Seas Micro Monitor - Elysium
Moderator: Beheerdersteam
Re: Seas Micro Monitor - Elysium
Meest logische verklaring is dat je voorgaande speakers een zeer overdreven hoog hadden, en dat je nu moeilijk kunt wennen aan normaal hoog...
Blijf het een bizar verhaal vinden, maar ik heb zelf ook eens zoiets gehad met een nieuwe Mundorf condensator voor het hoog, klonk echt werkelijk nergens naar, na wat rommelen met het filter was het goede geluid ineens terug...
Groetjes Walter
Blijf het een bizar verhaal vinden, maar ik heb zelf ook eens zoiets gehad met een nieuwe Mundorf condensator voor het hoog, klonk echt werkelijk nergens naar, na wat rommelen met het filter was het goede geluid ineens terug...
Groetjes Walter
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Seas Micro Monitor - Elysium
Nou dat lijkt me niet echt. Dit is de meting van de Epilogue (mijn huidige speaker).Walt schreef:Meest logische verklaring is dat je voorgaande speakers een zeer overdreven hoog hadden, en dat je nu moeilijk kunt wennen aan normaal hoog...
Re: Seas Micro Monitor - Elysium
Dan zou ik het ook niet meer weten... zeer vreemd.
Groetjes Walter
Groetjes Walter
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Seas Micro Monitor - Elysium
Nee, weinig mics doen dat. Maar daarom is de hele grafiek gecorrigeerd dmv de mic's calibratiegegevens.k.p. schreef:Meet de microfoon wel recht?
Deze grafiek laat ook de mic grafiek zien. Overigens is deze mic dezelfde waar ik al mijn metingen mee gedaan heb, ook die dus van mijn huidige speakers.
Re: Seas Micro Monitor - Elysium
Helder. Het is wel opmerkelijk. Misschien kun je eens het afstraalgedrag in kaart brengen. Het kan zijn dat daar wat nuttige informatie uit te halen is.
Welke mic gebruik je trouwens. Niet dat het hier veel invloed heeft, maar die Dayton mics zijn niet altijd even netjes gecompenseerd.
Welke mic gebruik je trouwens. Niet dat het hier veel invloed heeft, maar die Dayton mics zijn niet altijd even netjes gecompenseerd.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12450
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Seas Micro Monitor - Elysium
Net terug van een dag klussen, ik zal zo even alles wat nauwkeuriger lezen.
Ik kan alleen heel veel dingen niet rijmen met elkaar.
Je zegt namelijk zelf dat je 10-13dB (!!!!!!!) moet verhogen.
Dat is niet een kwestie van verkouden zijn of wat dan ook.
Dat is een misselijk groot verschil!!!
Hoe heb je het allemaal gemeten?
Is dat met dezelfde versterker en dergelijke?
Wat zit er voor de rest allemaal tussen?
Ik kan alleen heel veel dingen niet rijmen met elkaar.
Je zegt namelijk zelf dat je 10-13dB (!!!!!!!) moet verhogen.
Dat is niet een kwestie van verkouden zijn of wat dan ook.
Dat is een misselijk groot verschil!!!
Hoe heb je het allemaal gemeten?
Is dat met dezelfde versterker en dergelijke?
Wat zit er voor de rest allemaal tussen?
Re: Seas Micro Monitor - Elysium
Zijn deze metingen al met of nog zonder die 10 à 13dB boost in het hoog?Vinculum schreef:Nou even wat gemeten. Het is mijn eerste keer met REW aangezien Arta in mijn virtuele machine het niet doet.
Moet zeggen, fijn pakket.
Anyhow, hier de meting @ 50 cm tussen tweeter en woofer met het originele filter. En nu dezelfde meting maar dan met de weerstand bypass: Hoewel de eerste meting heel strak is klinkt het voor geen meter. Er zit totaal geen hoog in zoals gezegd.
