Subwoofer "Shiver MKI" (Shiva-X icm Hypex DS 4.0)

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Johannes
Berichten: 48
Lid geworden op: di 20 jan 2009, 0:04
Locatie: Delft

Subwoofer "Shiver MKI" (Shiva-X icm Hypex DS 4.0)

Bericht door Johannes »

Omdat alle gave projecten hier een naam en een thread in Showcase lijken te hebben, heb ik er ook maar eentje bedacht en aangemaakt :)

Shiver MKI

Driver: Shiva-X
Versterker: Hypex DS 4.0 (pdf)

Het begon hier. Toen even wat over de driver en de eerste stappen van het bouwen van de kast hier.

Op dit moment heb ik al het frees-werk achter de rug (met uitzondering van het afwerken van de kast als deze helemaal in elkaar zit) en dienen de laatste platen gelijmd te worden. De binnenmaten van de kubus zijn 44x44cm geworden. De kant met de driver en waarschijnlijk de kant met de versterker zullen dubbel uitgevoerd worden zodat deze verzonken worden.

Ik heb geen concrete tekeningen gemaakt, alleen voor het zagen van de plank.


Omdat ik altijd ruzie heb met de volgorde van plaatjes, doe ik er nu gewoon 1 per post, sorry voor het ongemak
Bijlagen
Flink groot en zwaar, prima!
Flink groot en zwaar, prima!
Johannes
Berichten: 48
Lid geworden op: di 20 jan 2009, 0:04
Locatie: Delft

Bericht door Johannes »

Eerste planken aan elkaar gelijmd, de bracing is erg open geworden.
Bijlagen
1.jpg
Johannes
Berichten: 48
Lid geworden op: di 20 jan 2009, 0:04
Locatie: Delft

Bericht door Johannes »

Een flinke hoeveelheid gaten voor deuvels! En dit alles met een simpele hema-boor :)
Bijlagen
2.jpg
Johannes
Berichten: 48
Lid geworden op: di 20 jan 2009, 0:04
Locatie: Delft

Bericht door Johannes »

Flink lijmen en persen! :twisted:
Bijlagen
4.jpg
Johannes
Berichten: 48
Lid geworden op: di 20 jan 2009, 0:04
Locatie: Delft

Bericht door Johannes »

Zo is m'n bracing er uit komen te zien.

Hetgeen hier gelijmd is, komt deels omdat ik een meetfoutje had gemaakt met het maken van een uitsparing en deels omdat ik de baffle opnieuw wilde maken om de driver beter te laten passen. Het resultaat is een flink open bracing. Ik hoop dat het niet al te nadelig is voor het gedrag/stijfheid van de behuizing.
Bijlagen
bracing.jpg
Laatst gewijzigd door Johannes op do 12 feb 2009, 17:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Johannes
Berichten: 48
Lid geworden op: di 20 jan 2009, 0:04
Locatie: Delft

Bericht door Johannes »

En toen ging er wat fout bij het frezen! M'n frees zat blijkbaar niet goed vast waardoor ik het idee had dat m'n afstand-instelling niet juist was en het allemaal flink lelijk is geworden.
Gelukkig raakte de frees niets toen deze losschoot :shock: Het was wel even flink schrikken.
Bijlagen
Zoe ziet je hout eruit als de afschuin-frees los zit en je het niet door hebt...
Zoe ziet je hout eruit als de afschuin-frees los zit en je het niet door hebt...
Laatst gewijzigd door Johannes op do 12 feb 2009, 17:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Johannes
Berichten: 48
Lid geworden op: di 20 jan 2009, 0:04
Locatie: Delft

Bericht door Johannes »

Gelukkig past de driver nog net tussen m'n bracing-platen! Dit had ik natuurlijk niet gemeten of uitgeprobeerd :o
Al doende leert men :)
Bijlagen
Er zit nog zo'n 2 a 3 mm tussen de magneet en de wand schat ik.
Er zit nog zo'n 2 a 3 mm tussen de magneet en de wand schat ik.
Johannes
Berichten: 48
Lid geworden op: di 20 jan 2009, 0:04
Locatie: Delft

Bericht door Johannes »

En ik heb nog meer geleerd! Als een plank twee contact-wanden heeft, werken deuvels in beide wanden niet. Doe je dit wel is het erg lastig om het goed aan te laten sluiten :( Hier ga ik echter niets van horen in het geluid [-o<
Bijlagen
Ongeveer 0,5 tot 1 mm speling, waar het aan diende te sluiten!
Ongeveer 0,5 tot 1 mm speling, waar het aan diende te sluiten!
Johannes
Berichten: 48
Lid geworden op: di 20 jan 2009, 0:04
Locatie: Delft

Bericht door Johannes »

