Build topic LM4780 versterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Lieuwe
Berichten: 502
Lid geworden op: wo 28 okt 2009, 10:05
Locatie: Enschede

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door Lieuwe »

Het vreemde is, dat maar 1 kanaal het doet en niet alle 4.. Eigenlijk zitten alle kanalen altijd aangesloten. Hij gaat oscilleren als de voorversterker nog niet helemaal is opgestart en de pga2311 denk ik nog niet uit mute stand is.
Denk dat het verstandig is om even alle solderingen even na te lopen op de chip..
Gebruikersavatar
rjmulder
Berichten: 1187
Lid geworden op: wo 04 apr 2012, 22:47
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door rjmulder »

Voor de versterker waar ik nu mee bezig ben te bouwen heb ik onderstaande er ook bij mee laten komen van Conrad maar moeten dat eigenlijk van die grote joekels zijn qua formaat bedoel ik dat dan :) ?
knuisje schreef:
Ik zou geen tantaaltjes nemen, maar MKP's zoals:
http://shop.conrad.nl/458384.html en
http://shop.conrad.nl/459889.html
Vandaag de onderdelen van Conrad binnen gekregen en de printen zitten nu in elkaar.
Morgen nog een foto maken van het koelblokje :)
Gebruikersavatar
rjmulder
Berichten: 1187
Lid geworden op: wo 04 apr 2012, 22:47
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door rjmulder »

Bovenstaande vraag blijft nog open staan.

Maar hier een paar fototjes van het koelblokje.
Bijlagen
RJFWEB-DSC-4943.jpg
RJFWEB-DSC-4940.jpg
RJFWEB-DSC-4942.jpg
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door knuisje »

rjmulder schreef:
Bovenstaande vraag blijft nog open staan.
Je kunt ook elco's nemen als je MKP's te groot vind, maar elco's in de signaalweg is voor sommigen vloeken in de kerk. :-#
Of je neemt deze MKT's: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 21&t=14416
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door Pjotr »

knuisje schreef:
Je kunt ook elco's nemen als je MKP's te groot vind, maar elco's in de signaalweg is voor sommigen vloeken in de kerk. :-#
Maar als je niet gelovig bent is er niets op tegen :lol: Neem dan wel bipolaire elco'tjes.
Gebruikersavatar
rjmulder
Berichten: 1187
Lid geworden op: wo 04 apr 2012, 22:47
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door rjmulder »

Ik schrok een klein beetje van het formaat :) vandaar de vraag.

Gelovig ben ik zeker niet dus dat scheelt maakt de keuze weer makkelijker :lol: en anders doen we gewoon de deurtjes dicht en ziet niemand het :rofl:

Ruimte is er genoeg dus dat is het probleem niet, zet ik ze netjes op een printje en krijgen die ook een plekje in de behuizing.
samuelb1002
Berichten: 25
Lid geworden op: zo 17 okt 2010, 8:18

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door samuelb1002 »

Hey


Voor ik alles aansluit toch nog eventjes een vraag over de transfo

datasheet zegt secundair 1 zwart 0V en rood 18V
secundair 2 violet 0V en wit 18V


ook gecontroleerd met multimeter tussen zwart en rood een weerstand en tussen violet en wit ook.

dus ik koppel zwart en violet en zet rood en wit apart.Ik wil alles koppelen en stroom opzetten en kijk nog net eens naar de foto (eerste pagina eerste post topic) van knuisje en daar is de kleuren combinatie net omgekeerd. Mis ik iets hier of moet ik toch zwart met violet zetten en de 18V op A en B?


Samuel
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door knuisje »

samuelb1002
Berichten: 25
Lid geworden op: zo 17 okt 2010, 8:18

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door samuelb1002 »

AHAAA :P


Paar stappen verder en het werk alleen ...

1 Een beetje een brom, het gaat natuurlijk om een proefopstelling maar ja, tranfo is bijvoorbeeld nog niet gemonteerd met die flens (speelt dat een rol).
2 Als ik mijn ipod volledig open draai heb ik soms het linker kanaal en bij echt hele hoge volumes beide kanalen die uitvallen en dan weer opspringen. Toccata geprobeerd als test stuk
3 Ah en het volume met ipod op max is net goed maar zou iets luider zou leuk zijn, maar dat zal aan de lage output van de ipod liggen waarschijnlijk niet veel aan te doen.

Ik kijk deze avond nog alle schakelingen en soldeersel na maar misschien hebben jullie een idee.


sound is wel super !!!!!!




