Open baffle systeem met nagenoeg 0 kennis maar wel spullen

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Paul groot
In memoriam †
Berichten: 293
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 12:00
Locatie: rijswijk

Open baffle systeem met nagenoeg 0 kennis maar wel spullen

Bericht door Paul groot »

Hallo,

Over 2 weken komt een kamertje in mijn appartement beschikbaar, is nu een soort rommelhok anex fietsenstalling, en daar kan ik dan lekker bouwen. (Is eigenlijk een extra slaapkamer).
Ik heb juist een buizen versterker a la Bill (van triodedick) bijna gereed, moet ik nog een mooie behuizing voor maken maar speelt al een tijdje.
Ik wilde eigenlijk een betere buizenbak maken maar daar ben ik nog niet uit want die Bill klinkt al zo mooi.
Heb ik ook nog 2 mooie Aitossen over.(Luxe probleempje).
Tja, wat dan? Ik wil naar 3-weg over.
Die Bill klink mooier in het laag en die aitossen mooi in het midden en hoog.
Wil ik eigenlijk wel combineren.
Bill op laag tot 2,5kHz en aitos op midden-hoog.
De speakers te gebruiken van Thiel & Partner op laag 1 x C2 220 T6 (aan te schaffen) en mid 2 x C2 95 T6 en hoog 1 x C2 12 T6 (heb ik al.).

Vragen;
-Onzin ? of mogelijk……… 2 versterkers (verschillende)op 1 kast?
-En hoe moet dat met de filtering? Gewoon proberen?

Verder ben ik van plan de mid en hoog volgens het open baffle systeem te bouwen. Ik heb de ruimte en kan ze een meter van de muur plaatsen.
Het laag in gesloten kast dus.
De Bill zal ik voorzien van een volume regeling omdat de combinatie niet gelijk is van volume. Kan ik later verbeteren door permanente weerstanden.(?).

Ter info; De rest van de serie componenten bestaat uit een speler van Denon BD3800 en een voorversterker van TagMcLaren AV32.

Open baffle idee/ontwerp van de onderstaande links geleend.

http://www.quarter-wave.com/OBs/OB_Design.pdf

http://www.musicanddesign.com/gallery.html

Ik ben benieuwd naar jullie kennis en luister ervaring, in het bijzonder van het open baffle, want eerlijk gezegd heb ik die nog nooit gehoord maar als ik de berichten lees moet dat ook erg mooi klinken. Slaagt het niet bouw ik de zooi om naar een gesloten systeem.

Dus mijn avontuur luid; open baffle systeem en 2 buizenbakken, verschillende, op 1 kast.


Ik heb dus zin om wat te maken weer maar het ontbreekt me aan bijna alle kennis.
Geeft niet, buizen bakkie is ook gelukt. :D


Gr
Paul
Bijlagen
openbaffle.jpg
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Hoi Paul,

Misschien moet je ook even wat foto's posten van je huidige speakers, waar je de drivers van wilt hergebruiken.
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Je hebt meer en grotere woofers nodig. Lees deze site maar eens goed door, voordat dingen worden aangekocht of een begin wordt gemaakt met de behuizing: http://linkwitzlab.com/

EDIT: Ik had er even overheen gelezen dat je de C220 in een box wilt toepassen. Dan moet e.e.a. prima mogelijk zijn. Houd er wel rekening mee dat je op de crossoverfrequentie tussen mid en laag uitdoving aan de achterzijde krijgt en dus relatief te weinig output rond het crossoverpunt zult hebben. Een simpel meetsetje (micrfoon met fantoomvoeding en een programma zoals bijvoorbeeld ARTA) is wel nodig als je een beetje een fatsoenlijke 3-weg wilt maken.

