Build topic LM4780 versterker
Moderator: Beheerdersteam
Re: Build topic LM4780 versterker
Het vreemde is, dat maar 1 kanaal het doet en niet alle 4.. Eigenlijk zitten alle kanalen altijd aangesloten. Hij gaat oscilleren als de voorversterker nog niet helemaal is opgestart en de pga2311 denk ik nog niet uit mute stand is.
Denk dat het verstandig is om even alle solderingen even na te lopen op de chip..
Denk dat het verstandig is om even alle solderingen even na te lopen op de chip..
Re: Build topic LM4780 versterker
Voor de versterker waar ik nu mee bezig ben te bouwen heb ik onderstaande er ook bij mee laten komen van Conrad maar moeten dat eigenlijk van die grote joekels zijn qua formaat bedoel ik dat dan
?
Morgen nog een foto maken van het koelblokje
Vandaag de onderdelen van Conrad binnen gekregen en de printen zitten nu in elkaar.knuisje schreef:Ik zou geen tantaaltjes nemen, maar MKP's zoals:
http://shop.conrad.nl/458384.html en
http://shop.conrad.nl/459889.html
Morgen nog een foto maken van het koelblokje
Re: Build topic LM4780 versterker
Bovenstaande vraag blijft nog open staan.
Maar hier een paar fototjes van het koelblokje.
Maar hier een paar fototjes van het koelblokje.
Re: Build topic LM4780 versterker
Je kunt ook elco's nemen als je MKP's te groot vind, maar elco's in de signaalweg is voor sommigen vloeken in de kerk.rjmulder schreef:Bovenstaande vraag blijft nog open staan.
Of je neemt deze MKT's: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 21&t=14416
Re: Build topic LM4780 versterker
Maar als je niet gelovig bent is er niets op tegenknuisje schreef:Je kunt ook elco's nemen als je MKP's te groot vind, maar elco's in de signaalweg is voor sommigen vloeken in de kerk.
Re: Build topic LM4780 versterker
Ik schrok een klein beetje van het formaat
vandaar de vraag.
Gelovig ben ik zeker niet dus dat scheelt maakt de keuze weer makkelijker
en anders doen we gewoon de deurtjes dicht en ziet niemand het 
Ruimte is er genoeg dus dat is het probleem niet, zet ik ze netjes op een printje en krijgen die ook een plekje in de behuizing.
Gelovig ben ik zeker niet dus dat scheelt maakt de keuze weer makkelijker
Ruimte is er genoeg dus dat is het probleem niet, zet ik ze netjes op een printje en krijgen die ook een plekje in de behuizing.
-
samuelb1002
- Berichten: 25
- Lid geworden op: zo 17 okt 2010, 8:18
Re: Build topic LM4780 versterker
Hey
Voor ik alles aansluit toch nog eventjes een vraag over de transfo
datasheet zegt secundair 1 zwart 0V en rood 18V
secundair 2 violet 0V en wit 18V
ook gecontroleerd met multimeter tussen zwart en rood een weerstand en tussen violet en wit ook.
dus ik koppel zwart en violet en zet rood en wit apart.Ik wil alles koppelen en stroom opzetten en kijk nog net eens naar de foto (eerste pagina eerste post topic) van knuisje en daar is de kleuren combinatie net omgekeerd. Mis ik iets hier of moet ik toch zwart met violet zetten en de 18V op A en B?
Samuel
Voor ik alles aansluit toch nog eventjes een vraag over de transfo
datasheet zegt secundair 1 zwart 0V en rood 18V
secundair 2 violet 0V en wit 18V
ook gecontroleerd met multimeter tussen zwart en rood een weerstand en tussen violet en wit ook.
dus ik koppel zwart en violet en zet rood en wit apart.Ik wil alles koppelen en stroom opzetten en kijk nog net eens naar de foto (eerste pagina eerste post topic) van knuisje en daar is de kleuren combinatie net omgekeerd. Mis ik iets hier of moet ik toch zwart met violet zetten en de 18V op A en B?
