[Project] Devastating precision
Moderator: Beheerdersteam
[Project] Devastating precision
Al een jaar of twee heb ik plannen om zelf een systeem te bouwen, maar het is er eerder eigenlijk nooit van gekomen. Omdat ik op school de kans heb gekregen om voor mijn profielwerkstuk een systeem te bouwen, gaat het er nu ook echt van komen. Zoals de titel al een beetje verraadt ga ik een systeem bouwen waarmee ik op normaal of redelijk hoog volume naar zeer gedetailleerde muziek kan luisteren en wanneer ik er behoefte aan heb ook mee kan knallen zonder dat het geluid heel erg vervormd.
Als subwoofer ga ik de FaitalPRO 18HP1040 gebruiken, voor de middentonen de Beyma 12P80Nd en voor de hoge tonen de Dayton Audio H12RW met de B&C DE250-8.
Om dit alles aan te sturen gebruik ik als voorversterker de NAD T763. Van hieruit gaat het signaal naar de Behringer DCX2496 en wordt het opgesplitst in laag, midden en hoog. Het hoog gaat weer terug naar de T763 en van daaruit naar de tweeters, het midden gaat naar twee gebridgde NAD 214 versterkers en het laag gaat naar een nog aan te schaffen versterker.
Verder krijg ik hulp van Martijn M, waar ook de subwoofers en de DCX2496 vandaan komen.
Een overzicht met alle foto's is hier te vinden:
http://photobucket.com/devastatingprecision/
Als subwoofer ga ik de FaitalPRO 18HP1040 gebruiken, voor de middentonen de Beyma 12P80Nd en voor de hoge tonen de Dayton Audio H12RW met de B&C DE250-8.
Om dit alles aan te sturen gebruik ik als voorversterker de NAD T763. Van hieruit gaat het signaal naar de Behringer DCX2496 en wordt het opgesplitst in laag, midden en hoog. Het hoog gaat weer terug naar de T763 en van daaruit naar de tweeters, het midden gaat naar twee gebridgde NAD 214 versterkers en het laag gaat naar een nog aan te schaffen versterker.
Verder krijg ik hulp van Martijn M, waar ook de subwoofers en de DCX2496 vandaan komen.
Een overzicht met alle foto's is hier te vinden:
http://photobucket.com/devastatingprecision/
Laatst gewijzigd door japperrrr op di 06 mar 2012, 12:47, 14 keer totaal gewijzigd.
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: [Project] Devastating precision
Ik wil niet in de schoenen van een mod gaan staan maar zou je de foto's willen uploaden naar het forum? Als de foto emmer ooit eens geleegd of weggegooid word dan werken de foto's niet meer. Dat is helaas al bij veel mooie projecten gebeurd.
Re: [Project] Devastating precision
Ah, okee. De reden dat ik het zo heb gedaan is omdat ik het forum niet wil belasten met het door de foto's gegenereerde datagebruik.
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: [Project] Devastating precision
Je kunt ze gewoon onbeperkt bijvoegen. Hoe geillustreerder, hoe mooier. 
Re: [Project] Devastating precision
Eén van de meest extreme projecten waar ik ooit bij betrokken ben geweest. Ik kan niet wachten tot het gehele systeem straks staat te spelen. Maar eerst is er nog een hoop werk te verzetten!

- MechanicalAnimal
- Berichten: 3259
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: [Project] Devastating precision
Vandaag ga ik naar Martijn om een en ander door te nemen en de subwoofers en DCX op te halen. Ben benieuwd 
http://i1231.photobucket.com/albums/ee5 ... 201642.jpg
http://i1231.photobucket.com/albums/ee5 ... 201618.jpg
http://i1231.photobucket.com/albums/ee5 ... 201642.jpg
http://i1231.photobucket.com/albums/ee5 ... 201618.jpg
Re: [Project] Devastating precision
Wat een drivers, vooral die Faitals
.
