Onze Bill, KT 88 PP.... KLAAR!!

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
bcvdb
Berichten: 467
Lid geworden op: vr 22 jul 2011, 18:52
Locatie: Steensel (Eindhoven)

Onze Bill, KT 88 PP.... KLAAR!!

Bericht door bcvdb »

Hoi Allemaal,

Zoals wel meer mensen hier ga ook ik (ofja, ik en mijn oom) een KT88 PP versterker maken, en wel de veelgecloonde Bill van Ome Dick!

De materialen zijn al een tijdje terug besteld, hiervoor heb ik toen al wat vragen gesteld en nogmaals bedankt voor de hulp daarbij! Dus mensen die toen geholpen hebben kunnen hier mee in de gaten houden wat er gebeurd met hun goede raad :mrgreen:

De materialen zijn dan ook al binnen. De gebruikte koppel C's zijn de welbekende gele van Audin auricaps. De voedingselco's en buizen van JJ (waar staat dat eigenlijk voor, ik dacht altijd Jung Jull, maar weet niet waarom :P). En de 6SN7 van American nog iets:P

verder gaan we de bedrading maken van fijnzilver (99,99%) en gebruiken we voor de input/volumecontrole deze kit. We hebben hier een motorize Alps potmeter bijgekocht met sleepkoppeling, originele potmeter is losgesoldeerd zodat de print voor de aansturen ergens achterin weggepropt kan worden en de potmeter toch lekker dicht bij de input buis kan zitten. De relais voor de inputselectie hebben we vervangen voor deze.

Verder komt er een inschakelvertraging in op een printje... wellicht hebben jullie mijn draadje daarvoor ook al voorbij zien komen.

De trafoset komt natuurlijk van AE, even als de bedrading voor de voeding (verzilverde PTFE draad). De bovenplaat is in AutoCad getekend en wordt (net als mijn HF10) met de laser uitgesneden en de tekst wordt er in gegraveerd. De plaat wordt gekleurd door het te anodiseren, in een grijstint, hier zijn wel nog helemaal uit welke precies.

De volumeknoppen heb ik zelf gedraaid op mijn werk en deze komen verzonken in het hout, met erachter een blauw ledje zodat hier een blauwe gloed onderuit komt... (moeten even kijken hoe mooi dit is :mrgreen: )

Al bij al wordt het een heel project voor ons! Maar we hebben er zin in en zijn gemotiveerd, en we gaan jullie iig van begin tot eind op de hoogte houden. Als je dat wilt natuurlijk O:)

Ander leuk detail is dat we de weergevers die er later aan komen (setje Rogers Monitors 5.0) gaan fineren met het zelfde hout als waar we de versterker mee maken...

Vandaag zijn we begonnen aan de kast, dit met behulp van de dorps-expert op het gebied van houtbewerking. Hier vast wat foto's hiervan om jullie een idee te geven!! Natuurlijk volgen er nog vele, vele foto's! O:) Morgen is de kast gelijmd, dan komen hier totaalfoto's van met de volumeknop

Groetjes Bart en Cor
Bijlagen
De opzet op een op schaal uitgeprinte layout. Jezus wat zijn die KT88's groot IRL
De opzet op een op schaal uitgeprinte layout. Jezus wat zijn die KT88's groot IRL
Meten meten meten
Meten meten meten
Rarara, welke houtsoort gebruikten we?
Rarara, welke houtsoort gebruikten we?
En nog meer meten!
En nog meer meten!
Een schuin kantje aan de frontplaat... Met het juiste gereedschap 10 sec werk.
Een schuin kantje aan de frontplaat... Met het juiste gereedschap 10 sec werk.
Welk hout wat het nou ook alweer?
Welk hout wat het nou ook alweer?
Even oefenen voor de gaten rond de volumeknop.
Even oefenen voor de gaten rond de volumeknop.
en na 5 keer meten dan toch maar een keer zagen
en na 5 keer meten dan toch maar een keer zagen
KT88 Model (1).pdf
De tekening voor de bovenplaat... voor een ieder in autocadformaat te verkrijgen op aanvraag :)
(29.16 KiB) 132 keer gedownload
KT88 Model (2).pdf
En de achterplaat met de speakerterminals...
(30.97 KiB) 122 keer gedownload
Laatst gewijzigd door bcvdb op vr 12 apr 2013, 19:39, 7 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Nog een Bill KT 88 PP

Bericht door RobertD »

Goed begonnen is half gewonnen... heerlijk als je zulk gereedschap tot je beschikking hebt.

