Linkwitz transform => Exodus Shiva
Moderator: Beheerdersteam
Vandaag heb ik mij bezig gehouden met de verdere afwerking van de behuizing Er zit nog geen bracing in, de woofer ligt los in het gat (met 16 kg niet zo'n probleem) en er moet nog een extra laag mdf op t front om de woofer te verzinken. De behuizing wil ik volledig vullen met BAF enkel voor de 10% volumewinst. OOk moet er nog een aansluitterminal op.
De eerste activiteiten van vandaag:
De eerste activiteiten van vandaag:
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Bij een grote handel in gereedschappen en automaterialen kocht ik ooit een tubetje met een smeuige substantie die na droging een soort schuimlaagje vormde... vergelijkbaar met het dunne foamlaagje wat je soms op de binnenzijde van dekseltjes op glazen potten aantreft. De verkoper raadde het aan voor een noodreparatie aan een tank omdat het benzine-bestendig was, maar ik weet niet meer waar het gewoonlijk voor bedoeld was. Waarschijnlijk was het een soort vloeibare pakking.
Wat ik me wel herinner, is dat het zo smeuig was dat ik het erg dun en vloeiend kon aanbrengen. Gezien de structuur en soepelheid lijkt het me ideaal om zoiets aan de binnenzijde van de surround aan te brengen.
Wat ik me wel herinner, is dat het zo smeuig was dat ik het erg dun en vloeiend kon aanbrengen. Gezien de structuur en soepelheid lijkt het me ideaal om zoiets aan de binnenzijde van de surround aan te brengen.
Ik heb er weleens een geplakt met boekbinderslijm. Lijkt net houtlijm, maar blijft (die van mij iig) een stukje elastischer. Volgens mij verkrijgbaar bij de wat beter gesorteerde knutselzaak of kantoorboekhandel.
Groetjes en succes ermee!
Martin
Btw, pas trouwens op met de soort lijm dat deze niet je schuimrubber rand just oplost..
Groetjes en succes ermee!
Martin
Btw, pas trouwens op met de soort lijm dat deze niet je schuimrubber rand just oplost..
Bij een Brahma* heb ik ooit de surround gerepareerd met een dun bandenplakkertje en wat solutie. Dat was ook een foam rand; moet ik wel bij zeggen dat die wat rubberachtig aanvoelt. Na ~2 jaar en intensief gebruik zit het nog steeds keurig. (Natuurlijk wel vanaf de binnenzijde plakken !) Zolang er geen materiaal ontbreekt in de surround, kun je het nog redelijk onzichtbaar krijgen ook.
De solutie lost inderdaad iets van de foamrand op; ik heb zelf juist het idee dat dat de verbinding zo sterk maakt : de rand en het plakkertje 'versmelten' zo a.h.w.
* = Nee, ik had hem natuurlijk niet zelf gesloopt; dat had de vorige eigenaar alvast voor me gedaan
.
De solutie lost inderdaad iets van de foamrand op; ik heb zelf juist het idee dat dat de verbinding zo sterk maakt : de rand en het plakkertje 'versmelten' zo a.h.w.
* = Nee, ik had hem natuurlijk niet zelf gesloopt; dat had de vorige eigenaar alvast voor me gedaan
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Met vulcaniserende bandenlijm zou ik toch een beetje oppassen als je niet weet of het verouderingsproces van foam er niet door wordt versneld. Op een foam surround zou ik persoonlijk liever een gelijksoortig materiaal aanbrengen, of in elk geval iets wat geen foam kan oplossen als het daar niet specifiek voor bedoeld is. Het foam-achtig materiaal wat ik noemde was ook geschikt voor styrofoam, polyether, enz., en maakt bovendien de surround niet plaatselijk zwaarder en stugger. Ik ken alleen de naam niet meer. 
Boekbinderslijm lijkt me trouwens ook best een goede tip.
Boekbinderslijm lijkt me trouwens ook best een goede tip.
