FASST met Philips AD12100, AD5060 en AD5061

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

FASST met Philips AD12100, AD5060 en AD5061

Bericht door arjank »

Mijn muziek/hobby ruimte is klaar en het is tijd voor een paar leuke nearfield monitors.
Bartsegers heeft mij geholpen aan een stel leuke flipse units. De FAST zal bestaan uit de legendarische 5" breedbander AD5061 (naar mijn idee beter in het mid/hoog dan de 9710) en een 5"woofertje met de naam AD5060 :rock: De woofertjes zullen worden aangestuurd met een Mivoc Am80 en zullen in een 5 liter GHP kastje komen. De AD5061 breedbander krijgt een twee liter compartiment. Het worden dus zeer compacte speakertjes, het zal meer dan genoeg volume geven in die kamer. Ik heb daar nu mijn plantenbak nearfields staan met een 3" tangband bamboo breedbander en dat geeft al een behoorlijk volume.
Update volgt zo gauw als ik de speakers in huis heb.
Laatst gewijzigd door arjank op do 17 nov 2011, 12:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: FAST met Philips AD5061 en AD5060

Bericht door bas focal m180 »

Is het niet iets beter om een 20cm variant te nemen voor het laag , ik weet even niet zijn nummer maar het is een 20cm van philips met een 50mm spreekspoel , die klonk erg lekker in een 25-30liter gesloten kast , met die mivoc met vaste boost op 35hz denk ik de beste keus om voor dat woofertje te gaan .
Die woofers zaten in een 3 weg met dubble woofer en kerstboom overbelasting scheidings filter .

Al die namen en types van philips , kan ze niet onthouden .
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: FAST met Philips AD5061 en AD5060

Bericht door arjank »

bas focal m180 schreef:
Is het niet iets beter om een 20cm variant te nemen voor het laag , ik weet even niet zijn nummer maar het is een 20cm van philips met een 50mm spreekspoel , die klonk erg lekker in een 25-30liter gesloten kast , met die mivoc met vaste boost op 35hz denk ik de beste keus om voor dat woofertje te gaan .
Die woofers zaten in een 3 weg met dubble woofer en kerstboom overbelasting scheidings filter .

Al die namen en types van philips , kan ze niet onthouden .
Ik weet denk ik wel welke woofer jij bedoelt, het is alleen zo dat ik zeer compacte speakers wil bouwen. 10 liter is echt de max. Gezien het nearfield is en ik ook al met die kleine tangbands redelijk wat laag in de kamer krijg voorzie ik geen probleem met twee 13-ers in een gesloten kastje. Ik heb ook nog een tweetal oude 12"philips woofers, maar dan moet ik daar een aparte sub voor maken en dat vind ik niet zo'n elegante oplossing. Ik ben wel benieuwd naar wat die kleine woofertjes gaan doen. Ik zal eerst eens de tsp's gaan meten, misschien dat ze zich ook in een 7 liter bassreflex/passive radiator behuizing thuis voelen.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: FAST met Philips AD5061 en AD5060

Bericht door Olaf Analogue »

Verkoop die twee 12 inchers dan maar aan mij, misschien dat ze zelfs ooit van mij zijn geweest :)
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: FAST met Philips AD5061 en AD5060

Bericht door arjank »

Olaf Markus schreef:
Verkoop die twee 12 inchers dan maar aan mij, misschien dat ze zelfs ooit van mij zijn geweest :)
IK heb twee paartjes 12"-ers :D de AD12100/W8 en de Ad12200/W8 welke ik van jou heb gekocht(super woofers trouwens, erg lage vervorming). Ik wil ooit nog een keer mijn grote Philips project starten, ik verkoop ze dus (nog) niet.
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: FAST met Philips AD5061 en AD5060

Bericht door arjank »

Ik heb nog een paar gegevens achterhaald van de AD5060/W8. Philips adviseerde een behuizing van 3 liter waarin deze unit blijkbaar nog acceptable laag schijnt te produceren. Ik verwacht zelf dat deze drivers geen xmax wonders zijn, ik ga gewoon eens een testkastje bouwen en zien wat het wordt.
Mocht het laag niet naar wens zijn dan kan heb ik het volgende idee.

De AD5061/M4 in een behuizing van een liter, 6db/oct highpass bij ongeveer 400hz. De AD5050/M8 in een behuizing van 2 á 3 liter, 6db/oct lowpass bij ongeveer 400hz. De AD5060 zal ik dan in het laag niet weg filteren. Beide units komen in dezelfde kast. De breedbander wordt dus in het midlaag ondersteund door de kleine mid/woofert.
Dan voor het laag heb ik twee AD12100/W8 woofers, deze komen in een GHP compound behuizing en worden met de Mivoc AM80 aangestuurd. Deze subwoofer zal al het laag onder de ca. 70hz aanvullen.

