Linkwitz transform => Exodus Shiva

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1577
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 22:27
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

Vandaag heb ik mij bezig gehouden met de verdere afwerking van de behuizing Er zit nog geen bracing in, de woofer ligt los in het gat (met 16 kg niet zo'n probleem) en er moet nog een extra laag mdf op t front om de woofer te verzinken. De behuizing wil ik volledig vullen met BAF enkel voor de 10% volumewinst. OOk moet er nog een aansluitterminal op.

De eerste activiteiten van vandaag:
Bijlagen
subwoofer 1.jpg
subwoofer 3.jpg
subwoofer 2.jpg
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1577
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 22:27
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

Toen ik de driver weer ging monteren ben ik met het inbussleuteltje uitgeschoten in de surround; scheur erin :evil:

Over rubberen surrounds las ik dat dit te lijmen viel met bijvoorbeeld bisonkit.

Weet iemand hoe ik deze surround van schuim kan repareren?
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

Bij een grote handel in gereedschappen en automaterialen kocht ik ooit een tubetje met een smeuige substantie die na droging een soort schuimlaagje vormde... vergelijkbaar met het dunne foamlaagje wat je soms op de binnenzijde van dekseltjes op glazen potten aantreft. De verkoper raadde het aan voor een noodreparatie aan een tank omdat het benzine-bestendig was, maar ik weet niet meer waar het gewoonlijk voor bedoeld was. Waarschijnlijk was het een soort vloeibare pakking.

Wat ik me wel herinner, is dat het zo smeuig was dat ik het erg dun en vloeiend kon aanbrengen. Gezien de structuur en soepelheid lijkt het me ideaal om zoiets aan de binnenzijde van de surround aan te brengen.
Gebruikersavatar
Nijn
Berichten: 278
Lid geworden op: za 23 okt 2004, 22:31

Bericht door Nijn »

Ik heb er weleens een geplakt met boekbinderslijm. Lijkt net houtlijm, maar blijft (die van mij iig) een stukje elastischer. Volgens mij verkrijgbaar bij de wat beter gesorteerde knutselzaak of kantoorboekhandel.

Groetjes en succes ermee!
Martin

Btw, pas trouwens op met de soort lijm dat deze niet je schuimrubber rand just oplost..
Gebruikersavatar
MarcoSQ
Berichten: 1106
Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 20:45
Locatie: Mijdrecht

Bericht door MarcoSQ »

Bij een Brahma* heb ik ooit de surround gerepareerd met een dun bandenplakkertje en wat solutie. Dat was ook een foam rand; moet ik wel bij zeggen dat die wat rubberachtig aanvoelt. Na ~2 jaar en intensief gebruik zit het nog steeds keurig. (Natuurlijk wel vanaf de binnenzijde plakken !) Zolang er geen materiaal ontbreekt in de surround, kun je het nog redelijk onzichtbaar krijgen ook.

De solutie lost inderdaad iets van de foamrand op; ik heb zelf juist het idee dat dat de verbinding zo sterk maakt : de rand en het plakkertje 'versmelten' zo a.h.w.

* = Nee, ik had hem natuurlijk niet zelf gesloopt; dat had de vorige eigenaar alvast voor me gedaan ;-).
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

MarcoSQ schreef:
De solutie lost inderdaad iets van de foamrand op; ik heb zelf juist het idee dat dat de verbinding zo sterk maakt : de rand en het plakkertje 'versmelten' zo a.h.w.
da's toch het hele idee van solutie, het lost rubber op, daarom heet t ook zo 8)
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

Met vulcaniserende bandenlijm zou ik toch een beetje oppassen als je niet weet of het verouderingsproces van foam er niet door wordt versneld. Op een foam surround zou ik persoonlijk liever een gelijksoortig materiaal aanbrengen, of in elk geval iets wat geen foam kan oplossen als het daar niet specifiek voor bedoeld is. Het foam-achtig materiaal wat ik noemde was ook geschikt voor styrofoam, polyether, enz., en maakt bovendien de surround niet plaatselijk zwaarder en stugger. Ik ken alleen de naam niet meer. :?

