De printen zijn inmiddels onderweg vanuit Hong Kong.
Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
Wordt zeker een stuk goedkoper dan de buffalo dac.
De printen zijn inmiddels onderweg vanuit Hong Kong.
De printen zijn inmiddels onderweg vanuit Hong Kong.
Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
Met mijn leeftijd.....een vakantiebaanZweitse schreef:Gaat vast niet meer kosten dan een B III van TPA, anders gewoon een vakantie baantje nemen
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
Is er een globaal kostenplaatje bekend? Dus de print met toebehoren maar zonder kast, aansluitingen etc.
Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
Zit dit draadje met bewondering te lezen.
Als het niet te kostbaar word heb ik ook wel interesse, indien mogelijk beschikbaar.
Groeten Daan
Als het niet te kostbaar word heb ik ook wel interesse, indien mogelijk beschikbaar.
Groeten Daan
Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
Met een hele ruwe schatting denk ik dat het uitkomt op 200-300 euro voor alles behalve de kast.
Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
interessant, is misschien ook wel wat voor mij.
kan ik dat maken?
hoe moeilijk is dit?
is post op diyaudio voor internationaal ook wat?
voor Objective2 hooftelefoonversterker heb ik het frontplaatje ontworpen en vind het leuk om op dat vlak mee te denken, in eerste ronde bijna 400 stuks internationaal besteld.
kan ik dat maken?
hoe moeilijk is dit?
is post op diyaudio voor internationaal ook wat?
voor Objective2 hooftelefoonversterker heb ik het frontplaatje ontworpen en vind het leuk om op dat vlak mee te denken, in eerste ronde bijna 400 stuks internationaal besteld.
Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
Als je nog van plan bent om (een gedeelte van/kleine) de SMD onderdelen voor te solderen ben ik ook in voor eentje!
Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
SMD componenten zal ik voorsolderen.
De ontwikkeling van de c-code gaat voorspoedig. Ik heb nu de interrupt gestuurde afhandeling van de RC5-code en rotary encoder gereed, evenals de I2C besturing en de lcd aansturing. Verder wordt de volumestand en bron nu elke 10 seconde opgeslagen in EEPROM (uiteraard alleen bij een wijziging). Ook het lezen en schrijven van de dac registers is voor een groot gedeelte gereed.
Bij het veranderen van de bron wordt de werkelijke samplerate uitgelezen en getoond. Bij een SPDIF bron kan ook het aantal bits worden uitgelezen uit de SPDIF status data. Bij I2S/DSD bronnen kan alleen de samplerate worden getoond.
Het belangrijkste dat ik nog wil implementeren is het menugestuurd veranderen van bepaalde dac instellingen, zoals de DPLL bandwidth en de FIR roll off speed.
Ik hoop dat de printen snel arriveren uit Hong Kong. Ik heb alle onderdelen klaar liggen om te bestuken.
De ontwikkeling van de c-code gaat voorspoedig. Ik heb nu de interrupt gestuurde afhandeling van de RC5-code en rotary encoder gereed, evenals de I2C besturing en de lcd aansturing. Verder wordt de volumestand en bron nu elke 10 seconde opgeslagen in EEPROM (uiteraard alleen bij een wijziging). Ook het lezen en schrijven van de dac registers is voor een groot gedeelte gereed.
Bij het veranderen van de bron wordt de werkelijke samplerate uitgelezen en getoond. Bij een SPDIF bron kan ook het aantal bits worden uitgelezen uit de SPDIF status data. Bij I2S/DSD bronnen kan alleen de samplerate worden getoond.
Het belangrijkste dat ik nog wil implementeren is het menugestuurd veranderen van bepaalde dac instellingen, zoals de DPLL bandwidth en de FIR roll off speed.
Ik hoop dat de printen snel arriveren uit Hong Kong. Ik heb alle onderdelen klaar liggen om te bestuken.
Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
Ik hoop met je meeknuisje schreef:Ik hoop dat de printen snel arriveren uit Hong Kong. Ik heb alle onderdelen klaar liggen om te bestuken.
Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
Pfoeee hé, das dus best een hoop werk wat je al hebt gedaan.