Hier een plaatje van die AD12100/W8, de AD5061/M4(internet plaatje) en de AD5060/W8(internet plaatje)
Bijlagen
Ad12100 W8.jpg
AD5061M.jpg
AD5061M.jpg (13.25 KiB) 4405 keer bekeken
AD5060W.jpg
AD5060W.jpg (7.63 KiB) 4405 keer bekeken
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: FAST met Philips AD5061 en AD5060

Bericht door arjank »

Ik ben wat aan het simuleren geslagen en als ik twee stuks AD12100/W8's in een compound GHP kast met mivoc AM80 ga gebruiken dan kan dat best een aardig subje worden.
De netto inhoud van de kast hoeft maar 18 liter te zijn. Als koppeling voor de twee woofers ga ik een 250mm PVC mof gebruiken :mrgreen: Ik weet daar nog niet de exacte afmetingen van, maar het zal zo'n 10 liter in beslag nemen. Dus in totaal wordt het maar een subje van zo'n 30 liter. En laag gaat hij ook, al naar gelang hoe ik de mivoc AM80 instel haalt ie ongeveer tussen de 30 en 35hz -3dB. De dikke condensator van 1000uf geeft een boost rond de 35hz van ca. 2.5dB
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: FAST met Philips AD5061 en AD5060

Bericht door arjank »

De AD5060 woofertjes heb ik binnen, leuke units! Zo op het eerste gehoor klinken ze veel belovend, met een heel mooi en gedetailleerd mid/laag (zal wel een hoge Qms hebben als gevolg van papieren spreekspoeldrager). Vanavond ga ik de TSP's meten dan weten we meer.

Wordt denk ik wel een leuke combi, twee AD12100/W8's in een GHP compound sub met de AM80 plate amp en dan satelietjes met de AD5060/W8's voor het gebied tussen de 80 en 400hz en dan de AD5061/M4's voor het gebied boven de 400hz om zo alle voordelen van een breedbander te behouden. Tenminste weer eens geen huis-tuin-en-keuken ontwerp :mrgreen:
Pcdg
Berichten: 891
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 14:24
Locatie: Den Haag

Re: FASST met Philips AD12100, AD5060 en AD5061

Bericht door Pcdg »

Leuk project hoor! Ik heb van de AD5060 de middentoonversie SQ/8 en daar ben ik heel tevreden over. Die komen met een gemonteerde zwarte feestmuts achter de driver. Ik vraag mij af of er nog meer verschillen zijn met de versie die ze als woofer verkocht hebben. Hebben die van jou een rubber of een linnen ophanging?
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: FASST met Philips AD12100, AD5060 en AD5061

Bericht door arjank »

Pcdg schreef:
Leuk project hoor! Ik heb van de AD5060 de middentoonversie SQ/8 en daar ben ik heel tevreden over. Die komen met een gemonteerde zwarte feestmuts achter de driver. Ik vraag mij af of er nog meer verschillen zijn met de versie die ze als woofer verkocht hebben. Hebben die van jou een rubber of een linnen ophanging?
rubbbbbber zonder feestmuts :lol:
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: FASST met Philips AD12100, AD5060 en AD5061

Bericht door Olaf Analogue »

In elk geval hebben mijn AD5060/W8's rubberen ophangingen .
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: FASST met Philips AD12100, AD5060 en AD5061

Bericht door Olaf Analogue »

Ha ha, vrijwel tegelijk, nu weet hij in elk geval dat het rubbers is :D
Pcdg
Berichten: 891
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 14:24
Locatie: Den Haag

Re: FASST met Philips AD12100, AD5060 en AD5061

Bericht door Pcdg »

Ook weer duidelijk. Mijn AD5061/M speakers hebben een linnen ophanging die érg soepel is. Praktisch voor een breedbanduitvoering.
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: FASST met Philips AD12100, AD5060 en AD5061

Bericht door arjank »

