Compound Pentawoofer van Henkjan

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Compound Pentawoofer van Henkjan

Berichtdoor Henkjan » za 04 sep 2004, 15:04

nou Krunk, hier is t dan eindelijk: de fotoreportage van m'n woofert.

eerst het eindresultaat:
Afbeelding
die stapel hout linx op de foto moet nog een rek gaan worden

en van wat dichterbij:
Afbeelding Afbeelding
op de rechterfoto is de steen (mooie vlakke natuursteen van t tuincentrum) die er onder ligt te zien.

Hoe is dit allemaal zo gekomen:
Afbeelding
eerst lekker met de nieuwe zaagtafel aan de slag

Afbeelding
Afbeelding
daarna de compound kamer gaan lijmen

Afbeelding
en die op de baffle gelijmd

Afbeelding
toen de rest van de delen verstevigd en met tapijt (bitumen rug) beplakt

Afbeelding
en in elkaar zetten

ook nog wat metingen gedaan, alleen impedantie, mic werkte niet mee dus accoustisch komt nog wel eens. Mooi te zien dat de compound een lagere fs heeft dan de individuele woofers (en een wat hogere Qts), wat er voor zorgt dat je met een compound nog een haartje lager kan komen dan met een enkel exemplaar, en dat in een stuk kleinere kast!
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Henkjan op do 16 sep 2004, 19:23, 3 keer totaal gewijzigd.

Edo
Mede-oprichter

Berichtdoor Edo » za 04 sep 2004, 15:07

Ha, gelukkig...FOTO's.
Complimenten Henkjan, ziet er erg goed uit. Best lastig bouwen denk ik zo, met al die schuine hoeken.
luidspreker (m.), meubelstuk waar muziek uitkomt;-box (m.); -kast (v.(m.)).

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » za 04 sep 2004, 16:24

Edo schreef:Best lastig bouwen denk ik zo, met al die schuine hoeken.
nou, vooral t zagen, moet je wat proefstukjes doen om de zaag goed in te stellen. lijmen viel mee, met voldoende goede spanbanden en idem montagekit was dat goed te doen.

Bart_M
Beheerder

Berichtdoor Bart_M » zo 05 sep 2004, 9:20

Ziet er erg goed uit. Vooral al die hoeken maakt het erg moeilijk.
Het heeft even geduurd, maar de foto's mogen er zijn. ;)
Hoe klinkt hij?

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » zo 05 sep 2004, 11:18

Krunk schreef:Hoe klinkt hij?
precies zoals ik hoopte: mooie diepe bas (wapperende broekspijpen bij een stukkie orgel :D ), maar nooit opdringerig of overdreven aanwezig. Ook percussie knalt eruit.

Ik heb de basboost van de Thommessen 2.5 nog uit staan, daar ga ik later wel eens mee experimenteren; die is instelbaar 0..6dB op een in te stellen frequentie, dus daar zou nog wel een halve octaaf mee te winnen kunnen zijn in de diepte......

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » zo 05 sep 2004, 14:07

Henkjan schreef:
Krunk schreef:Hoe klinkt hij?
precies zoals ik hoopte: mooie diepe bas (wapperende broekspijpen bij een stukkie orgel :D ) ......

Bij een orgelconcert in een kerk wapperen mijn broekspijpen meestal van de tocht maar van de basnoten van het orgel? :P

Heb destijds nogal ge-experimenteerd met basboost. Om dat goed te krijgen heeft nogal wat voeten in de aarde, het wordt al snel te vettig. Maar dat is natuurlijk een kwestie van smaak ::wink: Eigenlijk gaat dat het beste met een parametrische equaliser.

Of je hem nu compound maakt of niet, het is toch de uitslag van de buitenste speaker die uiteindelijk de geluidsdruk bepaalt (en begrenst). Hier een .zip file met een verslagje van mijn experimenten destijds met gesloten boxen. Met het filter dat daarbij zit kun je de box tunen naar de Fb en Qb wat je wilt. Hoewel het alleen gesloten boxen betreft is het denk ik ook prima bruikbaar voor een compound.
Peter de Jong

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » wo 08 mar 2006, 18:16

update: ik heb de basboost nu op een paar dB bij ~30Hz staan, hierdoor looptie (nabijveld meting) recht tot 30Hz 8)

ralf

Berichtdoor ralf » do 09 mar 2006, 20:29

he leuke kast die pentagon vorm
gebruik je de subwoofer nu voor stereo of als LFE sub, dus op het .1 kanaal, vraag dit daar je maar 1 subwoofer gebruikt
die instellingen vd thommessen zijn echt een luxe, je kan met de bass boost alle kanten op
ga nu mijn peerless xxls12 eens met de sw2.4 aansturen en kijken of dit
een nog strakker en vooral dieper laag geeft als met de 200 w bk electronics mosfet subamp

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » do 09 mar 2006, 22:38

hij staat in de bios, maar zo af en toe zit ik er ook gewoon lekker een muziekje te luisteren, dat kan die ook erg goed hoor (was ook ontwerpvoorwaarde, vandaar dat ik voor een gesloten kast ging), gaat dan ook met het bass management van de SACD speler of van de AV Receiver onder de 100Hz naar de woofer.

die Thommessen is idd fantastisch qua instellingen, daarom heb ik die ook gekocht.

Terug naar “Oude Showcases”