Samuel
Re: Build topic LM4780 versterker
Wel effe lezen Samuel: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 2#p1585312
-
samuelb1002
- Berichten: 25
- Lid geworden op: zo 17 okt 2010, 8:18
Re: Build topic LM4780 versterker
AHAAA
Paar stappen verder en het werk alleen ...
1 Een beetje een brom, het gaat natuurlijk om een proefopstelling maar ja, tranfo is bijvoorbeeld nog niet gemonteerd met die flens (speelt dat een rol).
2 Als ik mijn ipod volledig open draai heb ik soms het linker kanaal en bij echt hele hoge volumes beide kanalen die uitvallen en dan weer opspringen. Toccata geprobeerd als test stuk
3 Ah en het volume met ipod op max is net goed maar zou iets luider zou leuk zijn, maar dat zal aan de lage output van de ipod liggen waarschijnlijk niet veel aan te doen.
Ik kijk deze avond nog alle schakelingen en soldeersel na maar misschien hebben jullie een idee.
sound is wel super !!!!!!
Samuel
Paar stappen verder en het werk alleen ...
1 Een beetje een brom, het gaat natuurlijk om een proefopstelling maar ja, tranfo is bijvoorbeeld nog niet gemonteerd met die flens (speelt dat een rol).
2 Als ik mijn ipod volledig open draai heb ik soms het linker kanaal en bij echt hele hoge volumes beide kanalen die uitvallen en dan weer opspringen. Toccata geprobeerd als test stuk
3 Ah en het volume met ipod op max is net goed maar zou iets luider zou leuk zijn, maar dat zal aan de lage output van de ipod liggen waarschijnlijk niet veel aan te doen.
Ik kijk deze avond nog alle schakelingen en soldeersel na maar misschien hebben jullie een idee.
sound is wel super !!!!!!
Samuel
Re: Build topic LM4780 versterker
1. Vervelend. Bromt hij ook als je de ingang kortsluit? Dus ipv je ipod een draadje tussen signaal_in en signaal_gnd.samuelb1002 schreef:1 Een beetje een brom
2 soms het linker kanaal en bij echt hele hoge volumes beide kanalen die uitvallen en dan weer opspringen. T
3 dat zal aan de lage output van de ipod liggen waarschijnlijk niet veel aan te doen.
2. Het zou de beveiliging KUNNEN zijn, maar dat is afhankelijk van je voeding,heatsink,layout,volume en de gevoeligheid van je luidsprekers
3. Als je enkel je iPod gaat gebruiken kun je de gain omhoog schroeven. In de datasheet staat welke weerstand je dan moet veranderen en tot welke waarde dat kan. (volgens mij R1 en R2, maar dat zou je even moeten controleren)
Re: Build topic LM4780 versterker
Vandaag heb ik de trafo's kunnen ophalen voor de te bouwen versterker in bridge.
De trafo's zijn beide 160VA en 18V van Amplimo.
Maar op de 1 staat 220V en de ander 230V zou dit verschil merkbaar zijn of niet?
Dat ik straks niet 1 kanaal heb wat meer versterk dan de ander.
Nu zijn ze nog nieuw en niet aangesloten geweest en zou ik de ene nog kunnen omwisselen (hoop ik, maar de winkel kennende mag dat geen probleem zijn).
De trafo's zijn beide 160VA en 18V van Amplimo.
Maar op de 1 staat 220V en de ander 230V zou dit verschil merkbaar zijn of niet?
Dat ik straks niet 1 kanaal heb wat meer versterk dan de ander.
Nu zijn ze nog nieuw en niet aangesloten geweest en zou ik de ene nog kunnen omwisselen (hoop ik, maar de winkel kennende mag dat geen probleem zijn).
Re: Build topic LM4780 versterker
Dan heb je volgens mij 1 erg oude trafo gekregen.
ik zou hem zeker omruilen.
ik zou hem zeker omruilen.
Re: Build topic LM4780 versterker
Oud is die zeker gezien het batch nummer, ook verder nog even beter gekeken is het type nummer ook nog anders
Oude model, batch nummer 1373, type nummer 51014
Nieuwe model, batch nummer 85747, type nummer 58014
Dinsdag maar even achteraan.
