Vervanger van de klassieke Smoorspoel.

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Vervanger van de klassieke Smoorspoel.

Bericht door Ah!buis »

Da's een goeie oplossing als je je bij buisgelijkrichters niet aan de voorgeschreven max.condensator houdt.
Met halfgeleiderdiodes lijkt me het niet nodig.Wel zou ik R3 regelbaar maken.De fet krijgt een poortspanning die bij een spanning over de schakeling van rond 4V hoort.Als de rimpel onder die spanning komt heeft de fet op dat moment niet genoeg sturing en zakt de doorgelaten stroom,toch wat brom.Een kleinere R3 verhoogt de drempel.
Anne
P.S. 't is afgestraft hoor,niet afgestrafd :o .
Gebruikersavatar
Dalojan
In memoriam †
Berichten: 555
Lid geworden op: do 12 aug 2010, 19:30
Locatie: Oosterwolde
Contacteer:

Re: Vervanger van de klassieke Smoorspoel.

Bericht door Dalojan »

Inderdaad is foutloos Nederlands niet mijn sterke kant, ik zal het aanpassen.
Ook bij halfgeleider diodes ging het mis, de laadstroom van de 500uF elco was dan ook zo groot dat de net zekering het vaak niet overleefde. Met de stroom begrenzing gaat het prima, de kosten daarvan heb ik al terug verdient met de besparing in zekeringen en gelijkricht buizen. (nog geen defecten maar een is niet zo best meer en heb ik toch maar vervangen)
Gebruikersavatar
ronnydepony
Berichten: 1163
Lid geworden op: ma 19 feb 2007, 20:22
Locatie: Lichtervelde (B)

Re: Vervanger van de klassieke Smoorspoel.

Bericht door ronnydepony »

nu ja, beter een typfoutje dan een fout in een schema, anders kan je nog gratis vuurwerk krijgen ook.
Gebruikersavatar
Dalojan
In memoriam †
Berichten: 555
Lid geworden op: do 12 aug 2010, 19:30
Locatie: Oosterwolde
Contacteer:

Re: Vervanger van de klassieke Smoorspoel.

Bericht door Dalojan »

Maar . . . 't is nog geen oudjaar avond!!!
Laat dat vuurwerk dus nog maar even wachten . . . Misschien een idee om 31 december nog een passende site update te plannen ?!?!
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Vervanger van de klassieke Smoorspoel.

Bericht door RobertD »

Dalojan schreef:
Inderdaad is foutloos Nederlands niet mijn sterke kant, ik zal het aanpassen.
Ook bij halfgeleider diodes ging het mis, de laadstroom van de 500uF elco was dan ook zo groot dat de net zekering het vaak niet overleefde. Met de stroom begrenzing gaat het prima, de kosten daarvan heb ik al terug verdient met de besparing in zekeringen en gelijkricht buizen. (nog geen defecten maar een is niet zo best meer en heb ik toch maar vervangen)
Wanneer je het aanpast schrijf dan ook overschrijdt en gedraagt

Maar afgezien van het Nederlands wel een leuke schakeling om eens uit te proberen. Heb je hier een klein printje voor ontwikkeld of zit het geheel op een stukje gaatjesprint?
Gebruikersavatar
ronnydepony
Berichten: 1163
Lid geworden op: ma 19 feb 2007, 20:22
Locatie: Lichtervelde (B)

Re: Vervanger van de klassieke Smoorspoel.

Bericht door ronnydepony »

Liefst niet zo lang wachten Jan met een update, je hebt nog heel wat projecten lopen waarvan ik een printje wil :D
Als ik dan moet wachten tot 31 december :evil:

Het kan op een printje,
smoorspoel.png
meet 23 op 12 mm, maar de BUZ-transistor moet gekoeld worden.

mvg,
Ronny
carpin
Berichten: 92
Lid geworden op: do 24 sep 2009, 4:59
Locatie: s-Gravenhage

Re: Vervanger van de klassieke Smoorspoel.

Bericht door carpin »

Zou het ook kunnen in een smd uitvoering?
Gebruikersavatar
Dalojan
In memoriam †
Berichten: 555
Lid geworden op: do 12 aug 2010, 19:30
Locatie: Oosterwolde
Contacteer:

Re: Vervanger van de klassieke Smoorspoel.