De tweede klinkt veel helderer en opener. Heb ik iets fout gedaan of is het gewoon niet mijn smaak zoals het filter gemaakt is.
En voor goed vergelijk hier beide metingen in 1 grafiek. En smoothed (1/6):
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Seas Micro Monitor - Elysium
Je bent van harte welkom om zelf te komen luisteren hoor.b_force schreef:Ik kan alleen heel veel dingen niet rijmen met elkaar.
Yup. Exact dezelfde setup als met de Epilogue's?b_force schreef:Is dat met dezelfde versterker en dergelijke?
Nou die 10-15 db was ook wel overdreven hoor. haha. Heb het nu op zo'n 7 db staan (kan miss wel wat minder maar zover heb ik nog niet geexperimenteerd. Als ik die ene weerstand bypass zoals in bovenstaande metingen dan gaat het met zo'n 9 db omhoog.
De metingen zijn uiteraard gedaan zonder enige dsp aanpassing. De monitoren zijn fullrange ingezet en de sub is buiten bedrijf gesteld.
Het is geen kwestie van verkouden zijn. Mijn vrouw, die claimt geen verschil te horen bij verschillende speakers, riep direct dat het heel dof klonk. Die ochtend had ze (en ik ook) de oude speakers niet gehoord dus geen korte termijn referentie.
Ik heb het een tijdje laten spelen met het standaard filter om mijn oren te laten wennen maar het klinkt gewoon echt niet. Zo super dof en doods.
Re: Seas Micro Monitor - Elysium
Heb je bij 1 van de 2 misschien de tweeter uit fase staan? (net die andere dan degene die je nu gemeten hebt)
Re: Seas Micro Monitor - Elysium
Vinc,
Als ik naar de unsmoothed REW meting kijk dan zie ik een paar flinke dips in de 3 to 5Khz band zitten, is dat misschien wat je hoort? Dat die smalbandige dips toch hun stempel drukken op het waargenomen geluid?
Als ik naar de unsmoothed REW meting kijk dan zie ik een paar flinke dips in de 3 to 5Khz band zitten, is dat misschien wat je hoort? Dat die smalbandige dips toch hun stempel drukken op het waargenomen geluid?
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Seas Micro Monitor - Elysium
Nee dat lijkt me niet. Dit zou komen door de baffle en gaat maar om iets van 1db. Dat hoor je niet tot nauwelijks. Ik moet echt met 5-7 db boosten om het aanhoorbaar te maken.
Re: Seas Micro Monitor - Elysium
Je epiloques meten "recht" en klinken goed, je elysiums meten ook "recht" maar klinken dof.....dat is wel heel bizar.
Klonken ze voordat je het definitieve filter in elkaar gezet had beter? En ze meten met dit laatste filter hetzelfde als eerder?
Klonken ze voordat je het definitieve filter in elkaar gezet had beter? En ze meten met dit laatste filter hetzelfde als eerder?
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Seas Micro Monitor - Elysium
Nou dat is dus het stomme van mij een beetje. Ik heb ze eerst even puur door de DSP laten filteren en daar klonken ze prima. Alleen heb ik daar niet gemeten.
De speakers zijn toen naar B_Force gegaan en die heeft ze gemeten en een filter ontworpen.
Daarnaast gebruikte ik altijd Arta maar die werkt niet meer lekker dus ben ik overgestapt op REW. Ik weet dus zeker dat het niet ligt aan de tweeters want die hebben het goed gedaan.
Het zit dus in het filter, in de metingen van Bart of in mijn meting met REW. Of een combi natuurlijk.
De speakers zijn toen naar B_Force gegaan en die heeft ze gemeten en een filter ontworpen.
Daarnaast gebruikte ik altijd Arta maar die werkt niet meer lekker dus ben ik overgestapt op REW. Ik weet dus zeker dat het niet ligt aan de tweeters want die hebben het goed gedaan.
Het zit dus in het filter, in de metingen van Bart of in mijn meting met REW. Of een combi natuurlijk.