Heb zaterdag de 5061/m4's van Olaf ontvangan, jaren 80 model.
In direct vergelijk met het jaren 70 model klinken ze wat minder transparant en hebben een "honky" karakter. Ik heb toen even op het gehoor met de sinusgenerator bepaald dat het jaren 80 model rond de 1khz wat meer power heeft waardoor deze dus minder transparant klinkt. Heb vervolgens het LCR netwerkje van mijn plantenbak monitors er tussen gehangen en het geheel klonk in een keer een stuk transparanter en minder "honky". Met filtering krijg je de jaren 80 modellen, zo op het eerste gehoor, prima in vorm en kun je nagenoeg identiek aan de oude versie laten klinken. De "oude" 5061/m4's kun je naar mijn idee prima zonder al te veel tweaken in een sierlijk kastje stoppen.
Metingen van de frequentieresponse heb ik nog niet gedaan, deze volgen als ik de testbehuizingen gereed heb.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: FASST met Philips AD12100, AD5060 en AD5061

Bericht door Olaf Analogue »

Ik schrik er toch even van dat ze van zich zelf dus wat minder klinken dan de oude versie, je zou juist verwachten dat met de vooruitgang ze beter zouden moeten klinken.
Ik ben wel blij dat je het kunt oplossen anders zou ik beslist het aankoop bedrag hebben terug gestord want ik hou niet van teleurstellingen.

Ik weet trouwens nog wel vanuit mijn "KEF" tijd dat dat van de B110 midden toners de oude SP1003 ook beter klonk dan de nieuwere SP1057 variant die soms nog wel eens een beetje neuzelig wou klinken.
Dus ook daar was vernieuwing niet altijd verbetering.
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: FASST met Philips AD12100, AD5060 en AD5061

Bericht door arjank »

Olaf Markus schreef:
Ik schrik er toch even van dat ze van zich zelf dus wat minder klinken dan de oude versie, je zou juist verwachten dat met de vooruitgang ze beter zouden moeten klinken.
Ik ben wel blij dat je het kunt oplossen anders zou ik beslist het aankoop bedrag hebben terug gestord want ik hou niet van teleurstellingen.

Ik weet trouwens nog wel vanuit mijn "KEF" tijd dat dat van de B110 midden toners de oude SP1003 ook beter klonk dan de nieuwere SP1057 variant die soms nog wel eens een beetje neuzelig wou klinken.
Dus ook daar was vernieuwing niet altijd verbetering.
Ik zal de nieuwe en oude binnenkort in de testbehuizing meten, dan kunnen we exact zien wat er gebeurt. Het kan best zijn dat de nieuwe met een beetje tweaken(lcr-netwerkje) beter kan klinken dan de oude. De "oude" versie heeft van zichzelf een hele open gedetailleerde en tevens aangename sound. De oude versie zal trouwens een papieren spreekspoeldrager hebben wat geen wervelstromen veroorzaakt, het jaren 80 model heeft een alu spreekspoel(denk ik). Ik heb de nieuwe wel alvast een dagje met 30hz laten inspelen. Ik denk dat ze na een tijdje spelen ook beter zullen klinken, dat gebeurt wel vaker met die breedbanders. Die "oudjes" hebben er al wat meters op zitten, die zijn goed ingespeeld.
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: FASST met Philips AD12100, AD5060 en AD5061

Bericht door arjank »

Hier de tsp's van de twee AD5060 W8 woofertjes.

Ik heb tevens een vlugge meting gedaan van de oude AD5061/M4 en de nieuwe(jaren 80). De fs van de oude is 80hz en van de nieuwe 100hz. De Qts is van beiden ca. 0.55. De Qms is 3.1 voor de oude en 3.6 voor de nieuwe, had ik niet verwacht. De nieuwe heeft dus lagere mechanische verliezen.
Bijlagen
AD5060 W8.JPG
AD5060 W8 nr2.JPG
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: FASST met Philips AD12100, AD5060 en AD5061

Bericht door arjank »

Hier de TSP's van de twee typen AD5061/M4 (jaren 70 en 80).

Let op, ik heb de meting van het jaren 80 model nogmaals uitgevoerd, de toegevoegde massa klopte niet.
Bijlagen
AD5061 M4 jaren 70.JPG
AD5061 M4 jaren 80.JPG
Laatst gewijzigd door arjank op di 22 nov 2011, 20:49, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: FASST met Philips AD12100, AD5060 en AD5061

Bericht door arjank »

En hier het totale impedantie verloop van beide modellen. Nu wordt mij ook duidelijke waarom de oude wat frisser klinkt, zijn impedantie blijft heel laag tot 20khz waardoor hij veel vermogen in het hoog kan opnemen.
Bijlagen
AD5061 M4 jaren 70 impedantie verloop.JPG
AD5061 M4 jaren 80 impedantie verloop.JPG
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: FASST met Philips AD12100, AD5060 en AD5061

Bericht door arjank »