Een systeem als de NaO lijkt mij heel mooi. Het zou wel handig zijn als je een iets grotere tweeter zou hebben, zodat je iets lager kunt crossen. Dit om interferentieproblemen zo veel mogelijk te beperken. De C12 is heel robuust voor een 19mm tweeter, maar als je rond 2khz of lager crosst, zal de dynamiek m.i. te veel worden beperkt.
Gebruikersavatar
Paul groot
In memoriam †
Berichten: 293
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 12:00
Locatie: rijswijk

Bericht door Paul groot »

RobertD schreef:
Hoi Paul,

Misschien moet je ook even wat foto's posten van je huidige speakers, waar je de drivers van wilt hergebruiken.
Klinken wel mooi maar altijd op zoek naar verbeteringen net als jullie....... :P
Bijlagen
huidige opstelling.JPG
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1577
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 22:27
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

Ik zou eerst eens met filteren gaan experimenteren met je huidige kasten en pas als je dat onder de knie hebt aan open baffle beginnen...
Gebruikersavatar
Paul groot
In memoriam †
Berichten: 293
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 12:00
Locatie: rijswijk

Bericht door Paul groot »

Paul groot schreef:
RobertD schreef:
Hoi Paul,

Misschien moet je ook even wat foto's posten van je huidige speakers, waar je de drivers van wilt hergebruiken.
Klinken wel mooi maar altijd op zoek naar verbeteringen net als jullie....... :P
.....en die sok in de baspoort moet voorkomen dat Okidoki in mijn mooie speaker gaat nesten.........
Ik verklaar het maar even he? :shock:
Bijlagen
baspoortparkiet.JPG
Gebruikersavatar
Paul groot
In memoriam †
Berichten: 293
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 12:00
Locatie: rijswijk

Bericht door Paul groot »

Paul schreef:
Ik zou eerst eens met filteren gaan experimenteren met je huidige kasten en pas als je dat onder de knie hebt aan open baffle beginnen...
Maar dat vind ik voorlopig te saai........... (je hebt natuurlijk gelijk , doe ik ervaring op).
Ik wil zagen, schuren, schroeven, bijtsen of fineren en verrast worden....
Vandaar.
Gebruikersavatar
Paul groot
In memoriam †
Berichten: 293
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 12:00
Locatie: rijswijk

Bericht door Paul groot »

Paul schreef:
Ik zou eerst eens met filteren gaan experimenteren met je huidige kasten en pas als je dat onder de knie hebt aan open baffle beginnen...
Maar Paul,
Vragen;
-Onzin ? of mogelijk……… 2 versterkers (verschillende)op 1 kast?
-En hoe moet dat met de filtering? Gewoon proberen?

Is het mogelijk wat ik wil, dan komt het filter "verhaal" wel als de boel in mekaar zit.
Kun je wel 2 versterkers op 1 unit laten spelen?
Johannes
Berichten: 48
Lid geworden op: di 20 jan 2009, 0:04
Locatie: Delft

Bericht door Johannes »

Wat een prachtige foto met die vogel er in! :lol:
vinnie411
Berichten: 432
Lid geworden op: wo 20 feb 2008, 20:15
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door vinnie411 »

2 verstekers is goed te doen maar vergt wel aanpassingen.
je neemt een bi-amp aansluitterminal en het ene paar gebruik je met het laagfilter voor het laag en het andere paar met het hoog/midden filter voor de rest.
dus even het filter scheiden.
je krijgt dan als het waren 2 aparte kasten 1 baskast en een topkast.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

[Semi off topic]Ik wil Okidoki bij deze nomineren als mascotte van het ZBAF[/Semi off topic]
Baspoortparkiet, geweldig :twisted:
Bijlagen
Okidoki.jpg
Okidoki.jpg (4.61 KiB) 5533 keer bekeken
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Ik zou ook zeker alle info lezen die op dit forum te vinden is over dipool!

Ik was ooit hetzelfde van plan.

Ik ben er niet mee verdergegaan, omdat ik al teveel om handen had.

Ik zou de midbaffle voor de dipool mid niet te breed maken. Dan hou je een uniform afstraalgedrag in het middengebied en voor het punt waar diffractie intreedt kan je crossen naar de tweeter. dipoolbaffle dus +/- <22cm houden en het liefst een beetje driehoekig. De bas en tweeter vervolgens dicht mogelijk bij de mid houden, maar dat is vrij standaard.

Je zal zien dat met zo een smalle baffle je mid naar het laag toe vlot afvalt met 6dB/octaaf. Dat moet je met filters recht trekken!