Ik leer wat af vandaag :lol: een positieve manier om te zeggen dat alles fout gaat!
Omdat de bracing nog maar -net- naast de driver paste heb ik het aan de andere kant (wederom zonder te meten) wat ruimer genomen. Maar wat blijkt? Als ik de achterste plaat er tegenaan probeer te lijmen... zit de bracing precies achter 2 van de bevestigingspunten! :oops:

Dit was met het nodige vijl en boorwerk wel op te lossen... maar praktisch is anders!
Bijlagen
bevestigingoeps.jpg
Johannes
Berichten: 48
Lid geworden op: di 20 jan 2009, 0:04
Locatie: Delft

Bericht door Johannes »

Ik was vanavond even bij de Gamme voor nieuwe deuvels (die vliegen er doorheen!) en ik dacht... kit is misschien ook wel leuk. 8)

Na dit experiment heb ik gemengd gevoel over kit. Ik had een tube genomen omdat ik dan makkelijker bij de hoekjes zou kunnen dan met een spuit. Maar om nou te zeggen dat het praktisch was, nee.
- Het was ernstig lastig uit de tube te krijgen (goed regelmatig is echt onmogelijk)
- Het spul zelf is echt heel erg plakkerig... noodzakelijk natuurlijk, maar zeker niet praktisch bij het aanbrengen
- Het was te weinig voor alle ribben :roll:

Nu heb ik 4 van de 6 ribben gekit en ik vind het wel weer goed. Die laatste twee zouden toch ernstig lastig zijn en om er nou nog zo'n tube voor te kopen vind ik ook weer wat veel van het goede.

Ik denk dat het heel praktisch kan zijn als je een spuit neemt en je overal (redelijk) goed bij kan. Ik wil het denk ik vast nog wel een keer gebruiken (bij een kast oid), maar zeker niet meer uit een tube :evil:
Bijlagen
kitexperiment.jpg
Johannes
Berichten: 48
Lid geworden op: di 20 jan 2009, 0:04
Locatie: Delft

Bericht door Johannes »

Wat een geluid! :shock: :shock:
Net even voor het eerst aangesloten (moet nog 1 kant lijmen).
Ik had het trouwens flink mis met het "aantal ribben" in de vorige post ik kan niet tellen :lol:

Wellicht ga ik toch nog pielen met kit, maar dan wel uit een pistool. Ik merk namelijk dat de sub van de bodemplaat (die dus nog niet vast zit) springt als hij hard staat. Ook moet ik nog iets van een vel rubber oid vinden voor de ds 4.0, dit is namelijk gewoon metaal op hout op het moment :roll:

Morgen foto's, nu snel slapen voordat de buren gaan zeuren :twisted:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

wat betreft kit: ik heb dat vroeger ook wel gebruikt, en had redelijk goede ervaringen met pattex super montagekit uit de koker (ik heb hiermee m'n pentawoofer gelijmd), maar die van bison vond ik vrij beroerd (beetje wat jij beschrijft). ik had laatst weer een tube pattex, maar dat was geen succes, niet uit te smeren.

sindsdien gebruik ik dus alleen witte houtlijm als de verbinding goed vlak is, en bruislijm als er mogelijk een kleine ruimte opgevuld moet worden (bv m'n octawoofer).
Gebruikersavatar
jantje-secuur
Berichten: 943
Lid geworden op: wo 20 jul 2005, 14:26
Locatie: Haarlem

Bericht door jantje-secuur »

Terwijl bruislijm juist goed is als het perfect naadloos op elkaar aansluit.

Voor gaten dichten is het eigenlijk wel het beste om een goede kit te nemen. Sikaflex gebruik ik zelf, in combinatie met:

Afbeelding

Ook een kaakchirurgspuit kan erg handig zijn (dat is er eentje met een krom tuitje).
Johannes
Berichten: 48
Lid geworden op: di 20 jan 2009, 0:04
Locatie: Delft

Bericht door Johannes »

Geen wonder dat ze geen rubber leveren bij de DS 4.0, deze lekt gewoon lucht door de plaat zelf heen :roll:

Ik denk dat ik deze kast gewoon dicht lijm en me niet meer druk ga maken over luchtdicht kitten :) Verder klinkt hij nu al prima, dus maak ik me er eigenlijk ook niet al teveel zorgen (meer) om.
Bijlagen
box.jpg
Johannes
Berichten: 48
Lid geworden op: di 20 jan 2009, 0:04
Locatie: Delft

Bericht door Johannes »

Oja, ik moet nog ergens 4m 40mm lange bouten vinden met een brede kop... dit ziet er natuurlijk niet uit :-p

Wel alvast mooie cones voor eronder gekocht bij Speaker & Co (leuke winkel trouwens!)
Bijlagen
DSC02708.JPG
DSC02707.JPG
Audioslave
Berichten: 82
Lid geworden op: vr 12 jan 2007, 20:08

Bericht door Audioslave »

Johannes schreef:
Geen wonder dat ze geen rubber leveren bij de DS 4.0, deze lekt gewoon lucht door de plaat zelf heen :roll:

Ik denk dat ik deze kast gewoon dicht lijm en me niet meer druk ga maken over luchtdicht kitten :) Verder klinkt hij nu al prima, dus maak ik me er eigenlijk ook niet al teveel zorgen (meer) om.

