[Project] Devastating precision
Moderator: Beheerdersteam
Re: [Project] Devastating precision
Er zijn twee soorten staande golven/resonanties, namelijk die van de luchtveer achter je driver en die in kastpanelen. De bracing zou goed moeten werken tegen laatstgenoemde, de glaswol zal redelijk werken tegen de eerste, zeker omdat die ergens in het middengebied optreden. Bovendien werkt glaswol een heel stuk beter dan de standaard polyesterwol die voor demping moet doorgaan. Meten = weten 
Re: [Project] Devastating precision
Naast de demping met glaswol komt daar ook nog bij dat bij het meten zichtbaar werd dat de frequentiekaraktaristiek van de mids eigenlijk vrij mooi loopt op één klein dipje na. Pieken zitten er niet in.
Re: [Project] Devastating precision
Hier gaan mijn wenkbrauwen toch wel van omhoog (lees: zeer verbaasde blik bij Jeroen). Ik dacht juist in veel projecten die ik heb gedaan, ondersteund met metingen, te hebben kunnen constateren dat dempingsmaterialen juist uiterst effectief zijn om staande golven binnen een kast te dempen. In combinatie met de juiste kastvorm kan je ze dan vrijwel elimineren.JvS schreef:Maar dempingsmaterialen houden staande golven niet tegen hoor. Misschien wel dat ze alles (een beetje) tegenhouden, maar geen staande golven en de daaruitvolgende resonanties specifiek.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: [Project] Devastating precision
JvS kan zich nog snel indekken door te zeggen dat het gaat om frequentie lager dan 500Hz
(aangezien daar dempingsmateriaal weinig effectief is)
Maar mijn wenkbrauwen fronsten ook even
(aangezien daar dempingsmateriaal weinig effectief is)
Maar mijn wenkbrauwen fronsten ook even
Re: [Project] Devastating precision
Ook daar werkt het uitstekend. Kijk maar eens wat er van je basreflexpijpwerking overblijft met een stukje twaron erin. 
Natuurlijk niet zo goed als in het middengebied, maar ook in de kast van Marcus (overhauling vifa basis 1.0) hebben we uitstekend resonanties rond 150Hz weggwerkt met dempingsmateriaal.
Natuurlijk niet zo goed als in het middengebied, maar ook in de kast van Marcus (overhauling vifa basis 1.0) hebben we uitstekend resonanties rond 150Hz weggwerkt met dempingsmateriaal.
Re: [Project] Devastating precision
Heb inmiddels al wat mensen over de vloer gehad. Helaas is niemand van mijn vrienden een echte muziekliefhebber dus meer dan 'wát een geluid' heb ik nog niet gehoord. Van mijn vader wel, maar dat is dan ook de enige muziekliefhebber die ze heeft horen spelen. Overigens is iedereen van het forum ook welkom om te komen luisteren; woon onder Eindhoven.
Re: [Project] Devastating precision
Ergens volgende week kunnen jullie een uitgebreid verslag verwachten! Zit momenteel in mijn schoolexamenweek dus daarom heb ik de afgelopen weken niet zoveel gedaan op het forum. Ik heb de luidsprekers nu een maand of drie in gebruik en nog steeds betrap ik mezelf op een subtiele glimlach als ik ze aanzet 
Re: [Project] Devastating precision
En dat is heel erg belangrijk. Gefelicteerd.japperrrr schreef:Ergens volgende week kunnen jullie een uitgebreid verslag verwachten! Zit momenteel in mijn schoolexamenweek dus daarom heb ik de afgelopen weken niet zoveel gedaan op het forum. Ik heb de luidsprekers nu een maand of drie in gebruik en nog steeds betrap ik mezelf op een subtiele glimlach als ik ze aanzet
Re: [Project] Devastating precision
Wat een project
Gaaf man!
Je woont een eindje bij me vandaan, maar ik zou toch graag eens komen kijken / luisteren.japperrrr schreef:Overigens is iedereen van het forum ook welkom om te komen luisteren; woon onder Eindhoven.
- Lars Oosterveen
- Berichten: 89
- Lid geworden op: wo 26 okt 2011, 9:06
- Locatie: de Wijk
- Contacteer:
Re: [Project] Devastating precision
Een maand of 3 of bedoel je een week of 3?japperrrr schreef:Ik heb de luidsprekers nu een maand of drie in gebruik
3 maand geleden zaten ze nog niet in elkaar
Neem je ze misschien een keer mee naar een luisterdag? Ik ben wel benieuwd nu.
