Hypex AS2.100 vragen / opmerkingen

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Perrin1710
Berichten: 41
Lid geworden op: ma 11 jan 2010, 10:41
Locatie: Volendam

Re: Hypex AS2.100 vragen / opmerkingen

Bericht door Perrin1710 »

Tja ruis, het onderwerp komt weer terug, dit keer in combinatie met warmteontwikkeling

Mijn center (waarin ik twee woofers gebruik en één tweeter) ruist enorm. Ik laat mijn modules tegenwoordig aan staan (ik weet het, plant er een extra boompje voor). Bij het naar bed gaan gisteren dacht ik dat er nog een trafo van mijn verlichting stond te brommen. Alle verlichting uit, en toen bleek het toch echt de center te zijn! Ik besloot de module uit te schakelen en merkte toen ook dat die erg warm was geworden. Veel warmer dan de twee modules die ik voor FL/FR gebruik. Wat kan hier aan de hand zijn?

Ik herinner mij dat de parallele schakeling van mijn woofers problemen opleverde. Ik kreeg de verbinding zonder solderen niet echt mooi. Zo de interne bekabeling dit soort problemen kunnen leveren? Zo ja iemand een goede suggestie hoe ik de interne bekabeling voor de parallele schakeling netjes voor mekaar krijg? Ik gebruik daarvoor snowline bekabeling van van den Hul.

links naar goede bronnen op bijvoorbeeld youtube zijn ook welkom :)
Gebruikersavatar
Perrin1710
Berichten: 41
Lid geworden op: ma 11 jan 2010, 10:41
Locatie: Volendam

Re: Hypex AS2.100 vragen / opmerkingen

Bericht door Perrin1710 »

Nog een andere vraag, ook weer één die misschien al eerder is beantwoord in deze thread, maar die is inmiddels zo uitgebreid geworden...

Mijn modules gebruik ik slechts telkens voor één speaker, ze worden analoog aangestuurd (ik gebruik de digitale ingangen niet). De master-slave settings heb ik niet nodig.
Ik heb onlangs mijn modules weer met de schakelaar aan de voorzijde uit moeten zetten. Daarna geen geluid. Aan de pc gehangen, master selectie gedaan in het control panel (welke maakt niet uit) en dan doet hij het weer. Filtersettings e.d. zijn netjes onthouden, maar ik baal er wel enorm van dat ik de modules niet netjes kan uitzetten zonder telkens weer het control panel te moeten openen, wijzigen en sluiten.

Is dit op te lossen?

-------
Toevoeging n.a.v. vervolgvraag van Matthijs (kudos voor het contact opnemen, waardeer ik zeer)
De modules verliezen de settings op het moment dat ik de schakelaar aan de voorzijde gebruik en niet als ik de versterkers in idle zet via de afstandsbediening of druktoets. Ik begrijp dat dit zo is, maar...
- waarom houdt de module bij het uitschakelen via de schakelaar wel de systeemsoftware en het filter vast en niet de masterpositie?
- waarom is het überhaupt noodzakelijk om een masterpositie te selecteren als ik gewoon één speaker aanstuur? Zou het niet handiger zijn om een soort 'nulwaarde' als default in te zetten die de speaker wel laat werken, maar geen slave aanstuurt? Voor mensen die hem wel in een master/slave setting gebruiken maakt dat geen verschil, maar voor gebruikers zoals ik wel. Is dit iets wat in een update van de systeemsoftware meegenomen kan worden?
- waar kan ik wensen kwijt aan hypex over nieuwe ontwikkelingen? @Matthijs, is dit forum daarvoor een gewenste omgeving of hebben jullie dat liever per mail?
Hypex_support
ZA-sponsor: Hypex Electronics
Berichten: 83
Lid geworden op: zo 26 jul 2009, 16:25

Re: Hypex AS2.100 vragen / opmerkingen

Bericht door Hypex_support »

