FASST met Philips AD12100, AD5060 en AD5061

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: FASST met Philips AD12100, AD5060 en AD5061

Bericht door arjank »

Gisteren na het werk mdf gehaald voor het subje en om half tien stond ie al te spelen :mrgreen:
De woofer zelf zat nog niet vast in de behuizing, ik heb hem er voor het testen gewoon bovenop gelegd.
Zeer leuk subje moet ik zeggen, ik kon niet luid testen natuurlijk maar wat ik hoorde klonk erg goed, veel detail en zo. Ging ook behoorlijk laag nog. Vanavond meer testen en natuurlijk een paar foto's. Ik heb ook een manier bedacht om de woofer niet met schroeven vast te zetten maar om hem van binnen in de kast vast te trekken. Op die manier kan ik straks net als bij de satelieten het zwarte stretch-stof om de woofer heen trekken, ziet er wel mooier uit zonder al die schroeven.
Laatst gewijzigd door arjank op vr 27 apr 2012, 23:46, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: FASST met Philips AD12100, AD5060 en AD5061

Bericht door Vinculum »

:foto:
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: FASST met Philips AD12100, AD5060 en AD5061

Bericht door arjank »

Vinculum schreef:
:foto:
Komt, gisteravond was het donker en dan worden die fotokes niet zo mooi :D
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: FASST met Philips AD12100, AD5060 en AD5061

Bericht door arjank »

Voor degenen die het subje willen nabouwen, hier alvast de lijst met plankies:

12mm MDF (12mm? yep, dik genoeg voor dit subje er zitten wel twee plankies in ter versteviging, foto's volgen)
2st 320 x 310mm
2st 320 x 316mm
2st 320 x 334mm
2st 340 x 334mm

De woofer is dus de AD12100/W8 de AD12200/W8 "past" ook in dit ontwerp.
De plate-amp is de mivoc AM80, de serie condenstor is nu 680uf maar de optimale waarde zal ik nog middels metingen bepalen.

Hier een simulatie van het subje, de bassboost van +3dB@38hz van de AM80 moet je er nog even bij denken :D
Bijlagen
AD12100 subje.JPG
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: FASST met Philips AD12100, AD5060 en AD5061

Bericht door arjank »

Hier een paar plaatjes van de testopstelling en de constructie van het kastje.
In het schot met de gaten zit in het midden een klein gat waar de bout doorheen kan die aan de achterzijde van de woofer zit. Ik kan dan vanuit de uitsparing waar de AM80 in komt de moer op die bout draaien 8)
Bijlagen
sub_intern_01.JPG
test_opstelling_02.JPG
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: FASST met Philips AD12100, AD5060 en AD5061

Bericht door arjank »

Montage van de woofer :D
Bijlagen
montage_woofer.JPG
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: FASST met Philips AD12100, AD5060 en AD5061

Bericht door arjank »

Plaatje van het subje met mijn Vida's die ik effe als satelieten heb gebruikt. Bij de Vida's heb ik de bassreflexpijpen effe afgesloten. Het resultaat mag er wezen, het laag uit de sub is van dat lekkere old-school laag, geen gebonk dus maar een mooi deken van laag dat naar je toe komt rollen. Ben er zeer tevreden mee! Die oude philips woofer (zo'n 35 jaar oud) doet zijn werk nog prima.

Edit: effe een mooier plaatje gemaakt 8)
Bijlagen
sub_vida.JPG
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: FASST met Philips AD12100, AD5060 en AD5061

Bericht door arjank »

Naar alle waarschijnlijkheid neem ik dit setje (de satelieten + sub in onafgewerkte staat) mee naar Breda samen met mijn 2x10 + 8"coax bascabinet :D. Is het nodig zelf nog een (stereo)versterker met bron mee te nemen of heeft een ander forumlid spullen mee om het zaakje over te demoen.
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: FASST met Philips AD12100, AD5060 en AD5061

Bericht door arjank »

Ga toch proberen het maximale uit het subje te halen en er een 12dB/oct highpass voor te zetten ipv een 6dB.
De highpass bestaat dan uit een serie condenator van 1560uf en een parallel spoel van 27mh(+0.5ohm serie weerstand). In de afbeelding zie je in rood de curve met highpass en blauw de curve zonder. De groene curve is de aktieve lowpass die ik ter illustratie er aan heb toegevoegd. De highpass geeft een "bult" van meer dan 5dB bij 35hz. De serieweerstand voor de spoel is er om de impedantie niet onder de 2ohm te laten zakken. Het impedantieminimum is nu 2ohm bij 32hz. Volgens de Hobbyhifi was de AM80 stabiel tot 2ohm :mrgreen:
De AD12100/W8 zal met deze setup al bij ca 35watt@35hz op de 5mm xmax zitten, meer kan ik er dus niet uit halen. De AM80 zal dus ook niet tot zijn maximum worden aangesproken.
Bijlagen
AD12100 subje 12dB highpass.JPG
AD12100 subje 12dB highpass.JPG (30.5 KiB) 992 keer bekeken
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: FASST met Philips AD12100, AD5060 en AD5061