Re: Seas Micro Monitor - Elysium
Allemaal bizar.
Als ik het begrijp heb je de Epilogues niet met REW gemeten, dat zou ik dan alsnog doen en dan direct je Elysiums er achteraan zonder ook maar REW te stoppen of instellingen te wijzigen. Als dan die metingen (binnen de te verwachten verschillen) gelijk zijn maar het hoog klinkt doffer dan heb je wel iets heel raars te pakken.
Terzijde:
Ik heb zelf wel eens met ARTA gehad dat een loopback meeting (output met input verbonden) spontaan een stevige afval vanaf een 10Khz liet zien. Heb dat ook bij een reguliere meting wel eens gezien, hoog afval dat niet normaal was. Na PC herstart was de meting weer zoals het hoorde: kaarsrecht of zoals te verwachten bij de tweeter die speelde. (Op een met W7 bootcamped apple laptop, EMU 0204 en IBF meetmic en IBF mic-amp.)
Als ik het begrijp heb je de Epilogues niet met REW gemeten, dat zou ik dan alsnog doen en dan direct je Elysiums er achteraan zonder ook maar REW te stoppen of instellingen te wijzigen. Als dan die metingen (binnen de te verwachten verschillen) gelijk zijn maar het hoog klinkt doffer dan heb je wel iets heel raars te pakken.
Terzijde:
Ik heb zelf wel eens met ARTA gehad dat een loopback meeting (output met input verbonden) spontaan een stevige afval vanaf een 10Khz liet zien. Heb dat ook bij een reguliere meting wel eens gezien, hoog afval dat niet normaal was. Na PC herstart was de meting weer zoals het hoorde: kaarsrecht of zoals te verwachten bij de tweeter die speelde. (Op een met W7 bootcamped apple laptop, EMU 0204 en IBF meetmic en IBF mic-amp.)
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Seas Micro Monitor - Elysium
Zucht... Net de Epilogues naar zolder gebracht (voor de verkoop binnenkort).
Ik denk dat ik maar gewoon mijn meetset meeneem naar Breda zaterdag dan kan ik er samen met wat knappe koppen naar kijken wat ik fout doe. Ik verwacht nl niet dat er nog iemand deze week mijn kant op wil/kan komen.
Ik denk dat ik maar gewoon mijn meetset meeneem naar Breda zaterdag dan kan ik er samen met wat knappe koppen naar kijken wat ik fout doe. Ik verwacht nl niet dat er nog iemand deze week mijn kant op wil/kan komen.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12450
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Seas Micro Monitor - Elysium
Apart dat ARTA trouwens niet werkt.
Ik ben wat aan het testen geslagen en ik heb ARTA (en speakerworkshop en WinISD) zelfs direct werken op een Linux laptop (via wine).
Dat even terzijde.
Alles boven de 3dB vind ik een bijzonder groot verschil.
Ik weet niet of je de kalibratie file van je mic in REW kunt laden.
Maar zelfs dan nog kom je niet op 6dB (zoveel compensatie krijg je hooguit pas na 10-15kHz)
Misschien zijn er nog wat andere instellingen in REW, geen idee (ik ken het programma amper, vind het vreselijk om mee te werken)
Ik zal je filter nog eens even bekijken, misschien zit er toch een fout in.
Anders kom ik wel die kant op om te trouble shooten
(of misschien dan toch Breda)
(hoewel ik daar op dit moment geen geld voor heb eigenlijk)
Ik ben wat aan het testen geslagen en ik heb ARTA (en speakerworkshop en WinISD) zelfs direct werken op een Linux laptop (via wine).
Dat even terzijde.
Alles boven de 3dB vind ik een bijzonder groot verschil.
Ik weet niet of je de kalibratie file van je mic in REW kunt laden.
