MOB3W upgrade met C-Quenze midwoofer

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Ronkel

Re: MOB3W upgrade met C-Quenze midwoofer

Bericht door Ronkel »

Volgens mij heeft Jeroen ook al soort van aangegeven dat dit min of meer op gevoel is. Hij zei ook met klem dat er geen blinde test zou komen. :mrgreen: Ik vind trouwens dat er niks mis hoeft te zijn als je iets doet op gevoel. Veel mensen zouden vaker beslissingen moeten maken op gevoel en volgens mij wordt het ook helemaal niet veroordeeld of zo. :)

En wat betreft metingen, tja. Het is nog een hele kunst om te interpreteren wat hoorbare problemen zouden kunnen zijn en wat niet. Ik denk dat zelfs de "meetfanaten" het eens zullen zijn met de stelling dat je oren de uiteindelijke scheidsrechter zijn!

Wat dat betreft is de kloof denk ik minder groot dan je denk Rob, maar het is soms wat lastig om dat via zo'n forum te beoordelen.
Rob Dingen
Contacteer:

Bericht door Rob Dingen »

Hoi Ronkel

Ik vind dat dus niet op gevoel maar op gehoor.
De omschrijving op gevoel zegt mij meer dat je zo maar iets doet waar niet echt een verklaring voor is dus intuïtie.
Maar als iets duidelijk hoorbaar is dan is dat niet meer op gevoel hoogstens op smaak.
Mijn inziens zou het de critici sieren om nu eens te proberen wat sommige voorstellen er naar te luisteren en meten en er dan later op terug te komen.
Dan ben je leergierig en pretendeer je niet alles al te weten.

Rob
Ronkel

Bericht door Ronkel »

Rob Dingen schreef:
Dan ben je leergierig en pretendeer je niet alles al te weten.
Volgens mij zijn de critici hier wel leergierig en pretenderen ze (meestal) niet alles te weten :lol: . Betekent nogmaals niet dat een kritische houding niet mag, toch? Door kritisch te zijn en vragen te stellen kom je uiteindelijk verder. Een aantal mensen hier is vrij goed bekend met de wetenschappelijke literatuur; dat wil niet zeggen dat experimenteren (al dan niet op gehoor) ontmoedigd wordt (zoals ik in mijn vorige post al aangaf).

Daarnaast vind ik "op gehoor" een beetje een grijs gebied tussen "weten" en "gevoel" (maar dat is dan een kwestie van definitie denk ik). Uiteindelijk is wat je hoort het belangrijkste, maar mag je niet vergeten dat het vaak makkelijk is om dingen te horen die je van tevoren veronderstelt (dat iets een verschil maakt, of juist niet!). Luisteren gaat per definitie altijd met selectieve aandacht en je referenties, gevoel en verwachtingen spelen dan altijd mee. Ook bij "critici" zoals ik. Daar kan ik niet omheen.
Rob Dingen
Contacteer:

Hoi Ronkel

Je quote maar een stukje van het verhaal de regel erboven hoort er ook bij.
Ik zeg nergens dat ze niet leergierig zijn en alles al weten.

Op gehoor kan een grijs gebied zijn voor de zweverige luisteraar waar als voorbeeld een weerstand te vervangen door een ander merk er een wereld van verschil is waarmee zijn hele set verandert.
Wat overigens niet wil zeggen dat het niets uitmaakt.
Maar voor de nuchtere speaker bouwer die een verschil hoort is dat niet meer op gevoel bij verandering van filter of dergelijke.
Wat wel lastig kan zijn bij verschil in waarneming is dat het een verbetering of verslechtering is,maar in geval van meting word je daar ook niet veel wijzer van of het moeten natuurlijk grove veranderingen zijn.
Verder houd ik zeker van opbouwende kritiek kan ik iets van leren.
Maar soms moet je iets proberen om er achter te komen en dat is niet altijd uit een boekje of meting te halen.

Laat ik verder niet het topic vervuilen ik denk dat het duidelijk genoeg is.
Ik heb voor veel mensen hier respect en voor sommige niet.