Bericht door Dalojan »

Ik heb het geheel even snel op gaatjes print gemaakt, omdat ik ze snel nodig had. Het is best mogelijk printen te laten maken maar voor 2 stuks wordt dat wel heel erg duur. Als er voldoende animo is wil ik wel een serie laten maken maardaar gaan wel een paar weken overheen voor dat die dan binnen zijn. De printen die ik voor de PGA2310 preamp heb laten maken zien er prima uit, zijn betaal baar maar het koste wel enkele weken voor dat de douane beambten ze naar mijn adres door lieten gaan. Ik denk dat als er een serie printen voor gemaakt gaat worden dat het dan handig is die ook te voorzien van een koel element(je) omdat je dan veel vrijer bent in de montage.
Gebruikersavatar
Dalojan
In memoriam †
Berichten: 555
Lid geworden op: do 12 aug 2010, 19:30
Locatie: Oosterwolde
Contacteer:

Re: Vervanger van de klassieke Smoorspoel.

Bericht door Dalojan »

Wat niet kan is nog nooit vertoond maar of het een goede keuze is weet ik niet met een maximaal spannings verschil van ongeveer 500V tussen componenten op de print (en aansluitingen van de FET) en of er SMD weerstanden zijn die de 500V kunnen verdragen weet ik niet. Er zitten niet zo veel componenten in dat het veel opleverd om het in SMD uit te voeren. Het wordt alleen nog kleiner en makkelijk de onderdelen er op zetten is dan niet meer het geval. Ik zou er persoonlijk niet snel voor kiezen.
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: Vervanger van de klassieke Smoorspoel.

Bericht door TheoK »

Ik ga dit zeker proberen in mijn HF10.
Alleen zoek ik nog een vervanger voor de BUZ78.
De electroboer in assen heeft ze niet en Dick Best laat het ook al afweten.



edit. Het gaat de BUZ90 worden. Die heeft DB wel O:)
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Vervanger van de klassieke Smoorspoel.

Bericht door nl3prc »

Volgens mij kan daar ook makkelijk een irf820 in de pin bezetting is in ieder geval hetzelfde
alleen zit er wel verschil tussen max aan voltage de BUZ mag tussen drain en source 800 Volt hebben en de IRF 500 volt

De IRF daar in tegen is 2,5 Amperé waar de BUZ het bij 1,5 Amperé al af laat weten.

Ps ikzelf ga voor de IRFP460 deze kan tot 20 Amperé bij 500 volt
Omdat ik diodes gebruikt in al mijn amps hoef ik in principe niet te vertragen en ben dan ook niet gebonden aan een max µF als eerste elco
Laatst gewijzigd door nl3prc op ma 04 jun 2012, 15:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: Vervanger van de klassieke Smoorspoel.

Bericht door TheoK »

nl3prc schreef:
De IRF daar in tegen is 2,5 Amperé waar de BUZ het bij 1,5 Amperé al af laat weten.
1,5 Amp is toch zeker wel genoeg voor een EL84 PP?
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Vervanger van de klassieke Smoorspoel.

Bericht door nl3prc »

Zeker wel this ook maar ter info vermeld dat als je onder de 500 volts blijft je ook een IRF820 kan gebruiken.
Gebruikersavatar
Dalojan
In memoriam †
Berichten: 555
Lid geworden op: do 12 aug 2010, 19:30
Locatie: Oosterwolde
Contacteer:

Re: Vervanger van de klassieke Smoorspoel.

Bericht door Dalojan »

Ook bij halfegeleider diodes is het even handig om te bedenken wat de laadstroom door de elco's wordt als je de zaak aan zet. Trafo spanning, inwendige weerstand van de trafo, spanningsval over de diode en een elco zonder spanning om te beginnen. De wet van Ohm verteld wat de inschakel stroom wordt, terug gerekend naar de primaire geeft weer een andere stroom (vaak hoger) en hoe lang kan de net zekering deze hoge strrom verdragen voordat die de geest geeft. Er zijn curves die aangeven hoe lang een trage, snelle of wat voor zekering ook een bepaalde overbelasting mag kunnen verdragen, na die tijd is de zekereing gewoon stuk. Bij mij ging zelfs met een GZ34 gelijkricht buis de 2.5 A netzekering er door de laadstroom van de 500uF 500V elco met regelmaat stuk. Nu dus nooit meer, toch wel prettig.
Gebruikersavatar
Dalojan
In memoriam †
Berichten: 555
Lid geworden op: do 12 aug 2010, 19:30
Locatie: Oosterwolde
Contacteer:

Re: Vervanger van de klassieke Smoorspoel.

Bericht door Dalojan »

Bij een begrenzing op 300mA ontgaat mij het voordeel van een MOSFET die 20A kan verdragen, je komt immers nooit boven de begrensde waarde. Over bemeten is niet altijd nuttig, je bouwd ook geen Phono preamp met 2 trappen KT88 achter elkaar omdat die zo lekker veel extra stroom kunnen verdragen.
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Vervanger van de klassieke Smoorspoel.

Bericht door nl3prc »

Dat kan al snel zit je nog binnen de grenzen van die BUZ als ik het goed zie omdat de piek iets van 6 Amperé mag zijn.