Heb je al een idee hoe de subs eruit gaan zien? Die komen in de zijkant lees ik 
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3259
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3259
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: [Project] Devastating precision
Ben inmiddels weer wat verder, maar ik heb niet stilgezeten. De afgelopen maand is erg druk geweest maar nu heb ik weer tijd om aan de luidsprekers te werken.
Als eerste wil ik even melden dat het ontwerp wordt aangepast. Omdat ik de luidsprekers bouw bij een profielwerkstuk wil ik op safe spelen wat betreft de tijd die ik nog heb, en heb ik afgezien van het interessante maar lastig te bouwen ontwerp. Het wordt nu een 'normale' luidspreker, wat meer standaard dan ik eigenlijk had gewild.
Daarnaast heb ik wat met WinISD gespeeld. Ik kwam tot de volgende conclusies:
Gegevens midwoofers
- Gesloten behuizing
- Gewenste Qtc van 0,707
- Beschikbaar versterkervermogen 240W/ch
- Netto volume van de behuizing 4,5L
- Geschat volume van de driver 1,5L
- Bruto volume van de behuizing 6,0L
Gegevens subwoofers
- Gepoorte behuizing (bass-reflex)
- Geschat benodigd vermogen zo'n 1000W/ch
- Netto volume van de behuizing 180L
- Diameter poort 10,20cm
- Lengte poort 18,61cm
- Geschat volume van de driver 4L
- Volume van de poort 1,5L
- Bruto volume van de behuizing 185L + volume bracing
Wat ik nog niet weet is wat het effect van dempingsmateriaal precies is. Ik weet wel dat dempingsmateriaal het netto volume van de behuizing vergroot, maar om een schatting te kunnen maken van het netto volume wanneer dempingsmateriaal wordt gebruikt zal ik moeten weten hoe groot het effect ongeveer is.
Ook vraag ik me af hoe ik de poort wil gaan plaatsen. Bestaat er een voorkeur voor bijvoorbeeld boven of onderin de behuizing? Of een voorkeur voor aanliggende zijde van de driver of aan de overstaande zijde van de driver?
Als eerste wil ik even melden dat het ontwerp wordt aangepast. Omdat ik de luidsprekers bouw bij een profielwerkstuk wil ik op safe spelen wat betreft de tijd die ik nog heb, en heb ik afgezien van het interessante maar lastig te bouwen ontwerp. Het wordt nu een 'normale' luidspreker, wat meer standaard dan ik eigenlijk had gewild.
Daarnaast heb ik wat met WinISD gespeeld. Ik kwam tot de volgende conclusies:
Gegevens midwoofers
- Gesloten behuizing
- Gewenste Qtc van 0,707
- Beschikbaar versterkervermogen 240W/ch
- Netto volume van de behuizing 4,5L
- Geschat volume van de driver 1,5L
- Bruto volume van de behuizing 6,0L
Gegevens subwoofers
- Gepoorte behuizing (bass-reflex)
- Geschat benodigd vermogen zo'n 1000W/ch
- Netto volume van de behuizing 180L
- Diameter poort 10,20cm
- Lengte poort 18,61cm
- Geschat volume van de driver 4L
- Volume van de poort 1,5L
- Bruto volume van de behuizing 185L + volume bracing
Wat ik nog niet weet is wat het effect van dempingsmateriaal precies is. Ik weet wel dat dempingsmateriaal het netto volume van de behuizing vergroot, maar om een schatting te kunnen maken van het netto volume wanneer dempingsmateriaal wordt gebruikt zal ik moeten weten hoe groot het effect ongeveer is.
Ook vraag ik me af hoe ik de poort wil gaan plaatsen. Bestaat er een voorkeur voor bijvoorbeeld boven of onderin de behuizing? Of een voorkeur voor aanliggende zijde van de driver of aan de overstaande zijde van de driver?