Rob
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Prima discussie hoor, ik zie het niet als topic vervuiling :D

Zo, weer een update. Ik heb de afgelopen dagen flink veel uren gestopt in het filterontwerp. Extra aandacht is besteed aan optimale fasegelijkheid tussen de woofers en het midhoog. Dit was niet vanzelfsprekend, de woofers hebben ondanks dipoolcorrectie nog steeds een natuurlijke afval in het sublaag. Het houdt een keer op natuurlijk met woofers in dipool en dan heb je ook nog de eigen afval van de woofers beneden hun resonantiefrequentie. Door een extra hoogdoorlaatfilter toe te voegen aan het midhoog (BW2 op 48Hz) wordt deze afval van de woofers nagebootst en toegevoegd aan het midhoog. Hierdoor ontstaat zeer goede fasegelijkheid.

Hieronder zie je de respons van het totaal systeem. Ook nog toegevoegd is de respons bij gebruik van subs, waarbij een highpass filter wordt toegevoegd om meer headroom aan de dipoolbas te geven. Ze zijn dan qua maximale geluidsdruk in balans met het midhoog. In de respons is niet het effect meegenomen dat de woofers extra geluidsdruk maken doordat ze akoestisch aan de vloer koppelen. De versterker van de woofers zal dus wat zachter gezet moeten worden, in theorie 6dB zachter dan die van het midhoog, in de praktijk zal het wat minder zijn. De beoogde scheidingsfrequentie met de subs is 48Hz. In de ervaring die ik heb met mijn luisterruimte heb hoeft dan voor de subs alleen een discrete 'room mode' op 40Hz worden onderdrukt.

Onder de akoestische curves zijn de actieve filtercurves weergegeven, met en zonder hoogdoorlaatfilter voor gebruik van subs. Het schema van het actieve circuit toont dat alles te bouwen is met drie dual opamps, het oude actieve filter is hier zonder dramatische wijzigingen op aan te passen. Ik zal hoogstwaarschijnlijk geen nieuwe print hoeven te bouwen.
Bijlagen
actief_filter_respons.png
actief_filter_curves.png
actief_filter_curves_met_subfilter.png
actief_filter.png
nlmb

Bericht door nlmb »

Dit is nu precies wat ik bedoel, alles moet op de gouden weegschaal. Je geeft zelf al antwoord, sommige dingen zijn subjectief waarom moet je daar dan op door gaan. Ik wil over leuke projecten lezen en daar aan bijdragen. Heb geen behoefte om dingen te lezen van mensen die niet open staan voor de visie van de topic starter, reageer dan niet.

Ik vind Jeroen's projecten leuk om te volgen, veel aandacht voor de details. Ook al heeft hij een andere mening over wat ideaal is dan ik.

Minder leuk vind ik het semi interessant gedoe van mensen waarvan de voltooide projecten op 1 hand zijn te tellen. Tevens kan ik zelf de datasheet ook wel lezen, maar ik probeer dingen ook zelf uit (door gewoon dingen te bouwen, meten, luisteren).
Ronkel schreef:
nlmb schreef:
Een van de redenen om dit forum te verlaten was juist omdat er altijd een bias was dat sommige woofers niet het geld waard waren (zie bv. http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... technology).
Tja, dit zouden de skeptici ook over jullie kunnen zeggen, als we het over "bias" hebben... wie heeft er dan gelijk? Iedereen heeft recht op z'n mening vind ik, dus vind ik dat het op een forum prima moet kunnen dat sommige mensen wat skeptisch zijn tegenover bepaalde zaken. Het is toch prima om het ergens oneens over te zijn, zoals Jeroen al aangaf? Wat dat betreft is het mooi dat jullie weer terug zijn.

Persoonlijk vind ik het nogal subjectief of iets "het geld waard is". Ligt er natuurlijk überhaupt aan hoeveel je te besteden hebt en welke verbetering je van zo'n unit verwacht. Los daarvan worden sommigen er nog wel eens van beticht dat ze beweren alles uit metingen te kunnen verklaren. Ik doe zelf vaak een poging om dingen te begrijpen maar ik wil ook best accepteren dat er zaken zijn die moeilijk te verklaren zijn.