Bericht door arjank »

Vrijdag bij speakerenco geweest, elco-tjes (2x820uf) gehaald, spoel besteld want die was niet aanwezig (werd natuurlijk nooit verkocht die waarde :D ).
Nog effe wachten dus op de GHP met 12db highpass.
Hier nog even de elektrische response zodat duidelijk is wat het highpass filtertje bewerkstelligt, een flinke bult dus :rock:
In vergelijking met het 6dB netwerkje (680uf) een aardig verschil.
Bijlagen
AD12100 subje 12dB highpass elektr.JPG
AD12100 subje 6dB highpass elektr.JPG
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: FASST met Philips AD12100, AD5060 en AD5061

Bericht door arjank »

Ik dacht het mij al te kunnen herinneren dat Infinity vroeger ook een 12dB highpass in het laag heeft toegepast.
Het grappige was dat als je ze in "extended" mode (SW1 ingeschakeld, dus weerstand overbrugd) aanstuurde de impedantie rond de 30hz tot 0.8ohm daalde :cry: arme versterker....Er schijnt menige versterker te zijn overleden door deze speakers :mrgreen:
Bijlagen
kappa 9.jpg
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: FASST met Philips AD12100, AD5060 en AD5061

Bericht door arjank »

arjank schreef:
Voor de duidelijkheid het filter.
De vlakke filtering tussen de units geeft in de praktijk het mooiste resultaat, de 3,3uf die parallel aan de mid/woofer staat demp de resonantie piek rond de 7khz een beetje.
De serie LCR (welke parallel aan de breedbander staat) is optioneel, de waarden ervan zullen waarschijnlijk nog wijzigen.
De serie LCR heb ik er nu tussen zitten, het mid/hoog klinkt zo iets rustiger.
Deze versie gaat volgende week mee naar Breda 8)
De serie condensator voor de midwoofer heb ik veranderd naar 147uf ipv 220, het midwoofertje is zo net iets hoger belastbaar zonder dat de lineariteit er hoorbaar onder lijdt. De combinatie met de AD12100/W8 als sub is zeer geslaagd. Nu nog effe wachten op de 27mh spoel.... hoop dat ie er voor 26mei is.
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: FASST met Philips AD12100, AD5060 en AD5061

Bericht door arjank »

Plaatje van hoe ik de speakertjes in de behuizing ga bevestigen.
Aan de bout zit een messing verbindingsmoer, hier kan dan weer een stuk M6 draadeind in zodat de stang lang genoeg is om door de achterwand van de behuizing heen te gaan. Maar pics volgen...
Bijlagen
bevestiging speakers.JPG
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: FASST met Philips AD12100, AD5060 en AD5061

Bericht door arjank »

Zo, gisteren voor het eerst de set in stereo kunnen beluisteren(near field, zoals deze straks ook gebruikt gaat worden). Het eerste wat mij opviel was de imaging, het lijkt meer op een goede hoofdtelefoon! Dit komt natuurlijk vanwege het feit dat een breedbander het gebied boven de pakweg 400hz voor zijn rekening neemt. Tonaal valt mij weinig verkeerds op, wel laten ze meteen horen of een opname te veel of te weinig hoog heeft. Deze ouwe(jaren 80) philips breedbanders klinken naar mijn idee beter dan de 3" bamboo tangbands die ik heb. Ook mis ik niets aan de kwaliteit van de hoogweergave, ok, het is geen bandtweeter maar het klinkt beter dan menig old-school metaal of poly dome tweeter.
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: FASST met Philips AD12100, AD5060 en AD5061

Bericht door arjank »

Er zit een cruciaal foutje in het schematje, de AD5061m4 hoeft niet omgepoold te worden t.o.v. de AD5060w8.
Verder is de seriecondensator van 220uf vervangen door een waarde van 147uf.
Ook heb ik een 3,3uf mkt-tje parallel aan de 33uf serie elco van de AD5061m4 gezet.

De GHP subwoofer heeft nu een 12db/oct highpass ipv de 6db/oct highpass. Deze bestaat uit een serie condensator van 1640uf (2x820), en een parallelspoel van 27mh(1ohm) met een 0,5ohm weerstand in serie. Misschien dat ik nog een 330uf condensator aan de 2x820uf toevoeg, op die manier loopt de sub nog ietsje lager door. Nu zit de "bult" van de GHP schakeling bij 35hz, deze wordt met een extra 330uf verlaagt naar ca 31hz. Nog lager heeft geen zin want de AM80 filter alles onder de pakweg 28hz weg. Metingen van de sub zitten er voor de ZBA in Breda niet meer in, wordt vervolgt...
Bijlagen
filter%20sateliet%20versie%201.JPG
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: FASST met Philips AD12100, AD5060 en AD5061

Bericht door bas focal m180 »

Ik heb ze ook liggen de AD12100w8 , maar met lichte papier kleur .
Met wat heb je de drivers mooi van kleur gekregen ?

