Seas Micro Monitor - Elysium

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Seas Micro Monitor - Elysium

Bericht door Walt »

Meest logische verklaring is dat je voorgaande speakers een zeer overdreven hoog hadden, en dat je nu moeilijk kunt wennen aan normaal hoog...

Blijf het een bizar verhaal vinden, maar ik heb zelf ook eens zoiets gehad met een nieuwe Mundorf condensator voor het hoog, klonk echt werkelijk nergens naar, na wat rommelen met het filter was het goede geluid ineens terug...

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Seas Micro Monitor - Elysium

Bericht door Vinculum »

Walt schreef:
Meest logische verklaring is dat je voorgaande speakers een zeer overdreven hoog hadden, en dat je nu moeilijk kunt wennen aan normaal hoog...
Nou dat lijkt me niet echt.
Schermafbeelding%202011-06-01%20om%201.55.59%20PM.png
Dit is de meting van de Epilogue (mijn huidige speaker).
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Seas Micro Monitor - Elysium

Bericht door Walt »

Dan zou ik het ook niet meer weten... zeer vreemd.

Groetjes Walter
k.p.
Berichten: 1178
Lid geworden op: vr 16 jan 2009, 11:23

Re: Seas Micro Monitor - Elysium

Bericht door k.p. »

Meet de microfoon wel recht?
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Seas Micro Monitor - Elysium

Bericht door Vinculum »

k.p. schreef:
Meet de microfoon wel recht?
Nee, weinig mics doen dat. Maar daarom is de hele grafiek gecorrigeerd dmv de mic's calibratiegegevens.
Deze grafiek laat ook de mic grafiek zien. Overigens is deze mic dezelfde waar ik al mijn metingen mee gedaan heb, ook die dus van mijn huidige speakers.
Bijlagen
meting vs mic calibratie.jpg
k.p.
Berichten: 1178
Lid geworden op: vr 16 jan 2009, 11:23

Re: Seas Micro Monitor - Elysium

Bericht door k.p. »

Helder. Het is wel opmerkelijk. Misschien kun je eens het afstraalgedrag in kaart brengen. Het kan zijn dat daar wat nuttige informatie uit te halen is.

Welke mic gebruik je trouwens. Niet dat het hier veel invloed heeft, maar die Dayton mics zijn niet altijd even netjes gecompenseerd.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12450
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Seas Micro Monitor - Elysium

Bericht door b_force »

Net terug van een dag klussen, ik zal zo even alles wat nauwkeuriger lezen.

Ik kan alleen heel veel dingen niet rijmen met elkaar.
Je zegt namelijk zelf dat je 10-13dB (!!!!!!!) moet verhogen.

Dat is niet een kwestie van verkouden zijn of wat dan ook.
Dat is een misselijk groot verschil!!!

Hoe heb je het allemaal gemeten?
Is dat met dezelfde versterker en dergelijke?
Wat zit er voor de rest allemaal tussen?
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Re: Seas Micro Monitor - Elysium

Bericht door rho »

Vinculum schreef:
Nou even wat gemeten. Het is mijn eerste keer met REW aangezien Arta in mijn virtuele machine het niet doet.
Moet zeggen, fijn pakket.
Anyhow, hier de meting @ 50 cm tussen tweeter en woofer met het originele filter.
meting @ 50cm standaard.jpg
En nu dezelfde meting maar dan met de weerstand bypass:
meting @ 50cm weerstand bypass.jpg
Hoewel de eerste meting heel strak is klinkt het voor geen meter. Er zit totaal geen hoog in zoals gezegd.
De tweede klinkt veel helderer en opener. Heb ik iets fout gedaan of is het gewoon niet mijn smaak zoals het filter gemaakt is.

En voor goed vergelijk hier beide metingen in 1 grafiek.
meting @ 50cm beide metingen.jpg
En smoothed (1/6):
meting @ 50cm beide metingen smoothed 6de.jpg
Zijn deze metingen al met of nog zonder die 10 à 13dB boost in het hoog?
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Seas Micro Monitor - Elysium

Bericht door Vinculum »

b_force schreef:
Ik kan alleen heel veel dingen niet rijmen met elkaar.
Je bent van harte welkom om zelf te komen luisteren hoor. ;)
b_force schreef:
Is dat met dezelfde versterker en dergelijke?
Yup. Exact dezelfde setup als met de Epilogue's?