Samuel
SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door SuperR »

samuelb1002 schreef:
1 Een beetje een brom
2 soms het linker kanaal en bij echt hele hoge volumes beide kanalen die uitvallen en dan weer opspringen. T
3 dat zal aan de lage output van de ipod liggen waarschijnlijk niet veel aan te doen.
1. Vervelend. Bromt hij ook als je de ingang kortsluit? Dus ipv je ipod een draadje tussen signaal_in en signaal_gnd.
2. Het zou de beveiliging KUNNEN zijn, maar dat is afhankelijk van je voeding,heatsink,layout,volume en de gevoeligheid van je luidsprekers
3. Als je enkel je iPod gaat gebruiken kun je de gain omhoog schroeven. In de datasheet staat welke weerstand je dan moet veranderen en tot welke waarde dat kan. (volgens mij R1 en R2, maar dat zou je even moeten controleren)
Gebruikersavatar
rjmulder
Berichten: 1187
Lid geworden op: wo 04 apr 2012, 22:47
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door rjmulder »

Vandaag heb ik de trafo's kunnen ophalen voor de te bouwen versterker in bridge.

De trafo's zijn beide 160VA en 18V van Amplimo.
Maar op de 1 staat 220V en de ander 230V zou dit verschil merkbaar zijn of niet?
Dat ik straks niet 1 kanaal heb wat meer versterk dan de ander.

Nu zijn ze nog nieuw en niet aangesloten geweest en zou ik de ene nog kunnen omwisselen (hoop ik, maar de winkel kennende mag dat geen probleem zijn).
carpin
Berichten: 92
Lid geworden op: do 24 sep 2009, 4:59
Locatie: s-Gravenhage

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door carpin »

Dan heb je volgens mij 1 erg oude trafo gekregen.
ik zou hem zeker omruilen.
Gebruikersavatar
rjmulder
Berichten: 1187
Lid geworden op: wo 04 apr 2012, 22:47
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door rjmulder »

Oud is die zeker gezien het batch nummer, ook verder nog even beter gekeken is het type nummer ook nog anders :(

Oude model, batch nummer 1373, type nummer 51014
Nieuwe model, batch nummer 85747, type nummer 58014

Dinsdag maar even achteraan.
Gebruikersavatar
rjmulder
Berichten: 1187
Lid geworden op: wo 04 apr 2012, 22:47
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door rjmulder »

De trafo vanmiddag omgewisseld voor een zelfde (nieuwe model), was geen probleem.

Nu nog steeds aan het denken 2 kasten of 1 kast waar ze in komen.
samuelb1002
Berichten: 25
Lid geworden op: zo 17 okt 2010, 8:18

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door samuelb1002 »

Hey


Ik sukkel een beetje met de potmeter is de tekening hieronder correct?


Samuel
Bijlagen
potmeter.jpg
Gebruikersavatar
rjmulder
Berichten: 1187
Lid geworden op: wo 04 apr 2012, 22:47
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door rjmulder »

2 gaat naar de versterker
3 komt van het ingang signaal
Moes even spieken hoe ik het nou had :) maar volgens mij klopt het zo als je het hebt dus.
samuelb1002
Berichten: 25
Lid geworden op: zo 17 okt 2010, 8:18

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door samuelb1002 »

Hallo


Hij zit in zijn huisje, maar nog wat zorgen

1 Zit ruis of brom op was ook met de naakte versterker, ik zie dat jullie soms weerstanden op de cinch solderen waar moeten die juist zitten?

2 Soms valt een kanaal uit

3 Ik speel mijn muziek vanaf de mediaplayer van mijn TV Ipod als bron werkt perfect maar signiaal van TV geeft enkel ruis met op de achtergrond een beetje signiaal maar precies maar een paar frequenties heel gek?

4 had beter een grotere box genomen als eerste project dat werkt het fijner als alles wat ruimer


Maar al bij al leuk project alleen nog niet af dus.
Bijlagen
DSC_5198.JPG
DSC_5192.JPG
Gebruikersavatar
rjmulder
Berichten: 1187
Lid geworden op: wo 04 apr 2012, 22:47
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door rjmulder »

Ik weet niet als het uitmaakt ben zelf pas begonnen met het audio gebeuren :)

Maar zelf zou ik die trafo iets van de kant halen (richting schakelaar) dan krijg je een wat ruimte tussen de trafo en de behuizing.
Tussen deze ruimte met bv stereo snoer van achter naar de potmeter en terug naar de versterker.
Hiervoor heb je 3 adres nodig, voor links 1 en rechts ook 1 ader en massa kan gezamenlijk.