Laatst gewijzigd door japperrrr op do 26 jan 2012, 17:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: [Project] Devastating precision
Pas even op met de vorm van de facetten. Het driehoekige facet bovenaan de onderste kast en het onderste driehoekige facet lijken in een vlak te liggen. Dit moet of precies zo zijn of absoluut niet, als de facetten zeg 3 graden t.o.v. elkaar geknikt staan lijkt het een fout, bij 10 graden verschil niet.
Re: [Project] Devastating precision
John P schreef:Pas even op met de vorm van de facetten. Het driehoekige facet bovenaan de onderste kast en het onderste driehoekige facet lijken in een vlak te liggen. Dit moet of precies zo zijn of absoluut niet, als de facetten zeg 3 graden t.o.v. elkaar geknikt staan lijkt het een fout, bij 10 graden verschil niet.
Het nieuwe ontwerp wijkt zodanig af dat het merendeel van de hoekige vormen wegvalt. Momenteel ben ik bezig met een nieuw ontwerp met minder hoeken erin. Het wordt overigens ook niet meer gebaseerd op de Avalon Sentinel. Verder blijft alles eigenlijk hetzelfde.SuperR schreef:Waarin is het nieuwe plan anders dan het oude?
Re: [Project] Devastating precision
Waarom wil je trouwens de midwoofers met die eindtrappen aansturen? Die dingen hebben een gevoeligheid van 101 db! Met een paar (milli)watt komt daar dus al een berg geluid uit.
Wat ik zou doen is het volgende;
Een (stereo) bron op je 763 aansluiten.
De versterker instellen zodat hij denk dat je alleen fronts hebt. Dan fungeert deze dus als een normale stereo-voorversterker zonder surround algoritmes.
Dan de stereo pre-out van je 763 naar je Behringer sturen.
De Behringer stel je dan zo in dat je het laag, mid en hoog scheidt.
De hoog pre-out stuur je dan naar je front l/r. (even brugje uit de versterker trekken)
De mid pre-out stuur je dan naar 2 de surround l/r. (even brugje uit de versterker trekken)
De sub pre-out stuur je dan naar de twee gebrugde eindversterkers.
Op je 763 sluit je vervolgens op de front l/r je tweeters aan en op de surround l/r de midwoofers
De gebrugde eindtrappen gebruik je dan voor je subwoofers.
Ik zie geen reden om extra versterkers te kopen...
Wat ik zou doen is het volgende;
Een (stereo) bron op je 763 aansluiten.
De versterker instellen zodat hij denk dat je alleen fronts hebt. Dan fungeert deze dus als een normale stereo-voorversterker zonder surround algoritmes.
Dan de stereo pre-out van je 763 naar je Behringer sturen.
De Behringer stel je dan zo in dat je het laag, mid en hoog scheidt.
De hoog pre-out stuur je dan naar je front l/r. (even brugje uit de versterker trekken)
De mid pre-out stuur je dan naar 2 de surround l/r. (even brugje uit de versterker trekken)
De sub pre-out stuur je dan naar de twee gebrugde eindversterkers.
Op je 763 sluit je vervolgens op de front l/r je tweeters aan en op de surround l/r de midwoofers
De gebrugde eindtrappen gebruik je dan voor je subwoofers.
Ik zie geen reden om extra versterkers te kopen...
Re: [Project] Devastating precision
De manier die jij beschrijft is hoe ik het wil aansluiten zolang ik nog geen losse versterker voor de subs heb. Momenteel heb ik daar het geld niet voor maar ik wil proberen zolang een versterker te lenen.SuperR schreef:Ik zie geen reden om extra versterkers te kopen...
Ik weet dat het heel raar klinkt, maar de reden dat ik die versterker aan wil schaffen is omdat het dan nóg harder gaat. Vooral als ik house of dubstep draai heeft een extra versterker een grote invloed omdat daar erg veel laag in zit.