- waarom houdt de module bij het uitschakelen via de schakelaar wel de systeemsoftware en het filter vast en niet de masterpositie?
Dit is om technische redenen zo gedaan. Filterwaardes zijn meer vaste instellingen en worden opgeslagen in Flash memory. Volume, master mode etc zijn meer variabel en worden opgeslagen in het Eprom geheugen. Het probleem is namelijk dat Flash een beperkt aantal keer geschreven kan worden (is nog steeds wel 100000x hoor :wink: ) Dus elke keer dat de gebruiker de module in idle zet dan slaat hij de gegevens op in het Eprom.
- waarom is het überhaupt noodzakelijk om een masterpositie te selecteren als ik gewoon één speaker aanstuur? Zou het niet handiger zijn om een soort 'nulwaarde' als default in te zetten die de speaker wel laat werken, maar geen slave aanstuurt? Voor mensen die hem wel in een master/slave setting gebruiken maakt dat geen verschil, maar voor gebruikers zoals ik wel. Is dit iets wat in een update van de systeemsoftware meegenomen kan worden?
Ook bij gebruik van enkel een master is het nodig om te weten welk ingangssignaal gebruikt wordt in de DSP, Link, Rechts of Links+Rechts. Daarnaast is het ook nodig in alle gebrugde varianten, wat ook een veel gebruikte toepassing is voor 1 module.
- waar kan ik wensen kwijt aan hypex over nieuwe ontwikkelingen? @Matthijs, is dit forum daarvoor een gewenste omgeving of hebben jullie dat liever per mail?
Dit ligt een beetje aan de wens. Wij volgen ZBA ook dus dan komt het altijd wel goed, maar e-mail is wat mij betreft makkelijk en directer. Voor alle vragen over producten en de opties daarvan kan je mailen naar support@hypex.nl Er is trouwens al een persbericht geplaats voor de 6kanaals waar we mee bezig zijn, http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 7&start=25. Helaas ligt dit al geruime tijd stil maar de ontwikkeling is nog niet afgerond dus er zijn nog aanpassingen mogelijk.
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Hypex AS2.100 vragen / opmerkingen

Bericht door bas focal m180 »

De plate amp PSC2.400 , kan je die met een stereo tulp aansturen op een of andere manier , want ik zie alleen balanced audio inputs erop zitten .
Hypex_support
ZA-sponsor: Hypex Electronics
Berichten: 83
Lid geworden op: zo 26 jul 2009, 16:25

Re: Hypex AS2.100 vragen / opmerkingen

Bericht door Hypex_support »

Helaas niet. De PSC heeft alleen een mono input, met een cinch naar XLR converter kan je wel gewoon cinch audio aanbieden.
Gebruikersavatar
Perrin1710
Berichten: 41
Lid geworden op: ma 11 jan 2010, 10:41
Locatie: Volendam

Re: Hypex AS2.100 vragen / opmerkingen

Bericht door Perrin1710 »

Tja, bron van het probleem met de hoogfrequente ruis is gevonden... De module is vrij dicht bij mijn av apparatuur geplaatst. Bij het controleren van de bekabeling raakte ik de signaalkabel aan en daarmee was de ruis bijna weg. Best verklaarbaar, want mijn 'kabelboom' is best uitgebreid. Nu had ik nog wat lood liggen en heb dat gevouwen in de bodem en de twee zijkanten van het compartiment waarin de versterkermodule is ingebouwd (in de richting van de kabels achter mijn receiver). Scheelt al een heleboel.
Trouwe lezers van dit forum zullen vast betere manieren hebben om de RF shielding van mijn versterker en/of tweeter te verzorgen. En ook de mannen van hypex zullen deze vraag ok vast wat vaker krijgen.
Suggesties zijn bijzonder welkom.
Gebruikersavatar
Perrin1710
Berichten: 41
Lid geworden op: ma 11 jan 2010, 10:41
Locatie: Volendam

Re: Hypex AS2.100 vragen / opmerkingen

Bericht door Perrin1710 »

Dit is om technische redenen zo gedaan.
imho wel de minst gebruikersvriendelijke reden om te noemen. Zo zadel je een (overigens nog altijd zeer positieve) gebruiker op met ellende. producten moeten tegenwoordig foolproof zijn. Ik begrijp dat dat wat anders ligt bij dit soort halffabrikaten, maar als mijn vrouw zonder het te weten de aan-uit knoppen gebruikt, dan ben ik 'de sjaak' en kan ik weer mijn windows emulator op mijn Mac aanzetten om de settings terug te krijgen. Knoopcelbatterijtje doet al wonderen, toch?
Ook bij gebruik van enkel een master is het nodig om te weten welk ingangssignaal gebruikt wordt in de DSP, Link, Rechts of Links+Rechts.
Is dat niet af te lezen uit het ingangssignaal? Mijn analoge signaal komt gewoon op links óf rechts binnen. Kanaalscheiding e.d. hoeven niet toegepast te worden. "Ah analoog signaal op links, filteren die handel en uitsturen". Of maak ik het nu te simpel?