Re: [Project] Devastating precision
Mooie set voor in Breda
. Dan kan ik het crossover ook wel opnieuw afregelen. Onmiddellijk opslaan dan
. Mooi dat je het zonder metingen alsnog redelijk hebt weten af te regelen.
Re: [Project] Devastating precision
Eerst eens even kijken of ik ze misschien naar een luisterdag kan brengen. Dat zou wel handiger zijn omdat ze dan voor iedereen tegelijk te aanschouwen zijn.Koen K schreef:Wat een projectGaaf man!
Je woont een eindje bij me vandaan, maar ik zou toch graag eens komen kijken / luisteren.japperrrr schreef:Overigens is iedereen van het forum ook welkom om te komen luisteren; woon onder Eindhoven.
Moet twee maanden zijn inderdaad, foutjeLars Oosterveen schreef:Een maand of 3 of bedoel je een week of 3?japperrrr schreef:Ik heb de luidsprekers nu een maand of drie in gebruik
3 maand geleden zaten ze nog niet in elkaar![]()
Neem je ze misschien een keer mee naar een luisterdag? Ik ben wel benieuwd nu.
Wanneer is er weer een luisterdag?Martijn M schreef:Mooie set voor in Breda. Dan kan ik het crossover ook wel opnieuw afregelen. Onmiddellijk opslaan dan
. Mooi dat je het zonder metingen alsnog redelijk hebt weten af te regelen.
Re: [Project] Devastating precision
26 mei Bredajapperrrr schreef:Wanneer is er weer een luisterdag?
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... ilit=breda
Re: [Project] Devastating precision
Ah, ik wist niet dat je ze ging versjouwen
Lijkt me tof om ze in Breda te kunnen horen!
Re: [Project] Devastating precision
Weet het ook nog niet zeker hoor. Als ik vervoer heb wil ik best langskomen maar ik kan moeilijk aan mijn vader vragen om op zijn vrije dag vier uur in de auto door te brengen.Koen K schreef:Ah, ik wist niet dat je ze ging versjouwenLijkt me tof om ze in Breda te kunnen horen!
Re: [Project] Devastating precision
volgens google ist 51 minuutjes van eersel naar breda
of jij moet al in een andere eersel wonen
of jij moet al in een andere eersel wonen
Re: [Project] Devastating precision
Dat betekent dat pa moet blijven en is hij nog veel meer tijd kwijt. Als hij twee keer op en neer moet is het al gauw 4 uur.
Re: [Project] Devastating precision
ah ja natuurlijk, zo had ik er nog niet bij stil gestaan.
I stand corrected.
I stand corrected.
Re: [Project] Devastating precision
Als je vader meekomt kan die wel eens blijven luisteren, heeft hij ook een goede dagjapperrrr schreef:Van mijn vader wel, maar dat is dan ook de enige muziekliefhebber die ze heeft horen spelen.
Re: [Project] Devastating precision
Ben nu flink bezig met plamuren en opschuren om zo snel mogelijk te kunnen gaan lakken. Wat nu wit gegrond is wordt straks hoogglans wit en de hardhouten strips krijgen een laagje blanke lak. Het is trouwens maar goed dat ik (zelfs morgen) toegang heb tot de werkplaats van de Hubo, want ik zou echt niet weten waar ik die dingen thuis zou moeten aflakken.
Vindt iemand het trouwens interessant op mijn profielwerkstuk in te zien?
Vindt iemand het trouwens interessant op mijn profielwerkstuk in te zien?
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33822
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: [Project] Devastating precision
zekers. zet maar neerjapperrrr schreef:Vindt iemand het trouwens interessant op mijn profielwerkstuk in te zien?
Re: [Project] Devastating precision
Is zelfs al ingeleverd! Heb er een 8,3 voor gekregen 
Niet te streng zijn aub
http://www.mediafire.com/?ic3vkaaa26ho6ka
Niet te streng zijn aub
http://www.mediafire.com/?ic3vkaaa26ho6ka
Re: [Project] Devastating precision
Mooi werkstuk hoor! Ik vraag me af of de beoordelaars weten hoeveel kennis hierin zit...
Re: [Project] Devastating precision
Die vraag heb ik mezelf tijdens het schrijven ook vele malen gesteld. Ik heb mijn vader het een aantal keer laten lezen om zo de grootste onduidelijkheden eruit te kunnen vissen, omdat de leraar zelf al aangaf dat geluid niet echt zijn vakgebied is.jeroen_d schreef:Mooi werkstuk hoor! Ik vraag me af of de beoordelaars weten hoeveel kennis hierin zit...
Re: [Project] Devastating precision
Echt knap gedaan,ik denk dat ik maar eens kom luisteren.Eersel is dan ook niet zo ver van thuis.