- Boerenterprise
- Berichten: 522
- Lid geworden op: di 27 jun 2006, 21:58
- Locatie: Epe
Hier hebben ze lijm voor foam randen en lijm voor rubber randen:Boerenterprise schreef:Er zijn ook lijmen in de handel te verkrijgen om bijvoorbeeld O-ringen te lijmen. Dit doet men bijvoorbeeld als de enige optie om te monteren een schaar benodigd. Ik ben alleen de naam even kwijt van dit spul.
http://www.goodhifi.com/default.htm
De optie die sevenup noemt kwam ik ook tegen, ga daar een stukje dun foam en geschikte lijm bestellen...
Mocht het niet zo netjes worden als ik wil dan is een nieuwe foamrand ook nog mogelijk
btw de crime scene
Mocht het niet zo netjes worden als ik wil dan is een nieuwe foamrand ook nog mogelijk
btw de crime scene
Laatst gewijzigd door Paul op zo 15 feb 2009, 19:36, 2 keer totaal gewijzigd.
Ik heb eens een foamen rand met fendermender geplakt. Dit wordt eigenlijk ik de R/C wereld gebruikt om scheuren in kappen te plakken maar werkt voor mij ook erg goed. Op de verpakking staat o.a. 'rubber like material' en 'extreme flexible'. Als je het wil kopen zou ik een R/C winkel proberen. Een potje van een paar E is genoeg voor een leven lang surrounds plakken
. Dan wel in de diepvries bewaren. Opzich is het wel de moeite waard om eerst op een oude ongebruikte driver te testen of het voor jou ook geschikt is. Wat zul je trouwens gebaald en gevloekt hebben toen het gebeurde. Bij mij is de telefoon op mijn alucone gevallen. Het is na een beetje terug duwen een mini deukje geworden, maar ik was op dat moment ontzettend aan het balen.


- Boerenterprise
- Berichten: 522
- Lid geworden op: di 27 jun 2006, 21:58
- Locatie: Epe
Jah, gebruik toch gewoon échte (en losse) imbussleutels 
B.t.w. rubber is uitstekend te lijmen met dunne secondenlijm. Heb ooit eens een proefje gedaan met neoprenerubber: twee stukjes met de kopse kant tegen elkaar gelijmd. Een trekproef leverde op dat het rubber brak maar de lijmnaad heel bleef. Of dat op den duur bij veel bewegen ook blijft op gaan ....?
B.t.w. rubber is uitstekend te lijmen met dunne secondenlijm. Heb ooit eens een proefje gedaan met neoprenerubber: twee stukjes met de kopse kant tegen elkaar gelijmd. Een trekproef leverde op dat het rubber brak maar de lijmnaad heel bleef. Of dat op den duur bij veel bewegen ook blijft op gaan ....?
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Ik vrees van niet, Pjotr.Pjotr schreef:Of dat op den duur bij veel bewegen ook blijft op gaan ....?
Ik zie nu pas de foto's die je nog hebt toegevoegd. Zo'n mooi scheurtje laat zich waarschijnlijk naadloos lijmen, en het foam is dik genoeg voor een verbinding die nooit meer los laat. Als ik jou was zou ik er geen laagje foam achter lijmen. Dat zorgt alleen maar voor een onnodige verdikking in de surround.Paul schreef:btw de crime scene
In principe gaat dit gewoon onzichtbaar opgelost worden, als ik het scheurtje dichtvouw is het praktisch onzichtbaar. Er is speciale lijm en zeer dunne foam onderweg van goodhifi, daarmee zou het netjes moeten worden.
Ik vraag me wel af of het verstandig is om op 4 plaatsen op de surround een klein rondje van die foam te lijmen zodat een en ander symetrisch blijft? De surround wordt een klein beetje stugger op de plek waar het foam erachter zit, liever aan alle kanten dan op een plaats?
Ik vraag me wel af of het verstandig is om op 4 plaatsen op de surround een klein rondje van die foam te lijmen zodat een en ander symetrisch blijft? De surround wordt een klein beetje stugger op de plek waar het foam erachter zit, liever aan alle kanten dan op een plaats?
- Boerenterprise
- Berichten: 522
- Lid geworden op: di 27 jun 2006, 21:58
- Locatie: Epe
Puur toeval.
Ik was vandaag op het werk aan het zoeken naar een lijmsoort voor het lijmen van pakkingen. Wat kom ik tegen. Een lijmsoort die uitermate geschikt is voor luidsprekers. Het is Loctite 380 "Blackmax". Kijk maar eens in de bijlage. Misschien heb jij of heeft iemand anders er iets aan.