Met een breed baffle wordt filteren van de woofer en mid makkelijker, maar hou je altijd wat probleempjes met het hoge mid en de xo naar de tweeter. Een brede baffle zorgt ervoor dat de kortsluiting tussen front en backwave van de mid pas lager in frequentie optreedt, zodat je mid pas lager in frequentie afvalt.
Gebruikersavatar
Paul groot
In memoriam †
Berichten: 293
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 12:00
Locatie: rijswijk

Bericht door Paul groot »

vinnie411 schreef:
2 verstekers is goed te doen maar vergt wel aanpassingen.
je neemt een bi-amp aansluitterminal en het ene paar gebruik je met het laagfilter voor het laag en het andere paar met het hoog/midden filter voor de rest.
dus even het filter scheiden.
je krijgt dan als het waren 2 aparte kasten 1 baskast en een topkast.
Dus 2 versterkers kan.
Om zeker te zijn of ik je goed begrijp hierbij wat ik zal moeten doen met signalen en filters;
Ik ga met het laag signaal (van men Bill kt88), althans bedoeld voor laag, signaal nu nog voorzien van alle info, laag, mid en hoog, naar filterkast 1 waar uitsluitend het laag wordt doorgegeven waarna ik door ga op de wooferkast.
Nu met het geheel andere signaal (aitos), dat voor het filter ook nog kompleet is, naar het geheel gescheiden mid/hoog filter op kast 2. Je noemt het de topkast.

Vraag;
Om beide buizenversterkers te voorzien van input, ik heb maar 1 output op de Tag, kan ik deze doorlussen op de aitos omdat die mogelijkheid er op zit.
Dus ik ga van de Tag naar aitos en van de aitos naar de Bill.

Wellicht onnozel deze vraag maar beter gevraagd dan de boel gesloopt nietwaar?

Ik zal morgen een simpel schema maken waarop eea te zien zal zijn en posten.

Verder bedankt voor alle reacties, ik heb een hoop te lezen zie ik.
Jammer Montana dat je er even mee moest stoppen.

In de afbeelding een schema van Tony Gee welke uitgangspunt zal zijn voor filtering.
Bedankt,
paul

edit;
ik moet dit schema dus opsplitsen........in 2 stukken.
gaarne advies voor een begin.
Bijlagen
Soup_Ceramique_html_5eefb591.jpg
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Aan dat filter van tony heb je 0,0. Hij gebruikt nieteens de C95. (het is ook niet te scheiden)

Je moet zelf metingen maken van jouw dipool monopool combi en daar een filter voor maken.
Laatst gewijzigd door Martijn H op do 19 feb 2009, 8:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Volgens mij kun je dat filter van Tony precies in het midden doorknippen.
Je zult alleen de impedantie correctie aan de linkerkant van het schema moeten wijzigen.

Paul,

Ik zal eens kijken of ik een blokschemaatje kan fröbelen dat ik hier kan plaatsen.
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Aan dit schema heb je niet zoveel. Door de andere middentoners en geheel andere opzet van de kast zal er weinig tot niets van het originele schema overblijven. :(
Persoonlijk zou ik ook kijken naar een andere (grotere) woofer die je actief aan zou kunnen sturen. Dus de twee C2-95-T6 midwoofers + de C2-12-6 tweeter als een "normaal" 2-weg filteren met een aparte woofer van minimaal 10". :wink:
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Het einddoel is zoiets, Paul:
Bijlagen
Het gestippelde deel is dus de luidspreker-box
Het gestippelde deel is dus de luidspreker-box
Gebruikersavatar
Paul groot
In memoriam †
Berichten: 293
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 12:00
Locatie: rijswijk

Bericht door Paul groot »

Montana schreef:
Aan dat filter van tony heb je 0,0. Hij gebruikt nieteens de C95. (het is ook niet te scheiden)

Je moet zelf metingen maken van jouw dipool monopool combi en daar een filter voor maken.
Ook Tony bevestigde dit.
Ofschoon het een pak elektronica componenten op een kluitje is, is het niet zoiets al een buizenversterkertje nabouwen.
Ik zal me moeten verdiepen in deze materie………………… bah.