Boekbinderslijm lijkt me trouwens ook best een goede tip.
Gebruikersavatar
Boerenterprise
Berichten: 522
Lid geworden op: di 27 jun 2006, 21:58
Locatie: Epe

Bericht door Boerenterprise »

Er zijn ook lijmen in de handel te verkrijgen om bijvoorbeeld O-ringen te lijmen. Dit doet men bijvoorbeeld als de enige optie om te monteren een schaar benodigd. Ik ben alleen de naam even kwijt van dit spul.
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Bericht door sevenup »

Boerenterprise schreef:
Er zijn ook lijmen in de handel te verkrijgen om bijvoorbeeld O-ringen te lijmen. Dit doet men bijvoorbeeld als de enige optie om te monteren een schaar benodigd. Ik ben alleen de naam even kwijt van dit spul.
Hier hebben ze lijm voor foam randen en lijm voor rubber randen:

http://www.goodhifi.com/default.htm
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1577
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 22:27
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

De optie die sevenup noemt kwam ik ook tegen, ga daar een stukje dun foam en geschikte lijm bestellen...

Mocht het niet zo netjes worden als ik wil dan is een nieuwe foamrand ook nog mogelijk


btw de crime scene :roll:
Bijlagen
gaatje in surround shiva.jpg
gaatje surround shiva II.jpg
Laatst gewijzigd door Paul op zo 15 feb 2009, 19:36, 2 keer totaal gewijzigd.
k.p.
Berichten: 1178
Lid geworden op: vr 16 jan 2009, 11:23

Bericht door k.p. »

Ik heb eens een foamen rand met fendermender geplakt. Dit wordt eigenlijk ik de R/C wereld gebruikt om scheuren in kappen te plakken maar werkt voor mij ook erg goed. Op de verpakking staat o.a. 'rubber like material' en 'extreme flexible'. Als je het wil kopen zou ik een R/C winkel proberen. Een potje van een paar E is genoeg voor een leven lang surrounds plakken ;). Dan wel in de diepvries bewaren. Opzich is het wel de moeite waard om eerst op een oude ongebruikte driver te testen of het voor jou ook geschikt is. Wat zul je trouwens gebaald en gevloekt hebben toen het gebeurde. Bij mij is de telefoon op mijn alucone gevallen. Het is na een beetje terug duwen een mini deukje geworden, maar ik was op dat moment ontzettend aan het balen.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Boerenterprise
Berichten: 522
Lid geworden op: di 27 jun 2006, 21:58
Locatie: Epe

Bericht door Boerenterprise »

De optie die ik aanhaalde gaat in jou geval niet op zie ik. Ik dacht dat je driver een rubberen surround had.

Ik heb het voor de liefhebbers toch nog even opgezocht:

Sicomet 8300 (het is een Cyanoacrylaat lijm)

M.v.g.

Chris
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

Paul schreef:
btw de crime scene :roll:
Ik voel je pijn :cry:
WIE DURFT ...
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1577
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 22:27
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

ik gebruikte een inbussleutel als onderstaande om de boutjes aan te draaien; echter de pootjes zijn enkele jaren trouwe dienst lam geworden, zakt tegen surround, draaien en........

Ik heb afscheid genomen van deze sleutel :twisted:
Bijlagen
inbussleutel.jpg
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Jah, gebruik toch gewoon échte (en losse) imbussleutels :D

B.t.w. rubber is uitstekend te lijmen met dunne secondenlijm. Heb ooit eens een proefje gedaan met neoprenerubber: twee stukjes met de kopse kant tegen elkaar gelijmd. Een trekproef leverde op dat het rubber brak maar de lijmnaad heel bleef. Of dat op den duur bij veel bewegen ook blijft op gaan ....?
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

Pjotr schreef:
Of dat op den duur bij veel bewegen ook blijft op gaan ....?
Ik vrees van niet, Pjotr. :? Tot nu toe heb ik alleen nog maar ervaren dat bij buigende verbindingen de secondenlijm na verloop van tijd gaat afbrokkelen.
Paul schreef:
btw de crime scene :roll:
Ik zie nu pas de foto's die je nog hebt toegevoegd. Zo'n mooi scheurtje laat zich waarschijnlijk naadloos lijmen, en het foam is dik genoeg voor een verbinding die nooit meer los laat. Als ik jou was zou ik er geen laagje foam achter lijmen. Dat zorgt alleen maar voor een onnodige verdikking in de surround.
Johannes
Berichten: 48
Lid geworden op: di 20 jan 2009, 0:04
Locatie: Delft

Bericht door Johannes »

:cry: Succes met het lijmen en hopelijk hoor en zie je er dan niets meer van!
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1577
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 22:27
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

In principe gaat dit gewoon onzichtbaar opgelost worden, als ik het scheurtje dichtvouw is het praktisch onzichtbaar. Er is speciale lijm en zeer dunne foam onderweg van goodhifi, daarmee zou het netjes moeten worden.


