Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]

Bericht door knuisje »

Wordt zeker een stuk goedkoper dan de buffalo dac.

De printen zijn inmiddels onderweg vanuit Hong Kong. :rock:
compay
Berichten: 32
Lid geworden op: wo 18 aug 2010, 19:22
Locatie: Barneveld

Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]

Bericht door compay »

Zweitse schreef:
Gaat vast niet meer kosten dan een B III van TPA, anders gewoon een vakantie baantje nemen :D
Met mijn leeftijd.....een vakantiebaan :lol: :lol: :lol:
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]

Bericht door Vinculum »

Is er een globaal kostenplaatje bekend? Dus de print met toebehoren maar zonder kast, aansluitingen etc.
Gebruikersavatar
Mphus
Berichten: 410
Lid geworden op: zo 08 mar 2009, 15:39
Locatie: Nijmegen

Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]

Bericht door Mphus »

Zit dit draadje met bewondering te lezen.

Als het niet te kostbaar word heb ik ook wel interesse, indien mogelijk beschikbaar.


Groeten Daan
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]

Bericht door knuisje »

Met een hele ruwe schatting denk ik dat het uitkomt op 200-300 euro voor alles behalve de kast.
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1546
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]

Bericht door architect »

interessant, is misschien ook wel wat voor mij.
kan ik dat maken?
hoe moeilijk is dit?
is post op diyaudio voor internationaal ook wat?
voor Objective2 hooftelefoonversterker heb ik het frontplaatje ontworpen en vind het leuk om op dat vlak mee te denken, in eerste ronde bijna 400 stuks internationaal besteld.
W0153R
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 11 mei 2011, 6:00

Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]

Bericht door W0153R »

Als je nog van plan bent om (een gedeelte van/kleine) de SMD onderdelen voor te solderen ben ik ook in voor eentje!
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]

Bericht door hannesie »

De omzet lijkt nu al gegarandeerd. :lol: :rofl:
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]

Bericht door knuisje »

SMD componenten zal ik voorsolderen. :D

De ontwikkeling van de c-code gaat voorspoedig. Ik heb nu de interrupt gestuurde afhandeling van de RC5-code en rotary encoder gereed, evenals de I2C besturing en de lcd aansturing. Verder wordt de volumestand en bron nu elke 10 seconde opgeslagen in EEPROM (uiteraard alleen bij een wijziging). Ook het lezen en schrijven van de dac registers is voor een groot gedeelte gereed.
Bij het veranderen van de bron wordt de werkelijke samplerate uitgelezen en getoond. Bij een SPDIF bron kan ook het aantal bits worden uitgelezen uit de SPDIF status data. Bij I2S/DSD bronnen kan alleen de samplerate worden getoond.

Het belangrijkste dat ik nog wil implementeren is het menugestuurd veranderen van bepaalde dac instellingen, zoals de DPLL bandwidth en de FIR roll off speed.

Ik hoop dat de printen snel arriveren uit Hong Kong. Ik heb alle onderdelen klaar liggen om te bestuken. :rock:
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]

Bericht door Zweitse »

knuisje schreef:
Ik hoop dat de printen snel arriveren uit Hong Kong. Ik heb alle onderdelen klaar liggen om te bestuken.
Ik hoop met je mee :D
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]

Bericht door hannesie »

Pfoeee hé, das dus best een hoop werk wat je al hebt gedaan. :oops:

Maar het feit dat er nu kunt zien wat er binnen komt, en een beter inzicht te verkrijgen is over hoe het functioneert is toch wel mooi.

Hoewel het meeste, bij mij, toch wel vaak gewoon nog 16 bits is. :mrgreen:
Niks mis mee, als het maar goed is gedaan.
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]

Bericht door knuisje »

Het ontwerp van de voeding is gereed. Het bestaat uit 2 aparte 5V voedingen, één voor de dac en één voor de besturingsprint. De derde voeding is een zeer ruisarme gebalanceerde 15V voeding voor de opamps.
Bijlagen
Afdac2Voeding.png
Laatst gewijzigd door knuisje op do 19 apr 2012, 23:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]

Bericht door Zweitse »

Dat ziet er netjes uit. Zijn de printjes al binnen!?
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]

Bericht door knuisje »

Nog niet. :x
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]

Bericht door Vinculum »

Begrijp ik nu goed dat er eigenlijk 5 ingangen te kiezen zijn? 2x optisch, 2x coax en 1x i2s?
Het zou dan ook fijn zijn om de naam van de ingang aan te kunnen passen in het menu. Nu zal ik wel weer zeuren maar is er met dat mooie display niet een wat sjiekere look te maken? Nu lijkt het weer op alle andere standaard lcd's terwijl het dat niet is. Miss als dit als voor/regel versterker word gebruikt (uitgang dus direct naar de versterker) dan is een andere volumeweergave handiger want dit is op 4 meter niet leesbaar. Of ben ik nu een zeur? ;)
Wel erg mooi project hoor! Zou bij mij perfect passen, zeker met een streamer erbij. Dit ding is dan all you need (met eventueel nog een dsp erachter).
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]

Bericht door hannesie »

knuisje schreef:
Het ontwerp van de voeding is gereed. Het bestaat uit 2 aparte 5V voedingen, één voor de dac en één voor de besturingsprint. De derde voeding is een zeer ruisarme gebalanceerde 15V voeding voor de opamps.
Digitaal en analoog gescheiden, is dus prima :kwijl:
En dan ook nog een mooie voor de Opamps, heb je dat van een enigszins bekende ontwerp/constructie..?