Moet een beetje richting AD12202 breedbanders .
Joepie66
Berichten: 12
Lid geworden op: do 09 aug 2012, 22:53

Re: FASST met Philips AD12100, AD5060 en AD5061

Bericht door Joepie66 »

hallo,

mag ik ook even inbreken??

toevallig heb ik 2 AD5060 Sq 8 liggen (met feestmust), ik lees op deiverse plekken, dat ze in goede staat 150 eur kunnen opbrengenmik wil ze gaan refoamen, doe ik dat dan met rubber of met foam??

en weet iemand hoe je de deukjes uit de stofkapjes kan halen??

gr Joep
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: FASST met Philips AD12100, AD5060 en AD5061

Bericht door bas focal m180 »

Joepie66 schreef:
hallo,

mag ik ook even inbreken??

toevallig heb ik 2 AD5060 Sq 8 liggen (met feestmust), ik lees op deiverse plekken, dat ze in goede staat 150 eur kunnen opbrengenmik wil ze gaan refoamen, doe ik dat dan met rubber of met foam??

en weet iemand hoe je de deukjes uit de stofkapjes kan halen??

gr Joep
Je koopt die drivers voor enkele euro's tot een paar tientjes voor een compleete speaker .
Joepie66
Berichten: 12
Lid geworden op: do 09 aug 2012, 22:53

Re: FASST met Philips AD12100, AD5060 en AD5061

Bericht door Joepie66 »

maar dan moeten ze waarschinlijk nog worden gerefaomed, en ik heb ze liggen dus kopen heeft niet zoveel zin, ik zie ze op internet en e bay langs komen voor 80 dollar en 140 euro
Gebruikersavatar
CoenvanDongen
Berichten: 875
Lid geworden op: za 11 feb 2012, 12:08
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: FASST met Philips AD12100, AD5060 en AD5061

Bericht door CoenvanDongen »

Ja maar dat gaat niemand er voor geven...
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: FASST met Philips AD12100, AD5060 en AD5061

Bericht door arjank »

bas focal m180 schreef:
Ik heb ze ook liggen de AD12100w8 , maar met lichte papier kleur .
Met wat heb je de drivers mooi van kleur gekregen ?

Moet een beetje richting AD12202 breedbanders .
Had je die vraag ook niet in Breda gesteld, of was dat iemand anders?
Die AD12100w8 heb ik met transparante polyurethaanlak behandeld, dacht 2 lagen aan de voorzijde een aan de achterzijde.
Het membraan wordt zo toch een stukje stabieler, is beter voor die ouwe woofert kan ie er weer een heel aantal jaartjes tegenaan :rock: .
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: FASST met Philips AD12100, AD5060 en AD5061

Bericht door arjank »

Joepie66 schreef:
hallo,

mag ik ook even inbreken??

toevallig heb ik 2 AD5060 Sq 8 liggen (met feestmust), ik lees op deiverse plekken, dat ze in goede staat 150 eur kunnen opbrengenmik wil ze gaan refoamen, doe ik dat dan met rubber of met foam??

en weet iemand hoe je de deukjes uit de stofkapjes kan halen??

gr Joep
Is die feestmuts versie met een foamrand? geen rubber of textiel?
De deukjes uit die stofkap zijn lastig er uit te halen, de "stofzuiger" methode of met een dun naaldje in de stofkap prikken en de deuk er uit proberen te trekken.
Joepie66
Berichten: 12
Lid geworden op: do 09 aug 2012, 22:53

Re: FASST met Philips AD12100, AD5060 en AD5061

Bericht door Joepie66 »

ja foamrand

jos
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: FASST met Philips AD12100, AD5060 en AD5061

Bericht door arjank »

Joepie66 schreef:
ja foamrand
Die versie is niet bij mij bekent, weet je het zeker? geen geïmpregneerd textiel?
Gebruikersavatar
disco
Berichten: 239
Lid geworden op: ma 07 jan 2008, 21:03
Locatie: Woerden

Re: FASST met Philips AD12100, AD5060 en AD5061

Bericht door disco »

Welke wijzigingen dienen in het filter te worden aangebracht voor toepassing van de 8 ohm versie van het breedbandertje?
arjank schreef:
Afbeelding

Er zit een cruciaal foutje in het schema'tje, de AD5061m4 hoeft niet omgepoold te worden t.o.v. de AD5060w8.
Verder is de seriecondensator van 220uf vervangen door een waarde van 147uf.
Ook heb ik een 3,3uf mkt-tje parallel aan de 33uf serie elco van de AD5061m4 gezet.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”