Ik vind het dan ook een goed initiatief van Jeroen om zich niks van eventuele 'skeptici' aan te trekken en lekker deze modificatie te doen. Al doende leert men en het is uiteindelijk je eigen project. :D

Een zeker clubje hier was heilig overtuigd dat dipolen de way to go waren, totdat bertor de stoute schoenen aantrok met El Cuerno. Dat leverde toch weer interessante ervaringen op! En 'skepticus' Martijn vertelde dat hij interessante ervaringen had opgedaan bij het luisteren naar de set van Rob, ondanks de verschillen met z'n eigen aanpak. Zo leer je nog eens wat! :wink:

Enneh, als ik het geld had zou ik zelf ook wel het zekere voor het onzekere nemen en een dure unit kopen :mrgreen:
k.p.

Bericht door k.p. »

nlmb schreef:
...Ik wil over leuke projecten lezen en daar aan bijdragen. Heb geen behoefte om dingen te lezen van mensen die niet open staan voor de visie van de topic starter, reageer dan niet.
Er zijn echter meerdere mensen actief op het forum en anderen hebben misschien wel behoefte aan andere optieken. Het is veelal ook niet zo dat men niet open staat voor iemands visie, maar dat men er sceptisch tegenover staat in de gevallen waar ik denk dat je naar refereert.

Zelf ben ik overtuigd dat een dergelijke "op gehoor" aanpak doordrongen is van subjectiviteit. De psyche krijgt namelijk genoeg prikkels om het gehoor niet objectief te kunnen laten waarnemen. Dat de psyche in staat is om dit soort dingen te doen is reeds bewezen en als het nodig is kan ik hier een aantal onderzoeken en argumenten bij halen om dit te ondersteunen/bewijzen.

Daarom is bij uitspraken gebaseerd op dergelijke ervaringen altijd voorzichtigheid is geboden (Volgens mij is Jeroen hier ook van op de hoogte).

Uiteindelijk gaat het om een uitmuntende ervaring te krijgen en op welke manier dat gebeurd is volgens mij niet heel belangrijk en ik veroordeel andere methoden dan ik zelf aanhang ook niet noch denk ik de absolute waarheid in pacht te hebben, maar ik vind wel dat je hier over kunt discussiëren.
Minder leuk vind ik het semi interessant gedoe van mensen waarvan de voltooide projecten op 1 hand zijn te tellen. Tevens kan ik zelf de datasheet ook wel lezen, maar ik probeer dingen ook zelf uit (door gewoon dingen te bouwen, meten, luisteren).
Volgens mij reageert Ronkel met het fatsoen waar je van aangaf dit graag te zien (of iig de problemen die je hebt met het gebrek aan fatsoen). Over het algemeen onderbouwt hij zijn gedachten of is hij niet te beroert dit op correcte wijze te doen als je hier om vraagt. Ik kan het mis hebben, en dan hoor ik het graag en mijn excuses als ik het verkeerd interpreteer, maar je lijkt hier op de man te spelen en daarbij lijk je ook te insinueren dat het enige dat hij, of een scepticus, doet het lezen van datasheets is wat natuurlijk absoluut niet waar is.

Edit: Mijn punt is. Er zijn hier meerdere personen met verschillende opvattingen. Zolang je met respect naar elkaar toe kunt discussiëren en dus elkaar in waarde laat lijkt me dit geen probleem. Ik zie de punten die sceptische aandragen ook niet als negatieve reacties om het negatieve, maar als feedback om het verhaal van verschillende kanten te belichten. De ZBA community onderscheidt zich van vele andere community's door het positieve karakter en soms lopen de discussies hoog, maar meestal is dit geen aanleiding om elkaar boos aan te kijken. Je, nlmb, geeft aan niet te zitten wachten op bepaalde reacties en dat kan ik begrijpen, maar ik weet zeker dat er geen kwaad mee bedoeld is. Ik zelf ben echter niet van plan om reacties achterwege te laten, omdat, no offence, iemand ze niet graag leest.