Jammer trouwens van de 6 kanaals DSP. Zag wel op jullie site allemaal mooie nieuwe producten en dat de AS2.100 niet meer voorradig is. Nieuwe producten in de pijplijn?
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Hypex AS2.100 vragen / opmerkingen

Bericht door MichaelB »

Matthijs_Hypex schreef:
Dit is om technische redenen zo gedaan.
Hoe doet iedere andere versterker dat dan?

Ik heb werkelijk nog nooit een versterker gehad die welke instelling dan ook niet vasthield. Ik bedoel dus HT versterkers die niet meer werken met een potmeter, maar zo'n knop die blijft doordraaien en waar alles digitaal is.

Op een gegeven moment heb ik er ook maar voor gekozen om ze altijd aan te laten staan...
Hypex_support
ZA-sponsor: Hypex Electronics
Berichten: 83
Lid geworden op: zo 26 jul 2009, 16:25

Re: Hypex AS2.100 vragen / opmerkingen

Bericht door Hypex_support »

Volgens mij is er iets verkeerd geïnterpreteerd. Hij vergeet zijn instellingen niet hij slaat alleen niet de laatste op. Dus als jij hem altijd op Master left en signaal op SPDIF en met de remote uit zet slaat hij dit op. Als je de spanning er af haalt en later weer op zet dan speelt hij gewoon in de zelfde stand verder. Maar als je het volume nu van -40 naar -30 verhoogd en je haalt de spanning er af zal hij weer opstarten op -40.

Je kan het vergelijken met je PC. Als je een document aan het typen bent en je sluit hem af dan zal hij (vragen) hem opslaan. Ga je typen en halverwege haal je de stekker er uit dan zal hij dit niet opgeslagen hebben.

Hij houd dus wel zijn instellingen vast.
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Hypex AS2.100 vragen / opmerkingen

Bericht door MichaelB »

Okee, dan formuleerde ik het fout: hij vergeet mijn laatst gekozen stand.
Je begrijpt wat we bedoelen toch?

Een volume instelling dient gewoon meteen opgeslagen te worden. Bot gezegd: het zal me worst wezen hoe dit gedaan wordt. Mijn el-cheapo HT versterker van 70 euro doet dat ook. Daar hoef ik ook niet eerst het volume op te slaan voordat ik bijv. de stekker eruit zou trekken.

Daarbij komt dat het in dit geval extra vervelend is, aangezien je eerst weer een computer kan aansluiten.
Gebruikersavatar
Perrin1710
Berichten: 41
Lid geworden op: ma 11 jan 2010, 10:41
Locatie: Volendam

Re: Hypex AS2.100 vragen / opmerkingen

Bericht door Perrin1710 »

Ik kan mij voorstellen dat dit afhankelijk is van het gebruik van de module; gebruik je hem als voor- en eindtrap, dan wil je misschien de laatste instelling terughoren. Gebruik je hem echter als eindtrap (zoals ik), dan ben je blij dat de volume instelling altijd gelijk blijft. Zeker in een meerkanaals opzet is het opnieuw moeten afstellen erg onhandig. Ik kan mij persoonlijk dus wel vinden in de keuze van hypex. Mijn Arcam voorversterker gaat ook naar een standaard volume afstelling als ik hem uitgezet heb bij een behoorlijk volume.
Gebruikersavatar
Perrin1710
Berichten: 41
Lid geworden op: ma 11 jan 2010, 10:41
Locatie: Volendam

Re: Hypex AS2.100 vragen / opmerkingen

Bericht door Perrin1710 »

Matthijs_Hypex schreef:
Volgens mij is er iets verkeerd geïnterpreteerd. Hij vergeet zijn instellingen niet hij slaat alleen niet de laatste op. Dus als jij hem altijd op Master left en signaal op SPDIF en met de remote uit zet slaat hij dit op. Als je de spanning er af haalt en later weer op zet dan speelt hij gewoon in de zelfde stand verder. Maar als je het volume nu van -40 naar -30 verhoogd en je haalt de spanning er af zal hij weer opstarten op -40.
Tja, en hier heb ik dan wel een probleem; hij slaat de master position niet op! Zoals gezegd, software versie, filter instellingen, volume e.d. houdt 'ie allemaal prima vast. Wat hij vergeet (of in ieder geval niet meer leest) is de masterposition. Na het opnieuw aanzetten (dus met de aan-uit knop) hoor ik NIETS. Mac eraan, Parrallels draaien met Windows7, software opstarten, USB kabel aansluiten, melding krijgen dat de module er aan hangt, master position opnieuw selecteren en presto! weer geluid. Netjes software afsluiten, kabeltje eruit en genieten weer.