Gisteren heb ik de AD5061/m4(jaren 80 model) nog een paar keer gemeten en ik zag iets vreemds. Als ik de speaker met het meten van de TSP's met de magneet naar beneden had dan lag de Re rond de 2.9ohm. Stond de speaker recht op (dus zoals die normaal ook in een behuizing zit) dan werd de Re 3,4ohm (de Qes werd trouwens lager terwijl die normaal gesproken groter word als Re groter wordt) :shock: De gelijkstroom weerstand gemeten met de multimeter is ca. 2.85ohm, dus... Hmm, ik heb het grapje een aantal keren herhaald en kwam steeds tot dezelfde resultaten. Het jaren 70 model heeft hier geen "last" van, deze meet in beide posities gelijk.
Ik kan me voorstellen dat de massa van het membraan een iets andere uitwerking heeft op het mass-veer systeem in liggende positie dan in staande positie maar deze afwijking heb ik nog nooit gezien. Iemand?
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: FASST met Philips AD12100, AD5060 en AD5061

Bericht door arjank »

Zo juist een setje ouwe AD5061's op de kop getikt :rock:

Ik zal de satelieten met beide typen testen, old vs not so old :D
Bijlagen
The original AD5061
The original AD5061
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: FASST met Philips AD12100, AD5060 en AD5061

Bericht door arjank »

Effe wat aan het simuleren geweest, satelietje 2x3liter met AD5060 en AD5061. Let hierbij niet op de frequentiekarakteristiek in het hoog want deze komt niet overeen met de AD5061.
Ik verwacht dat een compound subje met 2 stuks AD12100 en AM80 plate amp hier mooi op aan kan sluiten.
Bijlagen
Simulatie
Simulatie
Filter
Filter
AD5060 met lowpass, het filter geeft wat extra's tussen de 100 en 200hz wat in dit geval mooi uit komt.
AD5060 met lowpass, het filter geeft wat extra's tussen de 100 en 200hz wat in dit geval mooi uit komt.
AD5060 met lowpass.JPG (29.18 KiB) 4011 keer bekeken
Pcdg
Berichten: 891
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 14:24
Locatie: Den Haag

Re: FASST met Philips AD12100, AD5060 en AD5061

Bericht door Pcdg »

Ziet er leuk uit Arjan. Vraagje: heb jij wel eens een stofkap van een AD5061 of vergelijkbare driver afgepeuterd. Ik ben benieuwd of de units zouden profiteren van een faseplug zoals die van Planet10. En anders ziet het er in ieder geval kek uit. :D

Wat zicht op de constructie is wel nodig. Bij een Philips AD7080/M4 die hier ligt vormt de stofkap 1 geheel met de whizzer cone.

groeten,

Paul
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: FASST met Philips AD12100, AD5060 en AD5061

Bericht door arjank »

Pcdg schreef:
Ziet er leuk uit Arjan. Vraagje: heb jij wel eens een stofkap van een AD5061 of vergelijkbare driver afgepeuterd. Ik ben benieuwd of de units zouden profiteren van een faseplug zoals die van Planet10. En anders ziet het er in ieder geval kek uit. :D

Wat zicht op de constructie is wel nodig. Bij een Philips AD7080/M4 die hier ligt vormt de stofkap 1 geheel met de whizzer cone.

groeten,

Paul
Grappig dat je met dat idee komt, ik was al van plan een van mijn AD5061's van de whizzer te verlossen (ik heb er zo meteen namelijk 3). Dan kan ik een mooi vergelijk maken tussen de versie zonder en met whizzer. Ik weet niet of een phase plug veel brengt, ik denk dat de AD5061 zijn hogetonen energie voornamelijk haalt uit het feit dat de stofkap (denk ik) rechtstreeks op de spreekspoel zit en omdat de impedantie van de spreekspoel niet noemenswaardig op loopt in het hoog en dus veel energie kan opnemen. We will see....
Pcdg
Berichten: 891
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 14:24
Locatie: Den Haag

Re: FASST met Philips AD12100, AD5060 en AD5061

Bericht door Pcdg »

arjank schreef:
Ik weet niet of een phase plug veel brengt, ik denk dat de AD5061 zijn hogetonen energie voornamelijk haalt uit het feit dat de stofkap (denk ik) rechtstreeks op de spreekspoel zit en omdat de impedantie van de spreekspoel niet noemenswaardig op loopt in het hoog en dus veel energie kan opnemen. We will see....
Het zit er waarschijnlijk inderdaad bovenop gelijmd. Mijn motivatie zou dan ook meer van optische aard zijn al is dat een slecht argument om met goed werkende drivers te gaan knoeien (weet ik uit ervaring).

Groeten,

Paul
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”