*strike : excuus, hier had Rob Dingen het over
Rob Dingen
Contacteer:

Hoi k.p.

Ik snap niet wat je bedoelt slaat heel dat verhaal op mij?
Ben op niemand boos en er word hier netjes met elkaar om gegaan.
Er zijn inderdaad verschillende mensen met verschillende optieken hier op het forum en het is jammer dat er niet wat meer naar elkaar word geluisterd en discussies vaak dood gemaakt worden als er geen goede technische onderbouwing is wat in mijn ogen nu eenmaal niet altijd mogelijk is

Als je gehoor niet betrouwbaar is of subjectief hoe kies je dan een speaker kijk je alleen naar metingen en specificaties?

Rob
Ronkel

Bericht door Ronkel »

Volgens mij is het meningsverschil helemaal niet zo groot. Volgens mij is iedereen het er wel over eens dat een technische onderbouwing handig en valide kan zijn, maar dat dat niet altijd mogelijk is. Volgens mij zijn de standpunten niet absolutistisch, maar is er eerder een verschil hoever men wil gaan om proberen een technische onderbouwing te vinden. En misschien ook een verschil in waar de nadruk ligt bij het opdoen van kennis: meer nadruk op theorie dan wel meer nadruk op experimenten.
Rob Dingen schreef:
Als je gehoor niet betrouwbaar is of subjectief hoe kies je dan een speaker kijk je alleen naar metingen en specificaties?
Je gehoor is eigenlijk wel betrouwbaar, blijkt ook uit de literatuur. Alleen suggestie en verwachtingen kunnen roet in het eten gooien. In blinde luistertests winnen consistent de speakers die aan bepaalde (meetbare) criteria voldoen. In niet-blinde tests winnen de dure merken. Zeggen die meetbare criteria dan alles over een speaker? Nee, maar ze hebben wel een bepaalde voorspellende waarde.

Wat betreft het kiezen van een driver, meestal zeggen metingen al een hoop. Maar ze geven meestal niet een compleet beeld van een driver. Maar er is ook geen discussie dat die Skaaning een erg goede driver is.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

In feite zijn de meeste zintuigen best betrouwbaar, helemaal mee eens.
Helaas presteren ze bijzonder slecht, -of beter gezegd- bijzonder selectief, wanneer ze samen gebruikt worden.
Laatst heb ik daar nog een aantal documentaires over gezien (en gelezen)
Waarbij een man twee bijna gelijke woorden uitsprak, maar er maar 1 woord gezegd werd.
Bijvoorbeeld fout en bout.

Zelfs wanneer je 100% bewust bent van dat fenomeen is het nagenoeg onmogelijk om het andere (juiste) te horen.
(waren trouwens nog andere leuke experimenten waarbij je een nep arm na een tijdje echt gaat voelen etc).
Om maar aan te geven hoe ontzettend je de mist in kunt gaan (ondanks dat je zelfs WEET dat het niet waar is).
Dan laten we bepaalde vooroordelen (die iedereen mens heeft) nog even achterwege (wat Ronkel ook al aangeeft).

Uiteindelijk moet je het gehoor altijd gebruiken om fine te tunen en filter helemaal in orde maken doordat de correlatie tussen metingen en gehoor bijzonder complex is.
Naast ervaring vraagt dat ook veel metingen en dus ook veel (duidelijke!!) grafieken (iets wat ik vaak mis).
Maar na een technische voorselectie, zal iedereen toch op een gegeven moment techniek, metingen en gehoor moeten gaan combineren.

Het enige punt wat kritische mensen willen maken (en wat wellicht soms als TE TECHNISCH wordt ervaren) is anderen er BEWUST van maken dat je dus jezelf soms ontzettend voor de gek kunt houden.
Dat is een simpel feit hoe het menselijk lichaam en brein soms kan werken.
Vaak valt het niet aan iemands tekst en uitleg te zien of hij/zij daar van bewust is.
Aan de andere kant kun je natuurlijk ook altijd zeggen dat het je niks uitmaakt, zolang je er maar gelukkig van wordt.