Misschien is dit een bugje oid. Misschien zie ik ook iets over het hoofd (is mij al eerder gebeurd). Vervelend is het wel. Tot nu toe besloten dat ik maar een extra boompje plant :roll: Ook de reden waarom ik eerder in dit forum vroeg waarom er niet een default waarde is waarop hij terug kan vallen.

Mochten jullie een keer in de buurt zijn Kom gezellig eens langs voor een bakkie, dan kan ik het demonstreren. Jullie zijn zeer welkom O:)
Gebruikersavatar
Perrin1710
Berichten: 41
Lid geworden op: ma 11 jan 2010, 10:41
Locatie: Volendam

Re: Hypex AS2.100 vragen / opmerkingen

Bericht door Perrin1710 »

@Matthijs_hypex ik heb jaren geleden een heerlijke subwoofer gebouwd op basis van een hypex module die nog goed dienst doet (op een enkele luide schakelplop na - au). Ik ben van plan om een serre te bouwen en daar een 2.1 systeem te installeren. Nu heeft mijn oude subwoofer module nog high-level input én outputs. Dat laatste is zeer handig, want ik kan dan de sub in mijn zone2 integreren en eenvoudig doorlussen naar de twee boekenplank speakers.
In jullie aanbod van subwoofer modules kom ik echter deze mogelijkheid niet meer tegen. Is hier een andere hypex oplossing voor mogelijk?
manta
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 11 jul 2008, 22:36
Locatie: omgeving Beveren-waas - België

Re: Hypex AS2.100 vragen / opmerkingen

Bericht door manta »

Ik heb ook een vraagje ivm de AS2.100, hoe is de crossover vergelijkbaar met een goed opgebouwde passieve (mundorf, jantzen etc.. )
ik heb eerst even gezocht op het forum of deze vraag al eens gesteld was maar vond het niet direct terug.
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Hypex AS2.100 vragen / opmerkingen

Bericht door MichaelB »

Niet vergelijkbaar.

Ik kan het daarbij laten, maar dat zou oneerlijk zijn. :mrgreen:
Je vraag is eigenlijk meer: hoe verhoud een actief filter zich t.o.v. een passief filter?

Zoals ik het zie, als je al de kant op gaat van losse eindversterkers: kies absoluut voor een actief filter. Helemaal eentje welke zo eenvoudig en flexibel is als in een AS2.100 (of een MiniDSP).
Stukje interessant leesvoer: http://sound.westhost.com/biamp-vs-passive.htm
manta
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 11 jul 2008, 22:36
Locatie: omgeving Beveren-waas - België

Re: Hypex AS2.100 vragen / opmerkingen

Bericht door manta »

MichaelB schreef:
Niet vergelijkbaar.

Ik kan het daarbij laten, maar dat zou oneerlijk zijn. :mrgreen:
Je vraag is eigenlijk meer: hoe verhoud een actief filter zich t.o.v. een passief filter?

Zoals ik het zie, als je al de kant op gaat van losse eindversterkers: kies absoluut voor een actief filter. Helemaal eentje welke zo eenvoudig en flexibel is als in een AS2.100 (of een MiniDSP).
Stukje interessant leesvoer: http://sound.westhost.com/biamp-vs-passive.htm
Perfect!! Dat is het antwoord dat ik zocht!!!

Bedankt MichaelB :goeie:
Gebruikersavatar
Soundexcel
Berichten: 1079
Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
Locatie: Zeist

Re: Hypex AS2.100 vragen / opmerkingen

Bericht door Soundexcel »

Via mijn werk heb ik twee AS2.100 modules uitgebreid bekeken en ben ik toch wel extreem gecharmeerd van deze modules.
Ik zou graag de USB of digitale input willen gebruiken voor een klein twee weg systeem (volledig actief gefilterd dus).