Maar het feit dat er nu kunt zien wat er binnen komt, en een beter inzicht te verkrijgen is over hoe het functioneert is toch wel mooi.
Hoewel het meeste, bij mij, toch wel vaak gewoon nog 16 bits is.
Niks mis mee, als het maar goed is gedaan.
Maar het feit dat er nu kunt zien wat er binnen komt, en een beter inzicht te verkrijgen is over hoe het functioneert is toch wel mooi.
Hoewel het meeste, bij mij, toch wel vaak gewoon nog 16 bits is.
Niks mis mee, als het maar goed is gedaan.
Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
Het ontwerp van de voeding is gereed. Het bestaat uit 2 aparte 5V voedingen, één voor de dac en één voor de besturingsprint. De derde voeding is een zeer ruisarme gebalanceerde 15V voeding voor de opamps.
Laatst gewijzigd door knuisje op do 19 apr 2012, 23:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
Dat ziet er netjes uit. Zijn de printjes al binnen!?
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
Begrijp ik nu goed dat er eigenlijk 5 ingangen te kiezen zijn? 2x optisch, 2x coax en 1x i2s?
Het zou dan ook fijn zijn om de naam van de ingang aan te kunnen passen in het menu. Nu zal ik wel weer zeuren maar is er met dat mooie display niet een wat sjiekere look te maken? Nu lijkt het weer op alle andere standaard lcd's terwijl het dat niet is. Miss als dit als voor/regel versterker word gebruikt (uitgang dus direct naar de versterker) dan is een andere volumeweergave handiger want dit is op 4 meter niet leesbaar. Of ben ik nu een zeur?
Wel erg mooi project hoor! Zou bij mij perfect passen, zeker met een streamer erbij. Dit ding is dan all you need (met eventueel nog een dsp erachter).
Het zou dan ook fijn zijn om de naam van de ingang aan te kunnen passen in het menu. Nu zal ik wel weer zeuren maar is er met dat mooie display niet een wat sjiekere look te maken? Nu lijkt het weer op alle andere standaard lcd's terwijl het dat niet is. Miss als dit als voor/regel versterker word gebruikt (uitgang dus direct naar de versterker) dan is een andere volumeweergave handiger want dit is op 4 meter niet leesbaar. Of ben ik nu een zeur?
Wel erg mooi project hoor! Zou bij mij perfect passen, zeker met een streamer erbij. Dit ding is dan all you need (met eventueel nog een dsp erachter).
Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
Digitaal en analoog gescheiden, is dus primaknuisje schreef:Het ontwerp van de voeding is gereed. Het bestaat uit 2 aparte 5V voedingen, één voor de dac en één voor de besturingsprint. De derde voeding is een zeer ruisarme gebalanceerde 15V voeding voor de opamps.
En dan ook nog een mooie voor de Opamps, heb je dat van een enigszins bekende ontwerp/constructie..?
Op de voeding van de HK-Dac die ik heb is er ook een super schone, en dat merk je echt wel in het "zwarte beeld" wanneer er juist de stilte is.
Laatst gewijzigd door hannesie op do 19 apr 2012, 12:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
Als je de source code hebt kun je het natuurlijk naar persoonlijke behoefte aanpassen, eventueel een grote Led 7seg display eraan hangen. Bij mij leeft de wens om de volumeregeling extern te hebben in een PGA2311 of zo, wil ook analoge bronnen kunnen aansluiten in een DAC VV.Vinculum schreef:Begrijp ik nu goed dat er eigenlijk 5 ingangen te kiezen zijn? 2x optisch, 2x coax en 1x i2s?
Het zou dan ook fijn zijn om de naam van de ingang aan te kunnen passen in het menu. Nu zal ik wel weer zeuren maar is er met dat mooie display niet een wat sjiekere look te maken? Nu lijkt het weer op alle andere standaard lcd's terwijl het dat niet is. Miss als dit als voor/regel versterker word gebruikt (uitgang dus direct naar de versterker) dan is een andere volumeweergave handiger want dit is op 4 meter niet leesbaar. Of ben ik nu een zeur?