Uiteraard ga ik dit volgen.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Onze Bill, KT 88 PP

Bericht door Barry2001 »

Dit wordt een fraaie Bill, je hebt mooie spullen tot je beschikking om er wat moois van te maken! Ik zie een 'PU' ingang op de acherkant, komt er een phono versterker in of ga je dit extern doen? jullie brengen dit project vast tot een goed einde, succes.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Onze Bill, KT 88 PP

Bericht door ray5150 »

Sodejuu, hee... :shock: :shock: :shock:
Gebruikersavatar
bcvdb
Berichten: 467
Lid geworden op: vr 22 jul 2011, 18:52
Locatie: Steensel (Eindhoven)

Re: Onze Bill, KT 88 PP

Bericht door bcvdb »

Voor nu alleen een bill zoals hij bedacht is door ome Dick. Maar als hij klaar is komt er vast een topic genaamd " onze phonodude" :)

Maar we willen zeler wel lp's gaan draaIen. Daar kan geen cdtje tegen op:p
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: Onze Bill, KT 88 PP

Bericht door TheoK »

Wow. Goed bezig daar zeg.
Die meubelmaker van mijn beschikt ook over mooie machines.
En die kan er ook wat van. Ik doe het hem niet na.
Blijf dit zeker volgen. Succes met de bouw.
Gebruikersavatar
bcvdb
Berichten: 467
Lid geworden op: vr 22 jul 2011, 18:52
Locatie: Steensel (Eindhoven)

Re: Onze Bill, KT 88 PP

Bericht door bcvdb »

Zooo de kast is helemaal klaar, ofja klaar. Hij moet nog wel gelakt/geolied worden. Daar zijn we nog niet aan uit.

Hier nog wat foto's (netjes op formaat ivm met de serverbelasting)...

En tevens wat foto's van de volumeregeling.
Bijlagen
tadaaaa!
tadaaaa!
IMG_0692.JPG
IMG_0691.JPG
IMG_0693.JPG
IMG_0702.JPG
Eerst het grootste deel eraf zagen
Eerst het grootste deel eraf zagen
Dan door de verdiktebank
Dan door de verdiktebank
Verstekhoek eraan
Verstekhoek eraan
De sponning erin voor de bovenplaat en onderplaat. <br />En ik maar tobben met mijn bovenfrees :)
De sponning erin voor de bovenplaat en onderplaat.
En ik maar tobben met mijn bovenfrees :)
Langgatboormachine voor de achterplaat...
Langgatboormachine voor de achterplaat...
En tot slot alles lijmen :)
En tot slot alles lijmen :)
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: Onze Bill, KT 88 PP

Bericht door TheoK »

Ziet er bekend uit.

Dat bordje daar in de hoek op de laatste foto.
Welkom in onze BUI......?????

Buizenhoekje? :lol:
Gebruikersavatar
bcvdb
Berichten: 467
Lid geworden op: vr 22 jul 2011, 18:52
Locatie: Steensel (Eindhoven)

Re: Onze Bill, KT 88 PP

Bericht door bcvdb »

TheoK schreef:
Ziet er bekend uit.

Dat bordje daar in de hoek op de laatste foto.
Welkom in onze BUI......?????

Buizenhoekje? :lol:
Hihi, had hem nog niet gezien :D
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: Onze Bill, KT 88 PP

Bericht door TubeHead »

TheoK schreef:
Ziet er bekend uit.

Dat bordje daar in de hoek op de laatste foto.
Welkom in onze BUI......?????

Buizenhoekje? :lol:
:lol:

Dit gaat echt een heeeeele mooie amp worden !
Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: Onze Bill, KT 88 PP

Bericht door sander1238 »

vakwerk zo'n kastje :goedzo: :goedzo:
ik ga dit volgen


sander
Gebruikersavatar
bcvdb
Berichten: 467
Lid geworden op: vr 22 jul 2011, 18:52
Locatie: Steensel (Eindhoven)

Re: Onze Bill, KT 88 PP

Bericht door bcvdb »

De plaat is middels gesneden en geanodiseert.
Hij ligt nu bij de graveerafdeling.

SPANNEND!!

Foto's komen spoedig!!
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Onze Bill, KT 88 PP

Bericht door Barry2001 »

Wat is de status hier, al picjes??
Gebruikersavatar
Dalojan
In memoriam †
Berichten: 555
Lid geworden op: do 12 aug 2010, 19:30
Locatie: Oosterwolde
Contacteer:

Re: Onze Bill, KT 88 PP

Bericht door Dalojan »

Gaat een mooie versterker worden! Zo'n mooie kast maken is wel heel knap werk en als je dan ook nog een paar Rogers Monitors in dezelfde afwerking kan maken wordt je wel beloond met een pracht set. Alleen jammer dat het 'onze' Bill gaat worden moet je dat moois ook nog delen . . . . . . Misschien een hint om je oom Dick een te vragen of hij 'onze' Bill niet definitief kan koppelen aan het paar mooi bijpassende Rogers Monitors, Dat kunnen zowel Bill als Roger wel waarderen.
Gebruikersavatar
bcvdb
Berichten: 467
Lid geworden op: vr 22 jul 2011, 18:52
Locatie: Steensel (Eindhoven)