20A is ook niet echt nodig this alleen dat die toevallig bij dick best staat. en heeft een TO3P behuizing heb er dus met mijn print ontwerp al rekening mee gehouden dat B.V. die BUZ of IRF820 niet meer leverbaar zijn.
Gebruikersavatar
ronnydepony
Berichten: 1163
Lid geworden op: ma 19 feb 2007, 20:22
Locatie: Lichtervelde (B)

Re: Vervanger van de klassieke Smoorspoel.

Bericht door ronnydepony »

Die BUZ78 had ik ook niet gevonden, dus gezocht naar een vervanger met zo goed als dezelfde eigenschappen.
Is wel niet echt kritisch volgens Jan, maar deze 2 types zijn verkrijgbaar bij Farnell en hebben zo goed als dezelfde eigenschappen, nl.;

IRFBF20 en STD2NK60Z-1.

Alhoewel bovenvernoemde types ook gebruikt kunnen worden, als ze maar minimum 500V aankunnen.

En wat dat printje betreft Jan, je kan er natuurlijk meerdere op 1 lay-out plaatsen en daarna doorzagen.

Mvg,
Ronny
Gebruikersavatar
ronnydepony
Berichten: 1163
Lid geworden op: ma 19 feb 2007, 20:22
Locatie: Lichtervelde (B)

Re: Vervanger van de klassieke Smoorspoel.

Bericht door ronnydepony »

Printje een beetje aangepast.

Zou ongeveer moeten lukken zo.
smoorspoel.png
Mvg,
Ronny
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Vervanger van de klassieke Smoorspoel.

Bericht door Ah!buis »

Ja,zo klopt 't beter.Nu nog de IN en OUT tekst verwisselen O:) .
Voor de fet niet te klein nemen :!: Bij bijv de IRF840 is de toegelaten stroom bij 500V nog maar 300mA :o ;
Komt hoogstens bij het inschakelen voor,kan ie met de stroombegrenzing wel overleven.
Als 500V niet genoeg is,heb je bij EOO ook nog de IRFB9N60APBF,goed voor 600V.
Anne
Gebruikersavatar
Dalojan
In memoriam †
Berichten: 555
Lid geworden op: do 12 aug 2010, 19:30
Locatie: Oosterwolde
Contacteer:

Re: Vervanger van de klassieke Smoorspoel.

Bericht door Dalojan »

ronnydepony schreef:
Printje een beetje aangepast.

Zou ongeveer moeten lukken zo.
smoorspoel.png
Mvg,
Ronny
Houd wel goed rekening met de mogelijkheid dat er 500V tussen enkele sporen kan komen te staan. 1mm spatie is dan wel aan te raden maar niet strikt noodzakelijk.

Gtoetsz,
Jan
Gebruikersavatar
ronnydepony
Berichten: 1163
Lid geworden op: ma 19 feb 2007, 20:22
Locatie: Lichtervelde (B)

Re: Vervanger van de klassieke Smoorspoel.

Bericht door ronnydepony »

Printje iets groter, is nu 23 op 14 mm, rekening houdend met de 500V spanning :regels:
En inderdaad, haast en spoed is zelden goed; dus IN en OUT ook verwisseld, waarvoor dank Anne :goeie:
smoorspoel.png
Mvg,
Ronny
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: Vervanger van de klassieke Smoorspoel.

Bericht door TheoK »

Ziet er allemaal veelbelovend uit.
Is dit koelplaatje groot genoeg?
Bijlagen
koelelement_14CW.jpg
koelelement_14CW.jpg (32.95 KiB) 286 keer bekeken
Mr Tube
Berichten: 1473
Lid geworden op: ma 13 feb 2006, 21:27
Locatie: IJmuiden

Re: Vervanger van de klassieke Smoorspoel.

Bericht door Mr Tube »

Ik blijf toch wel voorstander van de CRCRC filtering zoals in mijn vv met 6H30, de rimpel ligt beneden de 1uV en is zuiver sinusvormig. Nadeel: neemt veel ruimte in en is niet goedkoop met 14 stuks 1500uF.
Als er compact gebouwd moet worden dan is dit natuurlijk een mooie oplossing, een idee om een voedingsprint te maken met gelijkrichter en Elco's en choke in een?
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Vervanger van de klassieke Smoorspoel.

Bericht door nl3prc »

Dat is ook mijn idee en ga uit van minimaal 2 watts weerstanden.
Mr Tube
Berichten: 1473
Lid geworden op: ma 13 feb 2006, 21:27
Locatie: IJmuiden

Re: Vervanger van de klassieke Smoorspoel.

Bericht door Mr Tube »

Ik bedoel dus de voeding zoals in dit project:

http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... hilit=6h30
Plaats reactie