Oude model, batch nummer 1373, type nummer 51014
Nieuwe model, batch nummer 85747, type nummer 58014
Dinsdag maar even achteraan.
Re: Build topic LM4780 versterker
De trafo vanmiddag omgewisseld voor een zelfde (nieuwe model), was geen probleem.
Nu nog steeds aan het denken 2 kasten of 1 kast waar ze in komen.
Nu nog steeds aan het denken 2 kasten of 1 kast waar ze in komen.
-
samuelb1002
- Berichten: 25
- Lid geworden op: zo 17 okt 2010, 8:18
Re: Build topic LM4780 versterker
Hey
Ik sukkel een beetje met de potmeter is de tekening hieronder correct?
Samuel
Ik sukkel een beetje met de potmeter is de tekening hieronder correct?
Samuel
Re: Build topic LM4780 versterker
2 gaat naar de versterker
3 komt van het ingang signaal
Moes even spieken hoe ik het nou had
maar volgens mij klopt het zo als je het hebt dus.
3 komt van het ingang signaal
Moes even spieken hoe ik het nou had
-
samuelb1002
- Berichten: 25
- Lid geworden op: zo 17 okt 2010, 8:18
Re: Build topic LM4780 versterker
Hallo
Hij zit in zijn huisje, maar nog wat zorgen
1 Zit ruis of brom op was ook met de naakte versterker, ik zie dat jullie soms weerstanden op de cinch solderen waar moeten die juist zitten?
2 Soms valt een kanaal uit
3 Ik speel mijn muziek vanaf de mediaplayer van mijn TV Ipod als bron werkt perfect maar signiaal van TV geeft enkel ruis met op de achtergrond een beetje signiaal maar precies maar een paar frequenties heel gek?
4 had beter een grotere box genomen als eerste project dat werkt het fijner als alles wat ruimer
Maar al bij al leuk project alleen nog niet af dus.
Hij zit in zijn huisje, maar nog wat zorgen
1 Zit ruis of brom op was ook met de naakte versterker, ik zie dat jullie soms weerstanden op de cinch solderen waar moeten die juist zitten?
2 Soms valt een kanaal uit
3 Ik speel mijn muziek vanaf de mediaplayer van mijn TV Ipod als bron werkt perfect maar signiaal van TV geeft enkel ruis met op de achtergrond een beetje signiaal maar precies maar een paar frequenties heel gek?
4 had beter een grotere box genomen als eerste project dat werkt het fijner als alles wat ruimer
Maar al bij al leuk project alleen nog niet af dus.
Re: Build topic LM4780 versterker
Ik weet niet als het uitmaakt ben zelf pas begonnen met het audio gebeuren 
Maar zelf zou ik die trafo iets van de kant halen (richting schakelaar) dan krijg je een wat ruimte tussen de trafo en de behuizing.
Tussen deze ruimte met bv stereo snoer van achter naar de potmeter en terug naar de versterker.
Hiervoor heb je 3 adres nodig, voor links 1 en rechts ook 1 ader en massa kan gezamenlijk.
Zo heb ik dat gedaan, het kastje is dan wel een stuk groter. Zie foto aan de rechterkant die 2 zwarte kabeltjes.

Maar zelf zou ik die trafo iets van de kant halen (richting schakelaar) dan krijg je een wat ruimte tussen de trafo en de behuizing.
Tussen deze ruimte met bv stereo snoer van achter naar de potmeter en terug naar de versterker.
Hiervoor heb je 3 adres nodig, voor links 1 en rechts ook 1 ader en massa kan gezamenlijk.
Zo heb ik dat gedaan, het kastje is dan wel een stuk groter. Zie foto aan de rechterkant die 2 zwarte kabeltjes.
Re: Build topic LM4780 versterker
rjmulder,, Het ziet er erg mooi en verzorgd uit
Alleen ,had ik de potmeter achterin geplaatst [naar voren verlengt,met een stangetje],om zo kortere verbindingen te krijgen in de kast............
samuelb1002,,volgens mij loopt je ingangs bedrading nogal ongeschermd langs de trafo naar de potmeter...................