Wel erg mooi project hoor! Zou bij mij perfect passen, zeker met een streamer erbij. Dit ding is dan all you need (met eventueel nog een dsp erachter).
Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
Ziet er mooi uit! Wil je ontwerp van de zeer ruisarme voeding delen, ziet er goed uit? Leuk dat je de printjes steeds rendered, kwam dit laatst ook tegen, leuk alternatief.
Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
@Vinculum: er zijn inderdaad 5 ingangen zoals je aangeeft. Ik gebruik nu een 16x2 karakter oled display, dit is zonder wijzigingen inwisselbaar voor een standaard lcd of vfd display. Net naar je eigen voorkeur. Ik vind het balkje voor de volumeweergave wel een goede indicatie geven. Ik heb eerst nog zitten denken aan een bluetooth besturing vanaf een Android. Dit is vrij makkelijk te realiseren alleen heb je dan een bluetooth zender in je dac die op de schakeling instraalt. Lijkt me niet zo'n goed idee.
Aanpassen van de bronbenamingen is een leuke toevoeging, ik zal kijken of ik dat kan meenemen.
@Hannesie: de ene 5V voeding voedt alle onderdelen van de dac. Het is gebaseerd op een LM317 en maakt gebruik van RCRC filtering. Deze 5V wordt door de zeer ruisarme LT1763 regelaars verder geregeld op 1.2V en 3.3V voor de dac en nog een aparte 3.3V voor de XO. De andere 5V voeding is hetzelfde en voedt de Atmel, display, IR-sensor e.d.
De 15V voeding is gebaseerd op dit ontwerp van Pjotr. Ik heb deze schakeling succesvol toegepast in een paar andere projecten. Zoals gezegd worden hiermee de opamps gevoed, als ook de AVCC van de dac.
@Mr Tube: dit ontwerp is voor een digitale voorversterker. In analoge bronnen is niet voorzien.
@Fokko: Leuk alternatief om te renderen, alleen doet die geen componenten.
Aanpassen van de bronbenamingen is een leuke toevoeging, ik zal kijken of ik dat kan meenemen.
@Hannesie: de ene 5V voeding voedt alle onderdelen van de dac. Het is gebaseerd op een LM317 en maakt gebruik van RCRC filtering. Deze 5V wordt door de zeer ruisarme LT1763 regelaars verder geregeld op 1.2V en 3.3V voor de dac en nog een aparte 3.3V voor de XO. De andere 5V voeding is hetzelfde en voedt de Atmel, display, IR-sensor e.d.
De 15V voeding is gebaseerd op dit ontwerp van Pjotr. Ik heb deze schakeling succesvol toegepast in een paar andere projecten. Zoals gezegd worden hiermee de opamps gevoed, als ook de AVCC van de dac.
@Mr Tube: dit ontwerp is voor een digitale voorversterker. In analoge bronnen is niet voorzien.
@Fokko: Leuk alternatief om te renderen, alleen doet die geen componenten.
Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
Ondertussen ga ik vrolijk verder met printen tekenen. Nu ook de trafoprint gereed, met de trafootjes secundair gezekerd.
Verder een klein printje voor de 2 Toslink receivertjes. Deze kan met M3 schroefjes in de receivertjes aan de achterkant van de behuizing worden bevestigd.
Nu alleen nog een print ontwerpen voor de controller.
Verder een klein printje voor de 2 Toslink receivertjes. Deze kan met M3 schroefjes in de receivertjes aan de achterkant van de behuizing worden bevestigd.
Nu alleen nog een print ontwerpen voor de controller.
Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
Dat kan een heeel veeeeeeel netter bakkie worden dan wat je nu hebt staan.
Tenminste aan de binnenkant.
Wel erg mooi zo met deze net afgewerkte onderdelen/printen.
Tenminste aan de binnenkant.
Wel erg mooi zo met deze net afgewerkte onderdelen/printen.
Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
Dan refereer ik wel aan de fotoos die op het forum staan van je huidige kast met een draden warboel.knuisje schreef:Hum.
Maar het klinkt wel super.
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
Mag ik me vast inschrijven voor een setje printjes van alle onderdelen?