Re: Onze Bill, KT 88 PP

Bericht door bcvdb »

Dalojan schreef:
Gaat een mooie versterker worden! Zo'n mooie kast maken is wel heel knap werk en als je dan ook nog een paar Rogers Monitors in dezelfde afwerking kan maken wordt je wel beloond met een pracht set. Alleen jammer dat het 'onze' Bill gaat worden moet je dat moois ook nog delen . . . . . . Misschien een hint om je oom Dick een te vragen of hij 'onze' Bill niet definitief kan koppelen aan het paar mooi bijpassende Rogers Monitors, Dat kunnen zowel Bill als Roger wel waarderen.
Haha, ja het is meer "onze Bill" in de vorm van onze uitvoering ervan...

De componenten en alle investeringen zijn gedaan door mijn oom, het wordt ook zijn versterker, voor mij is het de lol van het bouwen en de gezelligheid die daarbij komt. En aangezien hij naast me woont zal ik ze regelmatig horen :mrgreen:

Maar alle vrije dage die we de afgelopen tijd hebben gehad is er gelukkig weer vooruitgang geboekt! De geanodiseerde, gestraalde en daarna gelaserde plaat is binnen, het effect is werkelijk SCHITTEREND. De tekst wisselt van kleur afhankelijk van de lichtinvalshoek, tussen wit en zwart.

De houten behuizing is middels geolied en de buisvoeten zijn geplaatst, even als de aardrailen, de Elcohouders en de trafo's.

:mrgreen: Pica tijd :mrgreen:
Bijlagen
IMG_0753.JPG
IMG_0754.JPG
IMG_0755.JPG
IMG_0756.JPG
IMG_0759.JPG
IMG_0801.JPG
IMG_0802.JPG
IMG_0803.JPG
IMG_0807.JPG
IMG_0812.JPG
IMG_0813.JPG
IMG_0814.JPG
IMG_0816.JPG
IMG_0808.JPG
IMG_0809.JPG
IMG_0810.JPG
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Onze Bill, KT 88 PP

Bericht door Kappa7 »

Dat ziet er echt al heel veel belovend uit.
Die top plaat is echt heel erg netjes geworden.

Klaar voor Breda??
Ik ben hier echt nieuwsgierig naar.

Groetjes George
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Onze Bill, KT 88 PP

Bericht door AatV »

Zier er professioneel uit! Kan zo in de winkel. 8)

groet,
Aat
Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: Onze Bill, KT 88 PP

Bericht door sander1238 »

=D> =D> =D> =D>


wouw!!, geen woorden voor

sander
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: Onze Bill, KT 88 PP

Bericht door TheoK »

Dat ziet er even gelikt uit zeg. Een beauty. :kwijl: :kwijl: :kwijl:
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: Onze Bill, KT 88 PP

Bericht door BertDB »

vakwerk !
Kost wat, maar heb je ook wat :mrgreen:

Het scheelt altijd als het goed klinkt én ook nog goed uitziet.
Een gedrocht kan evengoed klinken, maar je mist toch wat van de uitstraling dan :sure:

mooi !
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4779
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Onze Bill, KT 88 PP

Bericht door Olaf Analogue »

Geef even een seintje wanneer deze ooit in de verkoop gaat, ik neem er alvast een optie op :kwijl:
Gebruikersavatar
Dalojan
In memoriam †
Berichten: 555
Lid geworden op: do 12 aug 2010, 19:30
Locatie: Oosterwolde
Contacteer:

Re: Onze Bill, KT 88 PP

Bericht door Dalojan »

Eigenlijk zijn er geen woorden voor maar 'allemachtig prachtig' is denk ik het beste. Prachtig als je zelf zo'n mooie versterker kan maken, zo'n versterker verdient een prominente ereplaats.

Groetzs,
Jan
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Onze Bill, KT 88 PP

Bericht door ray5150 »

Heel mooi !

:goeie: :goeie:
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Onze Bill, KT 88 PP

Bericht door democles »

=D> =D> =D>
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Onze Bill, KT 88 PP

Bericht door Zweitse »

Ik denk een goede kandidaat voor "De versterker van het jaar" 2012.
Werkelijk schitterend mooi om te zien. Vooral de afwerking van de boven, en achter plaat. Is dat een speciaal bedrijf dat dit soort afwerking voor particulieren doet? Ik ben dit voor particulieren namelijk nog niet tegen gekomen.
Plaats reactie