Build topic LM4780 versterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

HugoW
Berichten: 123
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 15:01
Locatie: Sint-Oedenrode

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door HugoW »

Kan iemand mijn het maximum voltage van het ingangssignaal vertellen? Ik wil er een buizenvoortrap opzetten. Het schema dat ik gekozen heb boost het line signaal van 200mV naar 770mV. Is dat teveel, moet ik het terugbrengen naar 200mVin en 200mVuit voor de voorversterker?

Dank,

Hugo
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door knuisje »

De versterker heeft een versterking van 21x. Een bron met een uitgangsspanning van 2V is vrij standaard, en daar zit je nog onder.
HugoW
Berichten: 123
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 15:01
Locatie: Sint-Oedenrode

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door HugoW »

OK, dank je. Dan krik ik de voorversterker nog een tikkie op. En zoek ik er een eenvoudig solid-state voorversterkertje bij voor naast de buizen, als 'by-pass'.

Hugo
Gebruikersavatar
Lieuwe
Berichten: 502
Lid geworden op: wo 28 okt 2009, 10:05
Locatie: Enschede

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door Lieuwe »

Op het werk heb ik het hele printje even in Solidworks gezet (was rustig dus had wat tijd over :mrgreen: ), dus voor wie geïnteresseerd is in de 3d modellen hiervan, stuur maar een PB :).
Bijlagen
Printje 01.jpg
Printje 02.jpg
Gebruikersavatar
cobaltjeh
Berichten: 1583
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 14:12
Locatie: Dongen

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door cobaltjeh »

Erg gaaf uitgewerkt, ik heb eventueel nog wel een gedeeltelijke uitwerking van een modushop voor als mensen willen spelen met een ontwerpje. :)
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door Henkjan »

Lieuwe schreef:
Op het werk heb ik het hele printje even in Solidworks gezet (was rustig dus had wat tijd over :mrgreen: ), dus voor wie geïnteresseerd is in de 3d modellen hiervan, stuur maar een PB :).
mooi man! is dat te exporteren naar een format dat Sketchup begrijpt?
SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door SuperR »

Dikke elco's trouwens. Dat lijkt me vrij overbodig, maar het kan vast geen kwaad :) En je hebt de elco's om de diodes niet gebruikt, is dat met een reden?
Gebruikersavatar
Boerenterprise
Berichten: 522
Lid geworden op: di 27 jun 2006, 21:58
Locatie: Epe

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door Boerenterprise »

Mooi werk Lieuwe!

(ps: bevalt het toetsenbord goed?)

Chris
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door knuisje »

Ziet er fraai uit! :goeie:
Gebruikersavatar
Lieuwe
Berichten: 502
Lid geworden op: wo 28 okt 2009, 10:05
Locatie: Enschede

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door Lieuwe »

Henkjan schreef:
Lieuwe schreef:
Op het werk heb ik het hele printje even in Solidworks gezet (was rustig dus had wat tijd over :mrgreen: ), dus voor wie geïnteresseerd is in de 3d modellen hiervan, stuur maar een PB :).
mooi man! is dat te exporteren naar een format dat Sketchup begrijpt?
Dan moet ik even kijken of dat lukt, ik zal mijn best doen ;).
SuperR schreef:
Dikke elco's trouwens. Dat lijkt me vrij overbodig, maar het kan vast geen kwaad :) En je hebt de elco's om de diodes niet gebruikt, is dat met een reden?
De elco's zijn even groot als de 10.000uF 63v elco's. Deze heb ik ook op mijn print zitten omdat de 50V tijdelijk niet bij conrad waren, maar hij kan zo een slagje kleiner gemaakt worden ;).
Boerenterprise schreef:
Mooi werk Lieuwe!

(ps: bevalt het toetsenbord goed?)

Chris
Toetsenbord bevalt uitstekend :D
Gebruikersavatar
cobaltjeh
Berichten: 1583
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 14:12
Locatie: Dongen

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door cobaltjeh »

Ik vroeg me af of er al iemand de parallel schakeling werkend heeft? En daarvan al wat resultaten heeft.

Daarnaast zou dit een goede MKP zijn http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=451086
Of moet deze groter of beter van een ander merk?

De moet opgenomen worden in de signaalweg, is dat dus gewoon tussen de +(signaal) kabel?
Of zit deze dan tussen de + en gnd?
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door knuisje »

KoenVW heeft een parallelle versie gemaakt: http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 0#p1558860.
Ik dacht dat Boerenterprise hier ook mee bezig is.

De MKP moet je opnemen in de signaalkabel, niet tussen + en -.
Zie http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 6#p1558866
Gebruikersavatar
Boerenterprise
Berichten: 522
Lid geworden op: di 27 jun 2006, 21:58
Locatie: Epe

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door Boerenterprise »

klopt helemaal, duurt alleen erg lang :oops:
Printjes zijn gesoldeerd en koelprofiel wordt aan gewerkt.

Hij komt er wel hoor :wink:
Gebruikersavatar
cobaltjeh
Berichten: 1583
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 14:12
Locatie: Dongen

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door cobaltjeh »

Thx voor de info Knuisje, ik zal de onderdelen eens gaan bestellen, ik heb hier nog een bordje teveel liggen momenteel.
Deze zal ik even ombouwen naar een parallel geschakelde versie, daarna eens testen of we dan een xls10 kunnen aansturen. :mrgreen:
Gebruikersavatar
rjmulder
Berichten: 1187
Lid geworden op: wo 04 apr 2012, 22:47
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door rjmulder »

Na een aantal topics doorgelezen te hebben over de LM4780 versterker lijkt me dit een hele leuke versterker met 1 print voor de computer kamer (Infinity Overture 1) en misschien laten voor in de woonkamer (Infinity Overture 3) met 2 printen.
Toch heb ik nog wat vraagjes.