Heb je de ingangen wel goed bedraad,,,????
Heb je de kast wel goed geaard
Nu zie ik 1 van de 230v netspanning naar de kast lopen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
[zeer snel verwijderen
]
Kort,door de bocht,,,,,Je kast is te klein,,het past wel,maar zit te dicht op elkaar
Alleen ,had ik de potmeter achterin geplaatst [naar voren verlengt,met een stangetje],om zo kortere verbindingen te krijgen in de kast............
samuelb1002,,volgens mij loopt je ingangs bedrading nogal ongeschermd langs de trafo naar de potmeter...................
Heb je de ingangen wel goed bedraad,,,????
Heb je de kast wel goed geaard
Kort,door de bocht,,,,,Je kast is te klein,,het past wel,maar zit te dicht op elkaar
Laatst gewijzigd door democles op ma 04 jun 2012, 0:58, 3 keer totaal gewijzigd.
Re: Build topic LM4780 versterker
democles, dank je ik hoop dat de nu te bouwen versterkers nog mooier wordendemocles schreef:rjmulder,, Het ziet er erg mooi en verzorgd uit![]()
Alleen ,had ik de potmeter achterin geplaatst [naar voren verlengt,met een stangetje],om zo kortere verbindingen te krijgen in de kast............
Ja daar heb ik ook aan zitten denken maar eigenlijk hoort er ook een andere potmeter in en niet zo'n plastic ding
Maar zoals die er nu staat doet die het goed geen brom of wat voor een rare dingen dan ook.
Daarom was mijn opmerking ook met stereo snoer dat is afgeschermd.democles schreef:samuelb1002,,volgens mij loopt je ingangs bedrading nogal ongeschermd langs de trafo naar de potmeter...................
Heb je de ingangen wel goed bedraad,,,????
Re: Build topic LM4780 versterker
Veel plezier met het bouwen............................democles, dank je ik hoop dat de nu te bouwen versterkers nog mooier worden![]()
En de volgende wordt altijd mooier..............................................
Dat is de ervaring van het bouwen,kijk maar eens rond in dit forum
Re: Build topic LM4780 versterker
Dat is goed.............................Maar zoals die er nu staat doet die het goed geen brom of wat voor een rare dingen dan ook.
Maar als de verbindingen korter worden,kun je het ook af met een getwist draadje en dat klinkt opener dan een afgeschermd draadje
Afgeschermd is een oplossing,maar werkt een beetje als een condensator,bepaalde frequenties worden er uit gefilterd,en dat beinvloed de klank.................
Ja mierengeneuk................................
Maar wel de reden dat ik nu interlinks maak ,met getwist zilverdraad om een katoenen kern,zonder kunstof[plastic].........uitgezonderd teflon............
Voor nu succes met het bouwen
Re: Build topic LM4780 versterker
Heb je wel eens uitgezocht op welke frequenties er mogelijk een hoorbare demping is? En twisted pairs zijn niet heilig hoor. Met een stukje getwist inputkabel begon mijn sub te brommen, met een fatsoenlijk stuk kabel was alles weer "schoon". Ik ga voortaan alleen maar "Tasker RG B 75" gebruiken in apparaten. Soldeert lekker, flexibel en de lokale elektronica-zaak heeft het op rol.
-
samuelb1002
- Berichten: 25
- Lid geworden op: zo 17 okt 2010, 8:18
Re: Build topic LM4780 versterker
Hallo
Kan iemand mij eens uitleggen waar juist die weerstand moet?
samuel
Kan iemand mij eens uitleggen waar juist die weerstand moet?
samuel
knuisje schreef:De chassisdelen zijn geisoleerd van de kast. Op 1 punt worden de massa's van alle chassisdelen via 100R aan de behuizing verbonden. Tevens wordt de behuizing met de randaarde verbonden. Dit werkt goed, ik heb absoluut geen brom of ruis.cobaltjeh schreef:Ik zie in jouw kast een weerstandje bij de signaal ingangen, ik vroeg me af waar deze voor dient. Is dit om eventuele rest spanning weg te krijgen?