Nou die 10-15 db was ook wel overdreven hoor. haha. Heb het nu op zo'n 7 db staan (kan miss wel wat minder maar zover heb ik nog niet geexperimenteerd. Als ik die ene weerstand bypass zoals in bovenstaande metingen dan gaat het met zo'n 9 db omhoog.
De metingen zijn uiteraard gedaan zonder enige dsp aanpassing. De monitoren zijn fullrange ingezet en de sub is buiten bedrijf gesteld.

Het is geen kwestie van verkouden zijn. Mijn vrouw, die claimt geen verschil te horen bij verschillende speakers, riep direct dat het heel dof klonk. Die ochtend had ze (en ik ook) de oude speakers niet gehoord dus geen korte termijn referentie.
Ik heb het een tijdje laten spelen met het standaard filter om mijn oren te laten wennen maar het klinkt gewoon echt niet. Zo super dof en doods.
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Re: Seas Micro Monitor - Elysium

Bericht door rho »

Heb je bij 1 van de 2 misschien de tweeter uit fase staan? (net die andere dan degene die je nu gemeten hebt)
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Seas Micro Monitor - Elysium

Bericht door Vinculum »

Nee lijkt me niet. Ze klinken beide hetzelfde.
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Seas Micro Monitor - Elysium

Bericht door hsmeets »

Vinc,

Als ik naar de unsmoothed REW meting kijk dan zie ik een paar flinke dips in de 3 to 5Khz band zitten, is dat misschien wat je hoort? Dat die smalbandige dips toch hun stempel drukken op het waargenomen geluid?
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Seas Micro Monitor - Elysium

Bericht door Vinculum »

Nee dat lijkt me niet. Dit zou komen door de baffle en gaat maar om iets van 1db. Dat hoor je niet tot nauwelijks. Ik moet echt met 5-7 db boosten om het aanhoorbaar te maken.
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Seas Micro Monitor - Elysium

Bericht door hsmeets »

Je epiloques meten "recht" en klinken goed, je elysiums meten ook "recht" maar klinken dof.....dat is wel heel bizar.

Klonken ze voordat je het definitieve filter in elkaar gezet had beter? En ze meten met dit laatste filter hetzelfde als eerder?
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Seas Micro Monitor - Elysium

Bericht door Vinculum »

Nou dat is dus het stomme van mij een beetje. Ik heb ze eerst even puur door de DSP laten filteren en daar klonken ze prima. Alleen heb ik daar niet gemeten.
De speakers zijn toen naar B_Force gegaan en die heeft ze gemeten en een filter ontworpen.
Daarnaast gebruikte ik altijd Arta maar die werkt niet meer lekker dus ben ik overgestapt op REW. Ik weet dus zeker dat het niet ligt aan de tweeters want die hebben het goed gedaan.
Het zit dus in het filter, in de metingen van Bart of in mijn meting met REW. Of een combi natuurlijk.
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Seas Micro Monitor - Elysium

Bericht door hsmeets »

Allemaal bizar.

Als ik het begrijp heb je de Epilogues niet met REW gemeten, dat zou ik dan alsnog doen en dan direct je Elysiums er achteraan zonder ook maar REW te stoppen of instellingen te wijzigen. Als dan die metingen (binnen de te verwachten verschillen) gelijk zijn maar het hoog klinkt doffer dan heb je wel iets heel raars te pakken.

Terzijde:
Ik heb zelf wel eens met ARTA gehad dat een loopback meeting (output met input verbonden) spontaan een stevige afval vanaf een 10Khz liet zien. Heb dat ook bij een reguliere meting wel eens gezien, hoog afval dat niet normaal was. Na PC herstart was de meting weer zoals het hoorde: kaarsrecht of zoals te verwachten bij de tweeter die speelde. (Op een met W7 bootcamped apple laptop, EMU 0204 en IBF meetmic en IBF mic-amp.)
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Seas Micro Monitor - Elysium

Bericht door Vinculum »

Zucht... Net de Epilogues naar zolder gebracht (voor de verkoop binnenkort).
Ik denk dat ik maar gewoon mijn meetset meeneem naar Breda zaterdag dan kan ik er samen met wat knappe koppen naar kijken wat ik fout doe. Ik verwacht nl niet dat er nog iemand deze week mijn kant op wil/kan komen.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12450
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Seas Micro Monitor - Elysium

Bericht door b_force »

Apart dat ARTA trouwens niet werkt.