Op de voeding van de HK-Dac die ik heb is er ook een super schone, en dat merk je echt wel in het "zwarte beeld" wanneer er juist de stilte is. :rock:
Laatst gewijzigd door hannesie op do 19 apr 2012, 12:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Mr Tube
Berichten: 1473
Lid geworden op: ma 13 feb 2006, 21:27
Locatie: IJmuiden

Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]

Bericht door Mr Tube »

Vinculum schreef:
Begrijp ik nu goed dat er eigenlijk 5 ingangen te kiezen zijn? 2x optisch, 2x coax en 1x i2s?
Het zou dan ook fijn zijn om de naam van de ingang aan te kunnen passen in het menu. Nu zal ik wel weer zeuren maar is er met dat mooie display niet een wat sjiekere look te maken? Nu lijkt het weer op alle andere standaard lcd's terwijl het dat niet is. Miss als dit als voor/regel versterker word gebruikt (uitgang dus direct naar de versterker) dan is een andere volumeweergave handiger want dit is op 4 meter niet leesbaar. Of ben ik nu een zeur? ;)
Wel erg mooi project hoor! Zou bij mij perfect passen, zeker met een streamer erbij. Dit ding is dan all you need (met eventueel nog een dsp erachter).
Als je de source code hebt kun je het natuurlijk naar persoonlijke behoefte aanpassen, eventueel een grote Led 7seg display eraan hangen. Bij mij leeft de wens om de volumeregeling extern te hebben in een PGA2311 of zo, wil ook analoge bronnen kunnen aansluiten in een DAC VV.
Gebruikersavatar
Fokko
Berichten: 605
Lid geworden op: zo 22 jul 2007, 18:44
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]

Bericht door Fokko »

Ziet er mooi uit! Wil je ontwerp van de zeer ruisarme voeding delen, ziet er goed uit? Leuk dat je de printjes steeds rendered, kwam dit laatst ook tegen, leuk alternatief.
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]

Bericht door knuisje »

@Vinculum: er zijn inderdaad 5 ingangen zoals je aangeeft. Ik gebruik nu een 16x2 karakter oled display, dit is zonder wijzigingen inwisselbaar voor een standaard lcd of vfd display. Net naar je eigen voorkeur. Ik vind het balkje voor de volumeweergave wel een goede indicatie geven. Ik heb eerst nog zitten denken aan een bluetooth besturing vanaf een Android. Dit is vrij makkelijk te realiseren alleen heb je dan een bluetooth zender in je dac die op de schakeling instraalt. Lijkt me niet zo'n goed idee. :-#
Aanpassen van de bronbenamingen is een leuke toevoeging, ik zal kijken of ik dat kan meenemen.

@Hannesie: de ene 5V voeding voedt alle onderdelen van de dac. Het is gebaseerd op een LM317 en maakt gebruik van RCRC filtering. Deze 5V wordt door de zeer ruisarme LT1763 regelaars verder geregeld op 1.2V en 3.3V voor de dac en nog een aparte 3.3V voor de XO. De andere 5V voeding is hetzelfde en voedt de Atmel, display, IR-sensor e.d.
De 15V voeding is gebaseerd op dit ontwerp van Pjotr. Ik heb deze schakeling succesvol toegepast in een paar andere projecten. Zoals gezegd worden hiermee de opamps gevoed, als ook de AVCC van de dac.

@Mr Tube: dit ontwerp is voor een digitale voorversterker. In analoge bronnen is niet voorzien.

@Fokko: Leuk alternatief om te renderen, alleen doet die geen componenten.
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]

Bericht door knuisje »

Ondertussen ga ik vrolijk verder met printen tekenen. Nu ook de trafoprint gereed, met de trafootjes secundair gezekerd.
Verder een klein printje voor de 2 Toslink receivertjes. Deze kan met M3 schroefjes in de receivertjes aan de achterkant van de behuizing worden bevestigd.
Nu alleen nog een print ontwerpen voor de controller. :sure:
Bijlagen
Trafos.png
OptReceiver.png
OptReceiver.png (26.33 KiB) 454 keer bekeken
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]

Bericht door hannesie »

Dat kan een heeel veeeeeeel netter bakkie worden dan wat je nu hebt staan. :lol: :lol:

Tenminste aan de binnenkant. :sure:

Wel erg mooi zo met deze net afgewerkte onderdelen/printen.
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]

Bericht door knuisje »

Hum. :mrgreen:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]

Bericht door hannesie »

knuisje schreef:
Hum. :mrgreen:
Dan refereer ik wel aan de fotoos die op het forum staan van je huidige kast met een draden warboel. :mrgreen: :rock:

Maar het klinkt wel super. :sure:
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]

Bericht door knuisje »

Ik zit je maar te dollen Hans. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]

Bericht door Vinculum »

Mag ik me vast inschrijven voor een setje printjes van alle onderdelen?
Plaats reactie