Groeten,
Chris
Ik was vandaag op het werk aan het zoeken naar een lijmsoort voor het lijmen van pakkingen. Wat kom ik tegen. Een lijmsoort die uitermate geschikt is voor luidsprekers. Het is Loctite 380 "Blackmax". Kijk maar eens in de bijlage. Misschien heb jij of heeft iemand anders er iets aan.
Groeten,
Chris
- Bijlagen
-
- Loctite[1].pdf
- (373.31 KiB) 148 keer gedownload
Ik vernam vandaag dat mijn levering van Goodhifi is afgeleverd, ga ik morgen even ophalen en proberen
Bij deze even een positieve vermelding voor de service van Goodhifi, nadat TNT het voor elkaar gekregen heeft de eerste envelope te laten verdwijnen is het door Goodhifi nogmaals opgestuurd zonder extra kosten, Super
Bij deze even een positieve vermelding voor de service van Goodhifi, nadat TNT het voor elkaar gekregen heeft de eerste envelope te laten verdwijnen is het door Goodhifi nogmaals opgestuurd zonder extra kosten, Super
Het vervolg van dit project:
De lijm van Goodhifi heeft een perfect resultaat tot gevolg, de woofer is weer als nieuw!
Tenslotte de afwerking:
In een poging de ultieme WAF subwoofer neer te zetten heb ik hem vermomd als meubelstuk. eerst heb ik een laagje (2cm) schuim op het hout geniet en vervolgens een stuk stof naar de kleermaker gebracht die er een fraai hoesje van heeft gemaakt.
Vervolgens een schaal met kaarsen erop gezet en niemand die meer ziet dat het een subwoofer is
De kaarsen echter vonden het nodig om nogal te gaan druipen waardoor er direct een forse vlek in het fraaie (Ikea) stofje zit
Dit topic krijgt overigens zijn vervolg in een topic over een stereo subsysteem met 2 dayton RSS woofers
De lijm van Goodhifi heeft een perfect resultaat tot gevolg, de woofer is weer als nieuw!
Tenslotte de afwerking:
In een poging de ultieme WAF subwoofer neer te zetten heb ik hem vermomd als meubelstuk. eerst heb ik een laagje (2cm) schuim op het hout geniet en vervolgens een stuk stof naar de kleermaker gebracht die er een fraai hoesje van heeft gemaakt.
Vervolgens een schaal met kaarsen erop gezet en niemand die meer ziet dat het een subwoofer is
De kaarsen echter vonden het nodig om nogal te gaan druipen waardoor er direct een forse vlek in het fraaie (Ikea) stofje zit
Dit topic krijgt overigens zijn vervolg in een topic over een stereo subsysteem met 2 dayton RSS woofers
- Boerenterprise
- Berichten: 522
- Lid geworden op: di 27 jun 2006, 21:58
- Locatie: Epe
Hoi Paul,
Leuk geworden en heel jammer dat er alweer een (lastige) vlek in zit. Waar ik goede ervaringen mee heb, is een aantal lagen keuken papier op de vlek leggen en er met een warme (dus niet heet) stijkbout over heen gaan. Het kaarsvet trek dan in het papier. Hij zal niet helemaal verdwijnen, maar stukken beter wordt het zeker.
Groeten,
Chris
Leuk geworden en heel jammer dat er alweer een (lastige) vlek in zit. Waar ik goede ervaringen mee heb, is een aantal lagen keuken papier op de vlek leggen en er met een warme (dus niet heet) stijkbout over heen gaan. Het kaarsvet trek dan in het papier. Hij zal niet helemaal verdwijnen, maar stukken beter wordt het zeker.
Groeten,
Chris
Leuk te horen dat je ook met de RSS gaat werken ! Welke woofermaat ga je gebruiken ?
Ik ben nu bezig met de bouw van 2 stuks RSS390 in 50x50x50cm buitenmaat 18mm MDF ( viewtopic.php?t=8879 ).
Ik ben nu bezig met de bouw van 2 stuks RSS390 in 50x50x50cm buitenmaat 18mm MDF ( viewtopic.php?t=8879 ).