Uit de handleiding wordt echter één ding niet duidelijk (Wanneer het schema geld voor beide modules geeft deze wel het antwoord, namelijk alleen analoog audio over de trigger kabel).
Misschien dat iemand dit al heeft getest:

Wat gebeurd er met het audio wat over de trigger output loopt?
Het mooiste zou zijn als voor het digitale signaal ook de trigger kabel gebruikt kan worden.

Anders kan bij S/PDIF ook een doorlus gemaakt worden. Bij USB zouden er twee USB kabels getrokken moeten worden :(

had ik al gezegd dat het echt mooie modules zijn? :)
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Hypex AS2.100 vragen / opmerkingen

Bericht door Henkjan »

digitaal gaat doorlussen altijd via de spdif, ook al gebruik je de USB ingang. dus dan USB in op de master, doorlussen met spdif naar de slave
Gebruikersavatar
Soundexcel
Berichten: 1079
Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
Locatie: Zeist

Re: Hypex AS2.100 vragen / opmerkingen

Bericht door Soundexcel »

Top! Vanavond even meten of het past in de achterkant van mijn kastjes.
Losse behuizing kan, maar vind ik altijd een beetje zonde voor een plate amp.
Gebruikersavatar
ovni
Berichten: 1015
Lid geworden op: di 04 jan 2005, 21:25
Locatie: Lyts Kanaän

Re: Hypex AS2.100 vragen / opmerkingen

Bericht door ovni »

Vraagje over de trigger schakeling;

Tussen twee units kan de Spdif verbinding gebruikt worden. Kan met behulp van de ongebruikte trigger uit de AS2.100 (Stereo 3.5 jack) een minimono monblok worden aangezet (mono 3.5 mm jack)?

Hoe dienen de kabels dan verbonden te worden?

(Neem aan dat het schakelen via de mini pre niet mogelijk is voor alle 4 units, 2x as2.100 en 2x minimono)
Hypex_support
ZA-sponsor: Hypex Electronics
Berichten: 83
Lid geworden op: zo 26 jul 2009, 16:25

Re: Hypex AS2.100 vragen / opmerkingen

Bericht door Hypex_support »

De AS2.100 heeft alleen een dezelfde connector als de minipre, verder is er geen enkele overeenkomst. Dus de minipre trigger kan niet worden aangesloten op die van de AS2.100.
Gebruikersavatar
ovni
Berichten: 1015
Lid geworden op: di 04 jan 2005, 21:25
Locatie: Lyts Kanaän

Re: Hypex AS2.100 vragen / opmerkingen

Bericht door ovni »

Duidelijk Matthijs, minipre valt af.

Dan de andere optie:
as2.100 zet een minimono aan via de trigger als een as2.100 wordt aangezet? [-o<


vrd grt
Ger
Hypex_support
ZA-sponsor: Hypex Electronics
Berichten: 83
Lid geworden op: zo 26 jul 2009, 16:25

Re: Hypex AS2.100 vragen / opmerkingen

Bericht door Hypex_support »

Sorry, de minimono en die hele range heeft een ander soort trigger. De AS2 stuurt/ontvangt data en met die informatie gaat hij dingen doen zoals aan/uit, volume etc. De MM-audio producten verwachten een hoog laag signaal en snappen niks van de datasignalen uit de AS2.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Hypex AS2.100 vragen / opmerkingen

Bericht door ds23man »

Matthijs_Hypex schreef:
Sorry, de minimono en die hele range heeft een ander soort trigger. De AS2 stuurt/ontvangt data en met die informatie gaat hij dingen doen zoals aan/uit, volume etc. De MM-audio producten verwachten een hoog laag signaal en snappen niks van de datasignalen uit de AS2.

Dus als je het protocol zou weten zou je twee AS2.100 in slave kunnen zetten en ze bijvoorbeeld vanuit een Arduino kunnen besturen?
Hypex_support
ZA-sponsor: Hypex Electronics
Berichten: 83
Lid geworden op: zo 26 jul 2009, 16:25

Re: Hypex AS2.100 vragen / opmerkingen

Bericht door Hypex_support »

Dat is ook mogelijk. Als hier interesse voor is kan je mailen met mij, dan kunnen wij hier (beperkt) support op gegeven.
Plaats reactie