Sja en dat laatste is en blijft moeilijk in alles wat we in ons leven tegenkomen.
Ik vind het bijvoorbeeld bijzonder jammer dat iemand bij een bepaalde keuze blijft en zich (in mijn ogen) niet ietsjes meer "inspant" om het optimale ergens uit te halen.
Of (nadrukkelijk) om advies komt vragen en daar vervolgens niets mee doet.
Of het (zeer) slordig omgaan met meetmethodes, verwerking en laten zien van resultaten.

De truc is dan om ondanks de frustraties voor je te houden en iemand laten voor wat hij is.
Daarmee bedoel ik dus dat je iemand niet uit moet gaan schelden, cynisch te worden, schrijnende opmerkingen te plaatsen.
En volgens mij is DAT dus iemand in zijn waarde laten, ondanks dat je het er gruwelijk mee oneens bent en bepaalde dingen jammer vind.

Dus wat betreft hoef iemand zich absoluut niet te verantwoorden voor bepaalde keuzes.
Zoals ik al zei, lezen er echter meer mensen mee die bepaalde uitspraken heel anders kunnen opvatten.
Het lijkt soms echter bijna een taboe om toe te geven dat je bepaalde keuze puur op gevoel maakt.
(wat eigenlijk raar is, want iedereen maakt weleens keuzes op enkel gevoel).
Dat men kritisch is betekent dus enkel dat men gewoon geïnteresseerd is of dat men simpelweg iemand erop wil wijzen dat bepaalde uitleg (oid) wat dubieus kan worden opgevat.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ik ga vandaag bovenstaand actief filter realiseren met de high end DSP van Hypex. Dan kan ik alvast luisteren en ondertussen de onderdelen voor het nieuwe filter bijeen gaan zoeken. Ik overweeg om het actieve filter als ASP in een apart kastje te zetten.
tigradekat

Bericht door tigradekat »

jeroen_d schreef:
Ik ga vandaag bovenstaand actief filter realiseren met de high end DSP van Hypex.
Is dat ding al te koop dan??
k.p.

Bericht door k.p. »

Er is alleen een prototype versie aan een groep beta testers uitgegeven. De consumenten/oem(?) versie is nog niet beschikbaar.
meiborg

Bericht door meiborg »

Puur uit interesse Jeroen, waarom kies je er voor om in eerste instantie te filteren met de Hypes DSP om vervolgens het uit te voeren in een actief filter? Wil je de Hypex graag onbenut laten om verschillende filters te proberen bij andere projecten of ben je van mening dat een actief filter beter klinkt bijvoorbeeld?

Mvg Reinder
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ik heb die Hypex DSP in bruikleen van CarloPJB, hij is bedoeld voor zijn open baffle project dat nog steeds niet af is. Goed nieuws, hij is de drivers aan het inspelen. Ondertussen kan ik als beta tester fungeren :mrgreen:

-edit- het speelt!
JeroenKV

Bericht door JeroenKV »

JeroenKV schreef:
Rob Dingen schreef:
Wel weet ik uit ervaring dat oppervlak zeer belangrijk is en niet alleen voor het laag ook het midden gebied profiteert hiervan.
De verandering die jij nu gedaan hebt is ook een vergroting van het oppervlak wat zeker voor een dipool bijdraagt in een klank verbetering.
Buiten dat je meer oppervlak hebt word ook de koppeling aan de lucht steeds beter.
Ook de uitslag moet je niet onderschatten reken maar eens uit wat de uitslag van de Visaton is bij 300Hz 105dB of zo en bij je nieuwe unit.
Grappig, die ervaring heb ik ook! Nogal een verschil of je een 5" of 15" gebruikt onder de 500hz. Dat viel mij voor het eerst op bij de Ciare 15NdW in OB, nu in mijn laatste ontwerp helemaal ten opzichte van de Seas M15CH002 die ik eerst gebruikte (gebruik nu een AE LO15). Dynamiek (gemak) neemt nogal toe (los van directiviteit).

Leuk om te horen dat ik niet de enige ben.
Ik heb even afgewacht, maar ik ben nogal verbaast dat niet meer hier op inhaken:
"Buiten dat je meer oppervlak hebt word ook de koppeling aan de lucht steeds beter. Ook de uitslag moet je niet onderschatten ...."