Ik vraag me wel af of het verstandig is om op 4 plaatsen op de surround een klein rondje van die foam te lijmen zodat een en ander symetrisch blijft? De surround wordt een klein beetje stugger op de plek waar het foam erachter zit, liever aan alle kanten dan op een plaats?
Gebruikersavatar
Boerenterprise
Berichten: 522
Lid geworden op: di 27 jun 2006, 21:58
Locatie: Epe

Bericht door Boerenterprise »

Puur toeval.

Ik was vandaag op het werk aan het zoeken naar een lijmsoort voor het lijmen van pakkingen. Wat kom ik tegen. Een lijmsoort die uitermate geschikt is voor luidsprekers. Het is Loctite 380 "Blackmax". Kijk maar eens in de bijlage. Misschien heb jij of heeft iemand anders er iets aan.

Groeten,
Chris
Bijlagen
Loctite[1].pdf
(373.31 KiB) 148 keer gedownload
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1577
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 22:27
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

Ik vernam vandaag dat mijn levering van Goodhifi is afgeleverd, ga ik morgen even ophalen en proberen :D

Bij deze even een positieve vermelding voor de service van Goodhifi, nadat TNT het voor elkaar gekregen heeft de eerste envelope te laten verdwijnen is het door Goodhifi nogmaals opgestuurd zonder extra kosten, Super :!:
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1577
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 22:27
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

Het vervolg van dit project:

De lijm van Goodhifi heeft een perfect resultaat tot gevolg, de woofer is weer als nieuw!

Tenslotte de afwerking:

In een poging de ultieme WAF subwoofer neer te zetten heb ik hem vermomd als meubelstuk. eerst heb ik een laagje (2cm) schuim op het hout geniet en vervolgens een stuk stof naar de kleermaker gebracht die er een fraai hoesje van heeft gemaakt.

Vervolgens een schaal met kaarsen erop gezet en niemand die meer ziet dat het een subwoofer is :twisted:

De kaarsen echter vonden het nodig om nogal te gaan druipen waardoor er direct een forse vlek in het fraaie (Ikea) stofje zit :cry:

Dit topic krijgt overigens zijn vervolg in een topic over een stereo subsysteem met 2 dayton RSS woofers :D
Bijlagen
subwoofer 12.jpg
subwoofer 11.jpg
Vuurkat
Berichten: 2008
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 16:36

Bericht door Vuurkat »

Ziet er mooi uit! Is hij ook bruikbaar als stoel of voetenbankje?
Gebruikersavatar
Boerenterprise
Berichten: 522
Lid geworden op: di 27 jun 2006, 21:58
Locatie: Epe

Bericht door Boerenterprise »

Hoi Paul,

Leuk geworden en heel jammer dat er alweer een (lastige) vlek in zit. Waar ik goede ervaringen mee heb, is een aantal lagen keuken papier op de vlek leggen en er met een warme (dus niet heet) stijkbout over heen gaan. Het kaarsvet trek dan in het papier. Hij zal niet helemaal verdwijnen, maar stukken beter wordt het zeker.

Groeten,

Chris
Gebruikersavatar
fluppie
Berichten: 871
Lid geworden op: di 27 nov 2007, 21:48

Bericht door fluppie »

Leuk te horen dat je ook met de RSS gaat werken ! Welke woofermaat ga je gebruiken ?
Ik ben nu bezig met de bouw van 2 stuks RSS390 in 50x50x50cm buitenmaat 18mm MDF ( viewtopic.php?t=8879 ).
McCune
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 17 jul 2009, 13:08
Contacteer:

Bericht door McCune »

KNIP -verkeerde draadje - KNIP
Plaats reactie