[Project] Devastating precision

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Ronkel
Berichten: 2181
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Re: [Project] Devastating precision

Bericht door Ronkel »

Er zijn twee soorten staande golven/resonanties, namelijk die van de luchtveer achter je driver en die in kastpanelen. De bracing zou goed moeten werken tegen laatstgenoemde, de glaswol zal redelijk werken tegen de eerste, zeker omdat die ergens in het middengebied optreden. Bovendien werkt glaswol een heel stuk beter dan de standaard polyesterwol die voor demping moet doorgaan. Meten = weten :wink:
Gebruikersavatar
japperrrr
Berichten: 158
Lid geworden op: wo 30 mar 2011, 16:10
Locatie: Eersel

Re: [Project] Devastating precision

Bericht door japperrrr »

Naast de demping met glaswol komt daar ook nog bij dat bij het meten zichtbaar werd dat de frequentiekaraktaristiek van de mids eigenlijk vrij mooi loopt op één klein dipje na. Pieken zitten er niet in.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: [Project] Devastating precision

Bericht door jeroen_d »

JvS schreef:
Maar dempingsmaterialen houden staande golven niet tegen hoor. Misschien wel dat ze alles (een beetje) tegenhouden, maar geen staande golven en de daaruitvolgende resonanties specifiek.
Hier gaan mijn wenkbrauwen toch wel van omhoog (lees: zeer verbaasde blik bij Jeroen). Ik dacht juist in veel projecten die ik heb gedaan, ondersteund met metingen, te hebben kunnen constateren dat dempingsmaterialen juist uiterst effectief zijn om staande golven binnen een kast te dempen. In combinatie met de juiste kastvorm kan je ze dan vrijwel elimineren.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: [Project] Devastating precision

Bericht door b_force »

JvS kan zich nog snel indekken door te zeggen dat het gaat om frequentie lager dan 500Hz :mrgreen: :lol:
(aangezien daar dempingsmateriaal weinig effectief is)

Maar mijn wenkbrauwen fronsten ook even :-s
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: [Project] Devastating precision

Bericht door jeroen_d »

Ook daar werkt het uitstekend. Kijk maar eens wat er van je basreflexpijpwerking overblijft met een stukje twaron erin. :mrgreen:
Natuurlijk niet zo goed als in het middengebied, maar ook in de kast van Marcus (overhauling vifa basis 1.0) hebben we uitstekend resonanties rond 150Hz weggwerkt met dempingsmateriaal.
Gebruikersavatar
japperrrr
Berichten: 158
Lid geworden op: wo 30 mar 2011, 16:10
Locatie: Eersel

Re: [Project] Devastating precision

Bericht door japperrrr »

Heb inmiddels al wat mensen over de vloer gehad. Helaas is niemand van mijn vrienden een echte muziekliefhebber dus meer dan 'wát een geluid' heb ik nog niet gehoord. Van mijn vader wel, maar dat is dan ook de enige muziekliefhebber die ze heeft horen spelen. Overigens is iedereen van het forum ook welkom om te komen luisteren; woon onder Eindhoven.
Gebruikersavatar
japperrrr
Berichten: 158
Lid geworden op: wo 30 mar 2011, 16:10
Locatie: Eersel

Re: [Project] Devastating precision

Bericht door japperrrr »

Ergens volgende week kunnen jullie een uitgebreid verslag verwachten! Zit momenteel in mijn schoolexamenweek dus daarom heb ik de afgelopen weken niet zoveel gedaan op het forum. Ik heb de luidsprekers nu een maand of drie in gebruik en nog steeds betrap ik mezelf op een subtiele glimlach als ik ze aanzet :goeie:
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Re: [Project] Devastating precision

Bericht door sietse »

japperrrr schreef:
Ergens volgende week kunnen jullie een uitgebreid verslag verwachten! Zit momenteel in mijn schoolexamenweek dus daarom heb ik de afgelopen weken niet zoveel gedaan op het forum. Ik heb de luidsprekers nu een maand of drie in gebruik en nog steeds betrap ik mezelf op een subtiele glimlach als ik ze aanzet :goeie:
En dat is heel erg belangrijk. Gefelicteerd. :rock: :rock:
Gebruikersavatar
Koen K
Berichten: 614
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:59
Locatie: Dordrecht

Re: [Project] Devastating precision

Bericht door Koen K »

Wat een project :lol: Gaaf man!
japperrrr schreef:
Overigens is iedereen van het forum ook welkom om te komen luisteren; woon onder Eindhoven.
Je woont een eindje bij me vandaan, maar ik zou toch graag eens komen kijken / luisteren.
Gebruikersavatar
Lars Oosterveen
Berichten: 89
Lid geworden op: wo 26 okt 2011, 9:06
Locatie: de Wijk
Contacteer:

Re: [Project] Devastating precision

Bericht door Lars Oosterveen »

japperrrr schreef:
Ik heb de luidsprekers nu een maand of drie in gebruik
Een maand of 3 of bedoel je een week of 3?
3 maand geleden zaten ze nog niet in elkaar :lol:

Neem je ze misschien een keer mee naar een luisterdag? Ik ben wel benieuwd nu.
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: [Project] Devastating precision

Bericht door Martijn M »

Mooie set voor in Breda :D . Dan kan ik het crossover ook wel opnieuw afregelen. Onmiddellijk opslaan dan :lol: . Mooi dat je het zonder metingen alsnog redelijk hebt weten af te regelen.
Gebruikersavatar
japperrrr
Berichten: 158
Lid geworden op: wo 30 mar 2011, 16:10
Locatie: Eersel

Re: [Project] Devastating precision

Bericht door japperrrr »

Koen K schreef:
Wat een project :lol: Gaaf man!
japperrrr schreef:
Overigens is iedereen van het forum ook welkom om te komen luisteren; woon onder Eindhoven.
Je woont een eindje bij me vandaan, maar ik zou toch graag eens komen kijken / luisteren.
Eerst eens even kijken of ik ze misschien naar een luisterdag kan brengen. Dat zou wel handiger zijn omdat ze dan voor iedereen tegelijk te aanschouwen zijn.

