwers.
http://www.hifi.nl/nieuws/44463/Introdu ... C-100.html

Dit zou toch geweldig zijn als dit werkt.
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3806
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Vervanger van de klassieke Smoorspoel.

Bericht door AatV »

Het zal best werken in de zin dat de voedingsrimpel lager is, maar belangrijker is dat het mij lijkt dat Menno van der Veen zanger is bij de groep Normaal, of zou het toch een ander zijn?

groet,
Aat
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Vervanger van de klassieke Smoorspoel.

Bericht door Marp »

Ik vond de gelijkenis ook wel frappant. Het zou dan wel mooi zijn als die rimpel oerend hard wordt onderdrukt.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Vervanger van de klassieke Smoorspoel.

Bericht door b_force »

Toch mooi, zo'n stukje ingegoten vraagteken voor gemiddeld 30 euro met kennelijk weer zeer bijzondere eigenschappen. :-s
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15171
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Vervanger van de klassieke Smoorspoel.

Bericht door Barry2001 »

Blijft de hamvraag, wat zit hierin?
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15171
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Vervanger van de klassieke Smoorspoel.

Bericht door Barry2001 »

Oja, en nog zo'n ding als vervanger voor de UGT graag :mrgreen:
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: Vervanger van de klassieke Smoorspoel.

Bericht door TheoK »

Barry2001 schreef:
Blijft de hamvraag, wat zit hierin?
Dat vraag ik me ook af.
Maar denk dat we daar nooit achter komen.
Of gewoon eentje aanschaffen en open snijden. Zonde van het geld.
Gebruikersavatar
Lars Oosterveen
Berichten: 89
Lid geworden op: wo 26 okt 2011, 9:06
Locatie: de Wijk
Contacteer:

Re: Vervanger van de klassieke Smoorspoel.

Bericht door Lars Oosterveen »

Voor €30,- kan iemand het wel proberen en het delen op het forum.
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3806
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Vervanger van de klassieke Smoorspoel.

Bericht door AatV »

TheoK schreef:
Barry2001 schreef:
Blijft de hamvraag, wat zit hierin?
Dat vraag ik me ook af.
Maar denk dat we daar nooit achter komen.
Of gewoon eentje aanschaffen en open snijden. Zonde van het geld.
Zo moeilijk is het niet. Ik zou zeggen, google eens op "Gyrator" en je krijgt dan wel een idee wat er in zou kunnen zitten. En als me goed herinner heeft Anne op dit forum ook wel het schema'tje van een rimpelonderdrukker/smoorspoelvervanger m.b.v. een fet gepost.

groet,
Aat
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Vervanger van de klassieke Smoorspoel.

Bericht door b_force »

Barry2001 schreef:
Blijft de hamvraag, wat zit hierin?
Gebakken lucht :mrgreen:

Voor de rest, zie bericht Aat :wink:
(en er zijn nog wel tientallen andere schematjes te bedenken)

edit:
Aat, deze bedoelde je denk ik?
viewtopic.php?p=1515364#p1515364
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15171
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Vervanger van de klassieke Smoorspoel.

Bericht door Barry2001 »

b_force schreef:
Barry2001 schreef:
Blijft de hamvraag, wat zit hierin?
Gebakken lucht :mrgreen:

Voor de rest, zie bericht Aat :wink:
Dat met die gebakken lucht zal wel meevallen. Je kunt gewoon meten of dit werkt, itt de echte gebakken lucht zoals interlinks van meteorietenstaal.
Laatst gewijzigd door Barry2001 op zo 12 feb 2012, 18:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15171
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Vervanger van de klassieke Smoorspoel.

Bericht door Barry2001 »

Lars Oosterveen schreef:
Voor €30,- kan iemand het wel proberen en het delen op het forum.
Kijk, dat is geschikt van je Lars! :mrgreen:
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3806
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Vervanger van de klassieke Smoorspoel.

Bericht door AatV »

b_force schreef:
Aat, deze bedoelde je denk ik?
viewtopic.php?p=1515364#p1515364
Yes!
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Vervanger van de klassieke Smoorspoel.