:cry: Die Hypex had je ook in een gesloten ruimte moeten plaatsen, want nu loop je ook kan dat die Hypex raar gaat resoneren bij bepaalde volumes :twisted:
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

jah je kan de gaten in het compartiment waar de hypex in zit dichtmaken met wat stukjes hout.. Als die woofer flink gaat wapperen vind de plate amp dat niet fijn verwacht ik.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

Terwijl bruislijm juist goed is als het perfect naadloos op elkaar aansluit.
als het naadloos op elkaar aansluit is er niets beters als witte houtlijm(onder de 1 componenten dan :wink: )

ik vind bruislijm trouwens erg matig werken op mdf,ik vind de werking op echt hout een heel stuk beter.
Johannes
Berichten: 48
Lid geworden op: di 20 jan 2009, 0:04
Locatie: Delft

Bericht door Johannes »

Audioslave schreef:
:cry: Die Hypex had je ook in een gesloten ruimte moeten plaatsen, want nu loop je ook kan dat die Hypex raar gaat resoneren bij bepaalde volumes :twisted:
Montana schreef:
jah je kan de gaten in het compartiment waar de hypex in zit dichtmaken met wat stukjes hout.. Als die woofer flink gaat wapperen vind de plate amp dat niet fijn verwacht ik.
Jullie hebben helaas helemaal gelijk, bij onbehoorlijk leuke volumen trilt er flink wat mee aan de achterkant.

Ik denk dat ik gewoon de Hypex er uit haal en een plaat tegen de achterkant aan lijm :mrgreen:
Dan stop ik de voeding wel in een apart kastje.
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Kan je met wat stukjes hout niet proberen om het dicht te maken achter de amp?
Johannes
Berichten: 48
Lid geworden op: di 20 jan 2009, 0:04
Locatie: Delft

Bericht door Johannes »

Ik kan het proberen, maar de bracing zit ook deels over de ophanging van de amp heen :oops: wat het allemaal nog wat lastiger maakt.
Deze week heb ik het goed druk, dus ik denk er nog even over na ;)
Johannes
Berichten: 48
Lid geworden op: di 20 jan 2009, 0:04
Locatie: Delft

Bericht door Johannes »

Vandaag verdergegaan: heb weer wat geprobeerd met kit 8) Deze keer 'el cheapo siliconen kit, geschikt voor bijna niets behalve afdichten... prima! Deze keer uit koker.
Ik moet zeggen dat dit een hele verademing was tov de vorige ervaringen met kit. Ook had ik deze keer er een 'kit-lepel' bij, wat waarschijnlijk net zo goed met een gewone lepel had gekund :) Maar het werkte.

Verder ook de onderkant er tegenaan gelijmd (icm veel gevloek een een lijmklem die het op het cruciale moment begaf), zo komen we er wel! Heb trouwens besloten dat de versterker los komt, waarschijnlijk bovenop de sub. Zag het gepriegel met hout en het proberen het deel waar de versterker in zat af te dichten niet zo zitten, er komt nu gewoon een plaat tegen de achterkant aan en dan zien we er niets meer van.

Edit: Zie nu op de middelste foto dat het echt een flinke troep is geworden van binnen :shock: Nouja, het gaat om het geluid... wat zelfs voor het compleet lijmen al super was!
Bijlagen
De lepel, in een 'oplossing van water en zeep' (afwasmiddel eigenlijk...)
De lepel, in een 'oplossing van water en zeep' (afwasmiddel eigenlijk...)
Ziet er lelijk uit, maar het is de binnenkant maar :oops: (druppels zijn houtlijm, niet de kit)
Ziet er lelijk uit, maar het is de binnenkant maar :oops: (druppels zijn houtlijm, niet de kit)
De bewuste kit, voor minder dan 3 euro bij de Gamma :)
De bewuste kit, voor minder dan 3 euro bij de Gamma :)
EJH
Berichten: 66
Lid geworden op: zo 30 nov 2008, 21:12
Locatie: herveld

Bericht door EJH »

is het niet beter om acrylaatkit te gebruiken ?
er is mij wel eens verteld dat de dampen uit siliconenkit niet zo goed zijn voor een driver! :? :)
Johannes
Berichten: 48
Lid geworden op: di 20 jan 2009, 0:04
Locatie: Delft

Bericht door Johannes »

Nou, hij zit nu dicht... dus ik hoop dat het wel meevalt! :?
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

Als je geen zuurvrije siliconenkit heb gebruikt, zou ik de kast wel even een tijdje laten uitdampen voor je hem in gebruikt neemt. De dampen van het langzaam vrijkomende azijnzuur tasten koper aan.

Voor een volgende keer: topicje over kit
Gesloten