Lars Oosterveen schreef:
japperrrr schreef:
Ik heb de luidsprekers nu een maand of drie in gebruik
Een maand of 3 of bedoel je een week of 3?
3 maand geleden zaten ze nog niet in elkaar :lol:

Neem je ze misschien een keer mee naar een luisterdag? Ik ben wel benieuwd nu.
Moet twee maanden zijn inderdaad, foutje :sure:
Martijn M schreef:
Mooie set voor in Breda :D . Dan kan ik het crossover ook wel opnieuw afregelen. Onmiddellijk opslaan dan :lol: . Mooi dat je het zonder metingen alsnog redelijk hebt weten af te regelen.
Wanneer is er weer een luisterdag?
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: [Project] Devastating precision

Bericht door hannesie »

japperrrr schreef:
Wanneer is er weer een luisterdag?
26 mei Breda

http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... ilit=breda :mrgreen:
Gebruikersavatar
Koen K
Berichten: 614
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:59
Locatie: Dordrecht

Re: [Project] Devastating precision

Bericht door Koen K »

Ah, ik wist niet dat je ze ging versjouwen :P Lijkt me tof om ze in Breda te kunnen horen!
Gebruikersavatar
japperrrr
Berichten: 158
Lid geworden op: wo 30 mar 2011, 16:10
Locatie: Eersel

Re: [Project] Devastating precision

Bericht door japperrrr »

Koen K schreef:
Ah, ik wist niet dat je ze ging versjouwen :P Lijkt me tof om ze in Breda te kunnen horen!
Weet het ook nog niet zeker hoor. Als ik vervoer heb wil ik best langskomen maar ik kan moeilijk aan mijn vader vragen om op zijn vrije dag vier uur in de auto door te brengen.
Gebruikersavatar
hrscharft
Berichten: 1507
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 1:17
Locatie: Delfzijl

Re: [Project] Devastating precision

Bericht door hrscharft »

volgens google ist 51 minuutjes van eersel naar breda
of jij moet al in een andere eersel wonen ;)
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: [Project] Devastating precision

Bericht door jeroen_d »

Dat betekent dat pa moet blijven en is hij nog veel meer tijd kwijt. Als hij twee keer op en neer moet is het al gauw 4 uur.
Gebruikersavatar
hrscharft
Berichten: 1507
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 1:17
Locatie: Delfzijl

Re: [Project] Devastating precision

Bericht door hrscharft »

ah ja natuurlijk, zo had ik er nog niet bij stil gestaan.

I stand corrected. :-#
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: [Project] Devastating precision

Bericht door hannesie »

japperrrr schreef:
Van mijn vader wel, maar dat is dan ook de enige muziekliefhebber die ze heeft horen spelen.
Als je vader meekomt kan die wel eens blijven luisteren, heeft hij ook een goede dag :mrgreen:
Gebruikersavatar
japperrrr
Berichten: 158
Lid geworden op: wo 30 mar 2011, 16:10
Locatie: Eersel

Re: [Project] Devastating precision

Bericht door japperrrr »

Ben nu flink bezig met plamuren en opschuren om zo snel mogelijk te kunnen gaan lakken. Wat nu wit gegrond is wordt straks hoogglans wit en de hardhouten strips krijgen een laagje blanke lak. Het is trouwens maar goed dat ik (zelfs morgen) toegang heb tot de werkplaats van de Hubo, want ik zou echt niet weten waar ik die dingen thuis zou moeten aflakken.

Vindt iemand het trouwens interessant op mijn profielwerkstuk in te zien?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: [Project] Devastating precision

Bericht door Henkjan »

japperrrr schreef:
Vindt iemand het trouwens interessant op mijn profielwerkstuk in te zien?
zekers. zet maar neer :mrgreen: is het al af, of is het nog w.i.p.?
Gebruikersavatar
japperrrr
Berichten: 158
Lid geworden op: wo 30 mar 2011, 16:10
Locatie: Eersel

Re: [Project] Devastating precision

Bericht door japperrrr »

Is zelfs al ingeleverd! Heb er een 8,3 voor gekregen :goeie:

Niet te streng zijn aub O:)
http://www.mediafire.com/?ic3vkaaa26ho6ka
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: [Project] Devastating precision

Bericht door jeroen_d »

Mooi werkstuk hoor! Ik vraag me af of de beoordelaars weten hoeveel kennis hierin zit...
Gebruikersavatar
japperrrr
Berichten: 158
Lid geworden op: wo 30 mar 2011, 16:10
Locatie: Eersel

Re: [Project] Devastating precision

Bericht door japperrrr »

jeroen_d schreef:
Mooi werkstuk hoor! Ik vraag me af of de beoordelaars weten hoeveel kennis hierin zit...
Die vraag heb ik mezelf tijdens het schrijven ook vele malen gesteld. Ik heb mijn vader het een aantal keer laten lezen om zo de grootste onduidelijkheden eruit te kunnen vissen, omdat de leraar zelf al aangaf dat geluid niet echt zijn vakgebied is.
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Re: [Project] Devastating precision

Bericht door meanman64 »

Echt knap gedaan,ik denk dat ik maar eens kom luisteren.Eersel is dan ook niet zo ver van thuis.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”