Ik ben wat aan het testen geslagen en ik heb ARTA (en speakerworkshop en WinISD) zelfs direct werken op een Linux laptop (via wine).
Dat even terzijde.

Alles boven de 3dB vind ik een bijzonder groot verschil.
Ik weet niet of je de kalibratie file van je mic in REW kunt laden.
Maar zelfs dan nog kom je niet op 6dB (zoveel compensatie krijg je hooguit pas na 10-15kHz)
Misschien zijn er nog wat andere instellingen in REW, geen idee (ik ken het programma amper, vind het vreselijk om mee te werken)

Ik zal je filter nog eens even bekijken, misschien zit er toch een fout in.
Anders kom ik wel die kant op om te trouble shooten :wink:
(of misschien dan toch Breda)

(hoewel ik daar op dit moment geen geld voor heb eigenlijk)
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Seas Micro Monitor - Elysium

Bericht door Vinculum »

b_force schreef:
Apart dat ARTA trouwens niet werkt.
Valt mee. Had al verwacht dat hij niet lekker zou werken op een virtuele Win7 in Virutalbox op een mac. Vroegah had ik hem draaien op bootcamp maar die heb ik niet meer dus vandaar. REW werkt native op mac.
b_force schreef:
Ik weet niet of je de kalibratie file van je mic in REW kunt laden.
Kan en heb ik ook gedaan (zie post iets terug waar ik zelfs de compensatie in de grafiek heb gezet).
b_force schreef:
ik ken het programma amper, vind het vreselijk om mee te werken
Ik kende het ook niet maar het werkt eigenlijk heel erg simpel. Miss is dat jouw probleem, het is te simpel voor je... ;) Dat bedoel ik overigens positief. Dat het niet alle functies heeft die jij wil hebben.
b_force schreef:
Anders kom ik wel die kant op om te trouble shooten :wink:
(of misschien dan toch Breda)
Je bent van harte welkom! Eet je gelijk mee? ;)
b_force schreef:
hoewel ik daar op dit moment geen geld voor heb eigenlijk
Voor Breda of om naar mij te komen? Je reist toch gratis met OV? Dan pik ik je wel op bij het station.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12450
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Seas Micro Monitor - Elysium

Bericht door b_force »

Het is voornamelijk dat ik de controle kwijt ben in REW.
Ik vind het zo ontzettend onduidelijk wat het programma nu precies aan het doen is.
Daarnaast mis ik inderdaad nog wat functies.
(en ik heb een hekel aan geblurde en lelijke grafieken... :lol: )


Met dat laatste bedoelde ik voornamelijk Breda.
Maar je herinnert me er ineens op dat ik even moet kijken tot hoelang mijn stufie (en dus OV) nog geldig is.
k.p.
Berichten: 1178
Lid geworden op: vr 16 jan 2009, 11:23

Re: Seas Micro Monitor - Elysium

Bericht door k.p. »

Zo lang je studeert is je OV volgens mij gewoon (legitiem) geldig en volgens mij wordt hij ook niet automatisch stop gezet. Als je trouwens bij Vinculum mee eet heb je het geld voor Breda al bijna bespaard ;).
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12872
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Seas Micro Monitor - Elysium

Bericht door jeroen_d »

Ik gooi mijn meetset wel in de auto, kan ik je monitor checken. N.b. Dit is dan de enige die ik doe, dit keer niet de hele dag meten zoals in almelo, anders kom ik zelf nauwelijks toe aan luisteren en bijkletsen.
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Seas Micro Monitor - Elysium

Bericht door Vinculum »

Top aanbod Jeroen! Dank je wel! :goeie:
Hopelijk is er ook iemand met een doos weerstanden/spoelen etc. om wat te tweaken. Anders alleen met de DSP tweaken.
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Re: Seas Micro Monitor - Elysium

Bericht door rho »

Ik ga een poging doen om het niet te vergeten. Dan zal ik mijn collectie filter componenten meebrengen.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Seas Micro Monitor - Elysium

Bericht door richard »

jeroen_d schreef:
richard schreef:
Vinculum schreef:
Iemand nog tips?
Die 150 nF parallel aan die spoel er uit?
Hoe kom je daarbij? Geen hoog en dan sleutelen aan het filter voor de woofer?
Misschien vind de versterker hem niet lekker zo parallel aan de uitgang.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”