Laatst gewijzigd door japperrrr op do 26 jan 2012, 18:04, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: [Project] Devastating precision
Je weet dat je in een kamer nog zo 6 dB of meer aan extra geluidsdruk krijgt tov free-air? En je weet dat je met 240 W op de mids daarmee > 130 dB in-room kun produceren, mits je tweeter het dan niet al lang heeft opgegeven?
Re: [Project] Devastating precision
Weet ikRonkel schreef:Je weet dat je in een kamer nog zo 6 dB of meer aan extra geluidsdruk krijgt tov free-air? En je weet dat je met 240 W op de mids daarmee > 130 dB in-room kun produceren, mits je tweeter het dan niet al lang heeft opgegeven?
Aangezien het maar zo'n 4dB scheelt tussen de mids op de gebridgde NAD 214 amps en de mids op de NAD T763 ga ik dat eerst maar eens doen. Dan heb ik voor de WG's en de mids 100W/ch en voor de subs 240W/ch. Lijkt me ook een mooie verhouding.
Uiteindelijk is het wel de bedoeling dat de subs een eigen versterker krijgen, maar misschien zie ik daar nog vanaf.
Laatst gewijzigd door japperrrr op do 26 jan 2012, 18:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: [Project] Devastating precision
Leuk project!, maar v.w.b. je versterkers en haalbare geluidsdruk denk ik dat je echt onderschat hoe hard 100-110dB in een huiskamer klinkt, laat staan 130dB. Je weet dat 3dB een verdubbeling van de druk is hè?
Nu heet je project wel "Devastating", maar met precision heeft het niets meer te maken zodra je boven 110dB uitkomt
Mocht je in Soest of het aangrenzende dorp wonen, dan hoor ik je vast wel een keer test draaien
Nu heet je project wel "Devastating", maar met precision heeft het niets meer te maken zodra je boven 110dB uitkomt
Mocht je in Soest of het aangrenzende dorp wonen, dan hoor ik je vast wel een keer test draaien
Re: [Project] Devastating precision
Mwa met 108.6db bij 1watt op 1 meter en een maximaal toegestane belasting van 120watt zal dat ook wel meevallen. Erg mooi project overigens, leuk om te zien dat steeds meer PA units gebruikt worden in de hifi wereld.Ronkel schreef:mits je tweeter het dan niet al lang heeft opgegeven?
Re: [Project] Devastating precision
Volgens mij heb je niet echt een idee van de waarden die je nu noemt? Voor de marketing is het leuk om een 1000W sticker ergens op te plakken, maar zodra jij meer dan 10 Watt door de mids of door de tweeters stuurt is dat ECHT luid.japperrrr schreef:Ik weet dat het heel raar klinkt, maar de reden dat ik die versterker aan wil schaffen is omdat het dan nóg harder gaat.SuperR schreef:Ik zie geen reden om extra versterkers te kopen...
Re: [Project] Devastating precision
Ik weet natuurlijk niet waar de set voor gebruikt gaat worden maar bij het kijken van bijvoorbeeld films is wat headroom nooit verkeerd. Toch jammer als je een paar prachtige drivers hebt maar je versterkers lopen te clippen.SuperR schreef:Volgens mij heb je niet echt een idee van de waarden die je nu noemt? Voor de marketing is het leuk om een 1000W sticker ergens op te plakken, maar zodra jij meer dan 10 Watt door de mids of door de tweeters stuurt is dat ECHT luid.
Re: [Project] Devastating precision
Ligt eraan wat je wilt weergeven natuurlijk! Een (semi-)realistisch volumes heeft natuurlijk alles met precisie te maken. Bovendien levert deze set, in tegenstelling tot huis-tuin-en-keukenspeakers, niet in op geluidskwaliteit bij dit soort volumes.MichaelB schreef:Nu heet je project wel "Devastating", maar met precision heeft het niets meer te maken zodra je boven 110dB uitkomt
Enne, TS, je weet dat 130 dB je oren stuk maakt?