- Hoe doet deze versterker het vergelen met de kant en klare versterkers van bv Cambridge Audio? of met mijn huidige HK AVR500?
- De luidsprekers die er achter moeten komen zijn 8 ohm, mid en hoog passief en laag actief (Infinity Overture) kan ik hier nog rare dingen bij tegenkomen?

Ben benieuwd naar de antwoorden en wie weet komt er dan nog wel weer een LM4780 versterker bij binnen dit forum :)
Alvast bedankt.
SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door SuperR »

rjmulder schreef:
- Hoe doet deze versterker het vergeken met de kant en klare versterkers van bv Cambridge Audio? of met mijn huidige HK AVR500?
- De luidsprekers die er achter moeten komen zijn 8 ohm, mid en hoog passief en laag actief (Infinity Overture) kan ik hier nog rare dingen bij tegenkomen?
Vergelijkbaar en Nee :)
Zolang er geen gekke equalizer aan staat in een van beide versterkers denk ik dat ze vergelijkbaar klinken.
Gebruikersavatar
rjmulder
Berichten: 1187
Lid geworden op: wo 04 apr 2012, 22:47
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door rjmulder »

Op dit moment staat alles neutraal/middenstand alleen de volume knop niet :D
Gebruikersavatar
rjmulder
Berichten: 1187
Lid geworden op: wo 04 apr 2012, 22:47
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door rjmulder »

Vandaag het begin binnen van de versterker gekregen, de print met LM4780 nu nog wachten op Conrad voor de verdere onderdelen en ringkerntrafo.nl voor de Amplimo ringkerntrafo.
Kreeg net een mailtje dat de trafo onderweg is :)
Gebruikersavatar
rjmulder
Berichten: 1187
Lid geworden op: wo 04 apr 2012, 22:47
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door rjmulder »

Gisteren de onderdelen van Conrad binnen gekregen en met een half uurtje zat die in elkaar, door andere verplichtingen kon ik niet verder.
Vanmorgen dus weer verder gegaan en alles op een plank vast gezet en nu zit ik te luisteren :)

Na verschillende cd's geluisterd te hebben heb ik toch het idee dat die beter klinkt dan de HK AVR500.
Voor deze moet er nu nog een behuizing gemaakt worden voor de computer kamer en dan maar weer eens kijken voor de woonkamer.
Bijlagen
RJFWEB-DSC-4826.jpg
RJFWEB-DSC-4827.jpg
samuelb1002
Berichten: 25
Lid geworden op: zo 17 okt 2010, 8:18

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door samuelb1002 »

Hallo

Ik ben een total leek, maar is het mogelijk aan het verstrektje dat jullie bouwen op basis van de LM4780 een bron selectie toe te voegen. Blijkbaar is die vertsreker zo goed dat ik mijn oude Yamaha zou kunnen buiten gooien maar dan moet ik wel een aantal verschillende bronnen kunnen conncetren en selecteren.

mvg,


Samuel
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door Zweitse »

Even zoeken op Ebay naar bijvoorbeeld een PGA2310.

http://www.ebay.com/itm/Hi-End-Top-PGA2 ... 0733583379
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door knuisje »

samuelb1002 schreef:
Ik ben een total leek, maar is het mogelijk aan het verstrektje dat jullie bouwen op basis van de LM4780 een bron selectie toe te voegen. Blijkbaar is die vertsreker zo goed dat ik mijn oude Yamaha zou kunnen buiten gooien maar dan moet ik wel een aantal verschillende bronnen kunnen conncetren en selecteren.
Je hebt hiervoor een draaischakelaar nodig zoals deze: http://www.dickbest.nl/index.php?_a=vie ... ductId=604
rjmulder schreef:
Na verschillende cd's geluisterd te hebben heb ik toch het idee dat die beter klinkt dan de HK AVR500.
Fijn dat hij je goed bevalt. :D
Kun je omschrijven wat je er beter aan vindt klinken?
Gebruikersavatar
rjmulder
Berichten: 1187
Lid geworden op: wo 04 apr 2012, 22:47
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door rjmulder »

knuisje schreef:
rjmulder schreef:
Na verschillende cd's geluisterd te hebben heb ik toch het idee dat die beter klinkt dan de HK AVR500.
Fijn dat hij je goed bevalt. :D
Kun je omschrijven wat je er beter aan vindt klinken?
Naar mijn idee zit er in het hoog meer detail en in de HK, laag is met mag ietsje minder van mij maar dat was ook met de HK dat ligt denk ik aan de luidsprekers die ik heb staan.

De test opstelling is Harman Kardon HD760 cd speler die via van den Hul D 102 MK III Hybryd kabels aan de LM4780 versterker zijn verbonden en dan via van den Hul GS 122 Hybrid naar de Infinity Overture 3 gaan.
samuelb1002
Berichten: 25
Lid geworden op: zo 17 okt 2010, 8:18

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door samuelb1002 »

Hallo


Ik ben alle nodig componenten aan het opzoeken bij conrad

de Pinheader kan ik niet vinden omdat het ref nummer blijkbaar niet meer bestaat.

De transo vind ik wel bij conrad 160 VA 2 x 18V van

http://www1.conrad.nl/scripts/wgate/zco ... quantity=1

of moet dat een amplimo zijn?

De fiches voor bron(nen) en output was ik nog naar op zoek kan dat ook bij conrad?


thanks,

Samuel
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door knuisje »

Pinheader: http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=741119
Zo'n trafo is prima, kan natuurlijk van elk merk zijn.

Wat bedoel je met fiches? Wij Nederlanders denken dan meteen aan het casino. :lol:
Plaats reactie