Op diyaudio is nogal wat over deze issues besproken, lijkt mij nogal triviaal? (Inhoud?)

(De rest van de discussie hou ik mij even buiten, te vaak gezien / gehoord in het verleden, zonder opbouwend resultaat, moderator ding).
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Het is ook triviaal, daarom haken er niet meer op in. Het heeft echter niets te maken met mijn keuze voor de AT driver, ik had dan ook een AL170 kunnen kiezen. Die heb ik ook gehoord in open baffle, maar doet niet wat de AT doet.
JeroenKV

Bericht door JeroenKV »

Waarom ben je dan eigenlijk nog niet een maatje groter gegaan?
Walt

Bericht door Walt »

Past niet meer in zijn bestaande baffle :mrgreen:

Groetjes Walter
dre

Bericht door dre »

en de vraag is ook,was ie zo netjes in te bouwen als ie nu gedaan heeft......
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

JeroenKV schreef:
Waarom ben je dan eigenlijk nog niet een maatje groter gegaan?
Omdat dat niet beter klinkt bij de niveaus waarop ik muziek draai. De 18H is groot genoeg om de middentonen met flinke dynamiek weer te geven. Ik ben niet op zoek naar PA-achtige weergave.

-edit- wat Walt en dre noemen is natuurlijk ook niet geheel onbelangrijk...
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Daarnaast breekt een grotere woofer eerder op en bundelt deze ook eerder.
Ik weet niet hoeveel rek er nog in je AMT zit, maar je filterpunt gaat dan wel richting de 1500Hz of het liefst nog wat lager.
Wordt het geheel uiteindelijk nog gelimiteerd door je AMT.

Ik snap trouwens niet wat je met "een PA-achtige weergave" bedoelt.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Met PA-achtig bedoel ik in deze context weergave van het middengebied met woofers. Je hebt trouwens gelijk, met een nog grotere mid ga je problemen krijgen met een mooie aansluiting naar de AMT. Binnen dit concept is denk ik een 7" optimaal. Dat ik eerder voor de AL130 heb gekozen was omdat bang was voor de cone break-up van de AL170 die lager in frequentie ligt. Later heb ik geleerd dat het op een open baffle net zo goed gaat met een grotere mid omdat die aan de achterzijde relatief meer open is. Dus dat heeft altijd wel in mijn achterhoofd gespeeld en toen ik de AT hoorde was het pleit snel beslecht. Geld is op zich nooit het probleem geweest, anders had ik ook niet voor de AMT gekozen, maar het heeft lang geduurd voordat ik deze stap maakte. Ik was gewoon nog geen betere mid dan de AL130 tegengekomen. Hiermee wil ik niet zeggen dat bv scanspeak of Accuton geen betere mids maken dan de AL130, je komt dan op een smaak kwestie terecht. Ik heb altijd problemen gehad met de signatuur die aan scanspeak en Accuton kleeft. Beide heel anders, beide niet wat ik wil. Kwalitatief echter zeer goed, daar wil ik niets aan af doen.
dre

Bericht door dre »

Ik heb altijd problemen gehad met de signatuur die aan scanspeak en Accuton kleeft. Beide heel anders
helemaal met je eens,teveel eigen klank naar mijn zin.
JeroenKV

Bericht door JeroenKV »

De AMT is dus de beperkende factor, dat had ik niet begrepen. Vanuit afstaalgedrag vraag ik mij dan wel of een Neo10 dan niet beter past? Die zie je in veel projecten met de TLP150 AMT en RAAL's om die reden.

PA midwoofers zijn vaak alleen wat groter en kunnen meer hebben met minder vervorming en hoger rendement. Er zijn ook tussenvormen, zoals de AE TD6M (echte mid, nog in ontwikkeling, 93,5db) of de TD8M.

Effect van oppervlakte en koppeling brengt mij wel weer terug bij de elektrisch gesegmenteerde ESL, ooit komen ze weer om de hoek kijken. Let maar op.... 8)
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”