Bericht door b_force »

Barry2001 schreef:
b_force schreef:
Barry2001 schreef:
Blijft de hamvraag, wat zit hierin?
Gebakken lucht :mrgreen:

Voor de rest, zie bericht Aat :wink:
Dat met die gebakken lucht zal wel meevallen. Je kunt gewoon meten of dit werkt, itt de echte gebakken lucht zoals interlinks van meteorietenstaal.

Opvallend is ook wel dat het ding maar 2 pootjes heeft.
Ik geloof best dat het werkt, maar voor 30 euro vind ik het nogal wat.

Check:
http://www.ebay.ch/itm/Elektronische-Dr ... 0794732851

5 euro, doet net zoiets

(twee pinnen is gewoon voor ingang en uitgang)

en losse print:
http://www.ebay.de/itm/Elektronik-Dross ... 0646193972
Laatst gewijzigd door b_force op zo 12 feb 2012, 18:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15171
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Vervanger van de klassieke Smoorspoel.

Bericht door Barry2001 »

b_force schreef:
Barry2001 schreef:
b_force schreef:
Gebakken lucht :mrgreen:

Voor de rest, zie bericht Aat :wink:
Dat met die gebakken lucht zal wel meevallen. Je kunt gewoon meten of dit werkt, itt de echte gebakken lucht zoals interlinks van meteorietenstaal.

Opvallend is ook wel dat het ding maar 2 pootjes heeft.
Ik geloof best dat het werkt, maar voor 30 euro vind ik het nogal wat.

Check:
http://www.ebay.ch/itm/Elektronische-Dr ... 0794732851

5 euro, doet net zoiets

(twee pinnen is gewoon voor ingang en uitgang)
Had de 2 pinnen opmerking net weggehaald, las wikipedia artikeltje gyrator. Gat in de markt Bart!
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Vervanger van de klassieke Smoorspoel.

Bericht door Pjotr »

Het werkt beslist niet hetzelfde als een smoorspoel. Het is een elektronisch filter wat om de rimpel weg te werken warmte moet opstoken. Dat werkt vergelijkbaar als een kraan die je open en dicht draait om een constant stroompje te krijgen. Zitten gewoon transistoren in. Kun je ze wel in gaan gieten, het blijven transitoren maar dan incognito :mrgreen:

Een smoorspoel slaat energie op en doet zijn ding zonder te kachelen. Daar gaat onregelmatige energie in (rimpel) en er komt een regelmatige stroom energie uit: DC met wegfilterende rimpel. Dat werkt dan vergelijkbaar als een emmer water met een klein gaatje onderin.
Laatst gewijzigd door Pjotr op zo 12 feb 2012, 18:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Vervanger van de klassieke Smoorspoel.

Bericht door b_force »

Barry2001 schreef:
Had de 2 pinnen opmerking net weggehaald, las wikipedia artikeltje gyrator. Gat in de markt Bart!
Nou eerder een circuitje uit de oude doos met een hip buitenkantje :wink:

Mijn voorkeur zou eerder gewoon een mosfet met fatsoenlijke gelijkrichting zijn.
(dus een met referentie naar ground).
Je kunt dan de rimpel veel kleiner krijgen en is teven je spanning heel mooi instelbaar.

@Peter,
Circuit technische gezien zou je het (ongeveer) kunnen zien als een smoorspoel (om mee te rekenen)
Uiteraard is het niet hetzelfde, dat lijkt mij nogal voor de hand liggend.
Laatst gewijzigd door b_force op zo 12 feb 2012, 18:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Lars Oosterveen
Berichten: 89
Lid geworden op: wo 26 okt 2011, 9:06
Locatie: de Wijk
Contacteer:

Re: Vervanger van de klassieke Smoorspoel.

Bericht door Lars Oosterveen »

Barry2001 schreef:
Kijk, dat is geschikt van je Lars! :mrgreen:
Ik ben niet van de buizenversterkertechniek, beter een kenner die het doet.
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: Vervanger van de klassieke Smoorspoel.

Bericht door TheoK »

Dit hou ik in de gaten Bart. Bedankt voor de tip. Dit is geen geld.
Ik denk dat ik zoiets ga bestellen. Es kijken wat het doet.
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: Vervanger van de klassieke Smoorspoel.