Zo heb ik dat gedaan, het kastje is dan wel een stuk groter. Zie foto aan de rechterkant die 2 zwarte kabeltjes.
Afbeelding
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door democles »

rjmulder,, Het ziet er erg mooi en verzorgd uit :wink:

Alleen ,had ik de potmeter achterin geplaatst [naar voren verlengt,met een stangetje],om zo kortere verbindingen te krijgen in de kast............ :mrgreen:


samuelb1002,,volgens mij loopt je ingangs bedrading nogal ongeschermd langs de trafo naar de potmeter................... :-s
Heb je de ingangen wel goed bedraad,,,????
Heb je de kast wel goed geaard :rock: Nu zie ik 1 van de 230v netspanning naar de kast lopen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :evil: [zeer snel verwijderen :rock: ]

Kort,door de bocht,,,,,Je kast is te klein,,het past wel,maar zit te dicht op elkaar :wink:
Laatst gewijzigd door democles op ma 04 jun 2012, 0:58, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
rjmulder
Berichten: 1187
Lid geworden op: wo 04 apr 2012, 22:47
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door rjmulder »

democles schreef:
rjmulder,, Het ziet er erg mooi en verzorgd uit :wink:

Alleen ,had ik de potmeter achterin geplaatst [naar voren verlengt,met een stangetje],om zo kortere verbindingen te krijgen in de kast............ :mrgreen:
democles, dank je ik hoop dat de nu te bouwen versterkers nog mooier worden :D

Ja daar heb ik ook aan zitten denken maar eigenlijk hoort er ook een andere potmeter in en niet zo'n plastic ding :wink:
Maar zoals die er nu staat doet die het goed geen brom of wat voor een rare dingen dan ook.
democles schreef:
samuelb1002,,volgens mij loopt je ingangs bedrading nogal ongeschermd langs de trafo naar de potmeter................... :-s
Heb je de ingangen wel goed bedraad,,,????
Daarom was mijn opmerking ook met stereo snoer dat is afgeschermd.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door democles »

democles, dank je ik hoop dat de nu te bouwen versterkers nog mooier worden :D
Veel plezier met het bouwen............................

En de volgende wordt altijd mooier.............................................. :mrgreen:

Dat is de ervaring van het bouwen,kijk maar eens rond in dit forum O:)
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door democles »

Maar zoals die er nu staat doet die het goed geen brom of wat voor een rare dingen dan ook.
Dat is goed.............................

Maar als de verbindingen korter worden,kun je het ook af met een getwist draadje en dat klinkt opener dan een afgeschermd draadje :wink:

Afgeschermd is een oplossing,maar werkt een beetje als een condensator,bepaalde frequenties worden er uit gefilterd,en dat beinvloed de klank.................

Ja mierengeneuk................................ :mrgreen:

Maar wel de reden dat ik nu interlinks maak ,met getwist zilverdraad om een katoenen kern,zonder kunstof[plastic].........uitgezonderd teflon............ :mrgreen:

Voor nu succes met het bouwen :rock:
Gebruikersavatar
rjmulder
Berichten: 1187
Lid geworden op: wo 04 apr 2012, 22:47
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door rjmulder »

Er valt nog veel te leren :mrgreen:
SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door SuperR »

Heb je wel eens uitgezocht op welke frequenties er mogelijk een hoorbare demping is? En twisted pairs zijn niet heilig hoor. Met een stukje getwist inputkabel begon mijn sub te brommen, met een fatsoenlijk stuk kabel was alles weer "schoon". Ik ga voortaan alleen maar "Tasker RG B 75" gebruiken in apparaten. Soldeert lekker, flexibel en de lokale elektronica-zaak heeft het op rol.
samuelb1002
Berichten: 25
Lid geworden op: zo 17 okt 2010, 8:18

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door samuelb1002 »

Hallo

Kan iemand mij eens uitleggen waar juist die weerstand moet?


samuel



knuisje schreef:
cobaltjeh schreef:
Ik zie in jouw kast een weerstandje bij de signaal ingangen, ik vroeg me af waar deze voor dient. Is dit om eventuele rest spanning weg te krijgen?
De chassisdelen zijn geisoleerd van de kast. Op 1 punt worden de massa's van alle chassisdelen via 100R aan de behuizing verbonden. Tevens wordt de behuizing met de randaarde verbonden. Dit werkt goed, ik heb absoluut geen brom of ruis.
Plaats reactie