Gr
Paul
Gebruikersavatar
Paul groot
In memoriam †
Berichten: 293
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 12:00
Locatie: rijswijk

Bericht door Paul groot »

RobertD schreef:
Het einddoel is zoiets, Paul:
Ja precies.
Gebruikersavatar
Paul groot
In memoriam †
Berichten: 293
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 12:00
Locatie: rijswijk

Bericht door Paul groot »

Geenius schreef:
Aan dit schema heb je niet zoveel. Door de andere middentoners en geheel andere opzet van de kast zal er weinig tot niets van het originele schema overblijven. :(
Persoonlijk zou ik ook kijken naar een andere (grotere) woofer die je actief aan zou kunnen sturen. Dus de twee C2-95-T6 midwoofers + de C2-12-6 tweeter als een "normaal" 2-weg filteren met een aparte woofer van minimaal 10". :wink:
Ja maar dat is ook het plan, een C2 220, als ik je goed begrijp.........
"De speakers te gebruiken van Thiel & Partner op laag 1 x C2 220 T6 (aan te schaffen) en mid 2 x C2 95 T6 en hoog 1 x C2 12 T6 (heb ik al.). "
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Als je geen zin hebt je er in te verdiepen, zou ik een andere route bewandelen. Met een apparaat als een DEQX of een Behringer DCX ben je al een heel eind. Met twee actieve kanalen hoef je dan alleen nog maar het midhoog passief te crossen. Eventueel zet je zelfs een extra versterkertje op het hoog. Dat hoeft niet veel te kosten.
Gebruikersavatar
Paul groot
In memoriam †
Berichten: 293
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 12:00
Locatie: rijswijk

Bericht door Paul groot »

Martijn M schreef:
Als je geen zin hebt je er in te verdiepen, zou ik een andere route bewandelen. Met een apparaat als een DEQX of een Behringer DCX ben je al een heel eind. Met twee actieve kanalen hoef je dan alleen nog maar het midhoog passief te crossen. Eventueel zet je zelfs een extra versterkertje op het hoog. Dat hoeft niet veel te kosten.
Ik ga me er in verdiepen, misschien is het wel leuk.
Ik ben ook de topic over filters op dit forum aan het lezen.
Neemt tijd maar komt goed.
Gebruikersavatar
jantje-secuur
Berichten: 943
Lid geworden op: wo 20 jul 2005, 14:26
Locatie: Haarlem

Bericht door jantje-secuur »

Maar op deze manier kun je zelfs een stukje actief filteren. Op deze manier gooi je natuurlijk energie weg die je anders behouden had kunnen hebben.
Gebruikersavatar
Paul groot
In memoriam †
Berichten: 293
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 12:00
Locatie: rijswijk

Bericht door Paul groot »

Er staat vermeld;
speciaal geschikt voor buizen versterkers.
De c2 220 komt als enige op een kt88 versterker, echter hij speeld nu op met gemak 4 ohm speakers.
Welke te keizen? de T6 of T11?

Quote van de clofis site;
C² 220/T6 22 cm concave ceramic dome f3 - 2,5kHz 89,6 dB ,titanium VC, concave grille prijs: € 469,- incl. BTW per stuk verkrijgbaar in de nieuwe 222mm korf of de oude 220mm korf

C² 220/T6 datasheet pag 1+2
C² 220/T11* 22 cm concave ceramic dome met 11ohm spreekspoel, f3 - 2,5 kHz 87 dB, bij parallelschakeling is de impedantie 8 Ohm. Ideaal voor o.a. buizenversterkers. prijs: € 469,- incl. BTW per stuk
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Paul,

Wat Tony bedoelt is dat je met een grote woofer een veel mooier laag kunt weergeven dan met die C220.
Staat in de datasheet de waarde voor f3 ook weergegeven?
M.a.w. wat is de laagste frequentie die de C220 kan weergeven?

Ik denk dat je met een combinatie van een grote woofer (zoek eens naar de avelon isis kloon op dit forum) en jouw keramische units een mooi spectrum kunt neerzetten. Voor het laag zou ik niet per sé vasthouden aan die Thiel & Partner units.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”