Bericht door TubeHead »

Ben benieuwd of je uberhaubt echt verschil hoord.
En zoals Pjotr zegt... lijkt me sterk dat elektronica zoiets als een spoel kan vervangen.
Spoel is qua elektrisch kei hard. Veroorzaakt ook verder geen problemen tenzij hij kortsluiting oid krijgt (wat mij zelfs onlogisch lijkt als hij netjes is ingedompelt in lak ).

Dus heb het namelijk niet zo op dit soort snufjes :-s
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Vervanger van de klassieke Smoorspoel.

Bericht door Ah!buis »

Dat ding op ebay is ongeveer hetzelfde wat ik al had voorgesteld.Alleen ik had het instelbaar,als de rimpel groter wordt dan de poortspanning van de mosfet komt ie er zo toch door :( .
Zoals al eerder door Peter opgemerkt,het is geen echte smoorspoel,geen "stroomtraagheid".Kan soms dienen als vervanger maar idd met weinig meer maak je een fatsoelijke gestabiliseerde voeding...zonder brom :sure: .

Barry wilde een goedkope UGT,ik zit al een tijdje te denken over PP-versterker >25W met een UGT van 12€50.
Dit om een goedkope oplossing te bieden voor een beginnend buizenjunk.Ik twijfel wel of het verantwoord is,theoretisch ontwerp voor de beginner :? .
Anne
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15171
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Vervanger van de klassieke Smoorspoel.

Bericht door Barry2001 »

Ah!buis schreef:
Dat ding op ebay is ongeveer hetzelfde wat ik al had voorgesteld.Alleen ik had het instelbaar,als de rimpel groter wordt dan de poortspanning van de mosfet komt ie er zo toch door :( .
Zoals al eerder door Peter opgemerkt,het is geen echte smoorspoel,geen "stroomtraagheid".Kan soms dienen als vervanger maar idd met weinig meer maak je een fatsoelijke gestabiliseerde voeding...zonder brom :sure: .

Barry wilde een goedkope UGT,ik zit al een tijdje te denken over PP-versterker >25W met een UGT van 12€50.
Dit om een goedkope oplossing te bieden voor een beginnend buizenjunk.Ik twijfel wel of het verantwoord is,theoretisch ontwerp voor de beginner :? .
Anne
Voor zover ik weet Anne is de UGT in buizenversterkers nog nooit vervangen voor een electronisch equivalent, als je hier iets voor kunt bedenken kun je samen met een goede schakelende voeding (en die zijn er tegenwoordig) een heel eind komen. Kompleet trafoloos. Als het je dan ook nog lukt de nadelen van een UGT (laag) op te kunnen vangen met een dergelijke schakeling zal dit voor een revolutie in de buizenwereld kunnen zorgen.

Ben zelf al voorzichtig wat aan het experimenteren met een schakelende hoogspanningsvoeding voor de te bouwen buizen voorversterker, daarover binnenkort meer.

Ben erg benieuwd naar je idee.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Vervanger van de klassieke Smoorspoel.

Bericht door Ah!buis »

Nee,geen elektronisch equivalent,gewoon
met een UGT van 12€50.
Er zijn wel buizenversterkers zonder UGT ,de serie-balans,ook wel als OTL angeduid.Je hebt er wel LSs voor nodig die (on)behoolijk hoogohmig zijn.Philips maakte vroeger die dingen van 800 ohm.Heb ooit zo'n versterker gebouwd met 2xEL86,werkt heel goed.
Anne
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: Vervanger van de klassieke Smoorspoel.

Bericht door TubeHead »

Voor de hedendaagse speaker komt een 6c33 toch meer inzicht voor een OTL denk ik.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Vervanger van de klassieke Smoorspoel.

Bericht door Ah!buis »

Ja de 6C33 :lol: .
Waarom zitten er twee gloeidraden in :? De buis met een korte levensduur werd voor de helft gebruikt (soviets)en als 't ie het vertikte gewoon van gloei wisselen.
Begin me wel af te vragen waar is de smoorspoel gebleven :o ,feestneus achterna 8) .
Anne
Plaats reactie