Maar zelfs dan nog kom je niet op 6dB (zoveel compensatie krijg je hooguit pas na 10-15kHz)
Misschien zijn er nog wat andere instellingen in REW, geen idee (ik ken het programma amper, vind het vreselijk om mee te werken)
Ik zal je filter nog eens even bekijken, misschien zit er toch een fout in.
Anders kom ik wel die kant op om te trouble shooten
(of misschien dan toch Breda)
(hoewel ik daar op dit moment geen geld voor heb eigenlijk)
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Seas Micro Monitor - Elysium
Valt mee. Had al verwacht dat hij niet lekker zou werken op een virtuele Win7 in Virutalbox op een mac. Vroegah had ik hem draaien op bootcamp maar die heb ik niet meer dus vandaar. REW werkt native op mac.b_force schreef:Apart dat ARTA trouwens niet werkt.
Kan en heb ik ook gedaan (zie post iets terug waar ik zelfs de compensatie in de grafiek heb gezet).b_force schreef:Ik weet niet of je de kalibratie file van je mic in REW kunt laden.
Ik kende het ook niet maar het werkt eigenlijk heel erg simpel. Miss is dat jouw probleem, het is te simpel voor je...b_force schreef:ik ken het programma amper, vind het vreselijk om mee te werken
Je bent van harte welkom! Eet je gelijk mee?b_force schreef:Anders kom ik wel die kant op om te trouble shooten![]()
(of misschien dan toch Breda)
Voor Breda of om naar mij te komen? Je reist toch gratis met OV? Dan pik ik je wel op bij het station.b_force schreef:hoewel ik daar op dit moment geen geld voor heb eigenlijk
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12450
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Seas Micro Monitor - Elysium
Het is voornamelijk dat ik de controle kwijt ben in REW.
Ik vind het zo ontzettend onduidelijk wat het programma nu precies aan het doen is.
Daarnaast mis ik inderdaad nog wat functies.
(en ik heb een hekel aan geblurde en lelijke grafieken...
)
Met dat laatste bedoelde ik voornamelijk Breda.
Maar je herinnert me er ineens op dat ik even moet kijken tot hoelang mijn stufie (en dus OV) nog geldig is.
Ik vind het zo ontzettend onduidelijk wat het programma nu precies aan het doen is.
Daarnaast mis ik inderdaad nog wat functies.
(en ik heb een hekel aan geblurde en lelijke grafieken...
Met dat laatste bedoelde ik voornamelijk Breda.
Maar je herinnert me er ineens op dat ik even moet kijken tot hoelang mijn stufie (en dus OV) nog geldig is.
Re: Seas Micro Monitor - Elysium
Zo lang je studeert is je OV volgens mij gewoon (legitiem) geldig en volgens mij wordt hij ook niet automatisch stop gezet. Als je trouwens bij Vinculum mee eet heb je het geld voor Breda al bijna bespaard
.
Re: Seas Micro Monitor - Elysium
Ik gooi mijn meetset wel in de auto, kan ik je monitor checken. N.b. Dit is dan de enige die ik doe, dit keer niet de hele dag meten zoals in almelo, anders kom ik zelf nauwelijks toe aan luisteren en bijkletsen.
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Seas Micro Monitor - Elysium
Top aanbod Jeroen! Dank je wel! 
Hopelijk is er ook iemand met een doos weerstanden/spoelen etc. om wat te tweaken. Anders alleen met de DSP tweaken.
Hopelijk is er ook iemand met een doos weerstanden/spoelen etc. om wat te tweaken. Anders alleen met de DSP tweaken.
Re: Seas Micro Monitor - Elysium
Ik ga een poging doen om het niet te vergeten. Dan zal ik mijn collectie filter componenten meebrengen.
Re: Seas Micro Monitor - Elysium
Misschien vind de versterker hem niet lekker zo parallel aan de uitgang.jeroen_d schreef:Hoe kom je daarbij? Geen hoog en dan sleutelen aan het filter voor de woofer?richard schreef:Die 150 nF parallel aan die spoel er uit?Vinculum schreef:Iemand nog tips?
